Gå till innehåll

Terrängbil C303/11 Bilder - Fd räddningsfordon


Viper99

Rekommendera Poster

Ja, jag får väl försöka mig fram här.

Eftersom jag fick en liten hint så lägger jag upp lite bilder på min nyinförskaffade C303. Historiken är enkel: Brandkår - > Off Road

Modellen är från 1977 och har Aluzink. Handgasen sitter på samma ställe som på Radio-11:orna, så den har väl samma "botten" som dessa.


Det som jag "saknar" förutom lite fix av underhållskaraktär är en jeepdunkhållare på bakstammen, samt hållare för reservhjulet som ska sitta på bakdörren. Tips?

Den går fint men det tjirpar lite från "fläktremstrakten", och tutan är stendöd. (ny tuta montera och säkring och "tutknapp" kollad).

På mätaren står det exakt 70000 ärliga kilometer.


Hoppas ni tycker den är trevlig! Kommentera och fråga gärna saker. Jag ska göra vad jag kan för att svara m.m.

<_< //E

 

PS. På en av bilderna syns en annan bil. En radiovalp. Det är ett annat projekt tillsammans med Einhead och min andra bror. Mer rapporter kommer från honom eller mig. DS

 

post-7285-0-47628200-1365685396_thumb.jpg

post-7285-0-33137900-1365685408_thumb.jpg

post-7285-0-24514400-1365685466_thumb.jpg

post-7285-0-12538600-1365685534_thumb.jpg

post-7285-0-17936600-1365685601_thumb.jpg

post-7285-0-96371100-1365685640_thumb.jpg

post-7285-0-51907900-1365685695_thumb.jpg

post-7285-0-57862400-1365685768_thumb.jpg

post-7285-0-90724300-1365685831_thumb.jpg

post-7285-0-11187000-1365685935_thumb.jpg

post-7285-0-22730900-1365686022_thumb.jpg

post-7285-0-82959000-1365686175_thumb.jpg

post-7285-0-81317600-1365686308_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med bilder.

Är den direkt från brandkåren, eller har den varit ägd av någon firma däremellan?

Tänker på dekalen som sitter på sidorna, som ser ut som el-relaterat.

 

Vad tänker/vill du fixa till på den och vad tänker du ha den till?

 

/C

 

Jag kanske var lite snabb där. Den köptes först från kvarndammen (2004?) av ett installationsföretag tror jag. Men den gick snabbt över i privat ägo. Den har dock (bara) haft 2 privata ägare före mig.

 

Min plan med denna 11:a är att återknyta kontakten med något som jag upplever som kul, spännande och häftigt. Efter att ha vuxit upp nära ett regemente är skott från bössor, valpars och 11:ors sjungande däck en del av min barndoms prägling. I praktiken tänker jag falla till föga för en viss teknisk pedans i detta projekt, men samtidigt försöka ha så kul jag kan med den. Däremellan kommer den naturligtvis till användning när man behöver flytta på nåt, helst i nåt halvbesvärligt sammanhang. Självklart kommer den gå i skogen, men jag planerar inte att stressa ihjäl den.

 

Den största glädjen är dock att bränna runt och se andra personers snurrande huvuden och långa blickar - om det fortsätter som det har börjat.

 

Oavsett färg, är en sådan här bil något folk gärna slänger en extra blick på och kanske minns tillbaka på... För så funkar jag i alla fall.

 

 

<_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler bilder på insidan...

 

Det som är värt att nämnas om insidan är:

 

- Recaro-stolar (Man sitter bra!)

- CD/Stereo

- Kontroll för arbetsbelysning bak

- Kontroll för saftblandarna

- Varvräknare installerad

- Massa feta krokar och lite bra fack i skåpet

 

Jag ska:

 

- Sätta in en Voltmätare

- Eventuellt sätta in en enkel backkamera (underlättar väsentligt när man ska böka i stan utan spotter).

- Lite småpill: ny VX-damask, indikation på inkopplad arbetsbelysning, indikation på påslagna saftblandare (ser man inte på dagen annars).

- Lägga in en uttagbar golvklädel bak.

- Eventuell sätta in "baksätet" (den är inte reggad för det, men hemma på gården kan man åka och bada utan statsmaktens inflytande)

- Bättringsmåla lite i skåpet

- Fäste för yxan

- Byta ut lite kass "väggklädsel" vad nu det heter... och se över lite ljudisolering kanske.

post-7285-0-01218000-1355258330_thumb.jpg

post-7285-0-59059800-1355258332_thumb.jpg

post-7285-0-58043900-1355258334_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag behöver lite information om den. Var, när, hur gör man?

 

mvh

 

//E

 

Annandagsträffen är en klassisk träff som hålls av Borås jeepklubb på Bråts körområde. Som namnet antyder är det på annandagen ;)

Det är bara att köra dit, slanta upp träffavgiften åsså ha roligt hela dagen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annandagsträffen är en klassisk träff som hålls av Borås jeepklubb på Bråts körområde. Som namnet antyder är det på annandagen ;)

Det är bara att köra dit, slanta upp träffavgiften åsså ha roligt hela dagen :)

 

Bra info! Jag ska absolut försöka ta mig dit. De i Borås kommer nog dessutom att känna igen den... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite pyssel med bilarna finns det alltid. Ibland för att den är trasig och man måste pyssla men oftast för att man vill anpassa bilen till ens egna tyckande och behov.

Skruvandet är halva nöjjet tycker jag :)

 

Jag tycker absolut det med, även om jag kanske har lite att lära här. Jag har ju praktisk teknisk utbildning, och har varit RBS701 luftvärns- RADAR- och Robot tekniker vilket också inneburit viss felsökning mm på relaterade fordon (Tgb 11,13, 221, 30, 40 och Lv vagn 701) och de där förbaskade elverken som alltid djäklades... I vilket fall älskade jag riktigt sjuka nötter att knäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär står det i inbjudan till träffen:

 

onsdag 26 december. men... söndag, en röd dag..

kl. 9. Anmälan öppnar.

Tipsrunda och frikörning.

kl. 14. Senaste inlämning av tipslappar.

kl. 14.30. Prisutdelning.

kl. 16. Körningen avslutas.

 

Anmälningsavgift: 200:-

 

Och här har du en karta till området: LÄNK

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info! Jag ska absolut försöka ta mig dit. De i Borås kommer nog dessutom att känna igen den... ;)

 

Tror inte så många kommer känna igen bilen i Borås då den endast ståt på planen en kanske två gånger.

Den har inte körts på någon träff tidigare vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit med din pärla :) .

Jag tänkte börja med att tippsa dej om att byta kabeln på tutan, eller åtmonstone kolla så den inte är skadad eller av i rattstången,

Men det är fort gjort att löda på en ny kabel på den gamla och dra genom rattstången och ut på undersidan av snäckan och sedan vidare till signalhornet, det är ju jordkabeln som du drar hela vägen, har du ström på kabeln vid signalhornet så är det garenterat brott på jodrkabeln. den skall ha konstant + om du vill att den skall fungera utan att tändningen är på, annars får du ta från en säkring som går över tändningen, det är ju ingen lång + kabel på dem då den sitter framför säkringsplintarna.

 

Jag skall nog också till Borås den 26 men utan bil, så det är möjligt att man spanar lite extra på din bil då ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...