Gå till innehåll

Rekommendera Poster

post-6558-0-23068800-1501881199_thumb.jpg

 

post-6558-0-31678900-1501881281_thumb.jpg

 

post-6558-0-54455400-1501881418_thumb.jpg

 

post-6558-0-54472700-1501881351_thumb.jpg

 

Dämparna är så vitt jag kan se precis lika långa som original.... de skulle enligt uppgift vara 25 mm längre fullt utdragna men de ser ut att vara identiska.

 

Gummina på Monroe hade en rörstump i mitten som jag ( Precis som Svarten i en tidigare post) pressade ur med skruvstycke och sedan försökte jag förgäves pressa på dem på bilen men det var omöjligt utan att man borrade större hål i gummina. Rörstumpen satt rejält inpressad och när den försvann blev hålen pyttesmå då gummit expanderade och då bilen har en klack som måste passeras innan man får på muttern så lyckades jag inte få på dem. Hur hårt jag än tryckte med tvingar, spännband med olika stora brickor och grejor mellan så hoppade gummit ur dämparen eller så gled den av klacken....Svarten lyckades men jag kan inte fatta hur...... om någon har ett tips så berätta gärna för det kommer ytterligare två dämpare på måndag som skall på baktill. (Vaselin, värme, kyla, trollspö?)

 

Till slut tog tålamodet slut och större hål (20 mm borr) genom de nya gummina sedan gick de på med lite våld och diskmedel. För att få en tajt passning på dessa behöver man förmodligen shimsa med ett par extra brickor. Skall provköra imorgon så får vi vad mer som behöver göras.

 

Original hade delade koniska gummin men icke Monroe förstås. Tänkte först flytta över de gamla gummina men det passade inte alls. Original har även koniska motsvarande fästen i dämparen så det såg inge vidare ut och de koniska gummina bottnade inte utan det blev en glipa på 5mm i mitten så den idén skrotades.

 

Kan man kanske köpa bussningar löst i önskade mått? Isåfall man man nog få Monroe att sitta perfekt utan detta krångel 😄

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-83984700-1501957544_thumb.jpg 

tog bild på mina dock blev den lite suddig, original volvo samt en likadana men något kraftigare minns ej vad de kommer ifrån,  franskt?.

post-5279-0-05133400-1501957660_thumb.jpg

den kraftiga jämnfört med de gula monroegas rejäl skillnad glömde ta någon bild mot volvo dämparen.

 

Men dessa gas lyfter och dämpar inte så mycket utåt, lite beroende på hur man vill ha egenskaperna kan det vara bättre att ha en dämpare som dämpar mycket utåt.

 

Byggde en gång en hög vinglig bil den första ökenbilen, provade gabriel och höll på att åka av vägen sen åkte sachs som dämpade åt andra hållet och plötsligt låg den som ett strykjärn på vägen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monroe har små hylsor, går inte att borra upp.

 

Har kört ut till skogen med familjen idag och är mycket nöjd med fjädringsegenskaperna, har bara bytt på framaxeln men bilen är mycket bättre att köra redan. Blev ett bra test idag, blåser rejält men bilen är mycket stadigare både på ojämnheter och mot sidvind. Kan utan problem hålla 70 km/h på samma ställen där 50 km/h var otrevligt förra veckan.

 

Nu ligger hela familjen i taktältet (även frugan för första ggn)

 

Sov gott kamrater!

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Väcker liv i den här gamla tråden.

Är det samma modell av dämpare bak på 13-bilarna också? Jag förbereder mig för ett byte av dämpare på mina bilar.
Gabriel eller Monroe? Några åsikter där?

Hansen Racing säljer Gabriels för 935kr/st. I USA går de för ~30 USD. Ska jag byta på båda bilarna kostar det 6600kr totalt med frakt, tull och moms för 10st om jag beställer från staterna istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monroe funkar bra än så länge. lite rostiga ha de blivit dock. De är mycket bättre än mina gamla original men visst riskerar de fortfarande att bilen början gunga under färd vilket är obehagligt. De är är dock mycket mindre än de gamla dämparna.

 

De ger lite ”lyft” de de har lite lyftkraft vilket jag gillar. Knepiga att få dit, kanske borde du testa på en av bilarna först innan du byter på alla?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag beställer nog till båda på en gång, så mycket lägre styckpris om man delar frakt och importavgifter på flera.

Just nu lutar det mer åt Gabriel än Monroe, känns stabilare att borra upp metallhylsan något än att pressa ur hylsan helt och montera med gummit direkt, det blir ju svårt att få bra kompression på gummibussningen utan originalkonstruktionens koniska lösning.

Om någon annan undrarså är det samma dämpare runt om även på 13-bilarna (jag kollade katalogen och det är samma reservdelsnr), jag var tvungen att sno en från 13-bilen då 11:an bestämt uppgraderat sig själv till luftfjädring. -.-

dämpare.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tipsar om denna tråd från tyskt forum små nätta fjädrar troligen knappt 100mm. https://www.c303.de/c303-forum/index.php?board=1;action=display;threadid=13219

Um die Sache aktuell zu halten:

Es passen die Federn und Anschlagpuffer vom
Renault Megane I und II ...auch verbaut in Dacia Logan MCV (2009-2013)
wichtig=> stinknormale Ausführung ohne Niveauregulierung etc.

Fahrwerksfeder:
Renault 8200245681
Renault 8200245685
7 bis 8 Windungen =>Außendurchmesser 100mm plusminus 2mm

Anschlagpuffer oben:
Renault 8200038284
Renault 8200038285

Anschlagpuffer unten:
Renault 8200245679 (Einkürzen nach eigenem Geschmack)

img_86229cj14.jpgfeder-teller_2019091102.jpg

 

obs upp och ner bild.

 

img_8875r0ktk.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Gabriel Gas SLX adjustable shocks modified for the TGB11.  Part 89409.  
 

Ride is very controlled and more appropriate for the parabolic springs.  Not a 100% perfect fit but they do the job well.  The bushings are the correct size, the only modification needed is to cut the steel shroud off and mount the shaft side down.  The length is appropriate for my application and allows a bit more down travel.  

 

 

7A974816-877F-4B94-8EC7-D857137CACD7.jpeg

1FE939C9-C923-44D8-884D-95A476F29F7E.jpeg

16B40604-7F97-44AF-A3F1-996FE51F31C2.jpeg

EB2C2B13-FA77-4420-8474-6BAC3B10FDC8.jpeg

7ABA5F9E-5D8B-4485-A4F7-955848A569E9.jpeg

04377677-14E3-40BD-A5BE-3B8781DBA8B8.jpeg

E9209B4D-9376-492E-A960-871D3FEB2721.jpeg

B6648255-901D-4ED2-858E-399078F89746.jpeg

E2390C95-8AAB-4C98-8998-F38CC274A1A3.jpeg

6200B539-5582-44E9-9642-5079A714B08D.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

They have an oversized body and they interfere with the axle weld bead.   Because the air chamber is separated from the oil it doesn’t make a difference if they are upside down or not.   And because they are an oversized body they will handle heat much better. These also have a 3-way adjustable valve to change the dampening to adjust for being in the front or back of the truck or to accommodate the preference of the owner. 
 

And finally they are a very cheap alternative to Koni.    

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kapar tråden lite.

 

först vill jag tacka för all tid Viper99 lagt på att bygga en faktabas. 
Väldigt bra för dom som mig, som snor å kopierar alla bra idéer som jag kan hitta på:excl:.

 

läste att man behöver en rejäl press för att få ur org. bussningarna i gabriel dämparna. 
 

men jag som har ett mindre garage och passande verktygssortiment till mitt garage använde det som fins till hands:borr, kniv, multimaskin, skruvstäd, Näbbtång, hylsa strl:32&17 
 

så här gjorde jag. 
•börja att borra flera hål i bussning

•Skär bort det som sticker upp ovan metall fästet, multimaskin alt kniv

•ta tången och dra bort bussningsdelarna 

•görs på båda sidor om metallhöljet 

•ta hylsa 32 på ena sidan och 17 på den andra och sätt i skruvstädet och pressa ur. 
 

 

 

 

BC8DA2C8-D89E-4938-80E6-C05A5A43B437.jpeg

2A2433DD-9A8A-4B95-8C77-19C7CDDBD773.jpeg

A32A8A57-4918-4669-9AD3-559179A7FDA0.jpeg

4239D966-9C54-4949-B660-D536C6DC7ABB.jpeg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Japp det var dom G63961.:)

köptes på Hansens racing (GABG63961 heter dom hos hansens)

som nämdes nån gång i denna tråd. 
dom hade bara 2st inne 

(som nu sitter på min bil) dom skulle få in fler i feb. Tror ja det var
 

Den ena org. Dämparen var stelopererad och den andra var slut så vart det en stor skillnad. Mer progressiva men även lite rappare i läget ut när man åker över ”hål” i lite högre farter än låg1&2:an 
 

men jag monterade även distanser i bakre bladfjäderfästet som klas_b och svana skrivit om.
50mm tröck jag i <_<:wub:

Rullat kanske 100mil så nu.
 

har även sedan tidigare monterat hjälpspiraler fram samt tagit bort 3blad ur bladfjädringen

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...