Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jag har fått en prisindikation från Parabolic Suspension:

800 USD (C:a 5300:-) för fyra fjädrar. "Skatt och frakt" tillkommer.

Minimum beställning är 32 fjädrar eller åtta set, men jag antar att man kan dela upp det om några bara vill ha två.

C303-rear.JPG
Vilka fula stötdämpare!



Sedan är deras "Nya" fjädrar av mono spring typ, vilket jag krävt mer information om.

De ska få lite mer tekniska frågor i baken - hjälp mig gärna på den punkten.


mvh

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert några tgb 13-20 ägare som vill ha nya fjädrar fram.

Men jag avråder starkt från den 2 bladiga varianten. Hittar inte sidan men jag har sett ett reportage från en finne som monterat den 2 bladiga varianten och efter första rejäla turen i lådan såg fjädrarna ut som ett S

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert några tgb 13-20 ägare som vill ha nya fjädrar fram.

Men jag avråder starkt från den 2 bladiga varianten. Hittar inte sidan men jag har sett ett reportage från en finne som monterat den 2 bladiga varianten och efter första rejäla turen i lådan såg fjädrarna ut som ett S

Oooops!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckar att min framfjädring är lite hård efter att jag monterade 740-spiraler som hjälpfjädrar.  Min tanke var därför att plocka bort ett antal blad ut fjäderpaketen, kanske spara bara två?

 

Vad tror ni?   Blir det för mycket med tanke på vridstyvhet mm? 

 

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga om dom sålt / monterat på en Volvo C30.. och resultat / erfarenheter / åsikter om just det montaget.

Alla fordon är ju så olika i såna här frågor och erfarenheter..

Japp! Bilden är från "Deras" C303.

 

Jag har dock gett dem lite specvärden som jag vill att de kommenterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har satt fräs på AD bildelar att snoka upp Monroe 32391 dämpare. "Nemas problemas" svarade de... :-) De hade inte det på lager eller i datan, men han skulle göra en insats. - "Ja, vettu sånt där sitter inte på europeiska bilar.. Det är mest jänkare som vill åka hiss." Skönt om man slipper Importera själv, dock. Han kanske kommer tillbaka med krav på en minimiorder för att kliva ur sängen...

----- UPPDATERING----

AD Bildelar vägrade ut sig på Monroe-dämparna, men hittade ett bra alternativ.

Dessa blev det! Beställde ett par nu - får väl bli lite testpilot nu då...

GABRIEL - G63961 Ultra Truck Shock, 4WD, REAR
PRISBELÖNT gforce_logo1.jpgTEKNIK - POPULAR MECHANICS 2004

Mellan klasserna "Good", "Better" & "Best", är dessa "Best".



 

Centrerad bussning med 14,2 mm bulthål, och 42 mm bred (9/16 och 1-2/3 tum).


Shock Extended Length: 26.51 in - 673.35 mm. (+2.3 mm mot Tgb11 spec)

Shock Collapsed Length: 16.12 in - 409.45 mm. (+5.45 mm mot Tgb11 spec)

Length of Stroke: 10.39 in - 263.91 mm.

http://gabriel.com/product-search/light-vehicle-detailed-specs/?partnum=G63961

G63961.jpg
Totti: C:a 1300:- för två. Det är ju 700 spänn under tatankas standarddämpare - men dessa är helt säkert otroligt mycket bättre.. Det får man ju en hel del för, tex 50% av kostnaden för Sumofjädrar!

Egentligen är dessa dämpare mer än värdiga att jämföras med tatankas trailmasterdämpare, och då är ju besparingen löjligt bra - en tusenlapp per dämpare, typ. 4000:- kan man göra mycket för.. t.ex. slänga ut all "jag behöver ingen ström"-pneumatik och köra in moderna magnetventiler och nya slangar... Och göra nåt vettigt med det gosiga panelutrymmet framför vx-spaken (så man t.ex. kan kolla på youtube på sig själv när man kör i terräng, samtidigt som man kör i terräng på riktigt).

Vita också! Det passar ju bra... :D

Redigerad av Viper99
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är beskrivningen av Gabriels Ultra dämpare för "cars, light trucks, och vans" som jag beställde:

 

Gabriel® Ultra™ shocks and struts for today’s vehicles are in a class of their own. Ultras are precision engineered with our exclusive G-Force™ Technology for quicker response, longer life, improved comfort, control and maximum shock performance.

Breathe new life into your vehicle’s suspension with Ultra’s StableSteer™ valving and the G-Force piston’s sintered iron construction, which provides greater durability and longer life. A self-compensating, leak-proof piston seal eliminates oil bypass by providing a positive seal between the piston and working cylinder, minimizing friction, and a larger, bulged tube aids in cooling – giving you the ultimate in comfort and performance.

Continued comfort comes from knowing that, like all Gabriel products, Ultra shocks and struts utilize a super-finished chromed piston rod to inhibit rust and corrosion. So, whether you’re the type of person who wants the ultimate driving experience and demands improved performance and handling, or you’re the type who puts big demands on your vehicle by hauling cargo – there’s no better choice than Ultra shocks and struts from the Original Gabriel.

 

G-Force_CallOut_041912.jpg

 

Features & Benefits

  • Infinitely Variable Damping for on-demand control on all road conditions
  • G-Force technology for quicker response, improved product life and consistent, reliable ride control
  • StableSteer valving provides improved tire contact with the road for control, safety, and performance
  • 1 3/8†bore piston (in most applications) with bonded iron construction for durability and longer life
  • Leak-proof piston seal and rod guide eliminates oil bypass
  • Orifice Control Disk with variable nine-stage valving provides consistent oil flow
  • OE-design single-lip oil seal minimizes friction for optimal sealing
  • Super-finished chromed piston rod provides superior corrosion resistance and enhances sealing properties
  • Larger, bulged tube (in most applications) aids in cooling

chrome_thumb_3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få lite bättre testdata på de nya gabrielfjädrarna, ska jag byta ut de främre först, och sätta de befintliga fram ibak istället. Jag inbillar mig att jag får bättre feeling i.o.m. att man sitter på framaxeln.

Sålunda ska jag provflyga en runda med dagens fjädring, och sedan åka samma runda med nya dämparna. Under tiden ska jag spela in kommentarer och sånt, för att få lite dokumentation direkt.

Finns det någon app till iphone som loggar g-krafter, inte bara visar dem i fem sekunder?

Vilka testfall är vikiga tror ni? Funderar på fartgupp i olika hastigheter, dålig väg, samt motorväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Another idea by Ralf/OffraodExtrem in Germany on my truck... not finished, but you get the idea.

 

Stock leaf spring, completely new shock mount, Fox Airshock paralelled Fox Shock w/ external reservoir (missing in the picture). So you get adjustable spring support by the Airshock and adjustable dampening with the parallel shock. If you want, you can probably take out a leaf from the springs or put a lighter pack of parabolic srpings instead. This setup came up due to the heavy 4ltr Toyota engine, so I will probably keep the springs stock and compensate the engine's weight with the above mentioned combination. The good thing: Fix racng shocks are completely servicable :)

 

Upper shock mount, with Fox Airshock in place

ZZ01C5B7C8.jpg

 

Lower mount on the front axle

ZZ7FD3BE9C.jpg

 

Upper mount detail with valve for Nitrogen pressure adjustment of th Airshock

ZZ1C392A81.jpg

 

Front view

ZZ4E9AAEC4.jpg

 

Have fun...

 

.martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Another idea by Ralf/OffraodExtrem in Germany on my truck... not finished, but you get the idea.

 

Stock leaf spring, completely new shock mount, Fox Airshock paralelled Fox Shock w/ external reservoir (missing in the picture). So you get adjustable spring support by the Airshock and adjustable dampening with the parallel shock. If you want, you can probably take out a leaf from the springs or put a lighter pack of parabolic srpings instead. This setup came up due to the heavy 4ltr Toyota engine, so I will probably keep the springs stock and compensate the engine's weight with the above mentioned combination. The good thing: Fix racng shocks are completely servicable :)

 

Upper shock mount, with Fox Airshock in place

[img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ01C5B7C8.jpg]

 

 

Sweet! But I need to study it more to get it.... :-)

Lower mount on the front axle

[img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ7FD3BE9C.jpg]

 

Upper mount detail with valve for Nitrogen pressure adjustment of th Airshock

[img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ1C392A81.jpg]

 

Front view

[img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ4E9AAEC4.jpg]

 

Have fun...

 

.martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Läget:

 

Dämparna har undgått montering ännu, men ska passa på att köpa till bakvagnen också. Samma som till fram.

 

Betr paraboliska bladfjädrar så väntar jag på -efter ett idogt mailväxlande - ett initiativ från amrisarna. De ville utvärdera sitt uppdaterade concept innan vidare diskussion om beställning.

 

Jag kommer INTE att köpa och testa nya hålgummin i poluyretan, men jag har fått positiv reaktion på förfrågan, och de väntar egentligen på specifikationer.

 

Med andra ord. Status Quo. :mellow:

 

 

Sedan: en inte helt oväsentlig del av väghållningen, dvs bromsar och 4X4-funktionerna måste helt enkelt prioriteras, justeras, underhållas m.m. före all annan "modifiering". Det ska ske nu när vädret blir bättre.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Toppentråd Viper99!

 

Jag måste byta dämpare fram då den ena läcker. Gabrieldämparna du beställt verkar ju superfina.

 

Några frågor från en mek-novis:

* Inte måste väll bromsslangarna justeras om bilen inte kommer att gå extrem off-road? (Kommer mest bli lands- och grusväg.)

* Är det en enkel "bolt-on-operation" eller behöver man tänka på något speciellt vid byte?

 

Vågar jag beställa eller ska jag vänta tills du satt på och utvärderat dina?  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...