Gå till innehåll

40 bil Camping/biltransport


Rekommendera Poster

Hey, your grasp of Swedish is quite impressive   ;)

Good to know what the rules are in England, for when the time comes   -_-

 

Swedish rules seems to require wheel chocks but I don't know whether it is one of those rules which is regularly ignored or not. Having said that, Swedish authorities tend to be completely humour free in such issues...    :blink:

Indeed, they seem to require both handbrake, in gear (except for Diesels  :rolleyes: ) Plus chocks And straps i.e. "både hängslen och livrem"   :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant publikation. Har inte sett just denna innan och detta med dragen handbroms, växel i och låst rattlås tyder på att någon skrivit detta efter en firmafest eller liknande. Samma detta att fordonet skall lastas i längdriktningen. Varför då? Ofta är det enda möjligheten på en bil pga av fordonets längd, men att det skulle vara ett krav har jag svårt att förstå.

Att surra bilen med ilagd växel avråds det pga av nötning av tex kronhjul/pinjong när bilen står och smågungar.

Vart gör surrningen bättre om man låser rattlåset?

Av egna erfarenheter så drar jag aldrig parkeringsbromsen för den bromsade axeln har av någon konstig anledning en tendens till att bråka med surningen. Jag har inte fattat varför.

Klossar är vettigt att använda. Tänk på att det är 1/3 av däckradien som efterfrågas, inte diametern. Detta innebär att ganska små klossar räcker långt.

 

Ser nu när jag är klar med inlägget att författningssamlingen är för yrkestrafik. Kanske därför den formulerats annorlunda än det jag tidigare läst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längsriktningen?

Det kan väl inte vara mänga som får plats på tvären. En Smart?

;)

 

Fast verkar logiskt för sidokrafter kan säkert bli stora och sido stöden är allmänt svagare, så man vill nog undvika att bilens rullriktming är sidledes.

 

Men frågan är som sagt om reglerna är annorlunda för privat bruk? Kan inte riktigt se varför. Last är last och medtrafikanterna har väl rätt att Inte få den i huvet oavsett hur lastbilen ägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Offtopic:

 

Lämmförlängning.. haha!!!

 

 Min tjejpolare gick förbi bakom min rygg nyss på väg från TVn och ut mot köket och kastade en blick över min axel på datorn, hon stannade upp och frågade vad det var för intressant forum jag sitter vid just nu.. hahahaha

 

 Vilket gott skratt vi fick sen!! haha :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We use ratch straps on cars when on a trailer or truck and there is no need for wheel chocks. Chains are used on heavy machines like trucks and the APC. We would only chock wheels if there is a problem with the handbrake to stop the vehicle moving with it is strapped down.

 

Hmm, looking through the similar regulations for Department of Transport, Safety of Loads on Vehicles (requires HMVF login) they seem to recommend wheel chocks in all situations when loading vehicles and/or plant machinery on trailers.

 

It states in section 14.2: "The vehicle or trailer should be carried with the parking brake ‘on’, preferably with the wheels chocked, and (where applicable) the transmission in neutral. If possible the chocks should be securely attached to the carrying vehicle’s deck. "

 

Regarding Parking Brake it also states: "The restraint provided by the friction between the tyres and the deck with the parking brake on will not be sufficient to prevent movement."

 

 

Of course the parking brake should be used, but considered more like a bonus and not to be relied on.

Anyway, it does Not state that chocks Must be used, just recommended. Just like English "rule systems" usually work  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ni får ursäkta om jag skakar liv i en gammal tråd. Hittade den nu. Det här forumet går ju från klarhet till klarhet. Jag är medlem i SLRK och har köpt en TGB 30 som jag tänkt utrusta med vinsch och ramper för att kunna lasta bilar, samt kängrugrind...

 

Jag är tydligen en Bullorg wannabe  ^_^

 

Så nu till det viktiga. Hur gick det med din bil Bullorg? Hur ser den ut idag? Hur funkar allt?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hehe här har jag inte vart på ett tag. Har inte hänt så mycket med bilarna livet har vart ivägen. Men allt som är gjort funkar har säng, kyl, micro och allt viktigt i personal hytten det är mest finlir kvar lite gardiner och annat pyssel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Då tiden inte räcker så skall nu 40:ian säljas.

 

Besiktning på tisdag.

 

Någon som är intresserad så är jag hemma i helgen.

 

christian@acct.se

 

Tror inte jag nämt det i tråden men älgstaket ej monterat kan säljas löst.

Samt att jag har 7-9 reservhjul.

 

Kort kort version av kommande annons :

 

TGB40 med personal hytt med 4 sittplatser. 
 
Reggad för 6 passagerare.
 
Personalhytten är påbörjad konvertering till bodel.
 
"Flakförlängning" med extra lång bakläm.Orginal bakläm följer med.
 
SCANIA SBAT 111SA 166
 
2600mil
 
1976
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...