MikaelD Postad 17 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Augusti , 2015 Under sommaren har det inte blivit gjort så mycket med bilen men fick ett infall till att göra något under de soliga kvällarna.. Bärgade familjens gamla båt som farit illa de senaste sex åren och plastade och lagade botten tillsammans med bror och far. Sen blev resultatet utvändigt enligt bilderna nedan: Något måste man ha att dra efter terrängbilen 15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 17 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2016 Har inte blivit jättemycket gjort på bilen det senaste året.. Ledsnade lite efter att bromsförstärkaren gick förra året, sen startade den inte pga vatten i bränslet, sen var det jordfel som gjorde att bakljusen inte fungerade, sen laddade batterierna ur, sen fick den körförbud i januari pga utebliven besiktning.. Sedan opererade jag axeln i slutet av mars Den gick dock till min glädje igenom besiktningen i början av april! Dock sprack ett bromsrör direkt efter besiktningen hemma på parkeringen.. Med opererad axel fick jag dock min bror att vara behjälplig med bytet Givetvis var det ett långt rör som gick från vänster bak hela vägen fram.. Pga den dåliga våren och bristande motivation fick jag inte luftat bromsarna föräns i förrgår för att då märka att det är gängpaj på kontakten till bromsvarningslampan under bilen.. Fick lagat den med gängtätning och hoppas det håller, annars får jag väl besöka fjärås.. Min förhoppning är att deltaga i 6 Juni på O2Fort.. men med min tur vet man aldrig.. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dick Postad 27 Juli , 2016 Rapport Share Postad 27 Juli , 2016 Damn this is a good topic! tack för det! det var bra att läsa från första til the sista sidan! Dick 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 16 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Bekymmer och fler bekymmer. I den bästa av världar, kondensvatten i oljan.. Troligast har toppen gått och då blir det väl att ta ur motorn hur det nu skall gå till på en garageuppfart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Toppen går väl lätt att plocka bort med motorn i bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Kolla oljestickan innan du börjar riva motorn. Inte särskilt troligt kanske, men har motorn bara gått korta stunder kan det vara som du skriver, att det är kondensvatten du har i ventilkåpan och i så fall är det ren olja på oljestickan. Vanligt fenomen på t ex reservkraftverk utomhus som bara provstartas då och då... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Sådär ser många moderna småbilsmotorer ut då dom körs kortare sträckor och inte får bli riktigt varma. Sen är dom nyare bilarna så energisnåla så dom går ofta kallt om man inte kör långt eller fort. Jag skulle börja med att köra en längre stund och göra ett oljebyte för att se om det blir skillnad. Minskar det kylarvätska ? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Det där är nog inget du ska oroa dig för. Och är det ändå nåt knas.. så har du inte sprickor i toppen (ja..om motorn inte har frysit villsäga..). Det är sällan värre än en toppackning på våra motorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 31 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Tappade ur oljan för ett par dagar sedan och den ser helt okej ut så troligen kondensvatten i ventilkåpan. Unnade mig en ny kopparpackning och ny olja. Har även laminerat serviceschemat och förvarar det nu i bilen istället för att leta i pärmar. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 31 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Någon som har en sådan här liggandes och inte behöver den?Lyckades göra sönder den... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 31 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Om du har ett helt glas kan du få en bottendel av mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Dem där har jag nog haft sönder 4st tror jag, senast i polarens bil. Man skall vara noga att smörja upp dem ibland med wd40 eller en droppe olja, kärvar dem så är det kört.. :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 31 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Har exakt den modellen i båten. Att de kärvar beror väl på att de överhettats och plasten vid kulan deformerats av värmen. Varning dessa tål ej högre watt tal med vanliga lampor utan smälter och kortsluts och kan ta eld, varit ut för det på båten, men Biltema har ledlampor som håller sig svala för båt som passar och har varmvitt ljus dessa är även halva priset mot vanliga ledlampor med kallljus. 25-895 spollampa för båt el 2 pack 39:90 http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/Spollampa-LED-2-pack-2000037244/?artId=25895 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Tack för tips eile :) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 31 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Oktober , 2016 Har exakt den modellen i båten. Att de kärvar beror väl på att de överhettats och plasten vid kulan deformerats av värmen. Varning dessa tål ej högre watt tal med vanliga lampor utan smälter och kortsluts och kan ta eld, varit ut för det på båten, men Biltema har ledlampor som håller sig svala för båt som passar och har varmvitt ljus dessa är även halva priset mot vanliga ledlampor med kallljus. 25-895 spollampa för båt el 2 pack 39:90 http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/Spollampa-LED-2-pack-2000037244/?artId=25895 Tack för tipset dock behöver väl vi 24v? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 November , 2016 Rapport Share Postad 1 November , 2016 Seriekoppla? Undrar hur känsliga led lampor för ökad spänning? Brukar man inte på kärror som ska gå på både 12 och 24 utnyttja att de är tåliga för ökad spänning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 1 November , 2016 Rapport Share Postad 1 November , 2016 Det finns led med inbyggda spänningsregulatorer, då har de ett betydligt vidare område för drivspänning. Om det är en vanlig "dum" led anpassad för 12v kommer den troligen brinna väldigt fort på 24v. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 5 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2016 Tänkte en gång för alltid nu försöka få iordning 11an så man kan åka på lite träffar.. Då bilen går konstigt och dör utan choke så har jag fått tipset om att göra rent flottörhuset.Förgasarna ser ut som fan själv och det är fet smuts överallt så misstänker att det är mer än flottörhuset som kan strula. Olja, klet och smuts överalllt... Båda förgasarna ser ut som fan, men den bakre är likt många andras på forumet värre.. I detta filterhus är det olja, fett, gammalt bränsle.. Likt tjära överallt.. Hur mycket kan jag skruva isär förgasarna och få ihop den igen utan specialverktyg?Kan jag byta alla packningar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 November , 2016 Rapport Share Postad 5 November , 2016 Med tanke på din första bild : Att den dör utan choke är inte konstigt när chockvajern hakat av på ena förgasaren då ligger den nog i och behöver du åtminstone köra med choken lite utdragen på den andra förgasaren, första biten är ju inte chock utan bara varvtalshöjning. Specialverktyg? En vanlig stjärn/kryssmejsel samt en liten fast nyckel om sätet för nålventil behövs lossas. Finns märkliga fel är nog Hansen specialist nu väntar fortfarande på en uppdatering om vad felet var på hans första omgång förgasare som knasade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 5 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2016 Nja, första bilden tog jag efter att ha hakat av fästet för vajern blir en kväll med att ta isär och pyssla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 5 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2016 Har under dagen fixat med förgasarna... Eller den ena iallafall. Mycket tvätta blir det men kommer nog bli bra tillslut. Nu måste jag bara beställa nya packningar till dom. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Flotörhuspackningen brukar klara sig, de mot grenrör klipper du nya av vanligt packningspapper eller om du inte har det hemma så går cornflex/flingpaket eller framsidan från kollegieblock bra. Läggar men skitiga förgasare i ett tag i diesel lossar allt lättare samt att packningar mjukar upp sig något och går att återanvända. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Dra även ordentligt i membranet å kolla efter sprickor eller tecken på slitage.. Är de minsta tendens så byter du de! Man ska kunna dra i membranet med tummen å pekfingret ganska hårt utan de är risk för att de ska gå sönder... Sen när du plockat loss flotörhuset kollar du så nålventilen rör sig lätt.. Samt avståndet för flotören ligger mellan 9-13mm(11mm är optimalt)i dess "lägsta del" när du håller förgasaren upp å ner.. De enda du behöver special verktyg till är om du vill höja eller sänka munstycket. Sänker du munstycket så höjer du HC halten å bränslet ökar. Höjer du munstycket underifrån flotörhuset så sänker du HC å sänker bränsletillförslen. Temraturkompensatorn (under de vita locket) skall röra sig lätt när du trycker på den.. Sen när förgasarna är på plats väntar du med att sätta på filter osv.. Startar bilen å så tar du en slang, typ trädgårdsslang.. Stoppar in den i bakre förgasaren vid kolven/trotteln å lyssnar i andra ändan.. Sedan byter du förgasare å lyssnar på den främre.. De ska vara lika mycket sugande ljud.. Är de mindre på någon så höjer man på tomgångsskruven på den som är låg... Men man justerar inte så mycket att tomgång höjs. Då får man sänka den som låter mera istället.. Detta gör man för förgasarna ska ge lika mycket bränsle/luft blandning.. Finns fina verktyg för å mäta de där men ett öra räcker gott å väl... Kolla sedan staget mellan förgasarna så dom rör sig jämt å ingen släpar efter den andra.. Gasar du till å kollar på kolven i förgasaren så ska den bakre förgasaren ha en liten fördröjning med å sänka kolven.. Detta är för inte den ska falla för fort mot tomgång å dö.. Oj va mycket jag skrev..hoppas de hjälper dig något! 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 6 November , 2016 Rapport Share Postad 6 November , 2016 Köper du nya membran välj mjuka fina hellre än hårda plastiga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 6 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 6 November , 2016 Tack för alla tips och råd! Efter ett par timmars rengörande blev resultatet väldigt bra!skall köpa nya oringar till flottörhuspluggarna så lägger ut lite mer pengar och köper färdiga packningar, och dämpolja såklart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.