Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Under sommaren har det inte blivit gjort så mycket med bilen men fick ett infall till att göra något under de soliga kvällarna..

 

Bärgade familjens gamla båt som farit illa de senaste sex åren och plastade och lagade botten tillsammans med bror och far.

bild%201.jpg

 

Sen blev resultatet utvändigt enligt bilderna nedan:

bild%203.jpg

 

bild%202.jpg

 

Något måste man ha att dra efter terrängbilen ;)

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har inte blivit jättemycket gjort på bilen det senaste året.. 
Ledsnade lite efter att bromsförstärkaren gick förra året, sen startade den inte pga vatten i bränslet, sen var det jordfel som gjorde att bakljusen inte fungerade, sen laddade batterierna ur, sen fick den körförbud i januari pga utebliven besiktning..

 

Sedan opererade jag axeln i slutet av mars

Den gick dock till min glädje igenom besiktningen i början av april! Dock sprack ett bromsrör direkt efter besiktningen hemma på parkeringen..

 

Med opererad axel fick jag dock min bror att vara behjälplig med bytet

 

roumlr_zpsfi42oh43.jpg
Givetvis var det ett långt rör som gick från vänster bak hela vägen fram..

 

Pga den dåliga våren och bristande motivation fick jag inte luftat bromsarna föräns i förrgår för att då märka att det är gängpaj på kontakten till bromsvarningslampan under bilen.. Fick lagat den med gängtätning och hoppas det håller, annars får jag väl besöka fjärås..

 

Min förhoppning är att deltaga i 6 Juni på O2Fort.. men med min tur vet man aldrig..

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Kolla oljestickan innan du börjar riva motorn. Inte särskilt troligt kanske, men har motorn bara gått korta stunder kan det vara som du skriver, att det är kondensvatten du har i ventilkåpan och i så fall är det ren olja på oljestickan. Vanligt fenomen på t ex reservkraftverk utomhus som bara provstartas då och då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ser många moderna småbilsmotorer ut då dom körs kortare sträckor och inte får bli riktigt varma. Sen är dom nyare bilarna så energisnåla så dom går ofta kallt om man inte kör långt eller fort. 

Jag skulle börja med att köra en längre stund och göra ett oljebyte för att se om det blir skillnad.

 

Minskar det kylarvätska ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tappade ur oljan för ett par dagar sedan och den ser helt okej ut så troligen kondensvatten i ventilkåpan.
IMG_0332.jpg

 

Unnade mig en ny kopparpackning och ny olja.
IMG_0333.jpg

 

IMG_0335.jpg

 

Har även laminerat serviceschemat och förvarar det nu i bilen istället för att leta i pärmar.

IMG_0334.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt den modellen i båten.

Att de kärvar beror väl på att de överhettats och plasten vid kulan deformerats av värmen.

 

Varning dessa tål ej högre watt tal med vanliga lampor utan smälter och kortsluts och kan ta eld, varit ut för det på båten, men  Biltema har  ledlampor som håller sig svala för båt  som passar och har varmvitt ljus dessa är även halva priset mot vanliga ledlampor med kallljus.  25-895 spollampa för båt el    2 pack 39:90     http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/Spollampa-LED-2-pack-2000037244/?artId=25895

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt den modellen i båten.

Att de kärvar beror väl på att de överhettats och plasten vid kulan deformerats av värmen.

 

Varning dessa tål ej högre watt tal med vanliga lampor utan smälter och kortsluts och kan ta eld, varit ut för det på båten, men  Biltema har  ledlampor som håller sig svala för båt  som passar och har varmvitt ljus dessa är även halva priset mot vanliga ledlampor med kallljus.  25-895 spollampa för båt el    2 pack 39:90     http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/Spollampa-LED-2-pack-2000037244/?artId=25895

Tack för tipset :) dock behöver väl vi 24v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte en gång för alltid nu försöka få iordning 11an så man kan åka på lite träffar..
 

IMG_0394.jpg
Då bilen går konstigt och dör utan choke så har jag fått tipset om att göra rent flottörhuset.
Förgasarna ser ut som fan själv och det är fet smuts överallt så misstänker att det är mer än flottörhuset som kan strula.

 

IMG_0395.jpg
Olja, klet och smuts överalllt...

 

IMG_0399.jpg

Båda förgasarna ser ut som fan, men den bakre är likt många andras på forumet värre..

 

IMG_0401.jpg

IMG_0397.jpg

I detta filterhus är det olja, fett, gammalt bränsle.. Likt tjära överallt..

 

Hur mycket kan jag skruva isär förgasarna och få ihop den igen utan specialverktyg?
Kan jag byta alla packningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på din första bild : Att den dör utan choke är inte konstigt när chockvajern hakat av på ena förgasaren då ligger den nog i och behöver du åtminstone köra med choken lite utdragen på den andra förgasaren, första biten är ju inte chock utan bara varvtalshöjning.

 

Specialverktyg? En vanlig stjärn/kryssmejsel samt en liten fast nyckel om sätet för nålventil behövs lossas.   Finns märkliga fel är nog Hansen specialist nu  :)  väntar fortfarande på en uppdatering om vad felet var på hans första omgång förgasare som knasade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flotörhuspackningen brukar klara sig, de mot grenrör klipper du nya av vanligt packningspapper eller om du inte har det hemma så går  cornflex/flingpaket  eller framsidan från kollegieblock bra.   Läggar men skitiga förgasare i ett tag i diesel lossar allt lättare samt att packningar mjukar upp sig något och går att återanvända.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra även ordentligt i membranet å kolla efter sprickor eller tecken på slitage.. Är de minsta tendens så byter du de!

Man ska kunna dra i membranet med tummen å pekfingret ganska hårt utan de är risk för att de ska gå sönder...

 

Sen när du plockat loss flotörhuset kollar du så nålventilen rör sig lätt.. Samt avståndet för flotören ligger mellan 9-13mm(11mm är optimalt)i dess "lägsta del" när du håller förgasaren upp å ner..

 

De enda du behöver special verktyg till är om du vill höja eller sänka munstycket.

Sänker du munstycket så höjer du HC halten å bränslet ökar.

Höjer du munstycket underifrån flotörhuset så sänker du HC å sänker bränsletillförslen.

 

Temraturkompensatorn (under de vita locket) skall röra sig lätt när du trycker på den..

 

Sen när förgasarna är på plats väntar du med att sätta på filter osv.. Startar bilen å så tar du en slang, typ trädgårdsslang.. Stoppar in den i bakre förgasaren vid kolven/trotteln å lyssnar i andra ändan.. Sedan byter du förgasare å lyssnar på den främre.. De ska vara lika mycket sugande ljud.. Är de mindre på någon så höjer man på tomgångsskruven på den som är låg... Men man justerar inte så mycket att tomgång höjs. Då får man sänka den som låter mera istället.. Detta gör man för förgasarna ska ge lika mycket bränsle/luft blandning.. Finns fina verktyg för å mäta de där men ett öra räcker gott å väl...

 

Kolla sedan staget mellan förgasarna så dom rör sig jämt å ingen släpar efter den andra..

 

Gasar du till å kollar på kolven i förgasaren så ska den bakre förgasaren ha en liten fördröjning med å sänka kolven.. Detta är för inte den ska falla för fort mot tomgång å dö..

 

 

Oj va mycket jag skrev..hoppas de hjälper dig något!

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...