Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Ett utlåtande kommer här!

 

Måste ge företaget beröm för den snabba leveransen!

Till en början blev jag aningen fundersam då nyansen inte riktigt stämde med bilden på hemsidan, dock tycker jag att detta var till min fördel då det är en mycket stilig nyans.

 

Köpte fyra löpmeter av tyget vilket kommer räcka bra länge, klippte under gårdagkvällen ut delarna till dynorna bak

bild4-14.jpg

Klippt och markerat vart vinkningarna samt klippningarna skall vara.

 

bild3-15.jpg

Alla delar som behövs, dock är inte dragkedjan med på bilden.

 

bild5-10.jpg

Delarna för knapparna färdigsydda, nu skall bara hålas och i med nya knappar.

 

bild2-17.jpg

Undersidan på färdig dyna, hade ett par löpmeter m90tyg liggandes så detta blev passande

bild1-17.jpg

Färdig dyna, bortsett från knapparna.

 

Blev bra utefter den förutsättningen att jag inte suttit vid symaskin på två år... 

Tror att sömmarna kommer bli finare på nästa dyna då jag nu lärt mig hur jag skall göra för att få ihop den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka och bocka :)

Har under kvällen gjort ännu en dyna, denna gång nästan helt utan barnsjukdomar.

Att tänka på för er som vill prova på detta är att tänka till hur mycket sömnadsmån ni har på alla delar, nu är det för mig lite klipp och sådant som får göras under tidens gång.

 

bild1-18.jpg

Ritat ut vart sömmen skall komma på överdelen.

 

bild2-18.jpg

Sytt dynans sida på plats.

 

bild3-16.jpg

Vrängt dynan rätt för att sy andra sömmen.

 

bild4-15.jpg

Två sömmar som håller ihop överdelen. Var Noga med hörnen så att inte konstlädret vandrar iväg.

 

bild5-11.jpg

Måttar ut vart fästena till knapparna skall sitta, samt vart sömmen skall gå.

 

bild1-19.jpg

Fäst med två sömmar, jag gillar inte att nåla fast delarna...

 

Här glömde jag ta bilder på hur tyget sys fast, dock är det likadant dom överdelen fast mer pill och jobb med det.

bild1-20.jpg

Två färdiga dynor, bortsett från knapparna.

 

bild2-19.jpg

Och undersidan.

 

Bara en dyna samt, tre ryggstöd, samt dom uppfällbara stolarna med tillbehör kvar!

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledig dagen till ära och lite mer har blivit gjort.
Köpt färg och fortsatt målningsarbetet inne i passagerarutrymmet och lastutrymmet.

Sytt färdigt den tredje dynan och har således bara tre ryggstöd kvar samt de fällbara stolarna med rygg och nackstöd.

 

Beställde dragkedjor online då företaget jag köpte från från början bara hade två inne..
Dock råkade beställningen bli 9mm dragkedjor istället för 6mm då det lär inte vara den som går sönder i första taget!

 

Bilder kommer förhoppningsvis under morgondagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det i stort sett klart med de sex dynorna.

bild4-16.jpg

 

Måste flytta knapphålen på nedre fästet på ryggstöden då jag bara måttade på gamla dynan vilket visade sig vara fel...

Göra om och göra rätt med andra ord.

 

Nästa steg lär bli de uppfällbara stolarna med rygg och nackstöd. Betydligt enklare och lär gå fort.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Länge sedan sist och inte mycket har hänt.. Mest då jag jobbar utomhus och mörkret samt fukten är ständig då man lämnar jobbet.

Det enda som blivit gjort är montering av ljudanläggning, har dock bara två högtalare fram men samtliga kablage är draget för två högtalare bak samt ett slutsteg så det kommer nog bli trevligt ljud när det är färdigt.

bild-1.jpg

 

Har lagt mattor av denna modell bak i lastutrymmet: http://www.jula.se/dorrmatta-375033

Det dämpar en del av ljudet men det blir fruktansvärd kondens mellan mattan och plåtgolvet.. Har ni några förslag på lösningar för att minska detta?

Funderar spontant på att lägga in en matta av typ: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljudisoleringsfilt-369222/ under gummimattan för att försöka få lite luftgenomströmmning etc.. Vad hade ni gjort åt problemet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du får fukten kvar i filt mattan i stället, 

Men de visar ju en produkt som är gjord just för dessa ställen. Smältfolien den stoppar upp både fukt och ljud sen kan du lägga matta över.

Den andra är nog mer för väggarna och liknande ställen.

Det är väl just i dessa tider man har möjlighet att se vart det blir kondens, då det blir kallt och varmt med täta intervaller i fuktig luft. du hade säker inte märkt av det i somras.

Har en "torrbollen" står i mitt skåp för att få bort en del fukt som  när det inte är uppvärmt, å det är inte förrän kring dessa tider den behövs, ja eller man ser något vatten i botten på den mellan tömningarna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Wow, det gör ni fort. Det blir att träna på det över Hjul helgen.

 

Första problemet är nog vikten, en enda kedja kunde jag helt enkelt inte lyfta på egen hand!!

Måste väga 50 kg styck?!?!

Fast de går ju att släpa någorlunda.

 

Första uppgiften nästa vecka blir dock att inventera vad som faktiskt finns i bilen, det hanns inte med sist. Försöka få upp alla luckor kan bli nog med utmaning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, det gör ni fort. Det blir att träna på det över Hjul helgen.

 

Första problemet är nog vikten, en enda kedja kunde jag helt enkelt inte lyfta på egen hand!!

Måste väga 50 kg styck?!?!

Fast de går ju att släpa någorlunda.

 

Första uppgiften nästa vecka blir dock att inventera vad som faktiskt finns i bilen, det hanns inte med sist. Försöka få upp alla luckor kan bli nog med utmaning!

Oppss!

 

Ja..observera nu att vi både föregående skribenter (iallafall jag) menade på 11/13-bilen..

..såkedjor till din best kan ju vara betydligt tuffare.

 

 Så lita nu inte för mycket på mina erfarenheter om mindre kedjor..dina kan ju skilja rejält? :unsure:

 

Träna själv, det tror jag är värt tills den dag du behöver dem på riktigt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närå', inga problem, för mig är "svana=TGB13" så det förstod jag.

 

Mest ville jag förstå lite bättre om det är krångligt att lägga på dem, vilket inte verkar vara fallet, efter lite övning i alla fall. Sedan tillkommer i mitt fall det "lilla" vikt problemet, men det är liksom ett separat problem   :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bak i min bil så låg det två kedjor i varje säck och jag var tvungen att släpa ut en kedja i taget.

Jag skall nog testa och sätta på kedjorna till jul.

Men först skall jag fixa termostatet till min spal fläkt!

 

/Bluesky

Med 2 kedjor i varje säck så väger säcken mycket :) ,har testat det men att ha en i varje säck är att rekommendera ryggen gillar det bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 2 kedjor i varje säck så väger säcken mycket :) ,har testat det men att ha en i varje säck är att rekommendera ryggen gillar det bättre

Ja, dem är inget plast-smäck precis, tunga och gedigna.

 Ändå har jag redan lyckats köra slut på två par.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ikväll monterat ny fläkt i bollhavet, så det blir inget frysa i vinter! :)

Har dock ett felsökningsproblem att åtgärda, har glapp i vredet som styr fläkthastighet så måste trycka på vredet för att det skall fungera.

Någon som har koll på hurvida detta går att laga eller är ett nytt vred ett måste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...