Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Fortsatt arbete med finbilen under julhelgen.

Har lyckas få bukt med den ledsna strömbrytaren till bakre kupéfläkten.

 

Började med att lossa de fyra skruvarna på instrumentpanelen och kom sedan åt skruvarna för värmepanelen.

bild1-21.jpg

Börjar med två bilden för att komma ihåg hur kablarna sitter.

Dessa tre kablarna är för bakre fläkten.

 

bild3-18.jpg

Och dessa tre är för främre fläktmotorn.

Om man önskar ändra så att reglagen är 0=av 1=låg 2=hög istället för som det är nu 0=av 1=hög 2=låg, så byt plats på kablarna 36 med 37 och 38 med 39.

Dvs skifta de utgående kablarna från respektive vred med varandra.

 

bild2-22.jpg

Skruvade bort panelen och tänkte försöka lossa den defekta brytaren, men detta krävde ju specialverktyg vilket jag inte hade. Slog med lätt våld på pinnen där vredet skall sitta och fick på så vis loss kopparnitarna som håller baksidan av reglaget på plats.

 

bild4-18.jpg

Förutom fästet som fick sitta kvar på instrumentpanelen består reglaget av dessa delarna.

Felet för min del var att de tre fjädrarna var ihoptryckta samt glapp i polerna.

 

bild2-25.jpg

Detta är plattan som ger det distinkta "klicket" när man vrider vredet. Kulorna vilar i hålen.

 

bild3-21.jpg

Vid återmonteringen använde jag mig av genomgående m4-bultar vilket gör det lätt att demontera den igen om det skulle behövas i framtiden.

 

bild4-20.jpg

Provade att allt nu fungerade, dock var det här jag upptäckte glappet i polerna.

 

bild5-14.jpg

Lite nytt lim för att hålla polerna på plats, inte jättevackert men fungerar nu bättre än nytt!

 

bild1-23.jpg

När jag ändå hade panelen nerskruvad filade jag upp hålet för plastlocket.

 

bild2-24.jpg

Och placerade dit ett 12v uttag som jag haft liggandes alldeles för länge.

 

Detta var dagens projekt, mycket bilder och lagom med text.  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Mycket skönt att vintern verkar vara över!

Vårsol och plusgrader innebär att det blir lite gjort med 11an!

 

Har bytt rutor på förar respektive passagerarsidan. Mycket trevligt när man kan se vad som händer utanför bilen. :)

 

bild2-28.jpg?t=1394390169

Förarsidan

 

bild1-29.jpg

Passagerarsidan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

I helgens vårsol har en del blivit gjort.

Har länge oerhört stört mig på att bakdörren inte gått att stänga som sig bör.

Demonterade dörren, plockade ner låsmekanismen för första gången på 39år

bild1-30.jpg

39års dam, smuts, grus, fett.. ingen vacker syn.

 

bild2-29.jpg

Efter en avfettningstvätt och lite inoljning.

 

Åter monterat, stor glädje tänkte jag! Men givetvis samma symptom.. Dörren studsar upp och låser sig inte.

Givetvis har Beväring Tratt backat in i något och lyckats böja det nedre gångjärnet, lite våld och med försvarets moment lyckades den nästan bli rak igen.

Dörren stängs nu jättefint och öppnas även utan några som helst problem :)

 

bild3-25.jpg

Även en ny bakruta har monterats för tredje gången på ett år, denna gång enbart limmad med sikaflex och inga skruvar.

 

Utöver detta projekt har jag gått igenom bilen efter vinterns lite för fuktiga väder.

bild5-15.jpg

Tätade framrutan i förra veckan med ny gummilist, dock har det stått vatten vid golvet på passagerarplatsen under vintern och säkerligen fler vintrar än så.

 

bild4-22.jpg

"Inspektionsluckan" vid rattstången är sönderrostad och har små hål överallt, skruvarna har sett bättre dagar och dom nedre går inte att lossa.

Någon som har en sådan här lucka över?

 

bild2-30.jpg

Vid fortsatt översyn visade det sig att ljuddämparna läcker (båda två) samt att röret har sett sina bättre dagar.

 

Men vad har man inte en terrängbil till, om inte vårda och ta hand om ;)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoo jo jag satte fast min nya ruta med sikaflex de gick väl sisådär satt bra ett tag men nu har den låssnat igen

Jag ska antingen köpa list eller sätta dit med betyltape och sikaflex

Men de lutar åt att köpa list

Sikaflexen verkar inte fästa riktigt i plexin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoo jo jag satte fast min nya ruta med sikaflex de gick väl sisådär satt bra ett tag men nu har den låssnat igen

Jag ska antingen köpa list eller sätta dit med betyltape och sikaflex

Men de lutar åt att köpa list

Sikaflexen verkar inte fästa riktigt i plexin.

 

Det stämmer plexi / plast är lite för fett så det kan släppa, sa "glasmästarexperten" till kompis åt mig när jag fick lexanrutorna jag monterade på min.

 

Jag ruggade då upp med smärgelduk den del som jag skulle lägga limmet mot och primade den med den primer vi har på jobbet som man använder om man har en lackad yta som det tidigare inte varit något vindrutelim på. Och min ruta sitter då fortfarande bra så det kanske är ett tips som funkar.... fast jag vet ju inte hur länge men 2 år har det då funkat ännu typ :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Påskfirande är alltid trevligt och fint väder har det varit så blå hallen bjöd in till lite småfix med fordonet under långhelgen.

bild1-32.jpg?t=1398104639

Då golvplåten gett upp hoppet så var det dags för ett byte.

Som Herr Hansen skrivit ovan så måste man plocka bort halva hytten vilket tog sin tid.

 

bild2-31.jpg?t=1398104639

Trearmad avdragare och lite våld samt snälla ord gjorde susen med ratten (Här ser man också mitt pinsamt dåliga säte, passagerarsidan ser i stort sett lika illa ut)

 

bild3-27.jpg?t=1398104639

Givetvis trillade sladden till tutan ner i rattstången, lagom tid för byte av olja i styrsnäckan samtidigt samt möjlighet att dra ny kabel till tutan.

 

bild4-23.jpg?t=1398104639

Skrapat och tvättat samt avfettat.

 

bild5-16.jpg?t=1398104639

Ett lager hammarlack senare som får torka över natten.

 

bild1-33.jpg?t=1398104682

Såhär vacker är panelen vid instrumentbrädan baktill, blir att lägga till i inköpslistan.

 

bild2-32.jpg?t=1398104682

Gammal respektive ny golvplåt. 

 

bild3-28.jpg?t=1398104682

Ett lager grönt senare, inte rätt nyans men får bli den tills dess att jag hittat någon som kan bryta rätt kulörer..

 

bild4-24.jpg?t=1398104682

Allt åter på sin plats. Blev inga bilder på bytet av sladdarna till tutan, men både den genom rattstången samt den till signalhornet blev bytta under tidens gång.

 

bild5-17.jpg?t=1398104682

Som Bender ovan skrivit så höll det inte med sikaflex i bakrutan, detta stämde gott och väl.

Biltema har ett lim som heter Multibond som skall fungera på de flesta material även plexiglas.

Ni lär höra om så inte är fallet ;)

 

bild1-34.jpg?t=1398104754

Bilprovningskillen påpekade att det läckte lite olja från oljetråget, inget nytt under solen utan har haft en packning liggandes till detta i ett halvår.

 

bild2-33.jpg?t=1398104754

Varmkörde motorn igår kväll och lät oljan rinna ut över natten för att få motorn så ren som möjligt.

Det som sitter vid skruvhålen är delar av den gamla packningen, tror det var dags att byta... ;)

 

bild3-29.jpg?t=1398104754

Ett lager på 5mm oidentifierbart täcker botten och skrapas bort.

 

bild4-25.jpg?t=1398104753

När tråget ändå är nere passade jag på att slipa och grundmåla det.

 

bild5-18.jpg

Sedan blev det ett par lager med motorfärg.

 

bild2-34.jpg?t=1398104801

Nya packningen passas dit.

 

bild3-30.jpg?t=1398104801

 

bild4-26.jpg?t=1398104800

Sedan återstod återmonteringen

 

bild5-19.jpg?t=1398104801

Samt återmonteringen av bakluckan.

 

Passade även på att fylla på motoroljan då nytt filter monterats.

Samt byta olja i växellådan och fördelningslådan. Använde 10W 30 Mineralolja. Tror inte motorn mått så bra av att använda SuperSyntetisk.

 

Näst på agendan blir förmodligen justering av ventilerna, får se om jag ger mig på det själv eller om jag låter någon som kan göra det få den äran.

Vet någon om det finns en fin guide med bilder avseende justering av ventiler?

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljetrågspackningen köpte jag på cvi-automotive.se

Finns säkert billigare på andra ställen men det var det första stället jag hittade :)

 

En glädjande sak som hänt idag är att jag fått ordning på instrumentbelysningen.

bild4-27.jpg?t=1398629171

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljetrågspackningen köpte jag på cvi-automotive.se

Finns säkert billigare på andra ställen men det var det första stället jag hittade :)

 

En glädjande sak som hänt idag är att jag fått ordning på instrumentbelysningen.

bild4-27.jpg?t=1398629171

Det vill jag oxå. Har du nå tips på vad lampan kallas (sockel och antal watt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lampan heter GU7S BA7S 24V 3W

Dock räckte det inte för mig att byta lamporna

Namnloumls.png

Ledning 52 som går från reostaten till 48-Batterivärmaren (som ej finns längre) var borta (avklippta sladdar pga stressad eller lat mekaniker från försvarsmaktstiden) så jag skarvade en ny kabel från reostaten till 52-Spolarknappen så fungerade dom igen.

 

Ändrad pga: Arbetsskada med lamporna.. Hade jag tänkt mer än bara skrivit så hade jag fattat att en GU-sockel inte passar där ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite som blivit gjort de senaste dagarna.

IMG_0908.jpg

Har haft isär och ihop övning med strömbrytarna i instrumentpanelen, lite mycket kopparrester och fett.

Känns som ett utmärkt sätt att få någon form av tjuvström, kortslutning.

 

IMG_0909.jpg

Rent och snyggt.

 

IMG_0915.jpg

Tog äntligen tag i ventiljusteringen, med nödrop på forumet gick det utmärkt!

 

IMG_0917.jpg

Utan ventilkåpa

 

IMG_0916.jpg

Lossar tändstiften

 

IMG_0919.jpg

Vilka ser fina ut.

 

IMG_0920.jpg

Ventiljustering, på tre ventiler gick det att få in bladmåttet med måttet 0,75mm, inte undra på att det tickat.

 

IMG_0921.jpg

Ny ventilkåpspackning kvällen till ära och motorn går nu mycket finare och bättre.

 

IMG_0924.jpg

Har försökt reda ut lite oreda bakom instrumentpanelen, än så länge utan framgång gällande belysningen bak med halvljusautomatiken.

 

IMG_0923.jpg

Har inte hittat något glapp på någon av kabelskorna på Mörkläggningsströmställaren, tycker dock det verkar skumt att det saknas en kabelsko, men hittar ingen lös.

 

IMG_0925.jpg

Försöker följa ledningar utan framgång...

 

IMG_0926.jpg

Mer oreda, provade att byta kabelskorna på mörkläggningsströmställaren utan något resultat...

 

bild1-36.jpg?t=1399061842

Reläerna klickar som dom skall, dock skall bara reläet i mitten vara av annan sort enligt handboken, jag har samma (slutande) på 1, 4 och 5 och samma (växlande) på 2 och 3.

Dvs relä 3 skall bara vara växlande och 1, 2, 4 och 5 skall vara slutande. relä 2 är till parkeringsljuset, dock fungerar parkeringsljuset fram...

 

bild2-35.jpg?t=1399062824

Ytterligare en sak som förbryllar mig är att enligt verkstadshandboken skall alla säkringar vara på 8amp, 

Mina säkringar till bakljuset är uppsäkrade med 16amp säkringar.. Får prova att byta dessa mot nya på 8amp..

 

Lite framåt och stundtals står vi lika på de olika projekten..

 

Allt för denna gång!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lite har blivit gjort det senaste även om vädret samt arbetstider nu ställer till det en del..

bild1-37.jpg

Nytjat en del spackel för att räta ut vissa kosmetiska fel. 

 

bild4-28.jpg

Klätt av den framtill och slipat

 

bild2-36.jpg

Samt även baktill. Mycket slipa har det varit.

 

bild3-31.jpg

Samt maskerande

 

bild5-20.jpg

Finns det något vackrare än nymålat mönster :)

 

Som sagt ställer vädret till det en del, har bara fått målat sidorna och har fronten, bak samt taket kvar innan det är dags att åter placera skylthållare, 24v-uttag samt bakljus och registreringsskyltar.

Förhoppningsvis är vädret gott de få timmar jag hinner med så den är färdig till träffen i göteborg nästa helg.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar :) Fint blir det och kvällarna är räddade ett par dagar till om vädret blir uppehåll.

Var en Noob som ungdomen säger när jag skapade tråden ;) Det är en C-variant vet jag, dock har dom gjort arbetet halvdant med ombyggnaden från A till C tillexempel inte ändrat typskylten i fordonet då den säger att det är en tgb111A  och arbetet med omdragning av kablaget är ett råttbo där dom nya kablarna är skarvade på dom gamla..

 

Det borde Vara en Tgb 111C då den inte varit radobil.

 

5f7636f4-4a7e-46f8-a6b4-95740d3a89f1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite som blivit gjort de senaste dagarna.

IMG_0908.jpg

Har haft isär och ihop övning med strömbrytarna i instrumentpanelen, lite mycket kopparrester och fett.

Känns som ett utmärkt sätt att få någon form av tjuvström, kortslutning.

 

IMG_0909.jpg

Rent och snyggt.

 

IMG_0915.jpg

Tog äntligen tag i ventiljusteringen, med nödrop på forumet gick det utmärkt!

 

IMG_0917.jpg

Utan ventilkåpa

 

IMG_0916.jpg

Lossar tändstiften

 

IMG_0919.jpg

Vilka ser fina ut.

 

IMG_0920.jpg

Ventiljustering, på tre ventiler gick det att få in bladmåttet med måttet 0,75mm, inte undra på att det tickat.

 

IMG_0921.jpg

Ny ventilkåpspackning kvällen till ära och motorn går nu mycket finare och bättre.

 

IMG_0924.jpg

Har försökt reda ut lite oreda bakom instrumentpanelen, än så länge utan framgång gällande belysningen bak med halvljusautomatiken.

 

IMG_0923.jpg

Har inte hittat något glapp på någon av kabelskorna på Mörkläggningsströmställaren, tycker dock det verkar skumt att det saknas en kabelsko, men hittar ingen lös.

 

IMG_0925.jpg

Försöker följa ledningar utan framgång...

 

IMG_0926.jpg

Mer oreda, provade att byta kabelskorna på mörkläggningsströmställaren utan något resultat...

 

bild1-36.jpg?t=1399061842

Reläerna klickar som dom skall, dock skall bara reläet i mitten vara av annan sort enligt handboken, jag har samma (slutande) på 1, 4 och 5 och samma (växlande) på 2 och 3.

Dvs relä 3 skall bara vara växlande och 1, 2, 4 och 5 skall vara slutande. relä 2 är till parkeringsljuset, dock fungerar parkeringsljuset fram...

 

bild2-35.jpg?t=1399062824

Ytterligare en sak som förbryllar mig är att enligt verkstadshandboken skall alla säkringar vara på 8amp, 

Mina säkringar till bakljuset är uppsäkrade med 16amp säkringar.. Får prova att byta dessa mot nya på 8amp..

 

Lite framåt och stundtals står vi lika på de olika projekten..

 

Allt för denna gång!

Du hittar inte kabel numret för kablarna till bakljusen ?

Borde gå att följa dem genom det, satt jag inte 40 mil från min bil hade jag kunnat kolla det, du borde hitta det vid säkringarna då baklysena har egna säkringar om jag ej mins fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Här har jag varit dålig på att uppdatera..

Har under helgen med stor hjälp av SveSan03 på forumet kollat på varför jag förlorar bromsvätska.

 

249a50a9-c540-452f-98db-2f87446a5f1c.jpg

 

Har hittat ett par misstänkta punkter i vintras men inte fått för mig att ta tag i problemet.

a490f2a4-84fd-4fe2-a358-09409277ec1c.jpg

 

Våldade av bromstrummorna

e68840a3-bd54-4161-bb5a-0c0f44e6ab81.jpg

 

c9b4d1c7-8245-4865-95db-108f34d12c85.jpg

 

Och passade på att gänga om bulthålen till vanlig M-Gänga

24308d1b-26c7-4d14-8d54-b13d8c0ccdcb.jpg

 

En intressant sak! Hjulcylindrarna i höger framaxel saknade bult och satt inte fast i mer än bromsröret..

1ffa4351-6118-4954-b639-56cb777f1b2c.jpg

 

Näst på agendan blir att köpa nya hjulcylindrar fram. Någon som har koll på om det räcker att byta på sidan som är kass eller om det rekommenderas att byta alla fyra fram på en gång? Blir även inköp av nya bromsslangar...

 

När arbetet med bromsarna körde fast så ägnade vi oss åt lite annan verksamhet då bromstrummorna ändå är nere.

Rostiga och ser ut som fan själv

65ce7b9f-9e24-4cf3-9d67-85a9d6e72915.jpg

 

Slipa slipa slipa!

77bd1f10-10e2-4ab7-9faf-7147813a9c5a.jpg

 

Rostskyddsgrundat

e49cd204-a200-40bc-af26-f1927f0aa78e.jpg

 

Kvar återstår ett par lager grundfärg, samt några lager av en blank grön färg.

 

Har en plan i vår när solen och värmen är här för att stanna att byta ut samtliga vakuumslangar och avluftningsslangar samt bränslesystemet.

 

Har även sett att jag har något som jag misstänker är en spricka i grenröret.

e6d23a69-3af6-45ac-bd88-c4d4673f5da8.jpg

 

Kommer även behöva ett nytt komplett bättre begagnat avgassystem.. Så har någon ett liggandes i "bra att ha" högen är jag intresserad.
21800416-3088-4d9f-98bc-4d9056ec2a4e.jpg

 

29b5e62a-8f4e-4e53-a2b9-24dc41752426.jpg

 

Planen är att få det färdigt till O2Fort-eventet.

 

Mikael

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...