MikaelD Postad 25 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 December , 2013 Fortsatt arbete med finbilen under julhelgen. Har lyckas få bukt med den ledsna strömbrytaren till bakre kupéfläkten. Började med att lossa de fyra skruvarna på instrumentpanelen och kom sedan åt skruvarna för värmepanelen. Börjar med två bilden för att komma ihåg hur kablarna sitter. Dessa tre kablarna är för bakre fläkten. Och dessa tre är för främre fläktmotorn. Om man önskar ändra så att reglagen är 0=av 1=låg 2=hög istället för som det är nu 0=av 1=hög 2=låg, så byt plats på kablarna 36 med 37 och 38 med 39. Dvs skifta de utgående kablarna från respektive vred med varandra. Skruvade bort panelen och tänkte försöka lossa den defekta brytaren, men detta krävde ju specialverktyg vilket jag inte hade. Slog med lätt våld på pinnen där vredet skall sitta och fick på så vis loss kopparnitarna som håller baksidan av reglaget på plats. Förutom fästet som fick sitta kvar på instrumentpanelen består reglaget av dessa delarna. Felet för min del var att de tre fjädrarna var ihoptryckta samt glapp i polerna. Detta är plattan som ger det distinkta "klicket" när man vrider vredet. Kulorna vilar i hålen. Vid återmonteringen använde jag mig av genomgående m4-bultar vilket gör det lätt att demontera den igen om det skulle behövas i framtiden. Provade att allt nu fungerade, dock var det här jag upptäckte glappet i polerna. Lite nytt lim för att hålla polerna på plats, inte jättevackert men fungerar nu bättre än nytt! När jag ändå hade panelen nerskruvad filade jag upp hålet för plastlocket. Och placerade dit ett 12v uttag som jag haft liggandes alldeles för länge. Detta var dagens projekt, mycket bilder och lagom med text. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 25 December , 2013 Rapport Share Postad 25 December , 2013 Snyggt, jag tänker sätta in något liknande uttag (24V) någon vacker dag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 26 December , 2013 Rapport Share Postad 26 December , 2013 Blev ju bra det där Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 8 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Så rullar vi två år till! 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 9 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Mycket skönt att vintern verkar vara över! Vårsol och plusgrader innebär att det blir lite gjort med 11an! Har bytt rutor på förar respektive passagerarsidan. Mycket trevligt när man kan se vad som händer utanför bilen. Förarsidan Passagerarsidan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 9 Mars , 2014 Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Snyggt! Det skulle jag också behöva göra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 30 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Mars , 2014 I helgens vårsol har en del blivit gjort. Har länge oerhört stört mig på att bakdörren inte gått att stänga som sig bör. Demonterade dörren, plockade ner låsmekanismen för första gången på 39år 39års dam, smuts, grus, fett.. ingen vacker syn. Efter en avfettningstvätt och lite inoljning. Åter monterat, stor glädje tänkte jag! Men givetvis samma symptom.. Dörren studsar upp och låser sig inte. Givetvis har Beväring Tratt backat in i något och lyckats böja det nedre gångjärnet, lite våld och med försvarets moment lyckades den nästan bli rak igen. Dörren stängs nu jättefint och öppnas även utan några som helst problem Även en ny bakruta har monterats för tredje gången på ett år, denna gång enbart limmad med sikaflex och inga skruvar. Utöver detta projekt har jag gått igenom bilen efter vinterns lite för fuktiga väder. Tätade framrutan i förra veckan med ny gummilist, dock har det stått vatten vid golvet på passagerarplatsen under vintern och säkerligen fler vintrar än så. "Inspektionsluckan" vid rattstången är sönderrostad och har små hål överallt, skruvarna har sett bättre dagar och dom nedre går inte att lossa. Någon som har en sådan här lucka över? Vid fortsatt översyn visade det sig att ljuddämparna läcker (båda två) samt att röret har sett sina bättre dagar. Men vad har man inte en terrängbil till, om inte vårda och ta hand om 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 31 Mars , 2014 Rapport Share Postad 31 Mars , 2014 Tjoo jo jag satte fast min nya ruta med sikaflex de gick väl sisådär satt bra ett tag men nu har den låssnat igen Jag ska antingen köpa list eller sätta dit med betyltape och sikaflex Men de lutar åt att köpa list Sikaflexen verkar inte fästa riktigt i plexin. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 31 Mars , 2014 Rapport Share Postad 31 Mars , 2014 Tjoo jo jag satte fast min nya ruta med sikaflex de gick väl sisådär satt bra ett tag men nu har den låssnat igen Jag ska antingen köpa list eller sätta dit med betyltape och sikaflex Men de lutar åt att köpa list Sikaflexen verkar inte fästa riktigt i plexin. Det stämmer plexi / plast är lite för fett så det kan släppa, sa "glasmästarexperten" till kompis åt mig när jag fick lexanrutorna jag monterade på min. Jag ruggade då upp med smärgelduk den del som jag skulle lägga limmet mot och primade den med den primer vi har på jobbet som man använder om man har en lackad yta som det tidigare inte varit något vindrutelim på. Och min ruta sitter då fortfarande bra så det kanske är ett tips som funkar.... fast jag vet ju inte hur länge men 2 år har det då funkat ännu typ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Är en sådan lucka på gång av, men man måste ju nästan lossa hytten för att få av dem eller sätta spännband i rattstången för att få den förbi instrumentpanelen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 21 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 21 April , 2014 Påskfirande är alltid trevligt och fint väder har det varit så blå hallen bjöd in till lite småfix med fordonet under långhelgen. Då golvplåten gett upp hoppet så var det dags för ett byte. Som Herr Hansen skrivit ovan så måste man plocka bort halva hytten vilket tog sin tid. Trearmad avdragare och lite våld samt snälla ord gjorde susen med ratten (Här ser man också mitt pinsamt dåliga säte, passagerarsidan ser i stort sett lika illa ut) Givetvis trillade sladden till tutan ner i rattstången, lagom tid för byte av olja i styrsnäckan samtidigt samt möjlighet att dra ny kabel till tutan. Skrapat och tvättat samt avfettat. Ett lager hammarlack senare som får torka över natten. Såhär vacker är panelen vid instrumentbrädan baktill, blir att lägga till i inköpslistan. Gammal respektive ny golvplåt. Ett lager grönt senare, inte rätt nyans men får bli den tills dess att jag hittat någon som kan bryta rätt kulörer.. Allt åter på sin plats. Blev inga bilder på bytet av sladdarna till tutan, men både den genom rattstången samt den till signalhornet blev bytta under tidens gång. Som Bender ovan skrivit så höll det inte med sikaflex i bakrutan, detta stämde gott och väl. Biltema har ett lim som heter Multibond som skall fungera på de flesta material även plexiglas. Ni lär höra om så inte är fallet Bilprovningskillen påpekade att det läckte lite olja från oljetråget, inget nytt under solen utan har haft en packning liggandes till detta i ett halvår. Varmkörde motorn igår kväll och lät oljan rinna ut över natten för att få motorn så ren som möjligt. Det som sitter vid skruvhålen är delar av den gamla packningen, tror det var dags att byta... Ett lager på 5mm oidentifierbart täcker botten och skrapas bort. När tråget ändå är nere passade jag på att slipa och grundmåla det. Sedan blev det ett par lager med motorfärg. Nya packningen passas dit. Sedan återstod återmonteringen Samt återmonteringen av bakluckan. Passade även på att fylla på motoroljan då nytt filter monterats. Samt byta olja i växellådan och fördelningslådan. Använde 10W 30 Mineralolja. Tror inte motorn mått så bra av att använda SuperSyntetisk. Näst på agendan blir förmodligen justering av ventilerna, får se om jag ger mig på det själv eller om jag låter någon som kan göra det få den äran. Vet någon om det finns en fin guide med bilder avseende justering av ventiler? 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 22 April , 2014 Rapport Share Postad 22 April , 2014 Vart köpte du packningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 27 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 27 April , 2014 Oljetrågspackningen köpte jag på cvi-automotive.se Finns säkert billigare på andra ställen men det var det första stället jag hittade En glädjande sak som hänt idag är att jag fått ordning på instrumentbelysningen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 April , 2014 Rapport Share Postad 27 April , 2014 Oljetrågspackningen köpte jag på cvi-automotive.se Finns säkert billigare på andra ställen men det var det första stället jag hittade En glädjande sak som hänt idag är att jag fått ordning på instrumentbelysningen. Det vill jag oxå. Har du nå tips på vad lampan kallas (sockel och antal watt)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 27 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 27 April , 2014 Lampan heter GU7S BA7S 24V 3W Dock räckte det inte för mig att byta lamporna Ledning 52 som går från reostaten till 48-Batterivärmaren (som ej finns längre) var borta (avklippta sladdar pga stressad eller lat mekaniker från försvarsmaktstiden) så jag skarvade en ny kabel från reostaten till 52-Spolarknappen så fungerade dom igen. Ändrad pga: Arbetsskada med lamporna.. Hade jag tänkt mer än bara skrivit så hade jag fattat att en GU-sockel inte passar där 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 27 April , 2014 Rapport Share Postad 27 April , 2014 Hej Svana Enligt instruktionsboken skall det vara 3watts Ba7s i alla strömställare & 2watts Ba9s i kontrollamporna till bla. helljus & laddning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 April , 2014 Rapport Share Postad 28 April , 2014 Tusen tack kamrater. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 2 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2014 Lite som blivit gjort de senaste dagarna. Har haft isär och ihop övning med strömbrytarna i instrumentpanelen, lite mycket kopparrester och fett. Känns som ett utmärkt sätt att få någon form av tjuvström, kortslutning. Rent och snyggt. Tog äntligen tag i ventiljusteringen, med nödrop på forumet gick det utmärkt! Utan ventilkåpa Lossar tändstiften Vilka ser fina ut. Ventiljustering, på tre ventiler gick det att få in bladmåttet med måttet 0,75mm, inte undra på att det tickat. Ny ventilkåpspackning kvällen till ära och motorn går nu mycket finare och bättre. Har försökt reda ut lite oreda bakom instrumentpanelen, än så länge utan framgång gällande belysningen bak med halvljusautomatiken. Har inte hittat något glapp på någon av kabelskorna på Mörkläggningsströmställaren, tycker dock det verkar skumt att det saknas en kabelsko, men hittar ingen lös. Försöker följa ledningar utan framgång... Mer oreda, provade att byta kabelskorna på mörkläggningsströmställaren utan något resultat... Reläerna klickar som dom skall, dock skall bara reläet i mitten vara av annan sort enligt handboken, jag har samma (slutande) på 1, 4 och 5 och samma (växlande) på 2 och 3. Dvs relä 3 skall bara vara växlande och 1, 2, 4 och 5 skall vara slutande. relä 2 är till parkeringsljuset, dock fungerar parkeringsljuset fram... Ytterligare en sak som förbryllar mig är att enligt verkstadshandboken skall alla säkringar vara på 8amp, Mina säkringar till bakljuset är uppsäkrade med 16amp säkringar.. Får prova att byta dessa mot nya på 8amp.. Lite framåt och stundtals står vi lika på de olika projekten.. Allt för denna gång! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 2 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Juli , 2014 Lite har blivit gjort det senaste även om vädret samt arbetstider nu ställer till det en del.. Nytjat en del spackel för att räta ut vissa kosmetiska fel. Klätt av den framtill och slipat Samt även baktill. Mycket slipa har det varit. Samt maskerande Finns det något vackrare än nymålat mönster Som sagt ställer vädret till det en del, har bara fått målat sidorna och har fronten, bak samt taket kvar innan det är dags att åter placera skylthållare, 24v-uttag samt bakljus och registreringsskyltar. Förhoppningsvis är vädret gott de få timmar jag hinner med så den är färdig till träffen i göteborg nästa helg. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 Juli , 2014 Rapport Share Postad 3 Juli , 2014 Tjusigt Mikael! Btw din bil är en TGB11 C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 3 Juli , 2014 Rapport Share Postad 3 Juli , 2014 Tjusigt Mikael! Btw din bil är en TGB11 C Eller är det en TGB 111C??? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 3 Juli , 2014 Rapport Share Postad 3 Juli , 2014 Ser fin ut var bröt du färgen och vad heter den. Vart lite småsugen på camo nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 3 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 3 Juli , 2014 Tackar Fint blir det och kvällarna är räddade ett par dagar till om vädret blir uppehåll. Var en Noob som ungdomen säger när jag skapade tråden Det är en C-variant vet jag, dock har dom gjort arbetet halvdant med ombyggnaden från A till C tillexempel inte ändrat typskylten i fordonet då den säger att det är en tgb111A och arbetet med omdragning av kablaget är ett råttbo där dom nya kablarna är skarvade på dom gamla.. Det borde Vara en Tgb 111C då den inte varit radobil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 Juli , 2014 Rapport Share Postad 5 Juli , 2014 Lite som blivit gjort de senaste dagarna. Har haft isär och ihop övning med strömbrytarna i instrumentpanelen, lite mycket kopparrester och fett. Känns som ett utmärkt sätt att få någon form av tjuvström, kortslutning. Rent och snyggt. Tog äntligen tag i ventiljusteringen, med nödrop på forumet gick det utmärkt! Utan ventilkåpa Lossar tändstiften Vilka ser fina ut. Ventiljustering, på tre ventiler gick det att få in bladmåttet med måttet 0,75mm, inte undra på att det tickat. Ny ventilkåpspackning kvällen till ära och motorn går nu mycket finare och bättre. Har försökt reda ut lite oreda bakom instrumentpanelen, än så länge utan framgång gällande belysningen bak med halvljusautomatiken. Har inte hittat något glapp på någon av kabelskorna på Mörkläggningsströmställaren, tycker dock det verkar skumt att det saknas en kabelsko, men hittar ingen lös. Försöker följa ledningar utan framgång... Mer oreda, provade att byta kabelskorna på mörkläggningsströmställaren utan något resultat... Reläerna klickar som dom skall, dock skall bara reläet i mitten vara av annan sort enligt handboken, jag har samma (slutande) på 1, 4 och 5 och samma (växlande) på 2 och 3. Dvs relä 3 skall bara vara växlande och 1, 2, 4 och 5 skall vara slutande. relä 2 är till parkeringsljuset, dock fungerar parkeringsljuset fram... Ytterligare en sak som förbryllar mig är att enligt verkstadshandboken skall alla säkringar vara på 8amp, Mina säkringar till bakljuset är uppsäkrade med 16amp säkringar.. Får prova att byta dessa mot nya på 8amp.. Lite framåt och stundtals står vi lika på de olika projekten.. Allt för denna gång! Du hittar inte kabel numret för kablarna till bakljusen ? Borde gå att följa dem genom det, satt jag inte 40 mil från min bil hade jag kunnat kolla det, du borde hitta det vid säkringarna då baklysena har egna säkringar om jag ej mins fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 8 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Mars , 2015 Här har jag varit dålig på att uppdatera.. Har under helgen med stor hjälp av SveSan03 på forumet kollat på varför jag förlorar bromsvätska. Har hittat ett par misstänkta punkter i vintras men inte fått för mig att ta tag i problemet. Våldade av bromstrummorna Och passade på att gänga om bulthålen till vanlig M-Gänga En intressant sak! Hjulcylindrarna i höger framaxel saknade bult och satt inte fast i mer än bromsröret.. Näst på agendan blir att köpa nya hjulcylindrar fram. Någon som har koll på om det räcker att byta på sidan som är kass eller om det rekommenderas att byta alla fyra fram på en gång? Blir även inköp av nya bromsslangar... När arbetet med bromsarna körde fast så ägnade vi oss åt lite annan verksamhet då bromstrummorna ändå är nere. Rostiga och ser ut som fan själv Slipa slipa slipa! Rostskyddsgrundat Kvar återstår ett par lager grundfärg, samt några lager av en blank grön färg. Har en plan i vår när solen och värmen är här för att stanna att byta ut samtliga vakuumslangar och avluftningsslangar samt bränslesystemet. Har även sett att jag har något som jag misstänker är en spricka i grenröret. Kommer även behöva ett nytt komplett bättre begagnat avgassystem.. Så har någon ett liggandes i "bra att ha" högen är jag intresserad. Planen är att få det färdigt till O2Fort-eventet. Mikael 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.