Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Lycka till Mikael.

 

Själv är jag sån, att tar jag tag i eländet gör jag allt ordentligt från början till slut. Det blir alltid dyrt.. och bra.

 

Just denna helgen har jag bytt alla gamla bromslangar till rostfria stålomspunna, nyblästrade svarvade och målade trummor, alla nya backar och hjulcyllar runt om och slipad och puttsat rent i sköldarna och snyggat upp tätningsringarna till trummorna.

 

Det blev dyrt ja..  men attans vilka bromsar!!!!

 Viktigt för mig och polarn som alltid kör i branta berg på våra skogsturer.. :)

 

Sjukt nöjd nu iaf.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just främre cylindrarna har jag fått bytt, då bakre örat där bulten sitter har gått av, så de har bara suttit med en bult.

Det har faktiskt hänt 3 gånger,

Jag trodde att det berodde på broms skölden först. då två av cylindrarna satt på samma ställe, men så hände det på andra sidan och nu har de hållit några år, så jag har avfärdat den teorin. verkar som de får ta en hel del av tyngden av bilen när man ger på full broms.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick idag beställt nya cylindrar från England, så hoppas på leverans sent i veckan.

Skulle ni byta båda sidor på en gång eller bara dom som är trasiga? Kanske inte spelar någon roll för bromsverkan.

 

Fick även grundmålat bromstrummorna.

Hoppas på finväder så dom kan blir gröna i morgon eftermiddag.

 

78c1ae9f-6ef6-47ab-bcaf-67ab71550131.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det är navet som kommer synas utåt och trummorna enbart genom de små hålen i fälgen :)
Kommer bli att fixa till navet och även insidan av portalerna är planen när däcken ändå är av och bilen är uppallad :)

 

Fick tag i nya bromsslangar av Clas på Tatanka idag! Mycket serviceminded och bra kille!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ikväll påbörjat byte av bromscylindrarna trots att mina nya luftningsnipplar inte kommit (Ligger och väntar i tullen enligt spårningsnummret, farliga nipplar verkar det som..)

 

DSC_0169%20Small.jpg

 

DSC_0170%20Small.jpg

 

Blir en tvätt innan montering.

DSC_0171%20Small.jpg

 

Nytt och fint!

DSC_0172%20Small.jpg

 

I morgon blir montering av Cylindrarna. Dock får den stå uppallad ett tag till tills nipplarna behagar anlända..

 

Går i tanken att renovera dom gamla cylindrarna eller om man bara skall spara dom som ev. reservdelar..

DSC_0175%20Small.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nipplarna kom igår, men tack ändå Fredrik :)

 

DSC_0176%20Custom.jpg

Fick tvättat av bromssköldarna

 

DSC_0196%20Custom.jpg

Och monterat de nya cylindrarna.

 

DSC_0201%20Custom.jpg

Nya fina nipplar överallt!

 

DSC_0202%20Custom.jpg

Även nya fettnipplar.

 

DSC_0205%20Custom.jpg

Samt tätat packningen med sikaflex

 

 

DSC_0204%20Custom.jpg

Och lagt i nya blykulor där det saknades, vanliga rundkulor till luftgevär har i stort samma storlen, bara aningen större (0,4mm)

 

När vädret tillåter blir det åter montering av detta alldeles för utdragna projekt...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...