Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Ja absolut.. Fungerar alldeles utmärkt.

 

De enda oljan ska göra är att dämpa kolven från å fladdra upp å ner vilket skulle medföra orolig tomgång osv..

 

Strombergförgasaren har en vakuumstyrd trottel där gummimembranet tätar runt trotteln och en dämpkolv ger trotteln lugna rörelser. Det är inte extremt noga med ojenivån för dämpkolven i dessa förgasare. Lossa locket och dra upp kolven några centimeter . Tryck därefter ner den snabbt igen. Om du har tillräckligt med olja ska du känna en tydlig dämpning av rörelsen precis innan lockets gängor når ner till hålets gängor. Annars fyller du på med en ATF-olja. Under drift ligger oljenivån en bra bit över dämpkolvens överkant. Man har alltså en oljereserv ovanför kolven. Så länge det finns olja under kolven så fungerar dämpningen som den ska.

 

Vi använder vanlig atf olja på markverkstäderna. Å vi fyller många förgasare varje år:-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ikväll monterat förgasarna

15045448_10154699907003103_1326673404_o.

 

Dock samma bekymmer, startar inte. Inte ens startgas gör att den tänder..
Så är väl något fel med tändningen..
Provat att byta bränsle så vatten i tanken kan det ju inte vara denna gången..

 

Stort nöje i blå-hallen över tiden.
Men skam den som ger sig.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen lever motorn!

http://vid624.photobucket.com/albums/tt330/MikaelDate/video-1479142376.mp4

Bekymret var att motorn inte fick någon gnista, det var kablarna till tändspolen som sett sina bättre dagar.

Hade från början bekymret med att motorn gick för fett, det rann bränsle ur luftburken ner på grenröret och den gick fruktansvärt dåligt.
Skruvade ur skruven från Filterkingen tills dess att motorn var nära på att dö och skruvade sen i skruven litegranna tills motorn tände igen.

Nu är filterkingen halvfull när motorn går vilket får anses vara normalt? Eller skall den vara helt fylld?

 

Nu är det bara förgasarinställningen kvar, det finns ju ett antal justerskruvar, dels tomgången och sedan bredvid temperaturkompensatorn och den främre förgasaren har en justerskruv bredvid anslutningen för vaakumslangen.

Tomgången är ju lätt att justera, skruvade tills jag tyckte att det låter normalt tomgångsvarv på båda förgasarna.
Lossade lite på justerskruven bredvid vaakumanslutningen och tycker att motorn blev lite piggare.

Men justerskruvarna bredvid temperaturkompensatorn gör mig lite förvirrad, skruvar dom i bott och sedan justerar jag dom långsamt utåt, men tycker inte att det blir någon direkt skillnad?

Motorn känns pigg som aldrig förr, men det låter som att det bluddrar i förgasarna, det kan väl inte vara normalt?

 

Jag har inte gjort slangtricket som Gravander tipsade om, det ligger väl näst på tur.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med å lägga in en slang i förgasarna å lyssna... Kan nästan lova dig att du inte lyckats få dom lika.. De är en väldigt individuellt för varje bil de där..

Men när du är klar ska de vara lika mycket sugande ljud i båda förgasarna och bilen ska gå på normalttomgångsvarv..

Lyssnar du så förstår du vad jag menar.

 

Skruven bredvid Temperarurkomensator kallas volymskruv.. De man kan göra med den är att ge lite mera luft till förbränningen.. Å endast ett litet juster möjlighet för avgasförbränningen.. Är HC, Co osv mycket för högt/lågt så måste man justera munstycket till nålen ..

Är de nära perfekt men man vill ändå påverka HC,co så kan man påverka med å öppna/stänga skruven..

 

Vilken skruv menar du på främre förgasaren?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen lever motorn!

http://vid624.photobucket.com/albums/tt330/MikaelDate/video-1479142376.mp4

Bekymret var att motorn inte fick någon gnista, det var kablarna till tändspolen som sett sina bättre dagar.

Hade från början bekymret med att motorn gick för fett, det rann bränsle ur luftburken ner på grenröret och den gick fruktansvärt dåligt.

Skruvade ur skruven från Filterkingen tills dess att motorn var nära på att dö och skruvade sen i skruven litegranna tills motorn tände igen.

 

Nu är filterkingen halvfull när motorn går vilket får anses vara normalt? Eller skall den vara helt fylld?

 

Nu är det bara förgasarinställningen kvar, det finns ju ett antal justerskruvar, dels tomgången och sedan bredvid temperaturkompensatorn och den främre förgasaren har en justerskruv bredvid anslutningen för vaakumslangen.

 

Tomgången är ju lätt att justera, skruvade tills jag tyckte att det låter normalt tomgångsvarv på båda förgasarna.

Lossade lite på justerskruven bredvid vaakumanslutningen och tycker att motorn blev lite piggare.

 

Men justerskruvarna bredvid temperaturkompensatorn gör mig lite förvirrad, skruvar dom i bott och sedan justerar jag dom långsamt utåt, men tycker inte att det blir någon direkt skillnad?

 

Motorn känns pigg som aldrig förr, men det låter som att det bluddrar i förgasarna, det kan väl inte vara normalt?

 

Jag har inte gjort slangtricket som Gravander tipsade om, det ligger väl näst på tur.

 

När jag hade dåligt flöde (skit i tanken) var filterkingen halvfull men då dog motorn efter en stunds körning i högre fart. Motorn tömde nog flottörhusen gissar jag snabbare än inkommande flöde. Det syntes tydligt när man tittade ner genom luckan under körning att nivån sjönk till motorn dog.

Vet inte om min bil är någon referens men som jag upplevt det skall glaskoppen vara full för att det skall funka  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade dåligt flöde (skit i tanken) var filterkingen halvfull men då dog motorn efter en stunds körning i högre fart. Motorn tömde nog flottörhusen gissar jag snabbare än inkommande flöde. Det syntes tydligt när man tittade ner genom luckan under körning att nivån sjönk till motorn dog.

Vet inte om min bil är någon referens men som jag upplevt det skall glaskoppen vara full för att det skall funka  :)

Jag har EXAKT samma erfarenhet. Skit i bränslesystemet gjorde att glaskoppen inte blev full, vilket gjorde att motorn dog efter ett tag. Rensat system gav full glaskopp och inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriekoppla?    Undrar hur känsliga led lampor för ökad spänning?  Brukar man inte på kärror som ska gå på både 12 och 24 utnyttja att de är tåliga för ökad spänning?

Rena emitter är EXTREMT känsliga för spänningsskillander, eftersom de är ickelinjära. Därför styr man dem på vilken ström de får, inte vilken spänning, om man gör det ordentligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ikväll fortsatt med arbetet att få ordning på 11an.

15227957_10154752357383103_1304616653_n_

Antingen läcker pumpen eller termostathuset men misstänker pumpen.

 

15240119_10154752357513103_1018811339_n.Är det pumpen hoppas jag att den har klarat sig, det är lite missljud från den tycker jag och den blir väldigt varm.

Såg även att det läckte i slangen bredvid locket på kylaren så har nog svaret på vart kylarvätskan har tagit vägen.
Försökte även få upp locket till kylaren men blir till att ta till rörtången i morgon :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte stort glapp i pumpen så kör med öppet system ett tag och troligen tätar den mekaniska tätning till sig räcker ett litet rostflag och den läcker, andra trix är lite olja i vattnet.  Men ev har du kört med toppfyllt system och sen kärvande lock så övertrycket har tryckts ut genom pumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tätningen i vattenpumpen brukar hänga med rätt länge, trots ganska slitna lager i pumpen. Tar man av fläktremmarna och känner om vattenpumpsaxeln glappar så får man iaf en indikation om man ska jaga läcka där eller på andra ställen. Axeltätningen på vattenpumpen brukar vanligtvis läcka när motorn står still, och mindre (eller inte alls) när motorn är igång. Har haft radialglapp på ca 1 mm ute på remskivan, och ändå har tätningen hållt tätt... Annars brukar dom rörformade gummitätningarna uppåt mellan pump och topp kunna ge upp, oftast pga lite snedmonterad pump (ganska mycket glapp i skruvhålen, samt att man ska spänna pumpen uppåt när man drar åt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Igårkväll fick jag loss pumpen efter lite jobb och funderande.
Packningarna till rören var inte direkt följsamma så fick demontera även dom och ta bort dom från pumpen efter att paketet var ute från motorn.

Det är nog mycket riktigt packningarna på ovansidan som läckt då dom var torra och spruckna.

1.jpg

Efter mycket Bräkleen och tandborstande, inget glapp i pumpen alls.

2.jpg

Såg ett mörkt parti på pumphjulet jag skrapade lätt på med skruvmejseln... Ett rosthål...
Blir nog att köpa en ny pump från Tatanka om det inte går att laga detta eller om någon har en begagnad pump som är hel?.

Kul nästan jämt.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...