Gå till innehåll

Olja och fett till våra fordon


Rookien

Rekommendera Poster

Det här med oljor och fetter till våra fordon har ju stötts och blötts om och om igen.

En del oljor eller fetter har utgått och ersatts av andra så det är inte säkert att man kan få tag på den som rekommenderas i manualen längre.

Har hört att vissa oljor fräter på synkringarna i växellådan osv.

Skulle vi inte kunna hjälpas åt att sätta ihop en sån här tråd och pinna fast den någonstans, "I garaget" tycker jag kan vara ett bra allmänt ställe för det.

 

Eller finns det redan en sån här tråd?

 

Jag kan bara lite grann om C202 och knappt någonting om dom andra så i så fall får ni hjälpa mig med rätt växellådor osv.

Ska man ha med fler punkter - hjullagerfett t.ex.?

"Andra har provat" - där kan man ta med sådant som andra har testat, vet att flera här på forumet inte använder den olja som rekommenderas, om det var växellådsolja i axlarna eller tvärtom t.ex..

 

Någon moderator får gärna komma med feedback.

 

Om det blir en tråd av detta ska fler modeller läggas in även om dom antagligen är ganska lika 11, 13 och 20 kanske kan ligga i samma grupp?

 

 

 

                                                  Rekommenderat                                                        Ersättning                           Alternativ                            Andra har provat

 

 

Volvo Sugga alla varianter:

 

Framaxel:

Bakaxel:

Motor:

 

 

 

Volvo Valp 903, 9033 osv:

 

Framaxel:

Bakaxel:

Motor B18:   

Växellåda:

Fördelningslåda:

Drivknutar:

Leder, kardanknutar:

 

 

Volvo C202:

 

Framaxel:                                  API-GL-5 SAE80W/90

Bakaxel:                                    API-GL-5 SAE 80W/90

Motor B20:                                SAE 10W-40

Växellåda M45:                         API-GL-1 SAE 80W/90

Fördelningslåda FD51:             API-GL-1 SAE 80W/90

Drivknutar:                                API-GL-5 SAE 80W/90, ersattes senare med smörjfett på litium/bly bas NLGI nr 2

Leder, kardanknutar:                Smörjfett på litiumbas NLGI nr 2

 

 

Volvo C303, TGB11, 13, 20:

 

Framaxel:

Bakaxel:

Portaler:

Motor B30:

Växellåda:

Fördelningslåda FD51:

Drivknutar:

Leder, kardanknutar:

 

 

Volvo TGB 30:

 

Framaxel:

Bakaxel:

m.m.

m.m.

 

 

Scania TGB 40:

 

Framaxel:

Bakaxel:

m.m.

m.m.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då blev den fastnålad alltså :)

 

Kan tänka mig att många är borta på semester och så nu under sommaren och kanske inte är inne och läser så mycket.

Men den som har några fakta att komma med får gärna skriva några rader.

 

Vilka punkter ska vara med på dom olika fordonen, vad heter växellåda, fd-låda och motor t.ex.

När det börjar bli lite ordning på faktadelen ska hela tråden städas och snyggas till.

 

Kommer själv att vara borta dom 2 närmsta veckorna med dålig internetförbindelse så även om fakta kommer in kanske jag inte kan ändra i första posten under den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

För 11:a bil.

 

Efter en genomgång av en synnerligen rikhaltig flora av rekommendationer så hittade jag försvarets sista uppsättning av smörjinstruktioner.

Enkelt att summera.

Bra helsyntetisk motorolja i allt utom diffklumpar.

I diffarna hypoidolja API-GL-5

Bra smörjfett i alla smörjpunkter. jag använder molybdenfett från biltema.

Enl gröna Tgbmekar jag pratat med är det bra att betrakta bilen som en traktor och smörja nästan dagligen. Oljebyte årligen oavsett körsträcka och efter långmarsch eller bad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu kan jag inget om övriga bilar men till 11-13-20 finns det en uppsjö av olika alternativ och personliga preferenser.

 

Jag använder feltemas W80/90 olja i diffklumpar och hjulväxlar åsså W10/40 mineral i fördelningslådan. När jag körde original använde jag även W10/40 i växellådan och motorn.

 

Att ha olika oljor i diffklumpar och hjulväxlar känns menlöst eftersom oljan från diffklumpen rinner över till hjulväxlarna vid terrängkörning.

 

Vi kan ju skriva upp de olika alternativen så är det sen upp till var och en att välja det dom tror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

För den som vill se vad en oljetillverkare rekommenderar så kan man gå till:

http://www.midlandoil.se/produkter/midland-raett-olja

Klicka på Klassiska bilar--> Volvo--> Serien personterrängbilar--> Valfri modell

 

Där finns datablad och lite matnyttiga råd. Sen kan man ju välja andra fabrikat ändå. Själv föredrar jag riktiga märken före biltema och liknande då jag är rädd att oljan är av lika kvalitet som genomsnittet av deras övriga sortiment.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Er det noe lurt å bruke helsyntetisk olje i disse gamle b30 motorene?? Ville tru at ei ok mineral olje fra feks biltema vil gjøre like bra jobb evnt den kombiolja til biltema 10w-30, den går vel mest sannsynlig på både akslinger og motor?? Eneste er at den har API GL 4 istedefor API GL 5 som jeg ser blir annbefalt til akslingene.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Om man ska bena ut det här så verkar det som om första funderingen är om man ska ha mineral eller syntetisk olja i motorn? 10w-40 ? Sedan är frågan vad man ska i diffen, samma som i hjul växlarna och växellådorna? Jag använder gärna Biltemas oljor så vilka artikelnummer ska jag handla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Angående olja i axlar, det finns tydligen två typer av olja, en skvättande och en klistrande. Där diffklumpens delar roterar så kommer en skvättande olja att slungas iväg och de delar som behöver smörjas blir istället torra. En klistrande olja gör tvärt om när något roterar fastnar den istället för att slungas iväg. Jag har inte fått kläm på om det bara har med viskositet att göra eller om det är en annan beteckning på flaskan som förklarar detta. Spontant vill man ju att axeloljan ligger kvar och inte konstant slungas ut och smörjer innerväggarna på klumpen istället för kuggarna..... Fenomenet skulle kanske kunna liknas vid en båtpropeller som roterar i en luftbubbla om den snurrar tillräckligt snabbt..

 

Man gissar ju att det finns en anledning till att axlarna skall ha API GL 5 men den oljan är ruskigt dyr, ca 300 kr litern.

 

Vem kan mer om ämnet i fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Angående olja i axlar, det finns tydligen två typer av olja, en skvättande och en klistrande. Där diffklumpens delar roterar så kommer en skvättande olja att slungas iväg och de delar som behöver smörjas blir istället torra. En klistrande olja gör tvärt om när något roterar fastnar den istället för att slungas iväg. Jag har inte fått kläm på om det bara har med viskositet att göra eller om det är en annan beteckning på flaskan som förklarar detta. Spontant vill man ju att axeloljan ligger kvar och inte konstant slungas ut och smörjer innerväggarna på klumpen istället för kuggarna..... Fenomenet skulle kanske kunna liknas vid en båtpropeller som roterar i en luftbubbla om den snurrar tillräckligt snabbt..

 

Man gissar ju att det finns en anledning till att axlarna skall ha API GL 5 men den oljan är ruskigt dyr, ca 300 kr litern.

 

Vem kan mer om ämnet i fråga?

Det där med klistrande låter som ickenewtonska vätskor, dvs de beter sig olika då hög kraft appliceras jämfört med då låg kraft appliceras. https://en.wikipedia.org/wiki/Non-Newtonian_fluid. Högre viskositet i sig gör ju dock också att vätska som väl befinner sig på något är svårare att slunga bort i rörelse.

 

För övrigt kostar biltemas GL5 70 kr/l http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Nyheter/TRANMISSIONOLJA-SAE-80W90-GL5-2000036323/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistrande, skvättande? Aldrig hört talas om, för min del får det spola runt hur mycket olja som helst i diffklumparna så länge oljan ser till att det är en fullgod oljefilm mellan kuggarna...

Oljekommunisterna har bra övergripande information om oljor, vilken bifogas.

 

http://www.okq8.se/sitecore%20modules/Shell/ucommerce/catalog//~/media/dokument%20pa%20stationen/motorolja/allt%20du%20behover%20veta.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Smörjfett? Eftersom jag inte bor ute i skogen (ännu) saknar jag en vanlig fettspruta. Det finns billiga för några hundringar, men det verkar extremt vanligt att de pajjar, så jag undrar om ni har tips på någon prisvärd fettspruta, och gärna vilket fett ni rekommenderar. Verkar som att Swedols universalfett är poppis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...