Gå till innehåll

Mek- och skruvartips!


Vinkon

Rekommendera Poster

När jag gjorde bromsjobb nu på 11:an så ville jag inte gegga ner mina vanliga mek-handskar. Jag hade köpt ett paket tunna nitrilhandskar som jag använde istället och jag blev extremt förvånad över hur väl de höll. Mycket pillande, fastnade i vassa kanter ibland och jag var säker på att de skulle gå sönder många gånger, förväntade mig tumme pekfinger och långfinger skulle ha som ett trasigt korvskinn runt sig när jag var klar då det är min erfarenhet av att använda engångshandskar tidigare, men inte ett enda hål trotts att de dränktes i bromsrengöring och annat mysigt.

https://www.apotea.se/nitrilhandskar-blalila-medium-150-st

 

De här är de jag använde, det finns säkert många ställen att köpa på. Nitrilhandskarna verkar kosta ungefär det dubbla mot vanliga engångshandskar men håller minst dubbelt så bra också, perfekt till allt arbete där de vanliga inte fungerar utan går sönder direkt.

EDIT:
Jag hade helt missat att Biltema redan säljer en liknande produkt, fast svarta och längre så de går upp lite mer över armarna. Priset var dock mer än det tredubbla (99kr för 50st), men det kanske är värt det till vissa jobb.

  • Like 3
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En tanke slog mig: en skanner "tittar" ju rimligen i en riktning utan aspekt/vinkel, borde inte det gå att utnyttja till att göra ritningar av platta packningar? 

 

vattenpump0.jpg

En B20-vattenpump fick utgöra testobjekt. Ställde den på morsans skanner med en plastficka mellan så det inte blir skit och repor på nåt dyrt. Till min förtjusning behövde jag inte ens bygla över locket för att skannern skulle skanna med den öppet :)

 

Vattenpump.jpg

Skannad och klar

 

Vattenpump2.jpg

Eftersom jag har impellern i mitten med lätt uppmätbart mått fick den utgöra referens som den inskannade bilden anpassades efter.

 

Vattenpump3.jpg

Bara att kleta in mått efter det...

Behöver ju inte vara 100% heller.

 

Vattenpump4.jpg

Tadaa! Var det inte likt så säg? :)

(bilden är tagen snett från sidan för att visa lite av tjockleken)

 

Bara att skicka ritningen till nån cnc-firma för att få lite reducerat pris på nån ovanligare packning än så här, eller så skickar man till nån galning som jag som tänker skaffa allt från fräs-cnc till laser-cnc :ph34r:

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite som att gå över ån efter vatten, brukar ta ett skitigt finger och dra på packnings pappret som ligger ovanpå det man ska täta eller tvärt om låt delen vara skitig och knacka packningen. Inte lätt med scanner om delen sitter fast i fordonet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, eile säger:

Är det inte lite som att gå över ån efter vatten, brukar ta ett skitigt finger och dra på packnings pappret som ligger ovanpå det man ska täta eller tvärt om låt delen vara skitig och knacka packningen. Inte lätt med scanner om delen sitter fast i fordonet. 

Beror ju naturligtvis på vad det är för packning det är frågan om. 

 

Jag äger till exempel en gammal volvo b36 med närmast obefintliga packningar att kunna köpa, däribland ventilkåpspackningen.

Lyckas jag antingen rigga en skanner upp-och-ner över ett topplock utan ventiler eller tvärtom har jag löst problemet, såna packningar är som bekant lite väl tjocka/mjuka att knacka ut också. Utöver det finns det ju gummipackningar runt förgasare och tråg som exempel.

 

Sen finns det en aspekt till; säg att du vill modifiera en del med komplicerad form och be nån annan fräsa ut det i aluminium eller stål, typ distanser.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vitsen med scanner tyckte faktiskt det var ett bra tips.   Skrotade i helgen en gamal hp scanner, kanske skulle satt den i garaget istället, att använda scanner för adapter tillverkning mm skulle ju underlätta mätandet .

 

Har en gummi packning på min motor som är svindyr tror de tog 700:- sist jag såg priset men görs lätt genom att limma fast ett ark gummikork 50:- och sen renskära med rakbladskniv .

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lider du av akut tristess?

 

Har du ett smörjschema med ett obetydligt tryckfel och önskar att du kunde fixa en snyggare?

 

Gå då in på http://www.mvif.se/ (kul för bara en i familjen!)

Starta MVIF-online -> mallar scheman -> kvällen är räddad!

 

För att göra ex ett eget smörjschema, ladda ner "SMSCH A4" och zip-filen i instruktionen (klicka på länken och läs den)

 

Bild på fordonet får man ordna på egen hand dock.

 

:)

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen tycker fmv som du, jag är mest förvånad.

Annars är väl antalet olika krypton det som är mest överraskande, genom att räkna antalet skötselinstruktioner kan man ju snabbt få grepp om huruvida man som extern aktör har koll på alla eller om det diffar så vet man att det finns att snoka efter och dessutom vad de kallas i byråkratin.

Oväntat mycket information helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Någon som köpt och använder Biltemas Riktats 15-804 ?

Ja den hydrauliska 5 tons de säljer ?

 

Jag lånade en för en massa år sedan. För att trycka ut plåt för det ej gick med  slägga att knacka ut. 

 

Har bara på ett år funderat flera gånger på att använda en sådan när jag behöver rikta något.

Dels flaket som var knöligt när jag köpte det till Narvanan. Och till en dörr.

Nu stog jag och renoverade/servade tröskbordet för säsongen. Och såg att det var stenkört.

Så trumman behövdes pressad ut. Helt omöjligt att banka ut det på grund av att det sitter en axel i som sköter matar pinnarna inne i rullen. 

Jag bytte styrningarna till dessa pinnar nu . 

Men på grund av att trumman var skadad där de satt. Så började de nya styrningarna nötas ner bara jag provkörde i tomme. Och pinnarna gick varm. 

Så att pressa ut dem vore lämpligt.

 

Så har jag ju mina valpar att fixa. Kan tänka mej att det kan behövas pressas på något ställe.

 

Men då priset " bara" är 1200 kr för grund satsen. Funderar jag över kvalité på dem.

Så någon som rekommenderar dem

Eller totalt sågar dem.

Vore bra att veta innan jag slänger ut slantar på något som man helst inte skall behöva använda  :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sådan för några år sedan och tycker att den har fungerat när jag har behövt den. Spridarkilen kunde ha varit starkare, men det handla nog mer om att jag har försökt använda den till saker den inte var tänkt till. Det enda problemet jag har haft var att returfjädern i kolven släppte och då började den söla ganska mycket olja. Ena skruven till den satt bakom hydraul-anslutningen så den var lite knepig att hitta.

 

Jag använde den bl.a. till att rikta hela fronten på min valp som var lite intryckt efter en krockskada. Med tryck mellan dörrlås och a-stolpe var det en bagatell att trycka hela fronten framåt.

 

Får du bara in kolven så kommer saker att flytta på sig!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2020-07-15 på 17:02, Volvo Laplander Camper säger:

 Tips på däckkrängning bra att kunna på länge turer. 

 

DSC02202.thumb.JPG.9d997f70c960ff0963c0571782a595f5.JPG

Är det modern fälg med säkerhetskant både på in och utsidan kan lite hjälp med domkraft göras. På bilden 235/65/17 däck avkrängt och korroderad fälg som renslipats och behövt ny tätkant.  "indonesian quality" 

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 2020-02-10 på 18:44, Lollipop säger:

Uppenbarligen tycker fmv som du, jag är mest förvånad.

Annars är väl antalet olika krypton det som är mest överraskande, genom att räkna antalet skötselinstruktioner kan man ju snabbt få grepp om huruvida man som extern aktör har koll på alla eller om det diffar så vet man att det finns att snoka efter och dessutom vad de kallas i byråkratin.

Oväntat mycket information helt enkelt.

Rokad på bygget, nu håller fmv med dig istället :)

 

image.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Åker X-trail till vardags, lite bökigt att få fäste med garagedomkraften på lämpligt ställe då den flex'ar ganska bra. Vid däckbytet i våras hade jag den briljanta iden o sätta den under draget o lyfta. Funka jättebra att byta däcken, men när jag skulle släppa ner så kanade den lite o ryckte med sladden till släpvagnskopplingen en liten bit...

Naturligtvis var alla 3 bultarna sönderrostade och fick borras ur, men sen visade det sig att det satt ett pressat kontaktstycke, så när kåpan väl var av så var det bara att trycka dit den :excl:

 

Naturligtvis hade jag inga bult som passade, men strips funkade till nästa sväng förbi B-tema.

 

Nåväl, inför dubbdäcken så investerades i en pneumatisk, funkade riktigt bra. Lyfter 3tn så den ska få känna på ett hörn på JDW så småningom, krävs väl lite pallande under axeln antar jag...

 

domkraft.jpg.c9c4df9f655b6ff035d75b41cfc1d5c0.jpg

Finns några olika varianter på E-bay o Amazon som Pneumatisch Wagenheber Air Jack Druckluft

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...