Gå till innehåll

Mek- och skruvartips!


Vinkon

Rekommendera Poster

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Något jag använder dagligen till att justera hål diametrar. Rundstav som man sågar på mitten i toppen och kan stoppa in smärgelduk och sen snurra på till önskad tjocklek. Presicionen är överraskande bra. Jag själv har ett par olika tjocklekar på rundstavar. Sen kör man med borrmaskin.

post-6282-0-14623300-1424507616_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag använder dagligen till att justera hål diametrar. Rundstav som man sågar på mitten i toppen och kan stoppa in smärgelduk och sen snurra på till önskad tjocklek. Presicionen är överraskande bra. Jag själv har ett par olika tjocklekar på rundstavar. Sen kör man med borrmaskin.

 

Jupp, det funkar bra, jag har en del rundstång silverstål (2140) i olika diam (4-10mm)med kapat jack i fram som är bra när man tex portar en topp/insug och skall ränsa hjutskägg eller "släta" efter roterande filen.

Änden på pappret "flärpar" då ut och når in i skrymslen o bakom krökar å sen är det bara välja hur grovt papper man använder

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Varför 108 kan du inte köra 112  jag köpte dessa till båtrailer rätt ok kvalite men man fick fylla på lite fett. http://www.nimaab.se/se/art/axeltapp.php

 

 

annars är det ju enkelt att knacka ur bulten borra om 

För är det något som finns i överflöd hemma och bygden runt om så är det 5/108-volvofälgar, snudd på att de betraktas som ett grundämne :)

Bakgrunden är att jag lurar på både hjul- och bandgående hemmabyggen, standardisering du vet  ;)

 

Jo, men då måste jag nog leja bort det och då hade det varit bra att ha ev. hittat en färdig axeltapp att jämföra pris med åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.lmtvagnen.se/axeltappar.html  kan hända leverera de till önskad bultcirkel.

 

108 cirkel är det väl moderna bilar som har dvs sånadärninga med driften där fram, borde då gå att fimpa av lämplig tapp från bak axeln.

 

annars är väl 112 rätt vanligt på gamla tyska bilar dvs audi, merca ,vw  samt även  skoda, ford.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför klanta till det och använda olja vid aluminium då fastnar ju tappar och går av.

 

Har tidigare jobbat på alugjuteri och  K-sprit ska användas vid gängning då slipper man all klabbmetal samma även vid fräsning ,svarvning, borrning.   Vid slipning vaxning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...