valp-67 Postad 25 April , 2016 Rapport Share Postad 25 April , 2016 Innan, när det inte gick att handla "special verktyg" överallt, utnyttjade jag mekanisk bränsle pump som vacum pump. Enkelt å grovt men funktionsdugligt. Lämplig slang på sugsidan koppla till testobjektet och tryck häverten mot lämpligt mothåll. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 25 April , 2016 Rapport Share Postad 25 April , 2016 Smart idé 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Maj , 2016 Rapport Share Postad 14 Maj , 2016 Vet inte om det passar i denna tråden, jag undrar vad för verktyg ni använder och rekommenderar för våra bilar. Blir det för mycket kanske en moderator kan bryta ut det till en egen tråd. Som jag förstått det finns det en hel del specialverktyg för vissa jobb, men så långt har inte jag kommit ännu.I brist på bra verktyg köpte jag som grund i garaget en stor sats från Kamasa Tools, beställde min från Latis:http://www.laitis.se/hylsnyckelsats-166d.html Tyvärr innehöll den inte några tumstorlekar. Jag har också insett att man behöver två uppsättningar nycklar då det ibland är samma storlek på skruvskallen som på muttern. Bara att investera i fler nycklar. Denna gång från Bahco: 1RZ/SH8, 8st nycklar med spärr i tumstorlekar, 5/16, 3/8, 7/16, 1/2, 9/16, 5/8, 11/16, & 3/4. 111Z/11T, 11st fasta nycklar i tumstorlekar, 3/8, 7/16, 1/2, 9/16, 5/8, 11/16, 3/4, 13/16, 7/8, 15/16 & 1". 1RM/SH12, 12st nycklar med spärr i 8-19 mm. S4RM/3T, blev det också, 3st nycklar med spärr där varje nyckel har fyra storlekar. De två första satserna i tumstorlekar var svårare att hitta, de fans på http://www.motonet.fi. Tyvärr skickar de inte utanför Finland, men jag hittade en mellanhand som kunde skicka det vidare till mig. Totalt 2000kr gick det på för båda satserna och extra frakt till Sverige. De två andra satserna med mm-nycklar köpte jag från http://www.toolstop.co.uk, totalt gick det på typ 1800 kronor med frakt.Vanliga nycklar i mm-mått har jag i Kamasa-satsen. Eftersom jag har långt till garaget och lite fix-abstinens så har jag fyllt i verktygen med snyggt rött nagellack. Dels för att det blir enklare att läsa av storleken men främst för att de ska vara enklare att känna igen som mina då vi är flera som delar garage. Jag är nöjd med de nya verktygen, men satsen fasta tumnycklar från Bahco var ärligt talat långt under den kvalité jag förväntade mig. Här ser man skillnaden i finnish mellan en 111Z och 1RZ-nyckel. Vet att märket sålts ut och inte längre är Svenskt, men trodde man skulle få lite mer för pengarna ändå. Vad använder ni andra? Vad är bra nästa steg att bygga ut verktygssamlingen med? Jag känner att nästa steg är en bra sats med hylsnycklar i tumstorlekar, gärna både korta och långa i en vettig förvaringslåda. Jag har dock inte hittat någon vettig ännu, de flesta jag hittar är i stora satser med massor av annat också, och det vill jag inte ha. Vilka märken bör man titta efter? Jag har planer på att sy ett eget stort fodral där jag får i alla fasta nycklar som kan rullas ihop och ligga med i bilen på utflykterna. Det jag känner är viktigast när det kommer till verktyg är att ha bra förvaring där varje del har sin egen plats så man snabbt ser när man packar ihop om man glömt en nyckel eller hylsa någonstans. Extra viktigt om man mekar ute i skogen nån gång, glömmer man något där är chansen att det kommer tillbaka på sin plats rätt liten. Det är också störst risk att det är en hylsa eller nyckel man behöver och använder ofta som försvinner. Vad för verktyg ser ni till att ha i bilen när ni ger er ut, och hur förvarar ni dessa?Personligen känner jag att kvalitetsverktyg går det inte att få för mycket av. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 14 Maj , 2016 Rapport Share Postad 14 Maj , 2016 Kul att se ytterligare en verktygsfetischist . När du börjar skruva i saker som sitter lite fast så använd 6-kant hylsor, det finns få saker som är så tråkiga som att försöka få bort en runddragen skruv eller mutter. Mina 6-kant förlängda maskinhylsor (div märken) är de mest använda verktygen jag har, använder de ofta även där det inte behövs pga de håller alltid formen. De kan man även slå fast på rostiga skallar med handslägga (gärna en storlek mindre hylsstorlek än vad det var från början) då använder jag Biltemas förlängda krafthylsor med 10års garanti ifall de skulle skadas men efter minst 15 år av misshandel ser de lika dana ut. 12 kant använder jag oftast bara vid finmek på saker som sitter "löst" eller är "nya" och u-nycklar lika så eller om man måste pga åtkomst (hatar när de öppnar sig). Mmm Bacho är väll inte riktigt som förr tyvärr, letar själv ofta på Tradera efter fina äldre exemplar men det kan ta ett tag att få ihop satser 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Maj , 2016 Rapport Share Postad 14 Maj , 2016 Trevligt! Biltemas krafthylsor alltså, ska kolla på det, har du tips på andra märken eller modeller man kan hålla utkik efter? Jag hittar endast dessa sexkantshylsor på biltema och 10-års garantin som finns i tumstorlekar.http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hylsor-adaptrar-och-forlangare/Losa-hylsor-12-2000016672/ 6-kants metriska har jag i Kamasa-satsen. Nycklarna krävs när man skruvar kardanerna och annat där det är omöjligt att komma åt med hylsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 14 Maj , 2016 Rapport Share Postad 14 Maj , 2016 Jag har denna hylsnyckelsats i tum från Bacho http://www.harald-nyborg.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/bahco-hylsnyckelsats-s240af.html Jag köpte min sats på rea för 399:- så håll koll på deras sida då dom har rea emellan åt. Biltema har väldigt bra insex nycklar med 1/2" fäste för mutter maskin, dom tål väldigt mycket stryk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Maj , 2016 Rapport Share Postad 14 Maj , 2016 Den Bahcosatsen var inte så dum. Om jag fick önska skulle jag vilja ha med både långa och korta hylsor, det finns en sån sats i garaget jag lånar från. Har ju bra spärrskaft så det känns lite onödigt att betala för fler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 19 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 19 Augusti , 2016 Hade ett smärre fummel att få ut/upp/loss indikator lamporna till blinkersen på instrumentpanelen. En liten bit 8mm bränsleslang gav perfekt grepp för detta ändamål. Även använt lite grövre slang för att skruva i tändstift när det är svårt att komma åt med fingrarna och man vill ju inte riskera att dra i snett på gängorna då var en bit slang den perfekta hylsan/förlängaren. inte på b30 men japs osv. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Augusti , 2016 Easy Crankshaft Seal Removal Plocka ur packboxen med träskruvar 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 12 September , 2016 Rapport Share Postad 12 September , 2016 Tips vid ventiljustering: För att få kamaxeln i rätt läge vid justering av spelen gör så här: (Med maxlyft menar jag när ventilen är som mest nertryckt)När ventil nummer:1 har maxlyft, justera nummer: 82.............................. 73............................... 64............................... 55............................... 46............................... 37............................... 28............................... 1 Se även denna länk http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Volvo_B18-20/volvo_b18-20.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 September , 2016 Rapport Share Postad 12 September , 2016 Ventiljusteringar på olika sätt för och nackdelar. Ställt på div sätt genom åren och eftersom vissa motorer inte är märkta eller plats finns att dra runt för hand eller som dieslar där man inte orkar vrida runt för hand utan man får köra motorn på starten och då funkar inte 2 varvs sättet att ställa på för det är lätt om man gått över tdc vilket gör att man ställer någon påfasens början eller slut. Så jag brukar ställa så här när en ventil gör sin arbetstakt står den andra still detta brukar fungera men kan också bli lite fel om lite overlapp finns mm och är avstånden riktigt små som tex på indenor motorerna en sån som jag har i min så är orginalspelen enl bok så små som 0,15. Spelet har tre funktioner 1. få till oljefilm mellan ytorna, 2. se till att lyftet hamnar på början av fasen vilket får en mjuk acceleration av ventilen, för stort avstånd får lyftaren att påbörja senare där accerlationen rörelsen blir kraftigare mer hamrande och vid högre varv följer inte kammens rörelse samt ger onödiga förlitningar på kam lyftare vippor stötstänger. 3 spelet ska även finnas så delarna kan röra sig lyftarna måste ha en chans att få sin cirkulerande rörelse annars slits de ner direkt. Sist jag ställde ventiler vilket faktiskt var härrom dagen nu när motorn var ny ihopplockad så ställde jag grovt på mitt vanliga sätt (en upp en ner) för lite varm och inkörningstid och sen avf dvs efter motstående cylinders arbetsfas Så efter att ha läst Puppe's tidigare inlägg tog fram en kam och fotade av de olika sätten och kollade hur tex en 2 varvs tdc skulle ha funkat hur nära overlapp mm det var vilket inte var att rekommendera på just denna motors kam (men brukar rekommenderas för volvo), även mitt vanliga sätt med en upp och en ner var inte riktigt bra eftersom starten kunde lätt vrida något för långt och man lätt kunde missa lite om man inte var noga. Men tändning 1342 vilket 4 har så gör det att 1 och 4 har motstående rörelse samma gäller då 3 och 2 , tex när 1 suger in och har max rörelse ventilen dvs ventil i bottenläge då måste 4 insug stå i absoluta vilolfas där oljefilm mm ska byggas upp samma gäller alla övriga tex 2 avgas i bottenläge då har 3 avgas viloläge. Dessa lägen är lätt att med starten stanna på eftersom det är naturliga vilopunkter för motorn, man slipper vrida runt för hand eller leta märkningar. Teoretisk kan såklart en kam vara märkligt sliten så spelet sen blir förlitet dvs anligande just vid tdc och risk för ventilbränning därför bör man ju snurra runt motorn och se så spel finns innan avgasöppning samt lyssna på gången efter man justerat. Tdc metod varv 1 (sett uppefrån lagringens smörjspår tdc märke ): insug 1 hamnar i vilofas men inte i avf absoluta villofas , 2 hamnar i vf 3 vf 4 avf tdc varv 2: 1 hamnar åter i vf men inte i avf nackdel för stort spel kommer ev skrammel om motorn är sliten på kammen vid avf lägena, tdc metoden kräver rätt märkningar på motorn och att man är noga en upp en ner min vanliga grovställning gör att skrammel kan förekomma men aldrig att spelet kan bli fel och orsaka brända ventiler inga märkningar krävs går bra vrida runt motorn med startmotorn 1342 motstående arbetsfaster då hittar man avf och kan ställa och få en tyst motor viss (teoretisk) risk för tajta ventilspel vid kompretionsfasen vf . inga märkningar krävs går bra vrida runt motorn med startmotorn. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 September , 2016 Rapport Share Postad 12 September , 2016 Tjusigt! Tycker alla animeringsnissar kan slänga sig i väggen efter ovanstående Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 September , 2016 Rapport Share Postad 12 September , 2016 Tjusigt! Tycker alla animeringsnissar kan slänga sig i väggen efter ovanstående vad då animeringsnissar, var det något på puppes länk den som inte gick att öppna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 September , 2016 Rapport Share Postad 12 September , 2016 Finns ju en massa mer eller mindre pedagogiska datoranimeringar på hur saker funkar på nätet, men dina bilder var enkla och förklarande om man ska se hur det funkar när! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 September , 2016 Rapport Share Postad 12 September , 2016 ok tackar så mycket trodde först jag missat något. Hoppas bilderna och texten kan ge lite klarhet i hur saker fungerar och varför det är så. Notera gärna på bilderna för hur nära lyftfasen man hamnar med 2 varvs principen och hur lätt man kan göra fel på tex en motor som man just plockar in delarna i där inget ännu är grundjusterat. Då anser jag att man bör köra med vändande ventil dvs rör sig insug vilar avgas och skruva igenom cylinder efter cylinder annars kan om man kör 2 varvs ha otur få någon fel och kröka en stötstång eller stuka en ventil vilket innebär mer jobb. Hade innan åldern var inne för körkort och bilskruvandet skruvat mycket motorcyklar köpte rasade och repade dem och sålde, och på cyklar var läget innan tdc viktigast så ventiler ställde på kompläge, när jag sen köpte första bilen och fick med en volvo mekhandbok en totalt värdelös bok där nästan alla kapitel hänvisade till verkstadsbesök och fackman, men just ventiljustering fick man tydligen göra själv och enl boken och då gällde då bara 2 varvs principen. Men även bilar gick bra att ställa på komp och förr var det gått om plats under huven att vrida runt motorerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 September , 2016 HOW BUBBLE GUM STOPS HYDRAULIC OIL LEAKS. It's gross, actually. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 30 September , 2016 Rapport Share Postad 30 September , 2016 Hur man lossar de där muttrarna som sitter fast med ett stearin ljus: https://youtu.be/KFdFsfSAuyc 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 31 December , 2016 Rapport Share Postad 31 December , 2016 Kanske inte rätt men mycket bra skiva. man ser liksom rakt igenom vad man gör. Hög avverkning också. Säkert snordyra men prova. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Januari , 2017 Rapport Share Postad 10 Januari , 2017 Någon som har erfarenhet av Knipex variant av skiftnyckeln? Jag har beställt ett kit med tre storlekar. Kollar man reviews på Youtube så är det många som vittnar om att de använt tängerna mycket mer än de först hade trott. Jag sprang på dessa när jag letade efter bra polygriper då det är något jag känt att jag behöver. Jag beställde här på ebay: http://www.ebay.com/itm/381916582853?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Lite drygt 900kr med frakt för tre storlekar (180, 250 och 300mm) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Januari , 2017 Rapport Share Postad 10 Januari , 2017 Har en bekant som har en av de äldre verktygsfirmorna på bygden tidigare bara riktat åt industrin men som nu även öppnat nätbutik knipex muttertång 200mm ligger med moms på ca 170:- på nätbutiken. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Januari , 2017 Rapport Share Postad 10 Januari , 2017 Lust att dela med dig av adressen till butiken? Verkar ju som det blir ungefär samma pris som från Tyskland om man inte bor i närheten, men har inget emot att stödja nån mindre verktygshandlare här i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Januari , 2017 Rapport Share Postad 10 Januari , 2017 googla maskintools. Har även lager packboxar o-ringar mm och företaget är känt som ett fixar företag söker man något man inte kan få tag på så kan de alltid hitta det åt en. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 10 Januari , 2017 Rapport Share Postad 10 Januari , 2017 Någon som har erfarenhet av Knipex variant av skiftnyckeln? knipex.jpg Jag har beställt ett kit med tre storlekar. Kollar man reviews på Youtube så är det många som vittnar om att de använt tängerna mycket mer än de först hade trott. Jag sprang på dessa när jag letade efter bra polygriper då det är något jag känt att jag behöver. Jag beställde här på ebay: http://www.ebay.com/itm/381916582853?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Lite drygt 900kr med frakt för tre storlekar (180, 250 och 300mm) Har bara 300mm, men ja det är bra grejer det är det. Klart bättre än vanlig skiftnyckel för många syften. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Är det någon som använt dessa eller liknande spärringnycklar ämnade för bromsledningar och har någon uppfattning om de är bra eller inte? https://www.delcity.net/pressrelease/brake-line-wrench-kits 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Januari , 2017 Rapport Share Postad 18 Januari , 2017 Vinkon, har inte provat några, men är de inte lite för tjocka och klumpiga för att passa bra?Kollar efter vettiga hylsnycklar i tum, men det är svårt att hitta på den här sidan pölen. Har nu snöat in mig på detta kit. 3/8" ända upp till 1½" i både långa och korta hylsor. Verkar vara bra kvalisort om man kollar revews på samma set på Amazon (fast där skickar dom inte till Sverige). strax under 2000kr går det på med frakt, tull och moms om man beställer från denna säljaren på ebay: http://www.ebay.com/itm/182311496061 Fördel att de kommer i en vettig låda utan en massa annat tjaffs så de är lätta att ta med, att de är i CR-MO istället för Chrome-vanadium och därför är mer "Impact Resistant". Frågan är om de större storlekarna är nödvändiga på våra bilar, och om priset är försvarbart för lite hemma-mek när det faktiskt går att köpa enkla set med billiga hylsor, långa och korta (om än bara typ 9st vanliga och inte så stora storlekar) för runt en femhundring. Har kollat på Biltema efter deras 10-års garanti-hylsor men de verkar dåligt med tumstorlekar nu mer, och jag har inte hittat några långa hylsor, inte heller några "impact resistant". Vad tror ni, är det ett bra set eller är de stora storlekarna bara helt onödiga och kommer ändå aldrig användas? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.