Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vad det var för radio som man använde i TGB 30? Det sitter en radiohållare i hytten på min bil. Jag har även ett stort antennfäste på taket.

Det hade varit roligt att återställa den till original men jag vet inte vad jag letar efter...

 

Mvh

 

Håkan

post-7230-0-78235500-1374481477_thumb.jpg

Redigerad av 4CON
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har monterat i din TGB30 är en sk. fästram. Den är avsedd för att montera fast försvarets radioapparater i, ibland med hjälp av ett kraftaggregat.

RA421-422 är dom äldre radiostationerna som försvaret har i stort fasat ut och som är grundapparaten avsett för fästramen i dess amerikanska ursprung. Där heter fästramen MT-1029 och RA422 heter RT524. Vidare går även RA146(PRC-25 ect), RA195 (PRC-104) samt RA180 att montera i fästramen men då behövs ett kraftaggregat. På marknaden finns det att få tag på dom flesta radioapparater utom RA180. Svårare är det med kraftaggregaten. Förbered dig dock på ett ofta ganska högt pris. 

 

På taket gissar jag att det sitter en stor aluminumlåda med ett antennfäste och en tvådelad antenn? Bilder?

 

Det mesta av dokumentationen finns i amerikansk version här på forumet i fil arkivet. Finns även en del att googla upp på nätet.

 

Här på ebay finns det oftast radioappareter, dock till ett saftigt pris... exempel -> http://www.ebay.co.uk/itm/MILITARY-Receiver-Transmitter-RADIO-RT-524-VRC-24-VDC-30W-30-75-95-MHz-FM-HAM-/130606200220?pt=US_Ham_Radio_Transceivers&hash=item1e68bc759c

 

Fler nyttiga länkar..

http://www.prc68.com/I/MT1029.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just "Rätt dammigt i den hytten" (sorry!) tills jag noterade att det fortfarande var en KVD bild, liksom i din signatur. Man blir ju nyfiken på hur den ser ut idag...   ;)

 

Ber om ursäkt för allt trålande efter TGB 30 bilder, men man kan inte få för många!   B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är nästan lika skitig idag. Allt löst som man kan ta ut och tvätta med högtryckstvätt är tvättat men den skulle behöva en rekonditionering.

Jag skulle kanske lämna den till killarna på macken så kan de tvätta , vaxa och rekonditionera?. Undrar om de tar dubbel taxa för lastbilar?

Den skulle behöva en underredstvätt också. Det borde finnas lastbilstvätt här någonstans, får undersöka saken...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade din bil för uppgift i det militära?

 

Den där hållaren hade vi för RA422 (senare RA180) i våra radio länk centraler (RLC cheferna brukade koppla ur den, man vill ju inte bli röjd av nötterna i staben).

 

Men den satt ju i skåpet, inte i hytten, så var det något special arrangemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bilen har varit tilldelad motorskolan på P10 i Strängnäs. Den har varit vitmålad så den har varit ute på FN tjänst. Möjligtvis var den med redan på Cypern när den var ny men den var med på Nordbat 2-BA01 i Bosnien 1993-94. Det kan ha varit då det kom in radio i hytten. Jag har hittat på nätet att man installerade radioapparater i många fordon när man hade samövning med Danskarna i Oxböl innan man åkte ner till Jugoslavien.

Redigerad av 4CON
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte helt hundra då bilden är lite suddig men jag är ganska säker på att antennfästet du har på taket heter antenn 538(avser komplett antenn) eller enligt jänkarna MX6707 (avser bara antennfästet, AS-1729 hela antennen). Det finns även nått som heter Antenn 537 (a.k.a MX-2799) som också var populär på fordon. Man kan väl säga att från införandet av RaBV206 så blev det Antenn 538 och före det var det 537. Men dom funkar ungefär på samma sätt. Vad jag vet så passar dock inte antennerna mellan 538 och 537, nån som kan bekräfta detta?

 

Hur som helst, är det så att du saknar själva antennen så är det en sån här du behöver http://www.ebay.co.uk/itm/Military-Antenna-Whip-AS-1730-VRC-AT-1095-VRC-for-AS-1729-/360657895352?pt=US_Radio_Comm_Antennas&hash=item53f8e2bfb8

 

Sen kan man om man vill komplettera med en "tie down kit" då Antenn 538 inte går tilta ner som 537 gjorde. http://www.ebay.co.uk/itm/Military-Antenna-Whip-AS-1730-VRC-AT-1095-VRC-for-AS-1729-/360657895352?pt=US_Radio_Comm_Antennas&hash=item53f8e2bfb8

 

//Fjello

 

PS: Köp ett sånt där gummiskydd som man har för hydralslangskopplingar och sätt det på fästes"toppen", och kolla till o-ringarna där, kanske lite grön putsduk för att få bort lite Erja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på gänga mellan 537 och 538, synlig skillnad är att 538 har gummihölje,

men jag tror inte att det är denna antenn på bilen utan "det smala sprötet" till lufor bild2

 

Ja jädrans, du kan nog ha rätt när jag tittade på bilden lite. Frågan är ju då om det har suttit nån antennanpassningsenhet/Antennfäste till 537 alt 538 någonstanns på taket där. Känns ju lite hämmande att sända på en lufor antenn.

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjo.

 

Kom på att det vänstra antennen som syns på bilden ovan här är ju Högantenn 2 som använder antennfäste 6570/6571/6573. Med antennfäste 6570 kan man byta ut fästet som finns på Antennfäste 537 så att man kan montera en högantenn 2 på den. Tanken är ju att köra med en RA180 på det i så fall och då ska man förbikoppla antennanpassningsenheten (den gröna lådan som fästet sitter på - som säkert en hel del sett tidigare) med en koaxialkabel.

 

Vidare tror jag att man kan byta ut antennfästet till antenn 538 mot antennfäste 6571 för att så möjliggöra att montera ett högantenn 2 spröt på samma plats.

Det som jag tänkte på är hurvida antennfäste 537 och antennfäste 538 (utan modifikation) tar samma antenngäng...

 

Ja.. lite of topic där..

 

Det jag faktiskt först tänkte posta var att jag kom ihåg en väldigt bra sida för att köpa radio grejor till våra fordon (gamla amerikanska system).

Håll till godo.

 

http://www.reforger.de/de/59-us-funkgerate-mountings

 

http://www.reforger.de/de/58-us-mil-funkgerate

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hej.Du har Antennsystem AS 1729 på din bil.

 

Kallas också antennfäste till antenn 538.Det har en inbyggd anpassningsenhet som styrs av radion.Innehåller 10 st anpassnings kretsar,som kopplas in med en vridomkopplare.Omkopplaren vrids med  ett stegrelä,som får styrspänning från sändtagaren.T.ex Ra 421/22 alt Ra 145/46 i kraftaggregat.

 

Tvådelat antennspröt som till den vanligare anpassningsenheten på Ratgb 1112,1313 med flera.Vet inte om detta spröt passar på din.

 

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...