Jump to content

Moflafa

Korpral
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

24 Excellent

About Moflafa

  • Rank
    Member
  • Birthday 01/22/1999

Profile Information

  • Location
    Björnlunda
  • Interests
    Motorsport

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu är valpen smörjd och haft liten översyn av diverse delar så blev en tur upp skogen som nyligen blivit avverkad.
  2. Okej då vet jag! Ska ta och smörja upp allt i helgen.
  3. Tackar! Jag har swedols entreprenadfett hemma men finns det något ni rekommenderar?
  4. Det verkar intressant! Ska ta dyka in lite mer i detta med luftrenaren och se hur jag gör!
  5. Fick med en verkstadsbok med valpen men har även laddat ned en. I ingen av dem så finns det smörjschema utöver motorns smörjning. Ska ta bort alla skruvar och sätta dit gummitätningar då det ej gjorts tidigare vad jag sett.
  6. Ja jag funderade på ekonomiplåt men har ej hittat något men ska leta vidare då det gäller att söka efter rätt saker och leta på rätt ställen.
  7. Ja han innan gjorde egen då han ej fick på stromberg 175cd originalet. Tog emot innerväggen vid passagerar stolen.
  8. Här är då lite aktuella bilder på valpen min, inte den mest städade.
  9. Nu har man blivit valp ägare sen en månad tillbaka, Valpen är en L3314HT från 1967 med mekanisk vinsch samt med en B20 från en C202 1979. Överlag så är valpen inte allt för original då mycket är bytt och ägaren innan har gjort något läskigt med kablarna (Har totalt tagit bort ca 6-7m kabel i dagsläget) då det var förbryllande över hur mycket han hade dragit. Tror ej han hade fått ordning på laddningen då när jag köpte den så lös laddningslampan som den skulle göra, alltså att den slocknar när den laddar, det var dock inte fallet. Trots detta så laddade den inte därav dog ca 30 minuter efter påbörjad färd. Som tur var hade jag vänner i trakten som hade en Volvo 144 som skulle skrotas som vi tog lampa ifrån och kopplade om kablarna då ägaren innan hade kopplat generatorn tokigt så var bara glad att ingen kabelbrand hade inträffat. Efter 6 timmar av körande i 50-60km/h samt några stopp för bensin och sightseeing så kom man äntligen hem med valpen, fick den relativt billigt. När man kom hem så var det att koppla upp värmefläkt i bilen och börja pilla med lite allt möjligt och göra en snabb service av motorn utifall att han innan ej gjort något. Dagen därpå kollade jag tändning och ställde in den, denna helg ska jag byta brytare, kondensator, kablar och fördelarlock. Hade även tänkt smörja upp allt men har ej kunnat finna ett smörjschema, är det att krypa under och leta för hand som gäller? Sett många länkar men de är ej aktiva längre. Jag har läst lite och fått lite idéer på saker och ting att göra när man får tiden över iallafall. Vad jag såg så hade Eile gjort skärmkanter av 4-kant profil så jag funderar på att göra om mina skärmkanter eftersom just nu är de endast 1mm plåt som inte ens är svetsat på, är bara popnitat på originalplåten. Hade också tänkt lackera om valpen till någon roligare färg än rollad militärgrön med svart inslag på vissa delar. Jag har lite saker på valpen som jag har bestämt att lägga prio på: Skärmkanter, översyn bromssystem, smörja upp allt, försöka få bort så mycket kondens som möjligt (Är helt dränkt på insidan av taket), kolla över värmekran då temp regleringen inte funkar och få ordning på kablar i bilen. Är det något som man BÖR se över när man ändå håller på och vad ska man hålla utkik efter? Ge gärna tips om ni har några då detta är min första valp! Bilder kommer läggas upp inom kort, finns en bild i "Visa upp din Volvo Valp".
  10. Nej var en som ägde denna i dalarna ovan mora. Gick att pruta relativt mycket då det var mycket plåt som var svetsat och han visste inte så mycket om den. Körde hem den utan större problem, var bara jordfel på blinkers samt laddlampa som var trasig men tog från 140a så funkade allt igen. Själv bor man bredvid Gnesta i södermanland.
  11. Min nyligen införskaffade valp L3314HT efter 6 timmar körande från dalarna. Grå och militärgrön dock inte den mest original man kan hitta men blir en kul bil att hålla på med! Fick med 5st nya däck också med kvitto.
  12. Det blev ingen affär med denna valp då bad en vän som hade vinterstuga utanför umeå att åka och kolla på den. Den gick orent samt knakade fram på lågväxel 4x4. Olja trycket gick lite upp och ner mellan 4 bar och 1.5 bar och kylaren läckte undertill. Detta kändes då som en affär som ej skulle gå vägen särskilt inte med 70 mil enkel resa. Har nu inför skaffat en annan valp l3314HT 1967 som är nyligen besiktad men har lite arbete i kaross men fin i ram och går fint i motorn. Inga missljud från låda och orignal vinsch med ny vajer. Nybytt huvudbromscylinder samt bromsar runt om. Fina bromsrör till allt också. Ska byta lite vätskor framöver i mellandagarna och ta tag i elen då 50% av alla kablar är fuldragna (nästan bara strömtjuvar). 5st Nya däck (8 månader gamla) med kvitto också på det. Så detta kändes mer vettigt samt en bra slant billigare (gav 27k)
  13. Det blev ingen affär med denna men han som ägde den tänkte sälja nästa sommar iallafall. Finns i Åsele om det kanske är något för någon annan. Hej! Jag är inne på att köpa en Volvo L3315HT 1969 med 24v system, vinch och b20 motor. Bilen är i fint skick (Bilder från i somras) men tänkte ta och dubbelkolla ungefär vad den är värd. Samt lite tips bara så man inte slänger sig ut på djupt vatten. Den infon jag fått är att den blev besiktad 2017 men fick nedslag på framlager. De drog åt lagret och det ska ha löst problemet (just nu obesiktad). Vad jag hört är dessa dyra och även ett vanligt problem. Minimalt med rost (för att vara en valp) Lågmilad Alltid körd på 95 med blyadetiv under denna persons ägo. Det som jag orolig om dock: Han som säljer är väldigt bestämd att den säljes obesiktad. Den är lite väl lågmilad tycker väl jag. (416mil senaste besiktning och inga skumma mil förändringar på tidigare besiktningar) Däcken har mönster kvar men han har ej bytt dem på 9 år. Han säger att den gick igenom efterkontroll men körförbuds anledningen från 2017 är "Utebliven kontrollbesiktning". Han har inte heller kollat över förgasaren. Denna ligger ca 70 mil bort och han har pris idé runt 60 000. Känns lite väl mycket för en obesiktad men kan fråga i alla fall vad några andra tycker.
×
×
  • Create New...