All Activity
- Yesterday
-
elow started following Begagnat däck till tp21
- Earlier
-
luke joined the community
-
NiklasHahne joined the community
-
Vad slutpriset för produktionsexemplaren blir vet jag inte. Jag betalade 16000 + moms för en av prototyperna. Stora boxen med skärm. Jag uppfattar det som i högsta grad rimligt med tanke på kvalitén på arbetet. Det är inte bara ställbar växling, det är också flera olika varianter på nödkörning beroende på vad som går sönder i bilen , systemet kan kompensera för förlust av sensorer i växellådan och kan även manövreras helt manuellt/analogt om själva lådan pajar. Det är rätt häftigt att kunna justera växellägen live under körning utifrån last friktion och annat. Det är inte en ensam galen uppfinnare produkt, manualen är den bästa jag sett på mycket länge och det inkluderar utrustning för livsuppehållande medicinsk utrustning.
-
Ny datoriserad styrbox till TGB 30-40
Bajon1 replied to Lollipop's topic in Terränglastbil 30/40, LA82 Myrslok och 939 Viking
Trevligt. Vad är priset på en dylik box? -
Bärgarlegendaren Svempa avliden
Pvpjtgb1111 replied to JDW's topic in Terränglastbil 30/40, LA82 Myrslok och 939 Viking
För den som vill se den pågående renoveringen av bärgningsbilen och har Facebook så kan jag rekommendera en titt här : https://www.facebook.com/groups/673222567429320- 1 reply
-
- 1
-
-
Lollipop started following Ny datoriserad styrbox till TGB 30-40
-
Jag har fått tag på en förseriebox från Simon Lindskog på Marin & Maskinuthyrning i Lycke AB (LLC) Och har installerat den. Innehåller fler program och inställningar än man behöver. Men huvudsaken är att den fungerar och man kan inte bara välja H2-M2-M3 växling utan även trimma vid vilket varvtal växlingarna sker. Trimmen går att ändra under körning. Tokvarvandet är nu styrbart 😁 Ogratis men efter omständigheterna väl värt pengarna, om den inte går sönder omgående förstås. Det ingår div mer eller mindre helmanuella nödlägen, inklusive att kunna köra växellådan helt manuellt om olika sensorer går sönder. simon.lindskog@mamut.nu Rekommenderar produkten med en hel provtur på 9km i ryggen 😜
-
Svempa gick bort under veckan, något inte minst Scania uppmärksammat. Svempa hade en del pimp'ade bärgningsbilar, inkl en SBAT 111S
- 1 reply
-
- 1
-
-
Ok, da tror jeg nok problemet ligger der . Utrolig synd det blir slik for det er masse gode og fine tips på forumet her inne , med bilder. Takker for svar i alle fall 😁
-
Kedjor för BV202 / Rubber chains for BV202
Robert Frank replied to Robert Frank's topic in Bandvagn 202/BV202/BV206
Thank you very much JDW - very helpful! 🙂 -
Kedjor för BV202 / Rubber chains for BV202
JDW replied to Robert Frank's topic in Bandvagn 202/BV202/BV206
Lucky you In Sweden most of the Bv 202 got scrapped, so there is more Bv206 parts availible, for example milmacsweden.com In norway, https://olav-teigen.no/ on the other hand has a lot of parts for the Norwegian beltevogn Bv 202 NF1 New produced "belter" (NOR) or "band" (in swedish): https://olav-teigen.no/produkt/belte-bv202n-nf1-fabrikk-nye/ -
Robert Frank started following Kedjor för BV202 / Rubber chains for BV202
-
Hej community, my Swedish is pretty poor, so apologize for posting in English. I am from Germany, Bavaria, and I am about buying a BV202. I wanted to check on suppliers for rubber chains as in Germany there is hardly one and the only chains they have are already 10-15 years old (NOS) and very expensive. Do you know any supplier in Sweden or other countries who still produces the rubber chains for a reasonable price or are there any workarounds to keep the BVs running? Tack, Robert
-
Vad är det för datum på de trådar du tittar i? Forumet har blytt plattform några gånger och allt gammalt har inte alltid följt med. Men på nyare trådar funkar det i PC i alla fall.
-
Hej! Bilderna syns för mig, vet inte varför du inte kan se dem. Skall inte behövas något speciellt program.
-
Hörken started following HUVUDCYLINDER KOPPLING C202
-
HEJ Kan någon bistå mig med de numren som är ingjutet i huvudcylindern till kopplingen på en C202. Jag lånade ut min C202 och den som lånade den råkade ut för ett packningshaveri i cylindern så han bytte mot en amazon cylinder. Jag tror inte att en amazon huvudcylinder klarar en tryckplatta som sitter i en C202. Vore ytterst tacksam för hjälp. Mvh Hörken
-
Hei. Hva kreves for å åpne bilder av bilene deres som ligger i innleggene ? Får ikke opp noe annet enn et spørsmålstegn . Må jeg ha ett eget program for dette Bruker en Mac , men det skal vel ikke ha noe å si....
-
Om du har en generator med inbyggt laddregulator kan du strunta i det gamla laddrelät så länge nya generatorn är rätt ansluten. Här är är en sammanställning av vad beteckningarna betyder https://www.startmotor.se/hjalpcenter/fakta-generatorer/anslutning-generator?srsltid=AfmBOoovHWHVreiquoiHTK4Tx5NyRttCehpgZSADTo1BAC2lMA214F5M
-
Hej. Jag har försökt leta men hittar inte informationen jag behöver. Jag har en radiobil och generatorn släpper ström "fel väg". Troligen diod problem. Om jag tex lägger en fastnyckel mellan - pol och karossen så får jag en liten gnista.. Laddreläet luktar elektricitet innuti och har 2 ställen som ser ut att ha varit lite varma. Jag kopplade ur generatorn idag och där har jag en liten jordning mellan generator och motorblock. Grova matningen till batteri. Klen röd som troligen är väckströmmen. Men då även en brun kabel som går från laddningsreläet till fram någonstans. Hann inte kolla idag vart den gick. Vet någon om jag använder en helt vanlig generator med inbyggt relä vad man ska göra med bruna kabeln? Vet någon var den är inkopplad? Tacksam för svar
-
kristaga started following Information om gammal Valp
-
Har du fått bilen til Sverige?
-
Åker själv Disco 1 V8 Efi från 1991. Kanske inte ser så mycket ut för världen, men är en rolig bil att köra
-
Har fått reda på lite info om släpet, det har använts som lättskumssläp, på släden som sitter där har det stått ett lättskumsaggregat, samt så har det funnits en utrustning till den så som mellaninjektorer för skumvätska m.m.
-
Är det någon som har koll på hur den yttre delen av röret, den som själva handsken sitter på, sitter i resten av påskjutsanordningen?
-
Pontus_ started following Öppet hus Tatanka Parts på Långfredagen
-
Har konstaterat att det nog stått ute lite längre än jag trott, allt sitter verkligen fast, men men, WD40 finns det gott om :)
-
Hej på er Jag har precis kommit över ett Tranellsläp, en Strada från 1975, jag har försökt söka och hitta lite dokumentation, verkstadshandbok, smörjschma, eller ja i stort sett vad som helst men inte hittat något, så jag tänkte kolla här. De gjordes ju i stor omfattning till FM, Civilförsvaret och Räddningstjänsterna, så jag tänker att det borde finns handledningar m.m. till dem, FM har ju alltid varit duktiga med det. Min släp en som sagt en Strada från 1975, 1000 kr totalvikt, fast rak dagstång och bromsad. Den har tidigare ägts av Räddningskåren i Ronneby, men varit i privat äga många or, senast godkända besiktning var 2011. Det är lite att göra på den som syns på bilderna, nederkanten på framlämmen är upprostad och så är det lite rost i främre delen av över sidoläm. En annan sak är att den främsta delen av dragstången är lite krökt, och om jag tror rätt så sitter den dämpare inne i röret, är det någon som kan bekräfta det? Det satt 60 handske på den, så jag har gjort en provisorisk monter av en 50 för att kunna förflytta den lite. Jag tar gärna emot alla tips, all kunskap etc som ni är villiga att dela med er av, tack på förhand.
-
jonasvalp started following Demontera grill
-
Hej vet någon hur man demonterar kylar galleret/grillen på Volvo c202
-
Lollipop started following Lämpliga terrängkjedjor?
-
Har någon koll på moderna terrängkedjor som går att kränga på 445/65 r22.5 och som är tillräckligt grova för att köra i terräng, inte bara snöig väg. Jag inbillar mig att det skiljer en del i hur kralliga de behöver vara. Prisbilden verkar väldigt spretig och jag ser inte riktigt vad som orsakar/motiverar de stora skillnaderna.
-
Söker en dragögla passande till försvarets drag nr 3. Kontakt via PM.
