Nu är det banne mej dags att ta sej i kragen och börja göra något åt 13on och bryggeriet
Började med att ta trimmern och röja utanför och runt bilar mm, i dag.
När jag till slut stog med pannlampan och körde, Insåg jag att det behövs mer än bara kvälls jobb.
Tog ett kik in och ser hur jäkligt det blivit på dessa månader då jag bara hämtat saker och kastat in dem.
Så här kan jag ju inte ha det, jag mår ju dåligt när jag väl öppnade ögona och inser hur illa det egentligen är.
Så jag s
Ja så har tidsoptimisten och minnes experten fått tummen ur och fixat med bromsarna bak.
Då det var körning i Brändåsen och sedan årsmöteskörning i Olerum, så var jag tvungen att ta itu med bromsarna bak,
Det är ju blött ute och att köra till Brändåsen samt i leran å vattnet där för att sedan ha ca 20 mils körning innan jag kunde spola rent gjorde att jag tog in bilen i verkstaden kl 19:30 på juldagen.
Är säkert klar till senast kl 24 tänkte jag
Nåja ok först fram med fyra pallbockar och H
Ser ut som jag är klar med det mesta av det utvändiga snickeriet, har bara lite foder runt fönster och några plåtar kvar, typ en halv dags jobb när det är sol och fint.
Då börjar jag med det som är viktigt här i livet i stället
Mjuk startade på tisdagen med att dra eld på en grävmaskins motor som stått i typ 10 år, den skall in i grävmaskinen jag sprängde motor blocket på, så tog jag onsdags förmiddagen åt att riva bort kåpor samt skruva bort allt och lyfta ur den sprängda motorn. Rekord
Hallå det börjar dra i hop sej för vinter jobben på Oden.
Lite akut blir det att ändra planerna och börja med att riva av stötfångaren och vinschen, då mitt vinsch fäste har böjt sej.
Då jag i samarbete med Petter på Bofab i Vadstena byggde det tog vi i lite i överkant trodde jag, men kina vinschen har ju visat sej fungera bra och är tydligen stark också, då den dragit hela fäst plattan på 10 mm sned trots triangel förstärkningar.
Nu har den ju fått jobba en del under åren, men jag tror
Så har det gått ändå en tur genom Finnskogarna ledd av Jonas och Lennart samt Bjarne.
Denna gång tog jag min Wv transporter upp och hade i stället för att ta 13 bilen bokat passagerar-sätet i Jonsas sin 11a.
Turen till upp till jonas gick lite fortare denna gång än senast, men jag som egentligen har all tid i värden var fullbokad av saker och hade en Student av fira av, så jag kom fram halv tolv på natten till Jonas ändå, med allt slarvigt slängt in i bilen.
Mackor och små snack samt li
Ja så har även jag kommit till servo byggandets träsk av olika delar och metoder.
Som vanligt ett impulsköp, men som med Aluzink hytten kommer att ge ODEN både en ansiktslyftning och bekvämlighets höjande faktor.
Ok vad har inskaffats då, jo ett "kitt" från MB Geländewagen
Detta innehöll
Pump
Styrsnäcka
Ledningar
Rattaxel
Till detta köpte jag resterande rattaxel/rattstång och ratt.
Foto ja naturligtvis
Jag började med att kolla runt lite angående pumpen, som enligt min men
I dag kl 09 00 hade jag tid hos bilprovningen i Norrköping.
Efter en del sista dagen samt kvällen fixa, som att palla upp hela bilen och plocka isär alla bromsar för rengörning-byte av några bromsband samt justering av dem, fixa fönster spolningen som det var stopp i, sätta dit nya reflexer bak och en sista koll av alla lysen. och annat som man gör innan det är dags att visa upp sin pärla.
Steg jag upp tidigt och började rulla med god marginal tidsmässigt in mot Norrköping. 20 min innan jag h
Hej det har varit dåligt med skrivandet här, Bra eller dåligt ?
Ja det beror ju på hur man ser det.
13 bilen har då inte stått orörd och jag har hunnit med en hel del.
Får se nu , jo det var ju så att fronten trycktes in när jag fick för mej att 13 bilen bröt is lika bra som isbrytaren ODEN.
Det lyckades vi fixa till skapligt en skruvar kväll, med hydrualisk plåtriktare
Slutresultatet vart allt annat än vackert, men jag gillar inte spackel så det får gå som krigs skada än så länge,
Jag får väll visa vad ca 15 cm is kan göra med fronten på en 13 bil.
Nu skulle det ju inte vara djupare än att däckena fortfarande skulle synas, sa de åt mej, JA ok jag vet ju som banansvarig att det kan variera och att just nu var det mycket vatten överallt, men isen hade inta samma kaliber på andra ställen så jag tyckte det var lugnt då jag räknat med ca 7 cm is.
Man ser ju på myrvattenlinjen från batteri lådan och framåt hur djupt bilen doppades när isen brast.
Skadorna är ju inte så
Nu har jag äntligen fått ner bilen från stödbena,
Det kändes skönt att kunna börja använda den igen, gillar inte att ha den ståendes okörbar.
Liten Hansen var också glad, nu kunde hon jaga på mej så hon fick komma ut och sitta en stund i bilen direkt på morgonen,Han bara få på mössa och skor, byta från pyjamas var inte att tänka på, det var ju brått ut till lastbilen
Hm min unge håller på att bli lastbils frälst
Naturligtvis har jag börjat testköra de nya däckena lite,
När jag gic
Lite typiskt att när det vart riktig vinter här nere så står min bil på stödben och pall bockar utan däck och fälg
Jag trodde att jag skulle hinna få i hop slantar till nya däck innan snön kom, men där vart jag lurad, då vintern kom tidigt i år.
Nåja på fredag lastas fälgarna in i bilen och jag kör de till Norrköping för blästring och tvåkomponets rostskyds grund. Om jag lyckas få in 7 st TGB 13 fälgar i audin. Det skall bara gå Känns som jag behöver en större privat bil .
VW Transpor
Som också har en historia bakom sej. Nu är det möjligt att jag inte fått allt helt rätt.
Men ägaren till torpet som vi skulle besöka. hade tydligen lagt vantarna på en karta som skulle visa vart INKA skatten i Peru var gömd. för att genomföra denna skattjakt köpte han upp en hel del utrustning, bland annat militära fordon och vad jag förstår annan militär utrustning.
Det mesta fraktades ner till Peru men en del blev kvar vid hans bostad, som nu mer mest liknar ett ödetorp där det snokats och t
Nu tar vi och fortsätter turen,
Måste bara visa ett exempel på en fin lada/uthus som vi passerade med tanke på att det stått oanvänt i många år så är det förutom spillkråke hålen i väggen i utmärkt skick
Detta är taget med mobil kamera, nästan så det känns som ett svartvitt foto
Naturligtvis så fick folkparken ett besök, och även där råkade jag hitta två rariteter, ja inga militära sådana men ändå värd att visas
Det var under dass letar turen jag skymtade något i mörkret, så jag smög
Ja så steg solen sakta upp över den lilla tjärnen som vi camperade vid. Webasto värmaren hade gått nästan hela natten i skåpet, de två 24 V batteri paketen hade gjort sitt jobb utmärkt, vi hade gott om ström kvar, ändå var bilens batterier inte inkopplade, och framför allt motorn var varm och go,
Å det behövdes nog denna morgon, Carl kom klättrandes ner från sitt tak tält och kollade temeraturen, den visade minus sju grader
Av erfarenhet såvet jag att temeraturen brukar det sjunka några grader
Ja så har ändå en "Finnskogs tur genomförts
För min del startade det hela med några PM och samtal med Jonas Beau, här på forumet. Då jag skickat en önskan om att få delta i en sådan, när och om det blev någon av.
Med några veckors förvarning och en preliminär rese plan på mailen, tog det 2 sekunder att svara. sen var det dags att påbörja förberedelserna, Bilen skulle ju klara ca 100 mil med både landsvägskörning och andra strapatser.
Det vart en del jobb då min bil fått mer stryk i skoge
Ja så var denna helg nästa över, har förmidagen på söndag att skruva på innan jag kör tillbaka min dotter.
Jaha vad har hänt då. inte mycket
Fredags morgon åkte vi till garaget, och där stog traktor grävaren med frontplåten nere. Så i stället för att lyfta av flak mm, vart jag involverad i att leta delar och försöka hitta på kablar och annat som skulle gå till "tredjefunktion" knappen på spaken till front lastaren. en öppningsbar skopa skulle kopplas på och sättas fart på,
Dåligt med utrymm
Har landat och kommit till rätta i Björktortpet i Olerum.
Minusgrader och snö mötte mej här,
Skall villigt erkänna att det är fint och veta, när man på morgonen rullar i väg med 13 bilen så är det in till ett tort och skönt garage och ingen kall ner snöad grusplan.
Det är inga mängder med snö, men så marken är täckt av ett vitt täcke i alla fall, och det gjorde mycket med ljuset, då molnen drog undan och en måne som lyste starkt kom fram.
Sopkvasten fram och dra av det värsta innan jag s
Ja så drar det i hop sej till helg igen,ja för mej i alla fall,
Tar med mej Liten Hansen och skall försöka på något gjort trots att jag opererade foten i måndags.
Vi stannar och inhandlar lite fler knutkors på vägen till Brjörktorpet, jag hade inte riktigt räknat med att jag skulle pressa ur alla kors, men nu sätter jag dit nya när jag ändå har de på verkstads golvet..
Planen är att jag skall hinna byta knutkorsen, lyfta av flaket för att lättare komma åt och byta fördelningslåda, Byta för
En helg i garaget till, skulle ju byta några knutkors som jag trodde var upphov till vibrationer i bilen, samt en damask på en kardarn . Rena semetser jobbet kan man tycka.
Dock hade jag gott sällskap av en viss Murphy
Först plockade jag ner främre kardarnen, tyckte inte det kändes som det var några fel på knutkorsen, men pressade ur de gamla ändå. så skulle jag då ta bort damasken. Men när jag började syna den hittade jag inte vart den var trasig
Lite fundersam klättrade jag ner i smörjgro
Inga roliga bilder denna helg från hopp och lek
Inga från garaget heller, då vi passar på att fixa lite mer än bara service på en bil, så får det bli före och efter foton på den.
Det vart bara en massa mer på att göra listan
Olje pluggarna var av den tråkiga typen på den bil vi började med, så halva förmiddagen gick åt att att värma pluggarna med gas svetsen, och knacka dit bakändan av hylsnyckel förlängare på pluggarna ,för att där kunna dra med rörtång.
Så dit med gäng tape när vi mo
Hej denna vecka har gått i TGB fixarnas tecken, Tisdagen användes åt att spola ur min 13 bil invändigt och torkar rent, samt fixa med reläer till torkarmotor. Den står nu redo för en finale yttre tvätt innan servicen.Då jag "bara" grovspolade av den senast.
Under lördagen skall de få sej en sväng av hetvatten tvätten, det gör mumma för fast torkad lera.
Så ringde kompisarna med en 11a bil som är till salu där jag bytte bromsbelägg fram för några veckor sedan, men konstaterade att en av cyli
Ja så var de planerade träffarna och körningarna klar för denna höst, Om inte finnskogsfolket hör av sej vill säga.
Så det börjar bli dags att se över bilen ordentligt,
Ett relä till torkarmotorn gav upp under helgens körning, Nu hade jag sådan tur att det hade en sort 5 stifts 24 v relä hemma på swedol, det växlande, 10/20 A , det är det som sitter där lågfarts reläet sitter, längst till vänster på relä bryggan,
Så i går plockade jag i detta och stoppade i ett bättre begagnat till högfarten,