Gå till innehåll

Fettsprutor som felar, tips!


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Eftersom jag inte kom iväg till Cooperfestivalen så tänkte jag skriva om lite erfarenheter av fettsprutor och fettnipplar.

 

Jag har en fettspruta som jag köpt på Jula för ett tag sedan. Efter Rimbo-körningen blev det lite eftervård av valpen och jag skulle avsluta med att fylla fett på diverse ställen. Hur jag än försökte så fick jag inte i nåt fett i flera nipplar. Jag lånade två sprutor av farsan men de funkade inte heller, fettet läckte ut vid sidan om. I sprutans munstycke sitter tre hållare och en (eller flera) fjädrar som ska hålla tätt mot nipplen, av någon anledning tätar det inte tillräckligt mot nipplen och det läcker.

 

Jag köpte en fettspruta och ett extra munstycke från Biltema för att kunna laborera med. Det behövdes dock inte, Biltema-sprutan funkade på en gång, fettet trycktes in utan minsta spill. Jag blev väldigt förvånad, många Biltema-prylar är lite halvdana men inte denna.

 

Så om ni har problem med att fylla fett i några nipplar, prova med en fettspruta från Biltema eller kosta på ett nytt munstycke för 14.90:-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm

 

Det kan va ett pyssel att få i fett ibland. I synnerhet om man ska ge sig på något som inte har varit smörjt på länge och har blivit täppt.

 

Min erfarenhet av biltemas munstycken och framförallt slangar är inte den bästa. Ett munstucke läckte (köpte ironiskt nog ett fungerande på Jula) och två slangar har spruckit. Den tredje slangen läckte redan från början pga att en av kopplingarna var söndertryckt vid pressningen. Det var inga problem att få dem utbytta på garantin men man tröttnar till sist så det blev en slang från Jula det med och den har hållit.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen optimal konstruktion, det här med nipplar och munstycken. Jag köpte även några små o-ringar som jag tänkte stoppa i munstycket, tänkte att de skulle hjälpa till att täta, detta provade jag inte eftersom sprutan fungerade som den var.

 

En ytterligare kommentar om Biltema-sprutan. Munstycket sitter fast mycket hårdare på nippeln, ibland var det lite svårt att få loss den. Den kan ha att göra med gripklorna och tryckfjädern inuti munstycket.

 

Det visar sig hur länge den fungerar, kvaliteten på Biltemas grejer är ju skiftande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

länge sen jag körde valp så jag vet inte antal och storlek, men undrar om inte det var 1/4 på dom flesta ställen? ta ur en nippel och jämför i butik så du får rätt gänga

men alla dina nipplar är väl inte slitna utan att det räcker med nya på dom värsta platserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara samma typ av huvud på nipplarna på hela bilen, sen kan de ha olika gänga på olika ställen. Det kan vara lite svårt att få tag på vissa typer av nipplar. Antalet nipplar och var de sitter ser man i smörjschemat. Nu har jag en lösning på problemet på min bil i alla fall, för 14:90.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

vissa utsatta nipplar räcker det med en liten skada på nippel huvet för att det skall nästan vara omöjligt att få i fett, brukar ha med mej lite reserv niplar , lätt att köra bort de på tex kardarnerna, det fins fina små lådor med nippel sortimen på vissa av bilighets kedjorna har en sådan själv där fins de flesta dim och böjar så är det bara att fylla på med det ni märker går mest

Mvh Hasse

 

H.Hansen2007-08-12 11:38:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Stefan på Altyco (jag tror han heter så) idag i ett annat ärende och frågade om fettnipplarna. Han sa att alla nipplar på valpen har 1/4" gänga. Jag passade på att beställa ett gäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har också Biltema fettspruta och medhåller de som skriver om ojämn kvalle. Fettsprutan är jag helnöjd med, men oljesprutan jag skulle använda till axlarna kränger packning och låser sig istället. Helt omöjlig att använda till tjockare olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min biltema-spruta krånglade oxå. I en ventil hade de knackat en liten grop för att hålla kvar ventilens kul. Tyvärr var den knackning lite för djup så fettet kom ut där istället. Gick dock snabbt att åtgärda med gassvets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Bästa fettsprutan alla kategorier: ROVAB, 0171-475113, säljer en tysk fettspruta med "lösa" patroner, man byter utan kladd. Fettet heter Matrix EP och är förstklassigt. Köpte sprutan och 10 patroner för ca en tusenlapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...