Gå till innehåll

Godkända Vinterdäck


Gäst Seglarn

Rekommendera Poster

Gäst Seglarn

Har en fråga betr vinterdäck. Dels har jag hört att bilar som är 30 år eller mer är befriade från vinterdäckskravet. Vet inte om det är riktigt. Betr de sk pildäcken som många TGB är utrustade med har jag hört att de inte skulle vara godkända ( ett beslut inom försvarsmakten??) Däremot skulle Good Year Cross Country vara godkända.

Någon som vet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

En sak som är säker, är att ett däck märkt med M och ett S i nån konstellation är ett godkänt vinterdäck. Sen om det är bra eller inte är en helt annan fråga. Men i lagens mening är det godkänt som vinterdäck.

 

Huruvida det stämmer att bilar äldre än 30år är befriade från lagen VET jag inte, men jag har en känsla att de är det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade detta med ansvariga påmyndigheten för en massa år sen när min 202 gick som vinterbil.

 

De välkommnade ett prejudikat men som de sa troligen lär ingen vara så dum så de tar en terrängbil av denna typ för däckens märkning inte stämmer med nuvarande märkning.

 

Skulle de dock hända får räddningen problem och även kraftbolagen, sen är lagen skriven så att det inte går att fälla någon eftersom vädret kan ha växlat och det hela är en bedömningsfråga, vill man varapå säkra sida om man nu skulle hamna hos nitisk polisman som begär att fordonet ska ställas i inväntan på bättre väglag då räcker det att haka på kedjor och köra vidare. 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser
En sak som är säker' date=' är att ett däck märkt med M och ett S i nån konstellation är ett godkänt vinterdäck. [/quote']

 

Även om det står M+S på däcket så behöver det inte vara godkänt i sverige , i så fall ska det vara ms godkänt för den nordiska marknaden eller nåt...

Så har man nåt amerikanskt m+s däck tex så åker man på böter om det inte finns i polisens lilla lista över godkända däck..

Blev stoppad med en cheva van jag hade och blev upplyst om det för några år sen när mina däck ansågs olämpliga. Inget hände då som tur var utan man fick åka vidare..

 

Men är bilen 30 år eller äldre så får man ha sommardäck året om och alla däckregler upphör, förutom om mönsterdjupet som självklart måste vara godkänt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat på den listan för att kolla om Creepy Crawlers var godkända för vintern. Men Maxxis betäckningarna var något kod som jag inte kan hitta i Maxxis sortiment. Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

 

Men är bilen 30 år eller äldre så får man ha sommardäck året om och alla däckregler upphör' date=' förutom om mönsterdjupet som självklart måste vara godkänt..

[/quote']

Jag vet jag kastar sten i glas hus... Men det är ju helt idiotiskt att en sådan regel överhuvudtaget finns.

 

Det finns inga förnuftiga säkerhetsargumenter för att låta en 30årig eller äldre bil till att framföras på vinterunderlag med sommar däck. Visst fan har jag gjort det själv, men säkert var det då inte.

 

Någon som vet argumentationen bak den regeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Får vika mig lite på mitt första inlägg ser jag, missade appendixen visst.

Saxat från vägverket:

Vad är vinterdäck?

Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:

särskilt framtagna för vinterkörning och 

märkta M+S, M-S, M.S.,  M&S, MS eller Mud and Snow.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Och här är undantagen där vi svart på vitt (vitt på brungrönaktigt) ser att våra bilar är undantagna:

 

Undantag

Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
     
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
     
  • Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
     
  • Om fordonet är registrerat i utlandet.
     
  • Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
     
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
     
  • Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Men jag håller med Andreas, egentligen apkorkat att gamla bilar är undantagna. Men ekonomiskt är jag ju glad för det när man äger en terrängbil.

 

Och vad fasen hände med texten!? [Fixat texten - Andreas:E]

 

Andreas.E2008-12-05 11:59:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga förnuftiga säkerhetsargumenter för att låta en 30årig eller äldre bil till att framföras på vinterunderlag med sommar däck. Visst fan har jag gjort det själv' date=' men säkert var det då inte.

 

Någon som vet argumentationen bak den regeln?

[/quote']

 

Argumentet är tyvärr ganska enkelt. Ofta är det så ovanliga dimensioner på så gamla bilar att det helt enkelt inte finns vinterdäck att köpa. Urvalet är ju inte stort för våra originaldimensioner heller och jag tror vi kan tacka militären för att Trelleborgdäcken är godkända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på (gäller då inte veteranare osv då) det är om man åker på sommardäck osv i halkan även om polisen som nu kan vara snäll eller nitisk spelar lixom ingen roll i sig

 

har ni tänkt på vad som sker om ni blir vållande till en olycka om ni har sommardäck? jag tror ju inte försäkringsbolaget är så hjälpsamma i den situvationen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cross Country finns mycket riktigt med på listan och är därmed godkända vinterdäck. Men de är skrattredande dåliga på snö med en lättad Tgb 13. Vi var och körde i Rimbo för ett par veckor sedan, och med kedjor på var allt i skogen löjligt enkelt.

 

Men när vi skulle hem utan kedjor så höll vi på att inte ta oss upp för en minimal backe, så liten lutning att man normalt inte tänker på den som en backe. Med sexhjulsdrift, fulldiffat, ena sidan av bilen ute i lössnön, spinnande hjul och en bil som vandrade som en krabba så kunde vi till slut komma ut därifrån.

 

På motorvägen körde vi sedan i sextio med allt utom framdiffen låst och det kändes ändå som att dansa på våt is.

 

Lösningen är möjligen att rallydubba Trelleborgsdäcken. Då får man grepp, kan fortfarande använda snökedjorna och lösningen är laglig förutom valet av dubb och den risken kan man nog ta. Ingen av oss ligger väl ändå och nöter asfalt utanför daghem i rusningstrafik med dessa bilar.

 

En bieffekt av detta är ju att anskaffningen av nya terrängdäck påskyndas. Hmm, det var kanske det jag ville åstadkomma...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

 

På motorvägen körde vi sedan i sextio med allt utom framdiffen låst och det kändes ändå som att dansa på våt is.

 

Om du nu hade diffat där bak så kan jag förstå att du åkte med röven utåt i svängarna' date=' det ökar ju inte kursstabiliteten direkt[img']smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På motorvägen körde vi sedan i sextio med allt utom framdiffen låst och det kändes ändå som att dansa på våt is.

 

Om du nu hade diffat där bak så kan jag förstå att du åkte med röven utåt i svängarna' date=' det ökar ju inte kursstabiliteten direkt[img']smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

 

Om du hade varit med så hade du inte skrivit så. Utan att spärra diffarna så spann bakhjulen på ena sidan och bilen drog snett. Om man mötte med mer gas så bröt mycket riktigt hela boggien ut. Med allting spärrat räckte friktionen precis för att få lite drivning framåt utan hjulspinn. Fartgupp på platt mark var en utmaning att komma över, och jag menar det bokstavligt.

 

För övrigt handlade det inte om att den bröt ut i svängarna, det gick inte att köra rakt fram på platt väg med bakhjulsdrift och öppna diffar. Under sådana omständigheter så ökar spärrarna riktningsstabiliteten om man kör med fjäderlätt gas. Godkända vinterdäck?

 

Nu var visserligen snön extra lömsk, det här var helgen då inga bussar i Norrtäljetrakten kom fram  och minst en stor väghyvel med moderna vinterdäck lade sig i diket.
Wilsby2008-12-06 13:50:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

 

På motorvägen körde vi sedan i sextio med allt utom framdiffen låst och det kändes ändå som att dansa på våt is.

 

Om du nu hade diffat där bak så kan jag förstå att du åkte med röven utåt i svängarna' date=' det ökar ju inte kursstabiliteten direkt[img']smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

 

Om du hade varit med så hade du inte skrivit så. Utan att spärra diffarna så spann bakhjulen på ena sidan och bilen drog snett. Om man mötte med mer gas så bröt mycket riktigt hela boggien ut. Med allting spärrat räckte friktionen precis för att få lite drivning framåt utan hjulspinn. Fartgupp på platt mark var en utmaning att komma över, och jag menar det bokstavligt.

 

För övrigt handlade det inte om att den bröt ut i svängarna, det gick inte att köra rakt fram på platt väg med bakhjulsdrift och öppna diffar. Under sådana omständigheter så ökar spärrarna riktningsstabiliteten om man kör med fjäderlätt gas. Godkända vinterdäck?

 

Nu var visserligen snön extra lömsk, det här var helgen då inga bussar i Norrtäljetrakten kom fram  och minst en stor väghyvel med moderna vinterdäck lade sig i diket.

 

Vill ju inte spamma sönder denna tråden så förlåt men, diffspärr hjälper vi färd rakt fram. Så fort du svänger tvingar man ju automatiskt, i ditt fall, 2 hjul att slira lite eftersom du låst axlarna och detta kan jag inte se att det ska öka nån kursstabilitet, framförallt inte på motorväg. Att en ramren 13 slirar diffad som odiffad mad bara bakhjulsdrift  är inget konstigt med tanke på marktryck bak kontra fram. Vid halt väglag på väg, skit i allt vad diffar heter (så länge det inte ska lekas förståssPDT_Armataz_02_11.gif) lägg i framhjulsdriften och vips drar det som aldrig förr, ett annat lite plus är att det svänger någorlunda dit man vill iaf PDT_Armataz_02_02.gif

Chrille2008-12-06 14:26:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Är det nytillverkade Trelleborgare Som du kör på ?

Gammalt gummi blir ju hårt, 10 år sedan är däcken förbrukade oavsett mönster djup, på vanliga personbilar,

Jag har då märkt en väsentlig skillnad på körning i halt väg lag från de gamla pildäcken, till de (nya) trelleborgarna som har tillverknings år 2005.

Nu är det faktiskt en annan slags halka här än uppe runt tex Åmot i norra Gästrikland, märks att det blir halare här då temperaturena växlar fortare mellan + och - samt att vinden hjälper snön att polera vägarna mer än det gör där uppe.

Men jag kör ju på ett helt annat sätt när det är riktigt halt här än jag gjorde där uppe, Det är ju lite mer trafik här bland annat, det har nog lite att göra med upplevelsen att de (nya) är så pass mycket bättre.

men de är ju egentligen inte jämförbara med personbils vinterdäck, och dubbade hjälper garanterat en hel del då det är så halt som du beskriver,

Vet att det är flera som kör med sina gamla däck på vintern men med massor av dubb i för att få en skaplig väghållning på dem vid körning på vintervägar , så det är nog ett bra initiativ att göra det om man kör mycket med dem vintertid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur diffar fungerar och hur de påverkar fordonsdynamiken. Tro mig, ilagd framhjulsdrift räckte inte med dessa godkända vinterdäck.

 

Min kompis körde bilen från sin verkstad till mig på morgonen och när han ringde och sade att han behövde fulldiffa på motorvägen för att komma över Skurubron reagerade jag först som du. Men när verkligheten och kartan inte stämmer så viker jag mig för hur verkligheten ser ut.

 

Snön var mycket lömsk den här dagen så det är ingen generell rekommendation att köra diffat på väg, tvärtom. Men när inget annat hjälper så är det ett alternativ. Kedjor på motorvägen kändes som ett sämre val...

 

Men poängen var egenligen att däcken är livsfarliga trots att de är godkända.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, däcken var säkert bättre som nya, men det är ju fortfarande inget vintermönster. Var hittar du så nya Trelleborgare och vad kostar de?

 

Vägläget var exceptionellt den här dagen efter några växlingar runt nollan och väghållare som tagits på sängen och inte saltat bort isbarken från motorvägen trots att det blev någon plusgrad under dagen.

 

Jag har körd Landrover och Rangerover med engelska surplusdäck med groteska dubbar i grovmönsrade Michelinare, och det funkade utmärkt, om än inte formellt godkänt. Om snön kommer tillbaka blir det nog en tur till däckverkstan för behandling. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...