Gäst OBELIX Postad 21 November , 2009 Rapport Share Postad 21 November , 2009 Jag har också spånat på en Valp 6X6, och då bara på papperet och i tanken, det är inget som jag kommer att sätta verket för att inte sprida några rykten nu. För att inte försämra styrförmågan så har jag skissat på en framaxel längst bak. Det är "bara" att vända den om så pinjongen kommer ut framåt i stället och tvångsstyra den proportionerligt med framhjulens utslag. Då behåller man svängradien och kan montera frihjul på sista axeln för att spara på gummina vid asfaltskörning. Och vad det gäller besiktningen så har jag ingen aning om vad dom skulle säga. Man kanske kan hänvisa till att det byggdes några treaxliga valpar på prov- enligt vissa källor- men jag har inte fått det bekräftat nånstans. Men allt går ju- bara man vill så! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 21 November , 2009 Rapport Share Postad 21 November , 2009 Har inte bestämt än om det ska bli styrande sista axel oxå! Har mätt en hel del på det och det är absolut inte omöjligt! Det ända som blir knepigt i mitt fall är att jag tänkt montera mittenaxeln som blir en stel axel, bakvänd med pinjong bakåt. Och sätter man då en framaxel baklänges med pinjongen framåt så kommer pinjongerna mittför varandra! Därför har jag en fundering om att antingen gå den långa vägen och slipa loss axelrören och byta plats på dem, eller bara vända mittenaxeln upp och ner. Vet inte vad besiktningsfolk säger om en axeln som sitter upp och ner? Men styrning och drivning har redan på ritats på, och mätts på på min nu tomma ram! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 21 November , 2009 Rapport Share Postad 21 November , 2009 Hmm, vi verkar tänka rätt lika, du och jag, märker jag..... Vet inte vad besiktningsfolk säger om en axeln som sitter upp och ner? Jag är rätt övertygad om att besiktningen inte bryr sej om det- men axeln gör det. Rätt monterad har den kanaler i underkant som oljan "pumpas" in genom så främre pinjonglagret får smörjning och kylning. Det är det snurrander kronhjulet som skjutsar fart på oljan så den kommer in dit. Den effekten uteblir om man vänder på axeln. Men jag förstår hur du tänker. Kanske går att åtgärda genom att överfylla, men det överlåter jag åt andra att svara på hur det blir med tätningar och eventuellt läckage i det fallet. Ser fram mot fortsättningen! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.