Gå till innehåll

Frekvenser militär radio - kan jag använda dessa?


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Finns det några frekvenser i de på marknaden tillgängliga militära radioapparaterna (främst 145/146) som jag kan sända på.

 

 

Vad krävs i så fall för "licens" för att göra det?

 

Finns det andra militära alternativ än 30-76MHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst snubber

Om man går en kurs om två veckoslut så kan man med amatörradiotillstånd använda 50 - 52 MHz, och snart kanske några MHz kring 70 MHz.

 

För de som samlar radioapparater så vet jag att PTS har delat ut frekvenser att använda vid prov och utställningar etc. Kanske någon här som vet mer?

Annars borde det inte vara så svårt att få en frekvens tilldelad av PTS för "historisk kommunikation"PDT_Armataz_02_02.gif

 

Jag har köpt PRC-25-T som i vissa länder har ett frekvensområde på 26 - 72 MHz, och kan då sända på 28 - 29.7, där det finns reläsändare för FM. Att ha trafik med vanliga PR-apparater brukar inte funka utan att man justerar parametrarna på PRC-25-T

 

En möjlighet är att ha en synbart riktig radio, jag har hjälpt några att bygga in en PR-radio i ett tomt hölje till Ra145, ett hölje som är enkelt att handla på Ebay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bandet 30 - 76 MHz finns inga frekvenser där det inte krävs tillstånd.

27 MHz är exempel ett band som inte kräver tillstånd.
Oavsett om det krävs tillstånd eller ej så krävs en radiostation som är typgodkänd för ändamålet. CE märkt, R&TTE etc.
En gammal radio får användas om den en gång vara avsedd för ett visst ändamål.
50 - 52 MHz är ett amatörradioband. I det bandet får man om man är licensierad radioamatör sända. Dock inte med den bandbredd en RA-245, RA-246, RA422 etc sänder med. Dessa har ju 50 kHz kanaldelning, på 50 MHz FM krävs 10 kHz kanaldelning. De gamla gröna har en deviation på +-15 kHz vilket ger en bandbredd på omkr 40 kHz.På 50 MHz får man köra +-2,5 kHz om med bandbredden 8 kHz.
Att sända där folk radiostyr modeller är inte så lyckat. De blir sura om flygplanet störtar.
På 31 MHz jaktradio tillåts endast bärbara och med smalare bandbredd.
Så de gröna burkarna får nog mest vara en prydnad.... Man kanske kan lyssna på 31 MHz jaktradio i höst  under älgjakten. Jag skall plocka fram frekvenserna.
Militären har inte hela bandet, utan endast några kanaler exvis 100 st av de 920 kanalerna.

Om man ändå sänder med en RA-245, så förekommer numera ingen som helst kontroll. Men det kan ju finnas någon telepolis i faggorna ändå. (obs detta är INTE en uppmaning att sända utan tillstånd)

En veckoslutskurs för att bli radioamatör, kräver en viss förkunskap och studievana ändå.
Information och exempel på provet finns på SSA hemsida, ssa.se  (SSA Sveriges Sändare Amatörer)

De
Roy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är jaktradio frekvenserna på 31 MHz:

 

3.5Watt,  30.930,

31.040, 31.050, 31.060, 31.070, 31.140, 31.150, 31.160, 31.250, 31.260, 31.270,

31.330, 31.340, 31.570.  

MHz

 

1.0Watt, 31.080, 31.090,

31.100, 31.110, 31.120, 31.180, 31.190, 31.200, 31.210, 31.220.  MHz

 

Som synes är det bara några som går att ställa in på en "grön radio" med 50 kHz kanaler. Men med den stora bandbredd som mottagaren har i en grön radio hör man en del ändå.

 

På 42,55 MHz finns sk baby sitters. Den går att lyssna på, för att höra vad som händer i sovrummet hos bäbisen i grannstugan. Att sända här är inte så kul kanske, för föräldraparet.....

de

Roy  

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Oavsett om det krävs tillstånd eller ej så krävs en radiostation som är typgodkänd för ändamålet. CE märkt' date=' R&TTE etc.
...

[/quote']

 

En poäng med att skaffa ett amatörcertifikat är att det inte krävs typgodkänd utrustning för amatörradio.

Radiomatören anses ha kunskap genom sin utbildning att själv se till att hålla sig till godkända band, uteffekter etc.

 

DE SM0FOE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Ett amatörradiotillstånd/certifikat är den framkomligaste vägen vad det verkar. Krävs någon form av tillstånd att bara inneha utrustningen (jämför vapenlicens)?

 

Jag menar om man råkar snubbla över en mellanvågs- eller en långvågs- sändare.

 

Vad finns det för militära sändare i kortvågs spannet?

Humlegaard2010-08-15 17:58:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst får idag inneha vilken sändare som helst. Eller köpa sig sådan.

Hela ansvaret att använda, eller inte den ligger på personen ifråga.
Alla måste då juridiskt sett ha hela kunskapen om alla frekvenser radiotyper etc. Eller helt enkelt låta bli
Smart att låta alla ta sitt eget ansvar.
Som radioamatör kan man bygga om exvis RA-245, RA.422 etc till tillåten bandbredd. I det fallet bara att justera ner deviationen.

Någon nämnde 28 -29,7 MHz. Detta är ett amatörband, och får bara användas av radioamatör.
de relästationer som finns där är byggda av radioamatörer.
Det finn bara några få i Sverige.
Ibland når man fler i vida världen.

De
Roy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hette dom inte 145 och 246? Den lilla platta "fickradion" och det stora aset med två rattar uppepå med varsin vingmutter i centrum?

Eller minns jag så fel? det var ju bara.... 22 år sen jag låg i lumpen, fan vad gammal jag är! men lite minns man:

 

"ADAM BERTIL - ADAM BERTIL TILL BERTIL VIKTOR KOM"

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hette dom inte 145 och 246? Den lilla platta "fickradion" och det stora aset med två rattar uppepå med varsin vingmutter i centrum?

"Den lilla platta fickradion" = Ra 135

"Det stora aset med två rattar uppepå med varsin vingmutter i centrum" = Ra 145/146

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis menade jag RA-145, 146, 422 etc.

De små appraterna  är förmodligen den typ som styrs av kristaller.

Man måste köpa ett krisallpar om man vill köra dem på en ny frekvens.

Kristalltillverkare är idag en bristvara, möjligen går det att få tillverkat om man beställer för minst 2000 kr.

Att försöka använda en sådan radio är därför inget alternativ. de frekvenser som finns i radion kan då vara en aktiv frkvnes och bör inte användas.

 

de

Roy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hette dom inte 145 och 246? Den lilla platta "fickradion" och det stora aset med två rattar uppepå med varsin vingmutter i centrum?

Eller minns jag så fel? det var ju bara.... 22 år sen jag låg i lumpen' date=' fan vad gammal jag är! men lite minns man:

 

[center']"ADAM BERTIL - ADAM BERTIL TILL BERTIL VIKTOR KOM" [/center]

 

SKREV OBELIX

Nu börjar vi glida lite OT, men jag måste få bjuda på en liten repövning!

 

SbI_A.jpg

 

SbI_ex3.jpg

 

Det tar ända till sidan 185 innan vi kommer in på så avancerade grejor som anrop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

OT är kul ibland. Vem kan den där Adam Niklas vara egentligen...

 

En snabb titt i FAL-A ger vid handen att det rimligen är första granatkastarplutonen vid tredje bataljonen, hur eller hur verkar de ha annat för sig än att svara i radion.

 

Sedan ett signalistskämt "vad heter 3 bataljonens stabs och granatkastarkompani?"

 

 

 

Humlegaard2010-08-16 21:10:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...