Gå till innehåll

Någon som monterat mercedes om 602 motor i 3314?


Rekommendera Poster

Jag satt med mobiltelefonen när jag svarade förra inlägget, därav så "kort" svar.

 

Hursomhelst. Jag har som sagt testat med en 602, i en C202. Det går säkert, men man får antingen flytta hela paketet bakåt 10-15cm, eller bygga om oljetråg och oljepickup. Inget av det värt besväret som jag ser det. Så mycket piggare är inte en 602.

 

Så jag har byggt med en 601'a. Den har jag monterat i min 3314 ram. Men jag andvänder C202 växellåda och fördelningsväxellåda. Detta för att få lite bättre varvtal vid landsvägskörning.

 

Jag har Mercans svänghjul och tryckplatta, men Volvos lamell. Jag har svetsat ihop Volvos kopplingskåpa med Mercedes kåpa. Det går att göra med adapterplatta med, men jag hade tillgång till svets.

 

Det finns tre olika storlekar på svänghjul / lameller till Merca, det underlättar en del. 601 har standard 215mm diameter på lamellen. Men det finns också 228mm och 240mm svänghjul som passar på 601 motorn. Axeln på lådan, som skall gå in i stödlagret i vevaxel, håller samma mått på Mercedes och Volvo. (15mm om jag minns rätt.)

 

Jag har utgått ifrån en motor som kommer ifrån en Mercedes 190. Men jag har bytt insug. Original ifrån 190'in hade varit svårt att få plats med. Mitt insug kommer ifrån en Mercedes Vito, 110D. Det behövs ändå lite kapande i karossen för att det skall få plats, men inte mycket. Det syns på någon av mina bilder tror jag.

 

Faktum är att en hel motor ifrån en Vito 110D kan vara att satsa på. Det är den sista 601 som gjordes. Den är på 2.2liter istället för 2liter som på dom gamla. Och Viton har även turbo. Jag har grenrör och turbo ifrån en sådan liggandes som skall monteras så fort jag fått reggbesiktat min.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En miss jag gjort, som jag avråder ifrån, är att andvända Valpens motorkuddar. Det vibrerar ganska ordentligt i karossen. Någon gång skall jag bygga om fästena, så att Mercakuddarna går att få dit. Mercakuddarna är oljedämpade.

 

Jag har inte monterat servo. Jag har bestämt mig för att det inte behövs i en Valp, jag tycker att det funkar rätt bra ändå. Tyvärr är det svårt att få dit Mercans servopump. Den sitter original högst upp på vänster sida av motorn. Den skulle hamna nästan inne i förarsätet tror jag. Dessutom tror jag att växelspaksröret går där, om jag minns rätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...