Gå till innehåll

Registrera C303 som personbil?


Rakkujo

Rekommendera Poster

Hej allihopa, ny här på forumet och är i färd med att leta en C303:a

Har en på g som behöver registreringsbesiktigas, men problemet är att jag såklart vill ha den reggad för helst 6 passagerare och så vill jag ha den reggad som personbil.

 

Men! Alla besiktningingenjörer jag ringt runt säger att det bara går att få den reggad som lastbil och inte personbil, 6 passagerare känns också som en dröm bara?

Har jag heeeelt fel? Så ber om er visdom!

(Har försökt kolla runt lite på forumet men hittar inte exakt samma problematik som jag har)

 

Med vänlig hälsning,

Christopher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bilen utrustad med sex passagerarplatser brukar det stå i reg.pappret under övriga upplysningar (eller vad det kallas) att det är fem sittplatser bak, även om det bara står 1 på antalet passagerare.

Det är detsamma för transportstyrelsen som att man kan ta sex passagerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst på mycket om detta på forumet kan man säga sähär:

 

Det går att regga som personbil. Dock är bältena baktill inte godkända då de skall vara 3-punktsbälten på ytterplatserna i soffan. För att komma undan det kan du söka dispens om du har särskilda skäl. Det är några här på foumet som gjort så.

 

Det går att regga som lätt lastbil med förare + 4 passagerare. Isåfall sätter du en extra bakvänd klaffstol ovanför motorhuven. Då har du 3 bakvända klaffstolar + en pasagerare fram. Man måste eventuell bygga en ny vägg längre in i bilen så reglerna säger att lastutrymmet måste vara 1,7 meter djupt (om jag inte minns fel).

 

 

Här finns en tråd som även den har länkar till andra trådar....

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10891-antal-passagerare-i-tgb11-vid-ny-registeringsbesiktning/?hl=%2Bantal+%2Bpassagerare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Aktivt forum!

Glatt överraskad! :D

Vet inte när de nya reglerna kom men det var inte många år sen?

Har nån erfarenhet eller vetskap om att regga en tgb11 från lastbil till personbil? (Eller direkt registreringsbesiktiga den som PB) känns svårt idag.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...