Gäst Klas_B Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Försvarsmakten har under hösten 2006 mottagit några av dom första Galtarna, eller RG32M som typbeteckingen lyder. Leverantör är Sydafrikanska BAE Land Systems OMC, och konceptet är uppbyggt på civila komponenter så långt det varit möjligt. Upphandlingen mellan Försvarets Matrielverk (FMV) och BAE påbörjades 2002 i syfte att förse svenska militära utladsstyrkor med ett splitterskyddat och terränggående hjulfordon med goda lastegenskaper. Testerna av splitterskydd och punkteringsskydd verkar mycket lovande. Fordonet skall klara att köra 1 km efter att en sprängladdning motsvarande truppmina 11 detonerat under bilen. Dessa tester har Galten klarat med råge. Tanken är att man skall kunna manövrera fordonet i skydd för att kunna evakuera och överge det skadade fordonet med minskad risk för militär personal. Specifikationer Galten RG32M Tillverkare: BAE Land Systems OMC (Sydafrika) Motor: Rak 6-cyl 3,2 liters turbodiesel från Steyr, längsmonterad Effekt: 135 kW / 420 Nm vid 1800 rpm Växellåda: Automat Fördelningslåda: Atlas-II med lågväxel Framaxel:Daimler Chrysler med portalväxel Bakaxel: Daimler Chrysler med portalväxel Frigång: 41 cm Längd: 505 cm Bredd: 220 cm Höjd: 231 cm Tomvikt: 5400 kg i grundversion Tomvikt i FMV:s utförande: 6920 kg Max totalvikt: 9920 kg Bränsletank: 140 liter Räckvidd: 700 km vid 70 km/h på asfalt Toppfart: 110 km/h Däck: 335/80 R20 (motsvarande diameter ca 41 tum) Elsystem: 24 volt Winch: 4 ton, 20 m vajer, fjärrmanövrerad Passagerare: 4 st Skydd: Splitterskydd Stanag Level 1, samt tilläggsutrustning för att uppnå Stanag Level 2 på 20 fordon Antal beställda fordon i denna omgång: 102 st Här syns Galten med BVKÄRRA 1922/MT som är tänkt att användas när lite mer utrustning ska vara med på uppdraget. Frigången är hyfsad, och med hjulstorleken 335/80 R20 (motsv ca 41 tum) och portalväxlar så får Galten en del luft under buken. Kompetent på hårt underlag... Skulle det ta i under, så sitter det en hasplåt/splitterskydd under de centrala delarna av underredet.. Här lutar det 25-30 grader, vilket inte innebär några större problem. Det gäller bara att styra emot om underlaget är löst, ja Galten är ju ingen direkt lättviktare. Normalt visar vågen på 7-9 ton beroende på bestyckning... Skulle det bli lerigt eller isigt under klövarna så finns slirskydd i ett fack på fordonets utsida. Lerigt ja. Varför inte låta Galten smaka lite gyttja? Har i dagsläget ej sett några specar på vadförmågan, men dessa bilder tyder på att den klarar minst 80 cm vatten. Här en bild inifrån kupén, gallerskyddet för vindrutan är uppfällt. Passagerarutrymmet imponerar INTE. Det är mycket tveksamt om en normalbyggd soldat med utrustning och splitterskydd ryms på sätet... Dessutom är det inte helt enkelt att kräla i fyrpunktsbältet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 HUGA! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Oj oj oj... en sånn vill jag ha stående utanför huset tillsammans med 11:an Stort tack till Klas för dom fina bilderna Andreas.E2006-10-19 18:15:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 vad var det den kostade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Ja, fortsättningen följer här... Här syns lastutrymmet innanför bakluckan. En del tekniska lösningar är lite tveksamma, tex luckornas öppningsriktning. Här är det tänkt att det skall inrymmas diverse sambandsutrustning. Logganbestår av en gris... förlåt Galt... i laserskuren stålplåt. Pallar garanterat högtryckstvätten! I mina ögon mest likt ett vildsvin... Militär standardutrustning. Dock saknas lås på grejjerna, så vid utlandsuppdrag så får man nog räkna med lite svinn... Notera öglan upptill på taket. Används vid luftlandsättning med helikopter... eller riktigt svåra bärgningar ur norrländsk blötmyr.... Fack för slirskydd, samt hållare för jeepdunk a 20 liter. Handwinchen till höger används vid ned/upphissning av reservhjulet. Verktygsfacket. Gott om plats var det ont om. Ingen extra bra-å-ha materiel får plats här inte... En 4 tons winch (eldriven!!) på ett 9-tons fordon. Ja, i mina öron alldeles för klent. Bara 20 meter vajer. Winchen är nog mest tänkt att bärga andra fordon. Hade jag varit FMV så hade jag satt dit en hydraulwinch på säg 12-15 ton, och med minst 50 meter vajer. Elwinchar brukar bli glödheta vid mycken användning. På bilden ovan syns förstörd vajer pga för lös pålindning i dom inre varven... Här syns lite viktdata... Nu är det dags att bege sig in under huven... Undrar hur gasdämparna hanterar den pansarplåtshuven i minus 30 gradig kyla? Den väger garanterat en hel del... För att flytta på Galten så är den försedd med en längsmonterad 3,2 liters turbomatad dieselsexa av fabrikat Steyr. 135 kW och 420 Nm skall räcka till att accelerera närmare 9 ton stål till 110 km/h. Hur lång tid det tar har jag inte sett några specar på. Noterbart: Blå slangar för kylarvattnet! Har dom varit på studiebesök i ryska stridsvagnar månne? Här syns byte till reservhjul. Noterbart är att kranarmen bara har ett läge. Undrar just hur detta skall ske med 45 graders slagsida? En fördel är att kunna ha lastutrymmet stäng och låst när man meckar. Särskilt i folksamlingar... Under Galten sitter portalaxlar från Daimler Chrysler. Bilden ovan visar framaxeln. Portalväxeln ute vid hjulen ger en frigång på 41 cm under axlarna. Rejäla skivbromsar behövs för att få stopp på ekipaget. Trots det är inte bromsegenskaperna imponerande. Många ton och bara fyra bromsande hjul gör att stoppsträckan blir lååååång. På svenska vägar kommer sannolikt det att bli begränsat till 40 eller 50 km/h pga detta. Portalväxel med skivbroms på Galtens bakaxel. Det låsningsfria bromssystemet är problemfyllt på riktigt halt underlag. Med stor hjuldiameter (dvs stor tröghet) och högt hjultryck så är det upplagt för problem att känna lastskillnaden tillräckligt snabbt vid låsta bromsar. Nåväl terrängvänner. Nu har ni fått lite läsning inför FMV:s utförsäljning år 2031. För vi hoppas ju alla att detta fordon tjänstgör lika länge som våra trotjänare i C300-serien, eller hur? // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Vem behöver se på P-film på en torsdag som det här *huuuuhaaaaa* Vilken skönhet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Meeeen..... De e ju ingen volvo ju,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 oj oj oj kommer drömma fina drömmar i natt . verkligen utförlig info och otroliga foton dom kan inte ligga och skräpa var som helst så jag är ärad att få se så fina bilder här på detta underbara forum. tackar Klas mvh hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Meeeen..... De e ju ingen volvo ju' date=', [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley2.gif[/img] //Danne Vill ju ha den tillsammans med en 11 eller 13, så då är jag väll inte otrogen.... eller hur var det nu Andreas.E2006-10-19 19:31:47 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Jag noterar en fördel för C300! Den känns närmast BRÄNSLESNÅL i jämförelse. Diesel eller inte, vikt är vikt! Stöddig kärra det där. Det skulle vara klart kul att prova en sån.omega24v2006-10-19 20:29:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Ja, visst är den stöddig. På hårt underlag skulle det vara kul. Det minsta blött, lerigt och löst det blir så sitter 9 ton stål hjälplöst fast. Ja, i svensk skog göre sig icke detta fordon hemmastatt. Där ÄR det valp eller bandvagn som gäller. För min del är jag inte sååå sugen på detta åbäke.... Det som dock är intressant är axlarna, motorn, automaten.... Inte så kul när man skall stanna heller. Dom testade 40 km/h >> ca 50 m bromssträcka. 52 km/h >> ca 100 m bromssträcka. Vågar nån gissa bromssträckan från 70 km/h? Blir närmare 400 m..... Fast å andra sidan tar nog pansarplåten 500 kg älgtjur rätt fint. Älgfärs är fina grejjer det.... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Jösses! Och såsom torped å mula lastbil då. Ja inte tycker jag skivorna ser så överdrivet imponerande ut för de där bamsarna till hjul. För att skriva nåt negativt alltså. En ny dimension åt terrängbilskörande på väg. Min 13-bil får jag planera körningen de närmaste hundra meterna i förväg på grund av spårighet, men anamma - bromsarna biter! BV-kärran vill jag fortfarande ha. Och den är ju inte ett endaste dugg tung för sin storlek.... omega24v2006-10-19 22:02:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Nej i skog och mark hadej ag valgt 11/13/20.... men utsendet till Galten är brutal Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2006 Galten ser onekligen tuff ut! Den går att få utan pansarplåt och väger då bara hälften. Dock inte inköpt av FMV. Pris ca 2.000 000:- (jag har frågat; hur många skall du ha frågade försäljaren). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t-80 Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Ja nog verkar det som om 11:an passar bättre i svensk terräng, var dom smartare förr tro? som jämnförelse så vad skulle frigångshöjden på en 11:a vara med 41" däck? så är ju galten 30 cm bredare och ca: 70 cm längre, vilket blir en fin kil mellan furorna, så någon terräng bil vet jag inte om det är. För krig så är den helt idiotisk vågar jag nästan påstå, mera ett skryt objekt, så fin och tuff är den ju, så det fyller ju en viktig funktion i propaganda syfte som kanske är bland det viktigaste och oblodigaste som finns, så man kanske inte är så dummare nu än man var förr,, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Tror att det var frågan om ett kompensationsköp när Sverige sålde JAS plan till Sydafrika var vi tvungna att köpa för samma belopp från Sydafrika annars blev det ingen affär. Men tuff är den! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Jag sitter helt klart hellre i en galt än i en 11a när fi står för dörren. Fördelar för galten är naturligtvis splitterskyddet, den står pall för en truppmina! Den går på allt som brinner mer eller mindre och säg den 11a bil som inte sjunker i svensk terräng Bromssträckorna låter långa, kan det vara så att dessa upgifter var gällande innan "försvenskningen" av detta fordon? /ChrilleChrille2006-10-20 06:43:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Galten ser onekligen tuff ut! Den går att få utan pansarplåt och väger då bara hälften. Dock inte inköpt av FMV. Pris ca 2.000 000:- (jag har frågat; hur många skall du ha frågade försäljaren). Ahhh så det finns hopp när jag väl blir lotttomiljonär Inte f*n blir det någon H2/H3 stående på min gårdsplan... never. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Ahhh så det finns hopp när jag väl blir lotttomiljonär Inte f*n blir det någon H2/H3 stående på min gårdsplan... never. Håller med till fullo! Min gamla Datsun Cherry (R.I.P) ingav mer respekt än H2 & H3 gör Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Vad skall man ha den till???...lastutrymme??? åka runt och visa upp sig på diverse parader??? SSAB nästa och stöp om.... visst den ser häftig ut men nog borde man väl ha kunnat hitta ett lämpligare splitterskyddat fordon till mindre pengar.... t.ex. så finns ett amerikanskt (borde vi kunna tillverka själv) banddrivet trupptransport fordon som utvecklats under stort antal år (minns ej vad den heter) med plats för personal och bårar som visat sig oöverträffat i stort antal krig...stora som små. Jag tycker detta enbart är kapitalförstöring...hur har de tänkt på FMV...hur kunde försvaret acceptera detta åbäke???? Flyktfordon???...läste jag mig till??? det smäller -ge gärnet hem skit i alla andra i kolonnen sårade, skadade, oskyldiga civila som vi ska skydda...de ryms ju ändå inte att transportera...hur kommer Sverige då att ses på av de övriga länderna i I/K/FOR eller vad nu styrkan heter på internationellt uppdrag... s-os2006-10-20 09:34:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Banddrivna fordon är såklart suveräna i terräng men på väg, stor som liten, har de en stor nackdel beträffande stabilitet och hållbarhet/slitage. En trasig/krängd larv = stillastående samt svårt att reparera i fält, hjulfordon kan fortfarande halta från platsen för att sedan kunna repareras hyffsat smidigt. Försvaret behöver ett splitterskyddat transportfordo, sen om Galten är det ulitmata det är jag inte man att svara på men det är helt klart ett bra alternativ, bättre finns säkert Det är inget flyktfordon. det är ett transportfordon där du faktiskt har möjlighet att ta dig ur omedelbar fara även om bilen är ordentligt skadad. Kör du på en mina går du inte ut och kolla vad som hände, du tar dig ur faran och verkar därifrån, det är hälsosammare för både personal och eventuella civila. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Citerar man FMV: â€Galten är tänkt som komplement till den större Pansarterrängbil 203, och främst tänkt att användas i internationell tjänst. Skyddsnivå, pålitlighet och servicevänlighet har varit några av grundkraven vis anskaffandet av Galten.†Tolkar man detta så vill man alltså ha ett splitterskyddat fordon för utlandsuppdrag som skall kunna gå att reparera i fält med till buds stående medel, samt att fordonen skall vara relatvit billiga att hålla i drift. Tre tillverkare klarade FMV:s tekniska krav, men bara BAE Land Systems klarade dom ekonomiska kraven. Noterbart är alltså att Galten hittills enbart är tänkt för utlandsuppdragen. Den skall primärt inte tjänstgöra i försvaret av svensk mark. Tittar man på vad som finns att välja på inom den svenska försvarsmakten så är det ett stort hopp mellan PATGB-203A (Sisu) och PTGB-5 (MB Geländewagen), både i vikt, lastkapacitet, skyddsklass men framförallt pris. Pansarterrängbil 203A (Sisu) och Personterrängbil 5 MB (Geländewagen) PATGB-203A Splitterskydd 22,5 ton ca 5,6 milj /st RG32M Galten Splitterskydd 9 ton ca 2 milj / st PTGB-5 MB Geländewagen 2,9 ton ca 0,7 milj /st Skulle man roa sig att räkna om detta till vårt vanligaste sätt att göra prisjämförelser så blir Galten en riktig vinnare. Noterbart är alltså att PTGB-5 MB Geländewagen saknar splitterskydd. PATGB-203A Sisu >> 249 kr/kg RG32M Galten >> 222 kr/kg PTGB-5 MB >> 241 kr/kg // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Ok, nu finns ju otal hjuldrivna pansrade TRUPP fordon också...tog det banddrivna som exempel...transportfordon kan jag inte få det till - alldeles för liten... Defensivt observatörs fordon i utlandstjänst -möjligen? dvs förare, andreman och två småväxta observatörer/reportar bak... den har inget med skydd av civila eller eskort av fordons/flyktingar till fots i kolonn att göra...körs ej i värre terräng änr det som kan liknas Norrländsk skogsväg då torka råder...borde väl finnas även i t.ex. Afghanistan men behövs 100st... det blir mycket observerande och lite gjort???? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Några av argumenten för att ha nått mindre än Sisun är just att man vill agera defensivt. Man kan inte smyga in i obemärkt folksamlingar i en Sisu, den ÄR ju rätt stor både i jämförelse med Galten och Geländewagen. Syftet med min tråd om Galten var att visa lite bilder utanpå och under skalet. Jag uppfattade visst intresse hos medlemmarna för detta. Jag ville inte skapa debatt om huruvida FMV gjort ett bra köp eller hur svensk militär personal bör agera på utlandsuppdragen. Så, gentlemen, här hoppas jag vi kan fokusera på tekniken? // KlasKlas_B2006-10-20 11:54:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2006 Ok...du har helt rätt, vi fokuserar på teknik och den är ju hyperintressant -inget snack om det... jag antar att jag är lite färgad/upprörd av C-17 affären och turerna kring den -som lyckligtvis inte verkar bli av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.