Gäst petewedi Postad 27 April , 2008 Rapport Share Postad 27 April , 2008 Har tömt kylsystemet för att demontera detsamma. I värmepaketet finns det vita gryniga partiklar och likaså i kylaren. I kylarlocket sitter ett grått klet. - Vad är det? - Bra eller dåligt? - Göra nåt åt det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 28 April , 2008 Rapport Share Postad 28 April , 2008 Inte bra, låter som olja i vattnet och det brukar vara ett säkert tecken på att toppen gått Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 28 April , 2008 Rapport Share Postad 28 April , 2008 Om det är en tgb11 etc... B30 så kan det också vara oljekylaren som gått sönder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 28 April , 2008 Rapport Share Postad 28 April , 2008 Kylvätskan som jag tappade ut ser dock väldigt fin ut. Googlade lite och en del säger att man kan spola ur kylaren och motorn med trädgårdsslangen. Erfarenheter? Hur testar jag om oljekylaren eller toppen gått? Det vore praktiskt att mecka när hytten ändå är av så man får plats. Motorn går bra och droppar inte annat än olja... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 28 April , 2008 Rapport Share Postad 28 April , 2008 Topplockpackning kollar du med kompressionsprovare. Oljekylaren skulla jag prova genom att demontera och sen kolla om det är läckage genom att trycksätta med tex cykelslang i anslutningarna. Doppa i vatten och kolla om det bubblar eller tryckmätare och se om trycket sjunker över tiden. Jag har dock aldrig varit utsatt för detta, kanske någon har bra tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvo_viking Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 Jag körde i kylarrens i min Viking och varmkörde enligt instruktion. Tömde och sköljde med brandslang (det går igenom några minutliter i det kylet). Lämnade in till förskräkta människor på miljöstationen som aldrig tagit emot sådant förut. Vart häller alla sina gifter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hellrejjser Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 Kör man mycket korta sträckor så motorn aldrig hinner bli varm så uppsår det ju kondensvatten och blandar sig med oljan.. Mitt kylarlock på min Golf var väldigt kletigt grått, för ägarna innan bara kört fram och tillbaka till dagis 3 km bort, i flera år... Trodde ju det värsta, men det var bara att torka bort kletet och köra... Har kört långa sträckor nu i ett år, och inget nytt klet har kommit.. Starta bilen och kolla om det bubblar i expansionskärlet, för då är det troligtvis topplockspackningen.. Eller som Calle säger med kompmätare från Biltema mycket billig .... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst robban.f Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 Kondens - hade exakt samma problem med min 240 GLE på den gamla goda tiden. Gör rent och håll koll på grejorna. Man skall inte måla fan på väggen för att man hittar lite klet i locket. // Robban Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.