Gäst Erik86 Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 Hej är ny här på forumet och har precis skaffat min första 903. Funderar lite på att montera på en orginal winch och undrar om det är krångligt vad som behövs förutom winchen och vändlådan måste man ha något mer till växellådan eller är det bara skruva bort locket vid kraftuttaget. Sen vad behöver man för att manövrera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 Hej Erik, och varmt välkommen Grattis till din 903:a! Jag har en kamrat (här på forumet) som har tittat på en valp med originalwinch. Valpen är jättedålig, så om det blir köp av så blir det för att få loss fungerande resrvdelar såsom axlar/lådor/motor plus allt annat bra och ha grejs. Han sa att en försäljning av BARA winchen med alla dess tillbehör kommer finansiera köpet av den, så det verkar vara dyra grejer. Vill du ha en originalwinch- just för att det är en original så tycker jag det är helt rätt! Men den har sina nackdelar också. Den sitter väldigt utsatt under bilen vid lite tuffare terrängkörning och den funkar inte vid motorbortfall. En modernare elwinch funkar så länge den får ström. Jag skulle dessutom tro att du får ganska mycket elwinch för priset av en originalwinch på en 903:a. Tänk bara på att 202:an och valpen INTE är lika för fem öre när det gäller transmissionen. i princip är allt mellan bränslepumpen och fälgarna annorlunda på 202:an. Jag skriver det för att jag har sett annonser på tex. blocket där det står "valp" eller valpdelar till salu och i själva verket är det en 202:a det handlar om. Lycka till, och glöm inte att lägga upp massor av bilder nu!!!!! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Erik86 Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 Tack Obelix då kanske man ska sattsa på en elwinch istället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 Det var inget att tacka för- jag delar gärna med mej av mina åsikter i det mesta. Men det är ingen absolut sanning, det finns säkert många andra som har helt andra åsikter i frågan. Men det angåenda 202:an är inga åsikter- det är fakta! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 El-vinchen funkar i alla lägen, i vatten med motorn full av vatten eller hela bilen på sidan. Jag vet jag har provat. Mvh Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 Hej är ny här på forumet och har precis skaffat min första 903. Funderar lite på att montera på en orginal winch och undrar om det är krångligt vad som behövs förutom winchen och vändlådan måste man ha något mer till växellådan eller är det bara skruva bort locket vid kraftuttaget. Sen vad behöver man för att manövrera. Hej! Jag håller på med samma sak när tiden och lusten faller in. Vad du behöver är själva kraftuttaget från fördelningslådan. Till detta kopplar du en kardan till det du kallar vändlådan. Från vändlådan kopplas en kardan med smatterkopling till winchen. Kolla grejerna, är kardarnerna OK, smörjnipplarna hela, funkar smatterkopplingen dvs löser den ut ordentligt vid ca 2 tons belastning. Den får inte vara svetsad då kan hela ramen dras snett!! Det behövs också bultar för att fästa grejerna i ramen. KOlla dimensioner i reservdelskatalogen, tror det ska finnas en på detta forum för nedladdning. Kolla också att växelhuset inte läcker olja. Altyco har nya packningar. Manövrering: min vinch har två spakar: en för i- och urkoppling av vinchen, en för i- och urkoppling av kraftuttaget. Spakarna monteras till höger om förarsätet på skottet bredvid motorhuven. Grejerna är rätt tunga så jag kommer träna litet bänkpress innan jag kryper under bilen för att skruva fast allt. Fördelen med mekanisk är att du har bra kraft från motorn. Kör med el så riskerar du att såsen tar slut efter ett tag. Å andra sidan, det är rätt dyrt med mekanisk vinsch och du vet inte skicket till 100%, grejerna är ju rätt gamla. Är det vatten i motorn, om du nu har sådan böjelser, så funkar nog elvinchen ett tag till. Men det är inte många delar på ett spett och dessutom är det ju originaltillbehör. Jag gav 5000 pix för min mekaniska, men då kom jag i efterhand på att det saknades spakar för manövrering, hade dock tur att hitta spakar hos Altyco. Värst vilken uppsats jag skrivit i detta ämne, nåja hoppas det givit något. Hej svejs Skragge Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 finns en sort som i och ur kopplingen sitter på trumman åxå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 Tar du från c202 vilka i stort bör passa så behövs inga spakar bara två knappar på panelen att styra magnetventilerna som fördelar motornsvaccum. Ha rejäla bultar i ramen vinchas det mycket börjar bultarna ge sig välj även kraftigre vajer minst 10 mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 10 November , 2009 Rapport Share Postad 10 November , 2009 finns en sort som i och ur kopplingen sitter på trumman åxå Stämmer helt! Dessutom måste du ha linledare och trissor både fram och bak. Kolla i instruktionsboken här på forumet så ser du hur grejerna ser ut och var de sitter. Ska försöka ladda upp litet bilder från mitt projekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 11 November , 2009 Rapport Share Postad 11 November , 2009 Tack Obelix då kanske man ska sattsa på en elwinch istället Om du nu har kraftuttaget redan finns ett tredje alternativ, hydraulpump på kraftuttaget och sedan en hydraulisk winch. Finns en STOOR nackdel och det är priset för ett sådant bygge. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 11 November , 2009 Rapport Share Postad 11 November , 2009 Eile, Du skriver i stort sett ska det passa på valpen. Redogör exakt vilket extraarbete det medför att montera 202 winch istället för att hålla sej till valpgrejer. Som nybliven VALP-ägare vore det nog bra om han fick veta mer exakt vilket jobb och vilka kostnader det innebär för dom olika alternativen. Jag säger inte att 202 winch är fel- den kanske är helrätt om den är billig- det borde ju finnas ganska många begagnade då 202:an inte blev så långlivad. Men då BÖR du tala om vad som krävs för att få dit den också. Erik skriver ju faktiskt att det är hans första 903:a, och att han vill ha råd aangående winch. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 11 November , 2009 Rapport Share Postad 11 November , 2009 Har inte jämnfört dem närmre men bultfästet är nog samma, kardanerna på c202 till just vinchen har de små knutkorsen är rätt säker på att det är samma små som sitter över allt på sv valpen strorleken ser ut i ögonmått att vara amazon/pv dvs gamla u-40 eller vad de hette på den tiden. fördelningsväxlen dvs den som en del kallar vändlåda är nog oxå samma. vinchen däremot har vacumklocka vill man inte knappstyra den får det byggas om till manuell iläggning men det är rätt smidigt att ha en elknapp istället för spak. vill man ha knappstyrning krävs en magnetventill som slår av och på vacumet som tas från isugsröret finns servo tidigare sätt ett t-kors. vill man inte ha magventill går ju en vanlig balofix ventil att sätta istället för spak. c202 som skrotas brukar ha 3 st magventiler per bil dessa går troligen aldrig sönder så magventiler måste finnas i överflöd. Tror altyco mfl kan ge bättre upplysningar.eile2009-11-11 18:14:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 12 November , 2009 Rapport Share Postad 12 November , 2009 Vajer från winch går in i fästet. Det skall vara en till vajer nedanför den översta, men detta visar principen. Vajrarna fästes i spakarna Här sätter du fästet, spakarna på andra sidan. Här synes övergången vajer - spakfäste som tyvärr har gått av. Så här ska ett helt fäste se ut Hoppas du blev klokare på hur det hela är tänkt att fungera med originalwinch. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 13 November , 2009 Rapport Share Postad 13 November , 2009 Vad gäller vajrarna finns det att köpa nya industrigrejor om man behöver reservdelar. Det där kan Daniel.L mer om Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Erik86 Postad 13 November , 2009 Rapport Share Postad 13 November , 2009 Jag tror nog jag sattsar på en elwinch istället har kikat lite och orginalwinchen sitter ju lite dumt till när man är i skogen och kör. Men tack för alla tips Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 13 November , 2009 Rapport Share Postad 13 November , 2009 Ja inget ont om original vinchen, men den sitter onekligen lite i vägen så fort du skall ut i lite grövre terräng, Ett tips inför elvinsch köp är att samtidigt uppgradera generatorn till en växelströms generator och sätta i ett batteri som är lite överdimensionerade gentemot ett vanligt startbatteri, gå gärna upp mot 75 Ampere, så att du har lite extra att ta av när du vinchar samt en generator som klara av att ladda upp batteriet ordentligt igen. Det är inget större ingrepp att byta generator, men lite el kunskap och möjlighet att bygga adapterar till generator fästena är en klar fördel. Får gratulera till dit inköp och hoppas du får mycket nöje och nytta av både den och detta forum MVH H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Erik86 Postad 13 November , 2009 Rapport Share Postad 13 November , 2009 Generatorn är redan bytt så får bli uppdatering av batteri (blir nog två) sen när det är dags för winch har en del arbete innan det är dags för en sådan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.