Gå till innehåll

50 kula på en 13 bil


Gäst outlaw99

Rekommendera Poster

Gäst outlaw99

Hej!

 

Någon som besiktigat en 13 bil med vanlig 50 kula?

 

Det står i intygen att dom har en max dragvikt i kroken på 2000kg.

 

 

 

//Ingemar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

Jag besiktade med 50kula i höstas.

Kulan är godkänd för 3500KG och det finns papper på det, jag använde original fästet på min 131. Plockade bort originalkroken (den stora ) bulltade fast en 12mm hardox-plät och monterade kulan precis under infästningen med medföljande bultar. Enligt bilprovningen går det inte att få mer än 1500kg utan en typgodkänd dragbalk. Allt enligt bilprovningen i KalmarPDT_Armataz_02_04.gif  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär finnas en "original" 50mmkula till TGB som jag försökt men ännu inte lyckats, försöker fortfarande, få tag på. Nån som kan bekräfta att försvaret hade någon sådan? Mvh Karl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var intressant läsning' date=' tack för tipsen!

 

 

//Ingemar[/quote']

Japp och med dem kankse man kommer över 1500 kg. Kom ihåg att den första vi finner är min...PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blaser338

 

Det var intressant läsning' date=' tack för tipsen!

 

 

//Ingemar[/quote']

Japp och med dem kankse man kommer över 1500 kg. Kom ihåg att den första vi finner är min...PDT_Armataz_02_03.gif

 

En sådan köpte jag idag PDT_Armataz_02_02.gif tillsammans med en winch och på vinchen satt det minsann 1 C303 oxå, ja som det kan bli, nu vill jag bara hitta en Servo oxå, helst utan bil till men det går ju det oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klabbe

Jag har ett sånt där orginalkuldrag men på det finns ingen typskylt och utan skylt tror jag att det kan bli svårt att få mer än 1500kg.

 

Vill man få mer drag vikt är det bara att göra som jag har gjort.

till brink draget finns även konsoll som är ok för 3ton om man vill sänka kulan i höjd led. http://www.brink.se/attachment.php?id=148

 

Enligt bilprovningens katalog över bilars dragvikter på sidan 24-26-01 där står att draget skall vara monterat i bakreramtvärbalken och ha max 200mm mellen rambalken och dragets tryckcentrum och att draget inte får vara monterat i kofongaren.

 

vilket uppfylls av brink draget.

 

OBS

Det är olika regler för klassningen på draget för lätt och tung lastbil.
Klabbe2010-04-12 20:52:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Jag besiktade med 50kula i höstas.

Kulan är godkänd för 3500KG och det finns papper på det, jag använde original fästet på min 131. Plockade bort originalkroken (den stora ) bulltade fast en 12mm hardox-plät och monterade kulan precis under infästningen med medföljande bultar. Enligt bilprovningen går det inte att få mer än 1500kg utan en typgodkänd dragbalk. Allt enligt bilprovningen i KalmarPDT_Armataz_02_04.gif

 

Jag använde dragbalken från en VW Crafter och en enkel kula på 18 eller 20 kN. Jag har 3500kg i dragvikt nu.  : )  Har inte jag redan skrivit det här i forumet tidigare? Hmmm... Va fasen hette den tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...