Gå till innehåll

Kalles Volvo C303 PRV-V6


Gäst kallee

Rekommendera Poster

Gäst kallee

Thanks for the info.

 

Ett litet framsteg med bilen. Junk motorn går runt på starten men mycket långsamt... nästa steg är att rulla igång den,kan bli spännande utan koppling...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

HAHAHA ingen som ringde brandkåren eller är de van att det smattrar och ryker av bilarna hemma hos dej PDT_Armataz_02_39.gif

Här har nog grannarna gett upp att det inte skall sluta se ut som ingången till en skrotgård på garage uppfarten PDT_Armataz_02_38.gif

 

Kul att den startade och du fick rull på den, nu är det bara resten kvar PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kallee

Idag har jag kört en längre sväng,

!!

Tyvärr funkar inte 4wd... Är det inte så att den ska gå i när man lägger i lågen även om vakumet inte funkar?

Ska slänga mej på gräsmattan o meka vidare nuPDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Kalle,

 

Det låter spännade med din älva, skulle vara kul att veta varför dom bytt motor? Vikten kanske, PRV 6:an väger ca 40 kilo mindre är en B23:a, så viktminskningen borde ju bli betydligt större jämfört med B30:n. 

 

Ska bli kul att se den i Olerum sen om det nu är dina avsikter med den. 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle' date='

 

Det låter spännade med din älva, skulle vara kul att veta varför dom bytt motor? Vikten kanske, PRV 6:an väger ca 40 kilo mindre är en B23:a, så viktminskningen borde ju bli betydligt större jämfört med B30:n. 

 

Ska bli kul att se den i Olerum sen om det nu är dina avsikter med den. 

 

SKREV OBELIX
[/quote']

Den har väl varit avsedd att gå i Africa. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kallee

Om jag fattat rätt så har den fungerat som testbil på Volvo,bland annat genom att åka följe i ParisDakar.

 

Planen var att börja producera dom med denna motor och en mordenare kaross. Det som satte stopp för dessa planer skulle vara Boforssaffären...

 

Allt enligt ganska obekräftade uppgifter från dom tidigare ägarna,men dom är mina släktingar och dom ska visst ha viss dokumentation kvar som jag ska få.

 

Det enda bevis jag har för detta idag är ett tiotal skisser på en ny kaross av designern Sartorelli.

 

Tyvärr foton, scannern strular...

 

31255676.jpg

 

31255677.jpg

 

31255679.jpg

 

31255680.jpg

 

31255682.jpg

 

31255684.jpg

 

31255686.jpg

 

31255687.jpg

 

31255688.jpg

 

31255689.jpg

 

 

Detta skulle ha varit runt-85, dom mindre futuristiska modellerna påminner rätt mycket om japanska minibussar från tiden tycker jag.

 
kallee2010-07-04 12:40:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant!    Då rasar min afrika teori med att åka med volvodelar i på en kontinent där volvo är okänt och delar måste flygas in till hutlösa priser samt höga tullar och mycket myndighetsstrul med tullning. Men franska delar kostar knappt något och övergivna bilar finns det gått om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Mycket intressant!    Då rasar min afrika teori med att åka med volvodelar i på en kontinent där volvo är okänt och delar måste flygas in till hutlösa priser samt höga tullar och mycket myndighetsstrul med tullning. Men franska delar kostar knappt något och övergivna bilar finns det gått om.

 

En Volvo går da ikke i stykker den vel PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kallee
Mycket intressant!    Då rasar min afrika teori med att åka med volvodelar i på en kontinent där volvo är okänt och delar måste flygas in till hutlösa priser samt höga tullar och mycket myndighetsstrul med tullning. Men franska delar kostar knappt något och övergivna bilar finns det gått om.

Inte omöjligt att dom skulle satsa på Afrika, dom har ju en enorm marknad för minibussar och det är ju ingen nackdel att dom har terrängkompetens kallee2010-07-04 12:40:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal el snubbe har flera gånger påpekat att en bil liknade min med V6  rullade i Saudi de fick den som experiment bil från volvo har för mig att han pratade om att den med hade klima på taket ,   Kan det ha funnits fler experimentbilar?

ang africa marknade så är det nog mycket jobb att föra in ett nytt bilmärke, service backup mm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Eile,

 

Din teori faller väl inte alls! Det är ju självklart att dom väljer en fransk motor till den istället för B30:n, om det nu är lättare att få tag på delar till franska bilar där.

 

I övrigt riktigt läckra skisser! Det här måste vi få höra mer omPDT_Armataz_02_02.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Btw prototypes:

 

In this article (German) about the C303 in Swiss context {*}, there is also a reference to prototyping by Peter Monteverdi, 'wanting to build a modern body on top of the Volvo (portal) drive train)'.

(no pictures sadly, never saw any before either, not even in a big Monteverdi book I once bought (even listing a 5-door conversion of an J45 Land Cruiser! (the main reason for me to buy the book back then....2 single pix, out of hundreds!....:()

The text even suggests that a real vehicle was build, but never made it into any serial production.

 

Could that project in any way related to the above drawings, or were these 100% Volvo/Swedish?

(Monteverdi isn't particulary known for doing contract work for large car manufacturers, so a combination of both doesn't seem very plausible....it's either 100% Volvo, or 100% Monteverdi)

 

German:

http://www.classicdriver.com/de/magazine/3100.asp?id=5354&section=2

 

Swedish translation:

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=de&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.classicdriver.com%2Fde%2Fmagazine%2F3100.asp%3Fid%3D5354%26section%3D2

 

{*} Swiss new price in 1976 was CHF 54.000 (about 27.000 euro or

250.000 SEK, sounds quite a bit lower than the 50k euro (4x4) and 70k

euro (6x6) that was once mentioned in this (or another) forum),

military value (mid 1980's/90's I presume).

 

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Btw prototyper:

 

I

den här artikeln (tyska) om C303 i schweiziska sammanhang {*}, finns

också en hänvisning till prototyper av Peter Monteverdi, "som vill

bygga en modern kropp ovanpå Volvo (portal) drivlina)."

(Inga

bilder tyvärr, aldrig sett någon innan heller, inte ens i en stor

Monteverdi bok jag en gång köpte (även en förteckning över ett

5-dörrars omvandling av en J45 Land Cruiser! (Det huvudsakliga skälet

för mig att köpa boken på den tiden ... 0,2 enda pix, av hundratals !....:))

Texten antyder även att en verklig fordon byggdes, men aldrig gjort det i någon serieproduktion.

 

Kan det projektet på något sätt anknytning till ovan nämnda ritningar, eller var dessa 100% Volvo / svenska?

(Monteverdi

inte är särskilt känd för att göra entreprenadarbeten för stora

biltillverkarna, verkar så en kombination av båda föga sannolikt ....

det är antingen 100% Volvo, eller 100% Monteverdi)

 

Tyska:

http://www.classicdriver.com/de/magazine/3100.asp?id=5354&section=2

 

 

Svensk översättning:

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=de&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.classicdriver.com%2Fde%2Fmagazine%2F3100.asp%3Fid%3D5354%26section%3D2

 

{*}

Schweiziska ny pris år 1976 var CHF 54,000 (ca € 27,000 eller 250,000

kronor, låter ganska lite lägre än 50k euro (4x4) och 70k euro (6x6)

som en gång var som nämns i denna (eller annan) forum), militärt värde (mitten av 1980-talet / 90-talet antar jag).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw2; now that I see the PR-V6 vehicle itself being sold by Kalle (see URL below), I can't help wondering....was it concluded in the previous discussion that this vehicle is indeed a semi-official prototype by Volvo?

And not some butchered up home-made conversion, either in anticipation of this Africa-project, or later?

If indeed a prototyp: isn't it a shame to cannibalize this vehicle, at least not without trying to sell it as a complete vehicle?

To someone with a true heart for historical vehicles like this?

Of course, not many with both such a passion and either restaurative talents, for both motor and body (or lots of money to have it done by a commercial shop), but it would have been worth at least a try, not?

 

This isn't the first (civil) Volvo C3-series that I feel sad about, seeing it being cannibalized, while being rather unique....if only because in 1-2 decades, our children or grand children will curse us for having scrapped & cannibalized all these nice pieces of historic heritance....

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6836&PID=79362#79362

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Btw2,

nu när jag ser PR-V6 själva fordonet säljs av Kalle (se länk nedan),

kan jag inte låta bli att undra .... drogs slutsatsen i den föregående

diskussionen om att detta fordon är verkligen en halvofficiell prototyp

av Volvo?

Och inte några slaktade upp hemgjorda konvertering, antingen i väntan på denna Afrika-projekt, eller senare?

Om

verkligen en Prototyp: är det inte synd att kannibalisera detta fordon,

åtminstone inte utan att försöka sälja det som ett komplett fordon?

Till någon med en äkta hjärta för historiska fordon så här?

Naturligtvis

inte många med både en sådan passion och antingen restaurative

talanger, både motor och kropp (eller massor av pengar har det gjort av

en kommersiell affär), men det hade varit värt minst ett försök, inte?

 

Detta

är inte den första (civil) Volvo C3-serie som jag känner ledsen, ser

att det är cannibalized, samtidigt som det är ganska unikt .... om inte

annat i 1-2 decennier, våra barn eller barnbarn kommer att förbanna oss

för har skrotats och cannibalized alla dessa fina bitar av historiska Heritance ....

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6836&PID=79362#79362

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Reviving a very old thread.

 

It might be the one talked about in this page (sorry, it's in french): http://www.dakardantan.com/forum/viewtopic.php?p=15334

 

Official conversion/preparation by the company building the V6 PRV engines.

Engine tuned to 3.0L instead of 2.8L.

Registered in the Paris-Dakar race in 1985 but crashed.

Was brought back to France, rebuilt (and kept the V6) then given to "Medecin sans frontières"...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...