Gäst OBELIX Postad 5 Juli , 2010 Rapport Share Postad 5 Juli , 2010 Ja Elie, Kanske jag tog i lite nu, Men jag har tittat på många riktiga vrak som dom vill ha oförskämt mycket för! Vissa tror att dom sitter på guldgruvor. MEN- faktum är att om säljaren plockar isär den, och säljer den i delar så kommer han (eller hon) få betydligt mer än att sälja delarna tillsammans med en upprostad ram och kaross. Jag har lekt med tanken att skaffa 202 axlar och sätta dit på min valp, och AGA-diffa den i bakaxeln. Jag åker ju nästan bara i terrängen med den ändå. Tror inte jag är ensam om den tanken så nån att byta med går nog hitta. Din turbodiesel ska väl inte ha några problem att orka med den utväxlingen, även om en 202:a har aerodynamik som en telefonkiosk. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Varför aga diffar 202 axlar när vanliga diffbromsen passar? I skogen kan nog 202'ans 6.17 utväxling krypa nästan 15 % långsamare än 5,38 dvs ungefär samma som ett växelsteg lägre samma gäller det omvända en 202 får en 4 som får lika stort steg som mellan 3 och 4an. (m47 ger 17-18 % överdrift på 5an) Teoretisk skulle min lätt orka med både m47 samt en höjning med 15 % men alla motorer har vissa varvtal när de går som allra bäst, min kombination går absolut tystast och bäst runt 80-90 och där har man även bra acc utan att växla ner bara låta turbon suga i. Skulle jag öka på detta skulle bästa promenadfart för motorn hamna på motorvägsfart vilket jag sällan kör och på vanlig 90 landsväg skulle motorvarvet bli lite väl lågt. Lite of topic Lyckades få lite barnledigt en stund i fredags passade på att rulla ut 202'an efter vinterdvalan, starta upp den tog en provtur och tittade in till killarna på sbp och hörde om de några återbudstider man vill ju inte köra med körförbud när mängder med polisaspiranter just nu praktiserar här, bussiga som de alltid brukar vara tog de in den på direkten så nu blir inte nästa besök där förrän 2012. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Jag vill svetsa diffen för att ha diffverkan när den behövs som bäst. När man med valpen kör i lera och har driv på bilen så spärrar diffbromsen perfekt. Men om det stannar i leran så tappar man diffverkan fullständigt. i det läget är det bara en riktig spärr som funkar. Så när man behöver diffbromsen som mest- så funkar den som sämst. Jag tror att alla valpägare har trott att deras diffbromsar varit slut, just för att dom stått och slirat med ett bakhjul. Tyvärr är det helt normalt då diffbromsen krävet ett kraftigt moment för att arbeta- och det har man så länge man kör. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Ett tips rån coachen!!! trampa lätt på bromsen så låser lamellbromsen upp igen diffspärrar är trams......jag vet om 2st trial bilar som inte har spärrar utan lamelldiff varav den ena av dom tävlat i europa Och om du ska ha en spärr, så sätt den i framaxeln......då kommer du garanterat upp från lerhålan.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Och om du ska ha en spärr' date=' så sätt den i framaxeln......då kommer du garanterat upp från lerhålan....[/quote'] Inte en chans! Han kommer bara längre ut innan han fastnar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Nu har vi kommit från Eiles tråd helt och hållet, ber om ursäkt för det. Jag startar en ny i den här frågan så får nån trevlig moderator flytta över diffbromsfrågorna dit. SKREV OBELIX Edit: Fixat / Åke Ake642010-07-06 17:11:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Förstår inte varför ni ska upp ur leran, det är ju det roliga att sitta där.... Lerbad är nyttigt hävdar kärringen... (PK som drog av winch tåten i Sandlycke i Strängnäs....på midsommar och badade i samma lerhål) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 6 Juli , 2010 Rapport Share Postad 6 Juli , 2010 Ja Hasse, jag vet att man kan bromsa igång diffbromsen- och det har funkat ibland. Sen måste man ha i åtanke att jag har ju flyttat bak vikten på bilen, så axeltrycket bak är ju betydligt högre än original- så verkan av en diffspärr eller AGA-diff bak blir ju större än på en original valp. Sätta diff fram skulle bara göra den svårkörd utan servo och slita mer på knutar och axlar, så det alternativet har jag förkastat. Men ni har rätt- det finns ju en anledning till att kedjorna ska sitta fram om man bara har två stycken. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 8 Juli , 2010 Rapport Share Postad 8 Juli , 2010 Skulle det inte funka bra att sätta diffbroms fram samt köra med frinav eller ev aga spärrat och automatiska frihjul. fast enklast om det bara är gyttjebad du vill göra är väl att stanna bilen lagom innan hålet och sen när du badat klart kan du lugnt köra vidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 8 Juli , 2010 Rapport Share Postad 8 Juli , 2010 Bada? jag? Nädu, i mitt badkar och med minst 37 gradigt vatten möjligtvis. Om det ska badas så är det bilen som ska badas...... Nja, gyttjebad är inte min grej- men ibland så är bilen så skitig så det är lika bra att löpa linan fullt ut. Det är så förbannat mycket att göra rent efteråt, och sen får man ligga under och ta bort lera och växtlighet flera veckor efter körningen. Jag har haft den tanken med- att sätta en diffbroms fram med- och då blir det som du Eile skriver- frihjulskörning under transport på väg för att slippa konstiga effekter i ratten när man svänger. Men jag var ute och testade lite idag, och med batteriet på flaket- ja, faktiskt lite bakom bakaxeln så kändes den ännu mer dragvillig i terrängen. Så jag är övertygad att ju mer vikt man lägger på bakaxeln desto bättre driver den. Jag kör original ett tag nu och så tar jag en funderare under hösten på framtida eventuella förändringar. Jag har ju sett skillnaden mellan min valp och Pepparns valp. När vi åkte uppför ett brant berg så fick han gasa på riktigt bra och slirade sej uppför nästan hela tiden, min valp slirade absolut ingenting och det var inga problem att köra upp lungt och fint. Är rätt säker på att det hade med viktfördelningen att göra. Vi hade samma däcktryck och båda kör med nästan nya GOOD YEAR pildäck. SKREV OBELIXOBELIX2010-07-08 23:58:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 13 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2010 ingen som övervägt en aussie locker? sitter en i min volvo 940 turbo som rullar på gata, klart den är ju inte den trevligaste att fickparkera med men driver på båda gör den iaf bara tänkte att den kanske skulle kunna vara något? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2010 Får jag fråga vad en Aussielocker är för något UNDRADE OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 15 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2010 http://www.aussielocker.com/works.php/TM8e7542/8ef2/.html Automatisk diffspärr, förenklat uttryckt....typ Det var väl en sån här eller något liknande Teddan skulle sätta in vill jag minnas, eller? Ake642010-08-15 09:04:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 15 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2010 < ="-" ="text/; =utf-8">http://www.bakaxel.se/diffsparrar.html lite info om den, men snäll är den inte på gatan iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 15 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2010 gav nog runt 4000 tror jag, var ett par år sen men har inte knäckt den än utan allt annat i bakvagnen vreds sönder då däcken fick en liten tendens att beta mer vid rödljusen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2010 Ja, okej! Då var det en sån jag hade i bakaxeln på min Cheva Astro, small som fan när den greppade och var helt perfekt när det var lite halt! Det var visst små vikter på diffhjulen som slungades ut och låste när varvtalet var olika p åbakhjulen. Tror jag hade en Dana 60 bak i Astron. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 Stämmer bra det Åke. Hittade en install sida för Dana 44:an för Aussie lockern. Kan säga att det EXTREMT likt ut som min LockRight. http://classicbroncos.com/aussie_locker.shtml Jag kör med LockRighten efter PV-Jeeps tips. Den funkar SJUKTBRA! Jag köpte min av East Coast Gear & Supply i North Carolina, USA. http://eastcoastgearsupply.com/c-61396-lockers-lock-right-lockers.html När jag letade så var deras priser de absolut bästa i hela USA. Chefen, Chase var också otroligt schysst och hjälpsam! Lite mer info från tillverkarens hemsida. http://www.richmondgear.com/powertrax/faq.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 Länk till bilderna när SMYPM och jag installerade LockRighten. http://gallery.me.com/teddsoost#100129 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 någon som har koll på vad c202 har för axlar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 C202 har en Dana44 kopia som är byggda av Salisbury.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 okej så en diff till dana 44 ska jag leta efter då? samma både fram och bak då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 Måste veta antal splines. Den vanliga valpen är 19 splines. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 Jag vägar inte säga rakt upp och ner att en Dana 44 diff, Locker/Aussie eller ARB passar perfekt, men ja det är iaf samma fram occh bak! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 okej men vad kan antel splines vara tro? känner inte för tillfället att riva isär axlen för titta. sen är frågan var den skulle sitta isf, fram eller bak? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 16 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2010 Eile borde veta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.