Gå till innehåll

Hjälp, vilket bränsletryck standard B30??


Gäst Svana

Rekommendera Poster

Bytte soppapumpen igår, mest som förebyggande INNAN den pajjar, det är ju så enkelt! 

 Trodde jag...

 Nu med nya pumpen rinner det soppa om fuggarna och motorn svartryker, rev fuggarna och gjorde rent och kollade nålventilernaa..allt var fräscht.

 Så jag misstänker att nya pumpen är mycket bättre än gamla och ska testa kompensera trycket med Filter King-regulatorn.  Vilket brukar vara bränsletrycket som funkat bäst för er??  /tacksam för snabb hjälp då jag ska åka och meka nu. PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Brännsletryck; finns tydligen två pumpar, men de ska ge samma tryck vad jag kan hitta i böckerna:

Pump alt1 Pierburg PE 15696

Pump alt2 SEV 200 050 12

 

Tryck vid 16,6-100r/s (1000-6000r/min) =

min 15 kPa(0,15 kp/cm2)(2,1psi)

max 28 kPa(0,28 kp/cm2)(4,0psi)  

 

Lycka till Svana!

//Morgan  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Morgan, det e fan ordning på dej PDT_Armataz_02_02.gif. Ska sticka och låna en mätare nu. Testade lite nyss med regulatorn, antingen är den paj eller så är nåt annat på tok. Det rinner bensin konstant ur luftburken på förgasarna på lågt varv. Om trycket är korrekt, vad kan då vara fel??? Det är så sjukt att det inte va såhär innan jag bytte bränslepump. Man ska ju knappast behöva ge upp och byta tillbaks till den gamla. PDT_Armataz_02_31.gifPDT_Armataz_02_31.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du har för högt tryck i pumpen är ju inget snack om. Jag jobbar lite efter devisen- man tar vad man har. Och så blir det med min Rocky där jag tvärtom har noll i bränsletryck.

Men jag har en ny och fin bränslepump i Smedjan som är till en 740 GLE. Den ska monteras i Rockyn och ersätta den mekaniska som har gett upp. Den jobbar med ett jäkla högt tryck och det måste jag ta ner till normalt tryck för en förgasare. Och det har jag tänkt göra så här:

 

Efter pumpen sätter jag en T-koppling på ledningen, den ena ledningen går raka vägen till förgasaren- inget krångel alls! Den andra ledningen går till en oxygenkran, samma modell som sitter på min skärmaskin på jobbet. Vidare från kranen så går det en ledning tillbaka till tanken.

 

Funktionen är denna: Bränslepumpen startar så fort tändningen är på, då pumpar den soppan med ungefär 6 bars tryck till T-kopplingen. Och med stängd kran så matar man förgasaren med aldeles för h-e högt tryck. Men skulle kranen stå helt öppen så skulle trycket välja den lättaste vägen och välja att gå tillbaka till tanken, Sen stänger man kranen succesivt tills man tycker att motorn går bra och förgasaren får den soppa den vill ha! När man hittat rätt inställning så ska det inte behövas nån mer justering överhuvudtaget.

 

Jag vet inte om det kommer funka lika bra i praktiken som det gör i teorin- min teori alltså!

 

Men det kan vara en lösning värd att testa på din bil med....

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

På min 11:a lossnade fjäderhållaren i plast och ramlade ner i glaskoppen på regulatorn.

Det sitter en kupolmutter med en ställskruv på regulatorn som man kan justera bränsletrycket.

/Clas

 

clas11132010-11-20 18:49:47

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas.. tack så mycket. Precis samma som hänt mig. Då vet vi att fler kan råka ut för samma trubbel..

 Jag och min polare plockade ned Filter King-regulatorn och lade på arbetsbänken för isärtagning. Och mycket riktigt..allt låg huller om buller där i, plastkonan hade trillat ur sitt pressade läge i locket och funktionen funkade inte alls.

 Nu går pärlan fint igen. Tog ett tag att få henne att gå riktigt rent efter kallsuparna alla stackars tändstiften fick. 

Känns lite lustigt bara att det inträffade precis samtidigt som mitt bränslepumpbyte bara..den fick väl en chock av bränsletrycket i nya pumpen hehe..

OBELIX..  PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif Gillar din teori om bränsletrycket, montera en mätare också så blir det en proffsig lösning att skryta med haha. Kul att höra sen hur den funkar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

...ersätta den mekaniska som har gett upp. Den jobbar med ett jäkla högt tryck och det måste jag ta ner till normalt tryck för en förgasare. ...... Sen stänger man kranen succesivt tills man tycker att motorn går bra och förgasaren får den soppa den vill ha! När man hittat rätt inställning så ska det inte behövas nån mer justering överhuvudtaget......

Intressant. Förstår jag rätt att den är elektrisk? I så fall, kommer inte justeringen du gör endast gälla för det motorvarv och belastning du har vid justeringen? En mekanisk pump ändrar ju hastighet med varvtalet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är den elektriska pumpen som sitter under förarstolen, ihop med bränslefiltret i en gummiupphängd "vagga". Jag tänkte ta hela den enheten och sätta dit på Rockyn.

 

Rent teoretiskt så spelar inte varvtalet nån roll på trycket på en mekaniskt pump- men flödet i takt med varvet. Det är så jag har fattat det- men jag kan ju ha fel.

 

Det är sant att den jobbar med ett konstant högt tryck, men lägger man trycket någonstans i närheten av marchvarvet på motorn så BORDE flottörens ventil hålla mot om trycket skulle bli för högt. Ja ja, vi får se hur det funkar? Jag har just nu lite för mycket strul med mitt vardagsfordon så mina skojiga bilar med runda lysen och platta vindrutor får stå tillbaka en stund. Men sen är tanken att Rockyn ska in och få sej lite översyn samt nya oljor och lite reparationer. Jag återkommer med rapport i frågan.

 

SKREV OBELIX OBELIX2010-11-21 22:28:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst calle11
......ch mycket riktigt..allt låg huller om buller där i' date=' plastkonan hade trillat ur sitt pressade läge i locket och funktionen funkade inte alls......[/quote']

 

Jag har samma problem med plastkonan. Hur har du löst den? Har du köpt en ny Filter King?

I så fall, vilka tryck köpa man?

FK1 0,1 FK2 0,13 FK3 0,16, finns här http://www.misab.se/filterking.htm

 

filter1.JPG

 

filter2.JPG

 

 

 

calle112011-04-27 03:50:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Va den där har inte jag på mitt filter, är min pump på väg att ge upp då ?, det rinner då inget bensin ur mina förgasare där det inte skall vad jag sett i alla fall PDT_Armataz_02_12.gif

Hittade ett annat filter där det var med en koppar grej, men inte fjädern, eller den där plast bussningen eller vad det är PDT_Armataz_02_36.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......ch mycket riktigt..allt låg huller om buller där i' date=' plastkonan hade trillat ur sitt pressade läge i locket och funktionen funkade inte alls......[/quote']

 

Jag har samma problem med plastkonan. Hur har du löst den? Har du köpt en ny Filter King?

I så fall' date=' vilka tryck köpa man?

FK1 0,1 FK2 0,13 FK3 0,16, finns här http://www.misab.se/filterking.htm

[/quote']

När jag köpte delar till FK från Misab sa jag att det var till en terrängbill 11 så visste försäljaren vad som behövdes, slå en signal så får du rätt prylar!

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst calle11
......Hittade ett annat filter där det var med en koppar grej' date=' men inte fjädern, eller den där plast bussningen eller vad det är [img']smileys/PDT_Armataz_02_36.gif[/img]

 

Har du samma filter som finns i delkatalogen kanske? Jag vet inte varför det finns olika sorter. Är den i bilden filter och tryckregulator?

 

partsFilter.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst calle11
Japp den sorten har jag på min PDT_Armataz_02_02.gif sitter tryck regulatorn i ovandelen då ?

 

Tyvärr vet jag inte. Jag blev förvånad när jag hittade en tryckregulator / filter istället för den i reservdelskatalogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst calle11

Är det möjligt att alla bilar bara hade bränslefilter i början.

Någon gång de uppgraderades till bränsle regulator/filter.

I manualen finns en bild på fästet för bränsle filtret här:

filter4.JPG

Jag har hittat dessa bult hål min motor, men bränsle regulatorn / filtret är fäst här nu:

 

filterMount.JPG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt att alla bilar bara hade bränslefilter i början.

N

ågon gång de uppgraderades till bränsle regulator/filter.

I manualen finns en bild på fästet för bränsle filtret här:

filter4.JPG

Du är nog sanningen på spåret där tror jag. Har för övrigt för mig att på de Volvo 164 som hade AC fästes york-kompressorn på samma plats som filtret på bilden ovan, dock med andra fästen.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Marc-X






......ch mycket riktigt..allt låg huller om buller där i' date=' plastkonan hade trillat ur sitt pressade läge i locket och funktionen funkade inte alls......[/quote']

Jag har samma problem med plastkonan. Hur har du löst den? Har du köpt en ny Filter King?
I så fall' date=' vilka tryck köpa man?
FK1 0,1 FK2 0,13 FK3 0,16, finns här http://www.misab.se/filterking.htm

filter1.JPG


Interessant!

Exakt den "plast dippe-dutten" är ersatt i min regulator med toppen på en KULSPETSPENNA (passar fint i fjädern) och sedan står denna "KULSPETSPENNETOPPEN" / fjäder / ventil på en bit bränsleslang mot botten av filterinsatsen. Jag gissar att den som bytt ut detta har antingen slarvat bort, eller förstört original "plast dippe-dutten". Verkar som att denna kontraption fyller sin funktion då den har som uppgift att skapa ett mottryck mot membranet, eller har jag fattat fel?

Denna "plast dingsen" skall altså vara fastpressad i locket tillsammans med fjäder och mässingsventilen UNDER membranet?

Är det riktigt uppfattat?

(Jag har studerat sprängskisserna av "Filter King" regulatorerna och jag har för mig att i patentansökningen var delen ifråga märkt "nr.22". 

Skall försöka att mäta trycket på sekundärsiden och se om det går att justera in det till de uppgivna värdena...

Fortsatt ett mysterium varför min bil startar och går så bra tills jag försöker att starta den varm...?PDT_Armataz_02_08.gif


M.v.h


///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...