Gäst Limpan4all Postad 1 Februari , 2011 Rapport Share Postad 1 Februari , 2011 Körde fast med traktorn när jag plogade för ett tag sen. Det var en "vinterväg" som jag plogat upp eller snarare snömassorna som jag flyttat på från andra ställen ca 1,5 meter tjockt, när det sen blev plusgrader så försvann bärigheten och traktorn sjönk bara ned... Japp klantigt jag vet, borde tänkt på det. Nåväl där satt eller snarare hängde traktorn på underredet och drivhjulen hängde helt fria. Alternativet att gräva fram den kändes onödigt jobbigt. Jag har ju en C303 som får jobba alldeles för lite och att vinscha är ju kul. Men det var ju ett tag sen den var igång senast, alldeles för lite luft i ena framhjulet, inget avgassystem (kördes sönder mot en stubbe för några år sen och den låter ju så mysigt utan)... Fast med CTEK laddare inkopplad året om så är den alltid startvillig, men mycket rök och mycket ljud blir det. Sen så finns det diverse anmärkningar på senaste godkända besiktningen som inte gjorts något åt, vilket man borde gjort vilket skulle visa sig. Så här ser det ut när allt är färdigt, och det var väl inte meningen att fotografera heller så därför togs inga bilder innan eller under jobbet. Men det fanns ju lite anledning till fotande visade det sig... Snyggt fastsatt i en gammal vildapel. Fast det ser ju lite konstigt ut, rost på marken, kan det förklara den där "smällen" som jag hörde, måste inspekteras lite närmare... Japp besiktningsmannen hade nog trotts allt rätt i att dragbalken "börjar bli lite rostig, du "bör" nog fixa den"... Och här är den från andra sidan. Sammanfattningsvis: Det funkar mycket bra att vinscha med PTO-vinsch, stark, smidig och enkelt. Men det räckte inte med enkellina utan det krävdes brytblock, men med brytblock så går dåliga saker sönder. Det borde finna bättre/starkare infästningspunkter närmare rambalkarna baktill att hålla fast bilen med. Så den där bakre dragbalken/kofångaren som jag eftersökte för något år sen har liksom blivit mer aktuell, har kontaktat ROADKILL och han har en som funkar så det löser nog sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 3 Februari , 2011 Rapport Share Postad 3 Februari , 2011 Ja krafter blir det vid vinschning. Hade du dragit linan under bilen och fäst i samma träd i stället för i bilen, eller i ett annat träd, hade kanske dragbalken hållt. Men o andra sidan var det nog bättre att det gick sönder där i stället för om du haft ett tungt släp påhängt, och tappat det på väg.... Min personliga uppfattning är att både kroken bak och bogserfästet fram håller för en hel del, i alla fall så länge de är fria från rost. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Limpan4all Postad 3 Februari , 2011 Rapport Share Postad 3 Februari , 2011 Hur tänkte du nu? Då hade ju terrängbilen istället för traktorn flyttat på sig. Men om du menar att jag borde satt både som jag gjorde och satt fast andra ände på linan i någon annan fast punkt så håller jag med dig, då hade belastningen på bilens dragbalk blivit halverad. Fast nu blir jag ju tvingad att fixa dragbalken och det är ju bra... I samband med detta så skall jag även se om det finns möjlighet att ordna någon fästpunkt "långt ner långt fram" som man kan sätta fast typ två toppstänger för traktor så att man kan få kulan ovansida på vettig höjd. Jag har ett vanligt tvåaxligt släp som vill ha kulans ovandel 435mm ovan mark, då blir brytkrafterna lite väl stora visar det sig annars. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 3 Februari , 2011 Rapport Share Postad 3 Februari , 2011 Precis så jag menade hade du fäst den fria änden i samma träd som du lade stroppen till bilen så hade det helt rätt, blivit halva belastningen på din dragbalk. Så som det såg ut på bilden hade vajern kunnat löpa mellan hjulen fram till draget, mest det jag menade. Du får se det positiva, kanske hade ditt gamla äppelträd gett med sig då i stället, och du hade fått det på taket på 11.a bilen! Nä den balken ser enligt bilden ut att ha gjort sitt. Lycka till med lagningen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 3 Februari , 2011 Rapport Share Postad 3 Februari , 2011 Nja, belastningen på äppelträdet hade ju vart samma, och en vanlig apel skall väl ett Kronans fordon tåla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 3 Februari , 2011 Rapport Share Postad 3 Februari , 2011 Lite mysko konstruktion på ditt drag? Kan ju inte vara optimalt varken ur kraft eller terränggångssynpunkt Mitt har jag hittils inte fastnat på... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Limpan4all Postad 4 Februari , 2011 Rapport Share Postad 4 Februari , 2011 Det är ett triplexdrag som i sin tur sitter på en roterande anordning. Konsekvensen är att om man ställer den roterande anordningen i sitt höga läge så är backtagningsvinkeln nästan exakt densamma som en av kronans bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst W-J-M Postad 6 Februari , 2011 Rapport Share Postad 6 Februari , 2011 Det är ett triplexdrag som i sin tur sitter på en roterande anordning.Konsekvensen är att om man ställer den roterande anordningen i sitt höga läge så är backtagningsvinkeln nästan exakt densamma som en av kronans bilar. Actually' date=' it's a homemade/homebrew double Triplex unit; both pivots are identical. Don't think they ever came that way from Monoflex, only as single unit: (perhaps the single adapter shown on the bottom was used?) http://www.monoflex.nu/sv/shop/ Btw, AFAIK, the 'sprint' type was only legal up to 25km/h or so, unlike the full military pintle/claw/jaw of course. (not even sure whether this relatively small 'sprint' would fit any military/NATO eye at all, possibly only the smaller DIN, with cylindrical hole/pin/disk? (NATO eye is 'toroidal' (ring, not disk)) (the same problem occurs with many other 'dual tow systems', like those from Dixon-Bates....they will fit the smaller DIN, but not NATO) (although there are even a few pintles that fit both NATO and DIN, officially, full speed/weight) (but not ball+NATO+DIN of course) Anyway, now you also know why the civil Volvo's have a much stronger construction, with a secondary lower cross member (and additional brackets running to the frame rails, not just the rear bumper)....) (that said: of the 3x Tollarp C306/firetruck, 2 of the firebrigades still managed to bend the tow bracket (but most Tollarp's used a relatively low tow arm/platform with 60mm ball, for both trailer-coupling height and to clear the (dismountable) LAXO winch-box-brackets....which why I am still pondering how to use the 120x55mm bolt-pattern above, for a military pintle, because that one sits directly on the secondary cross member, as on all civil Volvo's (but it is a nightmare to clear both LAXO brackets *and* the 60mm ball (want to keep it as original as possible, not even change the 60mm ball for 50mm) (this relatively long/low tow arm/platform is probably also the reason why the Tollarp brochure says '2500kg towing weight' (no picture of which construction), while in reality all Tollarps officially got only 1500kg....) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Egentligen är det en hemmagjord / homebrew dubbel Triplex enhet, båda leden är identiska. Tror inte de kom aldrig på det sättet från Monoflex, bara en och en: (Kanske den enda adaptern som visas på den nedre användes?) http://www.monoflex.nu/sv/shop/ Btw, AFAIK, den "sprint" typ var enda juridiska upp till 25km / h eller så, till skillnad från den fullständiga militära RODERHAKE / klo / käke förstås. (Inte ens säker på om denna relativt lilla "sprint" skulle passa någon militär och Nato ögat alls, möjligen bara den mindre DIN, med cylindriska hål / pin / disk? (NATO ögat är "ringformad" (ringen, inte disk)) (Samma problem uppstår med många andra "dubbel bogsera system", som de från Dixon-Bates .... de kommer att passa de mindre DIN, men inte Nato) (Även om det finns ännu ett par fingerlingar som passar både Nato och DIN, officiellt, full fart / vikt) (Men inte bollen Natos DIN förstås) Hur som helst, nu vet du också varför den civila Volvos har en mycket starkare konstruktion, med en sekundär lägre tvärbalk (och ytterligare parentes springa till rambalkar, inte bara den bakre stötfångaren )....) (Som sa: den 3x Tollarp C306/firetruck, 2 i firebrigades lyckades ändå att böja dra fästet (men de flesta Tollarp har använt en relativt låg bogsera arm / plattform med 60mm kula, för både släpvagn-koppling höjd och för att rensa ( demonterbart) Laxo vinsch-box-konsoler .... som varför jag fortfarande funderar hur man använder 120x55mm bult-mönster ovan, för en militär RODERHAKE, därför att man sitter direkt på sekundära tvärbalk, som på alla civila Volvos ( men det är en mardröm att rensa både Laxo parentes * och * 60mm bollen (vill hålla den så original som möjligt, inte ens ändra 60mm bollen 50mm) (Detta relativt långa / låga bogsera arm / plattform är förmodligen också anledningen till att Tollarp broschyren säger '2500kg släpvagnsvikt "(ingen bild av vilka byggverksamhet), medan de i verkligheten alla Tollarps officiellt fick bara 1500kg ....) W-J-M2011-02-06 09:39:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Limpan4all Postad 6 Februari , 2011 Rapport Share Postad 6 Februari , 2011 Jag tror mig ha hört att när det gäller maximalt tillåtna släpvagnsvikt så är det så att tillverkarna kan specificera upp tom 1500kg och bara behöva visa beräkningarna. Om dom ville ha en högre klassning så behövdes det göras praktiska och förstörande prover som både var dyra och tog en hel del tid att genomföra. Sen så under lång tid så var 50mm kulan begränsad till just max 1500kg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.