Gäst ryden Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Jag håller på att stoppa i ett bromsservo i valpen så jag tänkte lägga upp lite info här till eftervärlden ifall någon skulle vara intresserad Bromsservo och huvudcylinder kommer ifrån Mercedes E-serie kaross w124. man behöver öka upp befintligt hål för huvudcylindern i pedalstället till 60mm och borra två nya bulthål 45 grader diagonalt, 90 mm C/C Som synes så passar det här servot som handen i handsken! Uttaget för vakuum på servot är M16, passande nippel är Swedol HK-23249, DKOS 90° 8mm X M16-1/4" Nipplarna på huvudcylindern är M10X1,0 längd XX Huvudcylindern har två eller tre utgångar beroende på modell. Utgången i änden är till frambromsarna och de bägge andra går till bakbromsarna. Plugga en av dessa, se bilden. Kullagerkula+bromsnippel funkar om ingen plugg hittas. Jag har dragit ett 12mm stålrör min vän rörmokaren råkade tappa på min uppfart för vakuum längs med mittkonsolen och in i hörnet under förarstolen sedan ovanför kylaren och en sväng längs med kylaren bort i höjd med insuget. En bit 6mm slang i bägge ändar skall koppla ihop alltihop. Dra nya rör ner till befintlig T-kopplingen under bilen och dela upp fram/bak. Där behövs nipplar med invändig gänga 3/8X24 UNF längd XX Jag skall komplettera detta inlägg när jag hittar lappen med måtten jag skrev ryden2011-05-05 15:52:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Svängde in på Mekonomen för att kolla om de hade en backventil för vakuumet, det enda de hade var en backventil till spolarvätskan. Tror ni man kan använda en sådan backventil? Köpte en på vinst och förlust, får väl sätta den på spolarslangen annars... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Jag köpte på Volvo lite dyrt men man kan dra till skroten också Volvo resnr. 1-9485451 c:a 180:- om man inte orkar eller kan gå på skrotar och leta, satt i 140 240 bilarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Jag får se när jag har tid att titta ut till skroten. Är volvoventilen en slangmonterad version? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 ja det sitter i min 11a på servot och jag använder samma till vacumet, passar på slangarna 8mm tror jag det var Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Inte för att kapa tråden men jag leker med en servo från 11:a bilen och valpen huvudcylinder. Vad tror ni om det? Det vara bara att borra 3 hål in mot värmepaketet och det är gått om knäplats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 ja det sitter i min 11a på servot och jag använder samma till vacumet' date=' passar på slangarna 8mm tror jag det var[/quote'] 8mm stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Själv tycker jag att enkretssystemet är ett större problem än bristen på servo. Går det inte att lösa prblemen samtidigt? Utan att brya bromsar är väl enda alternativet att lägga fram bromsarna på en krets och bak på en annan. Frågan är hur mycket det hjälper att bara ha bakbromsar på en valp... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 Det blir tvåkretssystem, fram och bak som Mercedes original. Det går också att ha diagonalsystem. Och bara bak är ju bättre än inga bromsar som det ju hade blivit original... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 20 April , 2011 Rapport Share Postad 20 April , 2011 @Teddan Ser bra ut, den typen av servo är ju bra för man kan sätta den lite var man vill. Du har inte funderat på nåfgon annan placering? Jag är så långbent så jag hade fått problem med vakuumburken i fotbrunnen sådär. Med mina ingredienter så är jag ju också klar att konvertera till skivor ifall jag får lust, det är ju ett plus. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 21 April , 2011 Rapport Share Postad 21 April , 2011 Det diskuteras 1 och 2 krets system. Jag förstår att det är säkrare med 2. Men hur ofta eller hur står risk är det att nåt pajar? Vad är det som kan paja och vad blir resultatet? Ha man ändå inte möjlighet att bromsa om servo dör? För min del så vill jag behålla valpen så original som möjligt för utom karossens färg sen och att jag har konverterat till skivor. Valpen hade bara en krets från början och den sat som min TGB11 servo sitter nu. Jag är helt obil kunnig är alltid öppen till förslag och tips.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 Med en krets tappar du trycket på alla bromscylindrarna nästan samtidigt om de går av en ledning när du bromsar, och du blir utan broms direkt, . med 2 krets har du kvar broms på den krets där det inte gått sönder tills bromsvätskan är slut, men du har då broms några broms tramp väldigt enkelt förklarat, broms servot hjälper ju bara till att få kraftigare tryck i systemet, så slutar det fungera får du pressa hårdare på pedalen för att få broms, så länge inget bromsrör/slang eller cylinder har gott sönder samtidigt då är du tillbaka på en eller 2 krets systemens verkan eller inte verkan. Hm nästan så jag inte förstog det själv när jag skulle skriva det, men jag tror det bel rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 Liknade servo som jag byggde såg jag något år senare som tillbehör för rod byggare som vill ha snygg torpedvägg. Fördelen är att man behåller orginalenkrets huvudcylinder för orginaslutseende och lägger servot och tvåkretshuvudcylinder någon annanstans i systemet. Rätt enkelt att bygga själv eller köpa billigt från staterna nu när dollarn är låg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 Liknade servo som jag byggde såg jag något år senare som tillbehör för rod byggare som vill ha snygg torpedvägg.Fördelen är att man behåller orginalenkrets huvudcylinder för orginaslutseende och lägger servot och tvåkretshuvudcylinder någon annanstans i systemet. Rätt enkelt att bygga själv eller köpa billigt från staterna nu när dollarn är låg Bilder och modellnamn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 Men hur ofta eller hur står risk är det att nåt pajar? På väg är väl inte risken så jättestor men i skogen är det lätt hänt att man sliter av en bromsslang tex. Det hände mig en gång och naturlugtvis i lite halvtråkig terräng med korvvagnen på släp. Det var inte så kul att fortsätta resan med bara en halvtaskig parkeringsbroms. Dessutom skulle jag hem med bilen också. Varför man har en korvvagn med sig i skogen?? För att kunna servera korv' date=' kroppkakor mm när det är träff förstås. [img']http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30990000-30999999/640x480/30998589.jpg[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 Eftersom jag kommer att åka mest på väg så tror jag nöjer mig med 1 krets. Ska se till att mina bromsrör är så skyddade som möjligt annars. Åke har du inte funderat på lite drivning på kärran? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 ska googla runt lite och se om jag hittar servot var ju 15 år sen jag byggde mitt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 kanske detta kan funka http://ecihotrodbrakes.com/brake_pressure_multiplier.html goooglar man på power brake boster verkar några av japsen ha små smidiga lösa bostrar http://www.alibaba.com/product-gs/358774275/Power_Brake_Booster_203_07150_Long_.html eile2011-04-22 11:35:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 22 April , 2011 Rapport Share Postad 22 April , 2011 ECI verkar intressant. Förstår jag rätt att man kör den istället för bromsservot och får 2 krets samtidigt? Isf. så kostar det 975kr plus, frakt, tull och moms. Landar på cirka 1400 till slut tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 1 Maj , 2011 Rapport Share Postad 1 Maj , 2011 *bump* Eile? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalkyl Postad 1 Maj , 2011 Rapport Share Postad 1 Maj , 2011 kanske detta kan funka http://ecihotrodbrakes.com/brake_pressure_multiplier.html goooglar man på power brake boster verkar några av japsen ha små smidiga lösa bostrar http://www.alibaba.com/product-gs/358774275/Power_Brake_Booster_203_07150_Long_.html Den nedre länken visar en bromsförstärkare som ser exakt (på bilden iaf) ut som ) 912:ans!!!!! Oserverade Kalkyl Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Nya (nygamla) förstärkningar på baksidan. Passa på att sätta dit förstärkningar för kopplingen! Det har funnits sprickor runt hålen på alla pedalställ jag sett. För den riktigt skarpsynte. Ja, jag vet men det är fixat nu Efter mycket funderande är jag övertygad om att jag har gjort rätt som satt servot på pedalstället. Jag har nu två kompletta pedalställ med kopplingscylinder och allt, om något skiter sig så byter man hela stället i klump och kan meka i lugn och ro i garaget med körklar bil. Det blir tungtrampade bromsar ett tag men det är man ju van vid.ryden2011-05-02 09:26:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 5 Maj , 2011 Rapport Share Postad 5 Maj , 2011 Här är allt på plats. Den gamla bromsledningen har fått en skarvbit vid HC och går nu via förgreningen med bromsljuskontakten till framaxeln. Ny ledning skarvades på bakaxelns lina och den utgången ur förgreningen pluggades. Här syns också röret för vakuum. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 Maj , 2011 Rapport Share Postad 5 Maj , 2011 Där var det trångt om saligheten Men det ser riktigt snyggt ut. Hoppas det funkar bra också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 5 Maj , 2011 Rapport Share Postad 5 Maj , 2011 Det är luftigare än man tror, jag måste dra om bromsledningarna runt servot för det blev blev ett enda skatbo, men vi får se att det funkar först. Men inga problem att få plats med benen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.