Gäst Rookien Postad 11 Maj , 2011 Rapport Share Postad 11 Maj , 2011 I en annan tråd här funderar jag på motor och växellådsbyte. Jag har frågat lite på forumet garaget.org också och där är det 2 som absolut tycker man ska försöka få i en automatlåda. Är det verkligen bra i terrängen? Jag kan tänka mig att det är bra när man ska fram eller upp, men hur är det nerför? Man får ju knappt någon motorbroms med automat och ibland vill man kanske inte bromsa i backar. Någon som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 Jag körde en Range Rover '97 förut och det var inga problem. Man kan ju faktiskt växla manuelt även med en automatlåda, låsa på ettan och så vidare. Nu har ju Range Rovern både hög och lågväxel och jag rekomenderar nog att du försöker få in en låda med både hög och lågväxel om du nu väljer automat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 Vi var inne på a-låda i en annan tråd för länge sedan, finns säkert fler. http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=1521&KW=Bw%2D35&PID=18517&title=5vxl-lda-tgb11#18517 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 Vet av en hel del byggen med automat lådor på, och de funkar då fint i terrängen, har inte hört de klagat. De kanske inte vill Tyckte det var ganska bekvämt på min jeep cherokee med automatlåda, som sagt tidigare, det går ju spärra de på ettans växel, då får man lite motorbroms Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 En automat i terrängbil har många fördelar: 1. Mjukare körning vid låga hastigheter när det är stenigt och bökigt 2. Ingen risk för tjuvstopp 3. Jämnare belastning i drivlina med den hydrodynamiska kopplingen, inga ryck vid brutalt kopplingssläpp 4. Mer fokus på terrängen och körningen/spårval när man slipper koppling/växelspak och helatiden passa sig för tjuvstopp Finns väl några nackdelar åxå: 1. Svårt få plats med automatlåda då dom flesta manuella lådor är mycket kortare 2. Ställer högre krav att bromsarna är bra, eftersom man normalt saknar motorbroms med automatlådan. Skivbromsar fungerar bättre än trumbromsar när dom är blöta och smutsiga av tex. lera. 3. Värmeproblem. Man måste ha en separat eller större kylare för automatoljan, särskilt om man kör långsamt länge. Då blir det varmt... Vill nämna att jag inte själv kört med automat i terrängbilen, men det står helt klart på önskelistan! Fler kommentarer? // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 Jag var inne på automat när jag bytte motor och låda i min 13 men valde bort den lösningen av 2 anledningar: Verkade inte finnas någon automatlåda med överväxel till en OM606 som var rent mekanisk. Jag vill inte ha en massa elektronik. Jag var osäker på hur den skulle hålla för belastningen i dels en tyngre bil och dels hård påfrestning i skogen. Annars håller jag helt med Klas om hans +/- lista Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst popnit Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 Jag har a-låda i min ombyggda 20-bil och det är helt underbart! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 popnit: Du får gärna utveckla lite. Har du bytt motor? Eller bara växellåda, och i så fall vilken? Hur fungerar det med låg/hög? Oljekylning? Många frågor blir det, men även jag har funderingar på ny motor och automat och lite info är alltid bra. bv2011-05-12 22:01:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Rookien Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 Om det skulle bli något av det här projektet så hade jag i första hand tänkt mig B230 och AW71, men en C202 väger väl nästan 1000 kg mer än en bil som den lådan brukar sitta i. Frågan är om den kommer att hålla för det. Den har ju bortkopplingsbar 4:e växel om man t.ex. drar tungt släp, men om den skulle hamna i min C202 så får den kanske gå för tungt hela tiden för 4:e växeln ska givetvis utnyttjas. Kylningen då: i t.ex. en 940 med automat och AC sitter 3 st kylare bakom varandra med några cm mellanrum så det borde gå att få till även i en Valp. Fast någon AC kommer det ju inte bli så det blir bara 2 kylare. Protiwa, hur menar du en låda med hög/låg? Behövs det när fördelningslådan kommer att sitta kvar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 12 Maj , 2011 Rapport Share Postad 12 Maj , 2011 ang. kylnings så få tag i ett extra oljekyl sitter bland annat i 760 med b280f o aut ( har ett liggandes). annars har många saabar ett externt olekyl till motorn, använd det med en rejäl fläkt och även det som är orginal i kylet till automatlådan. antar ju att du tänker avända ett kyl som har oljekyl till lådan med? det räcker med att du har låg på fördelningslådan,men finns det ens lådor som har låg på sin så att säga vanliga låda?! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 13 Maj , 2011 Rapport Share Postad 13 Maj , 2011 Jag undrar om inte ZF 4 HP 22 är en bättre låda än AW-71:an? Jag tror till och med att den är kortare än AW:n. Det sitter ju BARA såna lådor i ambulanser och polisbilar, Därmed har jag inte påstått att dom bara sitter där. Jag hade den i min förra 740, och den var helt suverän med sina 5 steg. Den 5:e är ju lock-up:en, så det är väl egentligen ingen växel. Men i praktiken så kändes det som 5 växlar. Den har större konverter också- vilket inte är fel när det börjar ta emot i skogen. Sen kan man ju låsa den på "3:an" eller "Låg" om man vill ha bättre motorbroms. Vilket som är att föredra i skogen vet jag faktiskt inte. Jag har bara lite Cherokee-åka i ryggen att jämföra mot min manuellt växlade valp. Men jag måste säga att jag trivs med den fasta förbindelsen mellan motor och hjul, att kunna sakta glida fram utan att det tar stopp så man får börja om så att säga för att komma genom eller över. Men manuell så tvingar man fram bilen på ett annat sätt och man känner exakt när man ska knö på gasen för att få rätt kraft i rätt sekund. Den känslan fick jag inte med Cherokeen. Men det kanske är en vanesak. SKREV OBELIXOBELIX2011-05-13 00:30:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst marcus! Postad 18 Maj , 2011 Rapport Share Postad 18 Maj , 2011 En automat i terrängbil har många fördelar: 1. Mjukare körning vid låga hastigheter när det är stenigt och bökigt 2. Ingen risk för tjuvstopp 3. Jämnare belastning i drivlina med den hydrodynamiska kopplingen' date=' inga ryck vid brutalt kopplingssläpp 4. Mer fokus på terrängen och körningen/spårval när man slipper koppling/växelspak och helatiden passa sig för tjuvstopp Finns väl några nackdelar åxå: 1. Svårt få plats med automatlåda då dom flesta manuella lådor är mycket kortare 2. Ställer högre krav att bromsarna är bra, eftersom man normalt saknar motorbroms med automatlådan. Skivbromsar fungerar bättre än trumbromsar när dom är blöta och smutsiga av tex. lera. 3. Värmeproblem. Man måste ha en separat eller större kylare för automatoljan, särskilt om man kör långsamt länge. Då blir det varmt... Vill nämna att jag inte själv kört med automat i terrängbilen, men det står helt klart på önskelistan! Fler kommentarer? // Klas[/quote'] har kört båda men håller inte med om att man tappar fokus med manuell, om man känner bilen vet man ju när bilen dör vid för lite gas mm tycker det inte spelar så stor roll manuell vs automat men automat är lite skönare att köra i skogen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalle LKPG Postad 19 Maj , 2011 Rapport Share Postad 19 Maj , 2011 Enligt mig är automat helt outstanding i avancerad terräng. Hade det i senaste Suzukin o det är på väg ned i Suzukin med portaler från en TGB som står i garaget. Har även en C303 där aut står på önskelistan. Efter att ha testat/börjat med aut vill jag aldrig ha något annat igen. Man får ett mjukare körsätt som jag även tror sparar ganska mycket på bilen samtidigt som man klarar mer avancerad körning med det. Det va mina 50öre det. MVH Kalle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jeep1145 Postad 9 Juni , 2011 Rapport Share Postad 9 Juni , 2011 Er det noen som har monterad 4liter jeep motor med automat låda i en tgb? Jag har kun sett en pinzgauer med dette. http://www.youtube.com/user/wrangler0511#p/u/0/raQiFPUJL3g Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BjornB Postad 5 Juli , 2011 Rapport Share Postad 5 Juli , 2011 Tätt liggande förhållande mellan stegen i växellådan är viktigt för ett fordon som är byggd för terränggående. Min xm757 har automatlåda och är en dröm att köra "off road". Den växlar utan vidare i uppförsbackar och då all steg är låsta, har den också motorbroms i utförs backar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BjornB Postad 5 Juli , 2011 Rapport Share Postad 5 Juli , 2011 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BjornB Postad 5 Juli , 2011 Rapport Share Postad 5 Juli , 2011 Ledsen för storleken på föregående...har en del att lära tydligen. Det är alltså växellådan Allison TX200-6 som sitter i 8x8an... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BjornB Postad 5 Juli , 2011 Rapport Share Postad 5 Juli , 2011 En skogstur. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.