jeep1145 Postad 7 Februari , 2012 Rapport Share Postad 7 Februari , 2012 Hej, er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jag vil taler litt med ZF om dette om dem kan ombygge til 0,87:1 i 5 växeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 7 Februari , 2012 Rapport Share Postad 7 Februari , 2012 Det går att genomföra, största problemet jag hade när jag byggde min var att hitta en lämplig och prisvärd donator låda. ZF S5-18/3 familjen har rätt stor komponentgemenskap så man kan bygga ihop en överväxel, det kan bli lite trubbel med flödet av växlarna beroende på hur donatorlådan är växlad på 1:an. Den låda jag använde satt i en maserati bi-turbo och hade en 1:a på 3:40 eller liknande så jag testade med maserati växlar rätt av i första omgången men ändrade sen till orginal tgb 1:a för terrängkörningens skull men på grund av att bottenstocken har 3 gjutna kugghjul som inte går att ändra på blev det ett lite för stort hopp mellan 3 och 4:e växeln då. Hittar man en lämpligare donatorlåda med utväxling närmare tgb så är det troligen inga problem att få ett bra flöde i alla växlar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep1145 Postad 7 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2012 Det er nok litt vanskelig å få take ett helt låda, derfor tenkte jag å taler med ZF hvor mye det koster å bytte kun utväxling (en eller flere) i en 20låda. Vet du vilken Utväxel sitter på orginal 20låda (1 växel=?, 2 växel=?, 3 växel=?, 4 växel=?, 5 växel=1:1, revers=?) Orginal på TGB131: ZF S4-18/3 (Utväxel: 1växel=3,85:1, 2växel=2,08:1, 3växel=1,39:1, 4växel=1:1, revers=4,13:1) http://www.zf.com/media/media/document/corporate_2/company_4/tradition_3/service/historische_datenbl_tter/4-gang-synchron/s_4-18__s_4-18-3/S_4-_18_3__F_42406__RT_3028-_571.pdf Ønsket Låda: ZF S5-18/3 (Utväxel: 1växel=3,85:1, 2växel=2,08:1, 3växel=1,39:1, 4växel=1:1, 5växel=0,87:1, revers=3,67:1) kanskje det er også mulig å beholde revers på 4,13:1 fra S4-18/3, vet ikke? http://www.zf.com/media/media/document/corporate_2/company_4/tradition_3/service/historische_datenbl_tter/5-gang-synchron/s_5-18-3/F_42407_RT_3029_769.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 7 Februari , 2012 Rapport Share Postad 7 Februari , 2012 Tgb20 3.92:1 2.47:1 1.76:1 1.27:1 1:1 R 3.7:1 Kollade lite på lösa drev med innan jag fick tag i en donator låda, men gav upp den tanken efter en del förfrågningar via en växellådsfirma då det dels inte inte hålls nått direkt lager av reservdelar längre och att det lilla som gick att få tag i kostade betydligt mer än att köpa en komplett donatorlåda. Då man kastar om 4 med 5:an(1:1 byter plats) krävs en annan skiftgaffel med samt modifiering av främre lådhalvan , så det blir en hel del grejer som behövs . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.