Gå till innehåll

Utväxling i Växellåda på TGB20


jeep1145

Rekommendera Poster

Det går att genomföra, största problemet jag hade när jag byggde min var att hitta en lämplig och prisvärd donator låda.

ZF S5-18/3 familjen har rätt stor komponentgemenskap så man kan bygga ihop en överväxel, det kan bli lite trubbel med flödet av växlarna beroende på hur donatorlådan är växlad på 1:an.

Den låda jag använde satt i en maserati bi-turbo och hade en 1:a på 3:40 eller liknande så jag testade med maserati växlar rätt av i första omgången men ändrade sen till orginal tgb 1:a för terrängkörningens skull men på grund av att bottenstocken har 3 gjutna kugghjul som inte går att ändra på blev det ett lite för stort hopp mellan 3 och 4:e växeln då.

Hittar man en lämpligare donatorlåda med utväxling närmare tgb så är det troligen inga problem att få ett bra flöde i alla växlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er nok litt vanskelig å få take ett helt låda, derfor tenkte jag å taler med ZF hvor mye det koster å bytte kun utväxling (en eller flere) i en 20låda.

Vet du vilken Utväxel sitter på orginal 20låda (1 växel=?, 2 växel=?, 3 växel=?, 4 växel=?, 5 växel=1:1, revers=?)

 

Orginal på TGB131:

ZF S4-18/3 (Utväxel: 1växel=3,85:1, 2växel=2,08:1, 3växel=1,39:1, 4växel=1:1, revers=4,13:1)

http://www.zf.com/media/media/document/corporate_2/company_4/tradition_3/service/historische_datenbl_tter/4-gang-synchron/s_4-18__s_4-18-3/S_4-_18_3__F_42406__RT_3028-_571.pdf

 

Ønsket Låda:

ZF S5-18/3 (Utväxel: 1växel=3,85:1, 2växel=2,08:1, 3växel=1,39:1, 4växel=1:1, 5växel=0,87:1, revers=3,67:1) kanskje det er også mulig å beholde revers på 4,13:1 fra S4-18/3, vet ikke?

http://www.zf.com/media/media/document/corporate_2/company_4/tradition_3/service/historische_datenbl_tter/5-gang-synchron/s_5-18-3/F_42407_RT_3029_769.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tgb20

3.92:1

2.47:1

1.76:1

1.27:1

1:1

R 3.7:1

Kollade lite på lösa drev med innan jag fick tag i en donator låda, men gav upp den tanken efter en del förfrågningar via en växellådsfirma då det dels inte inte hålls nått direkt lager av reservdelar längre och att det lilla som gick att få tag i kostade betydligt mer än att köpa en komplett donatorlåda.

Då man kastar om 4 med 5:an(1:1 byter plats) krävs en annan skiftgaffel med samt modifiering av främre lådhalvan , så det blir en hel del grejer som behövs .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...