Gå till innehåll

TGB 11 med läckande flottörhusplugg


hofors

Rekommendera Poster

Hej. Startade just min TGB11 efter vintervilan och upptäcker att förgasarna läcker bensin. Det ser ut som det kommer från den plugg som sitter under flottörhuset. Enligt servicemanualen så tätas den med en O-ring. Tyvärr är den knapphändig med övrig information.

 

är denna plugg gängad i flottörhuset, eller fästs den på något annat sätt? Jag antar att man kan ta bort den från utsidan?

 

Vilken dimension är det på O-ringen?

 

Bilen står tyvärr en bit bort så jag kan inte bara åka ut och prova, och tänkte försöka ha med mig rätt prylar nästa gång jag är där, så jag kan köra därifrån utan risk för förgasarbrand.

 

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finnns de som är ipressade typ frostplugg och även de som är gängade typ oljeplugg, även de som inte går att ta bort men ser ut som en plugg, om det läcker så borde det vara gängat eller ipressat och skruvas från utsidan. Tanken är att man ska kunna justera munstycket utan att ta bort flotörhuset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste varianten av plugg är ipressad, finns både i plast och nån slags mässing har jag för mig. Jag har ett gäng o-ringar i rätt dimension, PM:a mig din adress så skickar jag några stycken, kan vara bra att ha nån extra... kommer inte ihåg dimensionen på rak arm.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spricker o-ringen så pinkar det rätt bra, rätt ner på grenröret.... Har sett fenomenet på båda mina 13-bilar, och det är inte skoj med bensindropp. Dessutom blir bilens satans svårstartad då man alltid får starta med tomt flottörhus. Så därför köpte jag ett storpack för nått år sen. O-ringen har dimensionen 15.54x2.62 mm, Nitrilgummi.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...