Jump to content

torlin

Korpral
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About torlin

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

70 profile views
  1. Alltså något större än däcken som sitter på de svenska bilarna
  2. Däcken som betecknas xx.00Ryy är vad jag förstått 100 profil dvs bredd och höjd är samma, medan de som betecknas xxRyy är 80 profil. Stämmer rätt bra med diametermåtten för några normala lastbilsdimensioner (som jag hittade på veteranlastbilar.se) 11.00R20 Norm 1082mm Max 1099mm 12R22,5 Norm 1084mm Max 1099mm 315/8022,5 Norm 1076mm Max 1096mm Det första (som inte används på moderna lastbilar) är alltså 100 profil medan de senare är 80. Räknar man får man ett några cm mindre mått en dessa, men jag misstänker att dimensionen anges på stommen utan slitbana. Så ett 14.00R20 ska alltså vara ungefär (drygt) 48 tum i ytterdiameter
  3. File Name: LTB957F_LA82B_Manual File Submitter: torlin File Submitted: 03 Jul 2013 File Category: Verkstadshandböcker och manualer Scania LA82B Manual Click here to download this file
  4. Har lagt upp manual under dokument. (till TGB 957F dvs innan de fick lastväxlare) Försökte även lägga upp Rephandbok till BTGB 9572 men det gick inte, kanske för stor (drygt 100MB)
  5. Det bästa är väl att försöka fixa orsaken till startproblemen. Om du inte ser något yttre dieselläckage, kolla backventilerna i matarpumpen. Repsats med nya såna kostar under en hundring och går snabbt att byta.
  6. Har en LA82 också, så jag var ju tvungen att komplettera samlingen med denna . Angående elverken tror jag det är rätt bra grejer även om de har några år på nacken. Militären brukar ju inte köpa några rusta-prylar, speciellt inte om det handlar om att driva radioutrustning. Så ett nytt av motsvarande kvalite kan nog kosta en del. Sen var det ju smidigt att det passar rakt av med låda och manöverpanel
  7. Jag var i Kalix och köpte en 30 (bor ju rätt nära). Så nu har jag både en 30 och en 40 . De flesta bilarna såg väldigt fina ut, men det var två som såg lite mer medfarna ut, rostiga hytter osv och hade ett lägre utgångspris. (de hade visst stått ute medan de övriga stått i förråd senaste 10 åren). Tyvärr var elverken bortmonterade och såldes separat, så det landade på nästan 30 000 med ett sånt. Sen är det ju så med auktioner (särskilt toveks) att det är lite grisen i säcken då man inte har möjlighet att prova den ordentligt innan köp. Därför ska ju priset hamna lägre. Min verkade dock allt funka fint på, körde hem den förra fredan. Jag fick nog den som gått mest, ca 6000 mil, men brydde mig inte så mycket om miltalet, det är ju ändå oerhört lite i lasbilssammanhang. Värderade mer att denna hade samtliga däck + reservdäcket i princip nya (regummeringar). Nedan en bild på den.
×
×
  • Create New...