Jump to content

isaksson

Korpral
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

isaksson last won the day on August 5 2017

isaksson had the most liked content!

Community Reputation

21 Excellent

About isaksson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Halmstad

Recent Profile Visitors

76 profile views
  1. Jag tycker att detta låter som en bra idé på rimligt avstånd! Jag skall se om jag kan få med mig lite sällskap och om det får plats i kalendern
  2. Det är inte helt omöjligt att det kommer en bil eller två från halmstad. Jag har inte riktigt koll på hur bra det passar i kalendern än.
  3. Hej! Jag hade gärna uppskattat om du ville skicka ett PM till mig också. Med våren i antågande så borde jag ta tag i att försöka få släpet i drift och jag bävar lite för den hanteringen. Kanske kan det underlätta att hänvisa till någon som har lyckats innan.
  4. Vilken tjusig bild på båten!!! Vad är det för båt? Den ser lite okonventionell ut i formgivning men jag kan tänka mig att den är väldigt praktisk....
  5. Tamaz: Syftar du då på den lilla CFS-skylten som sitter jämte tranells större skylt? Den jag har kvar är en rund som sitter på släpets axel.
  6. Nu har jag också gått och köpt mig ett fint släp! Skicket var ganska bra bortsett från plyfan i botten som behöver bytas. Ovanpå den låg det en galvad plåt, är det något som har tillkommit eller är det original? Tyvärr så var dragstången kapad och ombyggd, men det borde ju inte vara svårt att hitta lämpliga delar på någon gammal arbetsbod. Fjädringen satt som berget, men efter att ha tryckt i lite fett och hjälpt den på traven med ett spett så började den röra på sig. Jag sparar nog arbetet med den tills jag har kört lite med släpet, kanske det "lear te sig" nu när det finns fett Är det någon som vet hur reglerna ser ut med belysning och reflexer på den gamla goda tiden? Är det samma som idag? Lite mer problematiskt var att förre ägaren hade lämnat in släpet på blästring och lack, där även skylten med chassinummer hade fått en omgång av båda. Jag har lagt den i thinner men har inget stort hopp om att hitta några siffror, även om jag får bort färgen. Jag har dock en skylt till på axeln, jag hittade en post om den skylten men som jag förstod det så är det något som cfs satte dit med sina siffror? Det hade varit toppen om någon kunde bekräfta ifall det finns chassinummer på skylten på axeln för den går fortfarande att läsa. Nu får vi se hur samarbetsvilliga transportstyrelsen är för ursprungskontrollen.....
  7. Eile: Jag såg att du hade skrivit ovanför att det gick att bygga om en 5-vxl låda från t.ex. 164 så att den passar. Vet du vad en sådan låda heter? Jag är inte så insatt i gammal volvo-teknik och hittar inget tydligt när jag söker på det. Det hade ju varit bästa tänkbara lösningen att få en 5-vxl låda på valpen!
  8. Det där var ju en väldigt intressant lösning! Jag har haft samma tanke, men slagit bort den p.g.a. bristande kompetens och utrusting för att bygga något sådant. Man undrar ju hur mycket som skiljer valpens fördelningslåda från jeepens. Antagligen är det ganska mycket men det hade kanske inte varit omöjligt att bygga om en sådan om det är rimliga skillnader. Är det någon som har två lådor liggande som kan ge sig ut med skjutmåttet?
  9. Hej Jag är på jakt efter ett tranellsläp. Skicket spelar ingen roll, det får gärna vara ett objekt. Hör av er på PM om ni har något ni vill bli av med!
  10. På högersidan har jag inte sett den, jag skulle tro att det är någon som har flyttat den dit. Där brukar hänga en väska av "presenningstyg" som jag tror skall vara förbandslåda. Bilden är som sagt inte på min. När jag fick min besiktigad så var barnen lite för stora för den sortens barnstol. Nu är favoritplaceringen 7-åringen i passagerarstolen och 4-åringen på motorhuven med fötterna bland växelspakarna. Det blir inga större vägar eller längre rundor med den lösningen
  11. Kanon! Då är det vinkeljärnet i botten som saknas på min. Det var ju en enkel sak att fixa till! Tack för hjälpen!
  12. Här är en "stulen" bild, det är alltså inte min bil. På min fanns inte lådan så jag har skaffat en som jag har gjort i ordning men det finns inga tydliga fästen för montaget och även om det inte är så noga så är jag inte så sugen på att borra nya hål... Den sprängskissen stämmer nog inte med kapellvalpen, jag har inte sett någon av de lådorna så det är nog specifikt för radiovalpen.
  13. Hej Jag har precis gjort i ordning en verktygslåda till min valp (den som sitter bakom förarstolen) men jag kan inte riktigt se hur den har varit monterad från början. Är det någon som kan slänga ett öga på det och förklara lite?
  14. På tal om navmutter så kan jag tipsa om min lösning. Swedol har krafthylsor i dimensioner som är nära nog (55mm om jag minns rätt). Priset är rimligt, typ 300:-. Man bör ha en bra svarv (eller en kompis med bra svarv) för de har lite för mycket gods för att få plats i navet annars.
  15. När jag hade loss kofångaren så fick jag skära av den gamla dragstången. Jag gjorde en ny av lämplig gängstav. För att spänna muttrarna så skruvade jag de som inte går att nå för hand så att det blev rätt längd, sedan spände jag de andra två med en fast nyckel. Jag kunde inte hitta någon lämplig metod för att lossa muttrarna när det inte gick att skruva dem för hand.
×
×
  • Create New...