Jump to content

isaksson

Korpral
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

isaksson last won the day on September 19

isaksson had the most liked content!

Community Reputation

41 Excellent

About isaksson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Halmstad

Recent Profile Visitors

275 profile views
  1. Det är den. Jag lyckades nog maila i precis rätt tid när den hade stått så länge att den var säljklar
  2. Jag besiktigade min "nya" 11 idag Jag köpte den för en månad sedan, efter att ha kört förbi och sett den i nästan 10 år och tänkt att det är synd att den står ute och rostar sönder. Bromsarna var helt kass, hjulcylindrar och backar fram byttes. Lyckligtvis kunde huvudcylindern räddas. Annars var det mest lite smågrejer och något relä som hade gett upp. De kunde bygga ordentliga grejer på 70-talet! (Är det förresten någon som vet var ramnummer sitter?) Motorn går som en dröm, däcken är stenhårda och skulle nog behöva bytas. Hjälpstyrarmen hade nog gillat nya bussningar. Bortsett från det är det mest lite rostlagning och några liter färg, sedan har man en riktigt fin vinterbil! Efter några mil i bilen så kan jag konstatera att de som tycker att komforten är dålig i 11-bilen har nog åkt alldeles för lite kapell-valp! Komforten är ju oslagbar, även med original stolar och original ljudisolering! Nu blir det inköp av plåt, svetsgas och några liter grön färg, utan uppvärmt garage så vill man ju hinna måla så mycket som möjligt innan det blir för kallt. Och besiktningen då.... Jodå, CO-halten var lite hög och besiktningsmannen ville inte riktigt använda ordet reflexer om de reflexer som satt bak. Jag hävdade att det faktiskt hade varit reflexer och har nu en godkänd bil att köra med. Nya reflexer är beställda och CO-halten är ju ganska snabbt justerad så det ser jag som en lyckad fredag! Trevlig helg på er!
  3. Hej! Det slutade med att jag honade cylindern (som blev ganska bra, jag kunde se lite skador men de gick inte att känna några ojämnheter med fingret) och monterade de gamla packningarna, de såg ganska bra ut. Nu skall jag bara hitta tiden att lufta systemet och se om det håller tätt. Om det visar sig att det läcker så får jag ta nya beslut om vad jag skall göra. Jag hör av mig igen om jag har behov av en ny cylinder!
  4. Kollar jag i reservdelskatalogen verkar cylindern heta FAG -H 28903.1.2, men den är stämplad med FAG S 5204 34 28. Det var ju lite lurigt. Jag skall ringa till Hermansson och kolla, tack för tipset!
  5. Jag råkade köpa en TGB11 häromdagen och håller nu på att se över bromsarna som var döda när bilen kom hem. Hjulcylindrarna var inte vidare bra men det var så billigt att köpa nya så de är redan beställda. Huvudcylindern däremot verkar ju vara gjord av endast ädelmetaller när man ser priserna, t.o.m. renoveringssatsen var helt orimligt dyr. Den jag hade blev fin efter lite honing men jag behöver en uppsättning packningar. Är det specialpackningar så att man måste köpa en renoveringssats eller är det standarddimensioner så att man kan plocka ihop de packningar som behövs till en rimligare peng? Vem säljer i så fall packningar styckvis? Nästan 1000:- för fem packningar och ett dammskydd på Tatanka känns inte så prisvärt.
  6. Jag köpte en sådan för några år sedan och tycker att den har fungerat när jag har behövt den. Spridarkilen kunde ha varit starkare, men det handla nog mer om att jag har försökt använda den till saker den inte var tänkt till. Det enda problemet jag har haft var att returfjädern i kolven släppte och då började den söla ganska mycket olja. Ena skruven till den satt bakom hydraul-anslutningen så den var lite knepig att hitta. Jag använde den bl.a. till att rikta hela fronten på min valp som var lite intryckt efter en krockskada. Med tryck mellan dörrlås och a-stolpe var det en bagatell att trycka hela fronten framåt. Får du bara in kolven så kommer saker att flytta på sig!
  7. Jag räknar med att åka dit, i bästa fall med två kompisar och då blir det två valpar och en pvpjtbg. Det ser ut som ett mycket trevligt arrangemang!
  8. Elschema pvpjtgb 9031, vektoriserat med Komponentlista Visa fil Håll till godo. Det kan ha uppstått fel när jag renritade, men meddela mig då så rättar jag till dem. Inlämnare isaksson Inskickat 2020-04-29 Kategori Volvo 903/Valp/Felt  
  9. Version 1.0.0

    33 downloads

    Håll till godo. Det kan ha uppstått fel när jag renritade, men meddela mig då så rättar jag till dem.
  10. Hej! Jag tänkte bara flagga lite för att jag har lagt upp ett vektoriserat elschema med tillhörande komponentlista bland filerna. Efter att ha försökt tyda dåliga kopior för länge så tog jag mig tiden att rita om det. Det kan finnas fel men hojta till i så fall så åtgärdar jag dem!
  11. Elschema pltgb 903, vektoriserat med Komponentlista Visa fil Efter att ha tröttnat på knappt läsbara kopior tog jag mig tiden att vektorisera schemat för 903:an. Det kan ha smugit sig in felaktigheter och några komponenter kunde jag inte hitta anslutninsbeteckningar på. Hittar ni några fel eller har beteckningar som saknas så kan ni skicka ett PM så uppdaterar jag schemat. Inlämnare isaksson Inskickat 2020-04-27 Kategori Volvo 903/Valp/Felt  
  12. Version 1.0.0

    51 downloads

    Efter att ha tröttnat på knappt läsbara kopior tog jag mig tiden att vektorisera schemat för 903:an. Det kan ha smugit sig in felaktigheter och några komponenter kunde jag inte hitta anslutninsbeteckningar på. Hittar ni några fel eller har beteckningar som saknas så kan ni skicka ett PM så uppdaterar jag schemat.
  13. Det får nog bli en kombination av gammalt och nytt. Två lampor med skärm fram och separata mörkläggningslampa bak. Min bil har inte kombinationslamporna och då känns separata mörkläggningslampor bak rätt. Vid en snabb koll på kopplingsschemat verkar det vara bakljus och bromsljus i baklampan men jag får nog skriva ut ett i A3 för att kunna läsa det ordentligt
  14. Hej! Jag har nu börjat montera mörkläggningsbelysning på valpen. Det är ju ett måste vi en eventuell invasion, så att man inte syns vid flyganfall! Det uppstod givetvis lite frågetecken när jag började rota i vad som är "rätt". Om man tittar på bilder på valpar så verkar de flesta ha två lampor med skärm fram, men i sprängskisserna ser det ut som att det är en med skärm och en utan (som på bilden nedan). Finns det någon som har koll på historiken här? Lamporna nedan, utan skärm, som har dubbla glödlampor. En lyser genom två små hål och en lyser genom ett hål, är detta bakljus och bromsljus? De jag har köpt har vitt ljus men jag vill minnas att det satt sådan med rött ljus på min valp för länge sedan. Det visar sig dessutom att belysningsfrånskiljaren bryter allt ljus utom bromsljuset. Är det någon som har kopplat om det genom åren eller skall det vara så? Det verkar konstigt att man vill ha bromsljus kvar när man släcker allt annat. Jag har försökt rota i gamla reglementen men har inte hittat något tydligt om hur mörkläggningsbelysningen skall fungera. Visst är det lite nördnivå på att få detta rätt, men det är väl kul att veta hur saker skall funka!
  15. Strålande! Den kan vi säkert göra affär på! Hör av dig när det passar dig så får vi se vad som är lämpligt för frakten, det blir ju snabbt några kilo på gedigna grejer Jag skickar mitt telefonnummer i ett PM. Jag kollar här ganska oregelbundet.
×
×
  • Create New...