Gå till innehåll

Äntligen TGB 11 med plog


barkbrod

Rekommendera Poster

Äntligen har jag tagit mitt förnuft till fånga och slagit till på en TGB 11.

 

Jag har även köpt med en plog till bilen. Tanken är att ploga vägen till huset i vinter.

 

Är det någon som har erfarenhet av att ploga med sin bil?

Vad ska man tänka på?

 

Jag har hört om att man kan få tag på en massa roliga tillbehör till kraftuttaget (jag inte har).

 

Vad kan man montera på det och vart hittar jag dessa grejer.

 

230 generator skulle ju vara häftigt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer Johannes! Det är den på blocket med snöplog.

 

Jag har bara torrkört plogen än så länge fast mitt intryck är att det är väldigt gedigna grejer. Det r en grov balk som går till dragkroksfästet. Förligt sätter man fast plogen i dragfästet i fram.

 

Jag styr vinkel och höjd på bladet inifrån hytten men kan också ta med mej kontrollen och styra den utifrån om jag vill. 

 

Plogen får sin kraft elektriskt ifrån bilen och har en hydraulisk motor på plogen. Cylindern man lyfter bladet med är enkelverkande.

 

Nackdelen är väl att med bladet uppe så blir bilen lite framtung och tungrattad.

 

På och avmontering skall väl med van hand och tryckluft på på fem minuter. Utan tryckluft så går det segare. Då får man ha två domkrafter. Luften används för att lyfta bladet genom att trycka in det på lyftcylinderns tryckande sida,

 

Bilen i övrigt är nog det som vi skulle säga är helt standard TGB 11.

 

Har i tips på bekvämare stol till förare och passagerare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det nån som vet hur jag ska ploga så det blir bäst. Ska jag bara köra ner plogen och låta den skrapa i backen eller ska jag släppa ner den fullt och lyfta upp lite?

 

Har du lössnö på asfalt eller tjäle på grus är det bara att släppa ner den och låta den flyta. Med mjukare underlag får du känna dig fram och lyfta "lagom" mycket. Beroende på plogens vikt och skärvinkel kommer den att vilja gräva ner sig mycket eller lite. Hård snö på mjukt underlag går normalt inte att ta bort helt. Vi kör några parkeringar och skolgårdar med grus och är det inte tjäle är det nästan omöjligt med plog, då kör vi med skopa. Det blir ett jäkla liv på vaktmästarna om vi lägger grus på gräsmattorna. Vi har provat med släpskor på vikplogarna och det fungerar hjälpligt men det går fortare med stor snöskopa på lastarna. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...