Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Alright, då var man Valp-ägare!

Bilen är en C202 av 81-års modell. Den har stått stilla i ganska många år och det finns en hel del att göra innan den är redo för besiktning. I köpet ingick nån extra växellåda, mängder av däck och fälg, snökedjor, dörrar, plog, vinch och en massa annat roligt :)

 

Det som står på att-göra-listan nu är bla. 

Bromsrenovering

Genomgång av elsystemet

Förgasarrengöring

Genomgång av kylsystem och motor

Nya framstolar 

Montera passagerarstolar

Allmän rengörning

Lackering (vintercammo)

 

Jag räknar med att jag har några månaders kvällsjobb innan det blir dags för en besiktning.

 

post-10295-0-82046200-1520712053_thumb.jpg

post-10295-0-90134900-1520712067_thumb.jpg

post-10295-0-22921400-1520712075_thumb.jpg

post-10295-0-57089400-1520712081_thumb.jpg

post-10295-0-79126100-1520712089_thumb.jpg

post-10295-0-37969000-1520712096_thumb.jpg

post-10295-0-86618400-1520712101_thumb.jpg

  • Like 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemen! Den var nyligen ute på Blocket. Som tur var, för min del, var den hos en jättetrevlig säljare som hade alldeles för många projekt. 

Så sagt och gjort, den blev min  ^_^

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Sitter precis och gör upp någon form av plan på vad jag ska börja med att fixa på den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag betat av lite från att-göra-listan. Gaspedalen satt fast och böjde sig när man försökte röra den, så jag svetsade på ett par 

förstärkningar av tunn plåt (för att bygga på så lite vikt som möjligt), sprutade på lite sprayfärg och smorde upp. Nu funkar den fint med 

bra känsla i pedalen.

 

post-10295-0-81666900-1521321438_thumb.jpg

 

Det lite större som hänt är att jag har installerat bromsservo och huvudcylinder från Mercedes E-klass (W124), vilket blev en riktigt fin 

lösning om jag får säga det själv (Tack till Kjell Niklasson för bilderna på hans installation).

 

post-10295-0-75347800-1521321451_thumb.jpg

 

post-10295-0-58962100-1521321457_thumb.jpg

 

post-10295-0-50585100-1521321467_thumb.jpg

 

post-10295-0-89178300-1521321472_thumb.jpg

 

post-10295-0-14503200-1521321485_thumb.jpg

 

 

För de som är intresserade av hur det funkar att få dit det nya bromsservot så skar jag bort "bullen" på pedalstället som går ut bredvid kopplingscylindern, svetsade dit en rak plåt (5mm 200x130mm) som jag borrade hål i. Sen var jag tvungen att flytta armen på bromspedalen något för att linjera med det nya bromssservot.

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsservo bygget ser riktigt bra ut, går även mjukpanelen att sätt dit?    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jo, det blir skivor på min också förr eller senare. Har bara inte bestämt mig för om det blir nu direkt eller om jag sätter 

ihop systemet med trummor och bygger om till skivor i ett senare skede. 

 

Mjukpanelen går nog inte att få dit utan modifiering. Men jag tänker mig nog att jag skär bort lite i nederkant och bygger ut 

den lite så den går fri. Ev. kan man ju sätta dit någon lucka så man lätt kan hålla koll på bromsvätskenivån. 

Men där är en hel del annat att göra med bilen innan det är dags att bry sig om inredningen...

Se till så det inte regnar in i den t.ex.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lucka har du ju från sidan på panelen.  Räcker huvudcylinders volym till så du inte bottentrampar och har tillräcklig rörelse reserv för besiktningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer ja, där finns ju en lucka, ev. räcker det med att modifiera den bara. 

 

Det får väl erkännas att det är lite "skjuta från höften" med bromsmodifieringen. Tanken är som jag skrev innan att bygga om till 

skivor förr eller senare. Funkar inte cylindern (23,8/19mm) med trummorna så får väl ombyggnaden till skivor bli förr helt enkelt :)

(Alt. att byta till en annan huvudcylinder. Där finns några stycken som passar på detta servot.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer nog funka om de är väljusterade tror inte min cylinder är större i volym den kommer från wv lt35'a.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det ja. Kom förresten att tänka på hur frambromsarna ser ut. Det sitter axlar från urvalpen

på min C202a. Då har jag väl bara en cylinder per hjul både fram och bak? 

Om vi antar att så är fallet så har vi 1tum hjulcylindrar bak och 1-1/8tum fram. 

 

De olika förhållandena på huvudcylinder vs. hjulcylinder blir då

Fram (huvcyl 23,8=0,833) alt (huvcyl 19,0=0,665)

Bak (huvcyl 19,0=0,748) alt (huvcyl 23,8=0,937)

 

Tar jag då 23,8mm huvudcylindern fram och 19mm bak får jag mer tryck på hjulcylindrarna bak än fram.

Tar jag 19mm huvudcylindern fram och 23,8mm bak får jag ca 30% mer tryck på hjulcylindrarna fram än bak.

Sen är där ju klart bromstrummornas storlek att ta hänsyn till, men som jag förstått det är trummorna 280mm 

både fram och bak.

 

Antar att det får bli någon form av praktiskt bromsprov efter montering, men det är alltid intressant

med åsikter från andra.

Någon som har tankar om detta?

Räknar jag rätt?

 

Edit: Ändrat inlägget med lite uträkningar.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Största kolvarean för framhjulen. gissar att främre/andra steget hydrauliskt påverkat i huvudcylinder och då ska detta såklart vara för bakhjulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det förefaller ju vara det rimligaste alternativet. Hur menar du med att andra steget är hydrauliskt påverkat?

Om det behövs (vilket jag tror att det kan göra) får jag sätta en reduceringsventil på röret till bakbromsarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det om hydraliskt påverkat har bara stött på det en gång och minns inte vilken udda bil det var som hade detta.

 

Om du har urvalpens axlar kan ju ombyggaren behållt  c202 bromsköldar  och då går det utmärkt utan reducering, skillnaden borde inte bli annorlunda med dubbelcylinder fram men dubbla enkelcylindrar gjorde det möjligt att konstruera ett dubbelt triangelsystem som var volvos nya säkerhets när 140 serien lanserades och har du olika kolvarea i huvudcylinder så kan du inte ha triangelsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har det hänt lite mer med bilen. Det är mycket att göra och begränsat antal timmar att spendera,

men jag har ändå hunnit beta av en hel del punkter på att-göra-listan. 

 

Nytt bränslerör och bränslefilter är installerat. 

 

post-10295-0-60779800-1522606789_thumb.jpg

 

post-10295-0-25475600-1522606801_thumb.jpg

 

Till min lycka gick det relativt smärtfritt att borra ut de 3 bultarna till tanken som var avkapade med 

vinkelslip. Underlättar ju helt klart att tanken kan monteras i originalhålen. 

 

post-10295-0-08843900-1522606916_thumb.jpg

 

Sen kom jobbet att rensa bort alla gamla bromsrör och montera nya, fräscha istället. 

 

post-10295-0-65912200-1522607064_thumb.jpg

 

post-10295-0-95875500-1522607151_thumb.jpg

 

Och idag började jag att kolla på hur bromsarna såg ut ute vid hjulen. Först fattade jag inte varför 

där inte var några frambromscylindrar med bilen, men när jag började mecka med bromsarna bak 

hittade jag framhjulscylindrarna :) 

Det ska nog gå att få ihopa efter några timmars putsande och lite renoveringssatser. Ett av

problemen just nu är att jag saknar en cylinder bak, men med bilen fick jag 4st cylindrar som 

nog kan passa om man bara modifierar bromssköldarna något. Får väl ringa och höra med tidigare 

ägaren om det var det som var tanken.

 

post-10295-0-82947600-1522607201_thumb.jpg

 

post-10295-0-63101000-1522607216_thumb.jpg

 

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland känns det som att det blir mer och mer att göra ju mer man gör. De senaste dagarna

har gått åt att renovera bromsarna och kolla över hjullager mm. Igår upptäckte jag när jag

skulle montera tillbaka det ena navet att någon tidigare ägare dragit av inte bara en utan alla

6 (!) bultarna som håller den yttre delen av navet. Suck...

Därför blev det till att sätta upp navet i fräsen för att försöka borra ut de avbrutna bultarna.

Efter ett par timmar var samtliga bultar utdragna. Tyvärr misslyckades jag lite med den första,

vilket resulterade i att gängorna blev så pass skadade att jag var tvungen att borra upp och

gänga en större gänga där istället. Inga större problem, där får helt enkelt sitta en M10 i det

hålet helt enkelt. 

 

post-10295-0-32335900-1523121441_thumb.jpg

 

post-10295-0-20861800-1523121455_thumb.jpg

 

Hjulcylindrarna fram (som tidigare satt på bakhjulen) fick sig en översyn. Bla. var

luftningsnipplarna på båda cylindrarna avbrutna och jag fick använda metoden att svetsa fast

en mutter på den lilla stumpen för att få loss dem. Båda två funkade på 3e försöket. En ny

hjulcylinder till höger bak kom i posten också. Tack till Perssons Parts för snabb leverans!

 

post-10295-0-96764800-1523121473_thumb.jpg

 

post-10295-0-57854700-1523121788_thumb.jpg

 

Sen fick de gamla räliga bromssköldarna lite ny färg. Blir ju rätt mycket trevligare nästa gång

man ska mecka med bromsarna.

 

post-10295-0-25088500-1523121648_thumb.jpg

 

post-10295-0-85617400-1523121680_thumb.jpg

 

post-10295-0-35874900-1523121701_thumb.jpg

 

post-10295-0-20666000-1523121897_thumb.jpg

 

Även svarven har fått arbeta med att göra en liten plugg till att dra av naven fram. Detta

gjorde jag innan jag märkte att de kunde dras av med handkraft :)

 

post-10295-0-73703400-1523121989_thumb.jpg

 

post-10295-0-24528800-1523122004_thumb.jpg

 

Eftersom det blivit mycket svetsande på senaste tiden var det dags att åka till Jula och köpa

ny svetstråd (Esab 0,8mm 5kg).

 

post-10295-0-92939300-1523122072_thumb.jpg

 

Och till sist var jag och grabben på vårt favorit-secondhand-ställe och hämtade en brandyxa

som jag tänkte skulle pryda Valpen i framtiden. 5-åring med en brandyxa, what could

possibly go wrong...? ;)

 

post-10295-0-07709900-1523122136_thumb.jpg

  • Like 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har mest varit pilleri med justertappar till bromsbackarna sedan sist. Inte det vackraste jag och svarven skapat tillsammans, men förhoppningsvis fungerande.

 

post-10295-0-55846700-1523935144_thumb.jpg

 

Lite annat har jag dock hunnit med. Jag och barnen har tvättat bilen invändigt, så vi fick bort allt kladd från golvet och instrumentpanelen.

 

Sen fick jag även modifierat den ena bromscylindern fram, eftersom där satt två vänstercylindrar.

 

post-10295-0-72292000-1523935089_thumb.jpg

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Kul att se dig här också. Vi får planera in en träff sen när Valpen är körbar tycker jag.

Jag är ju lite sugen på att se din 303a, finns det någon tråd här om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl hög tid för en uppdatering här tycker jag!

Vi tar det i kronologisk ordning. Bara för att tråden inte blivit uppdaterad innebär det ju inte att inget har hänt. 

Det har gått ganska många timmar till valpen sen i april...


Först fixade jag klart bromsarna och pillade lite med frihjulsnaven.

 

20180415_205812-800x600.jpg

20180420_201441-800x600.jpg

 

Sen blev det dags att installera den nya kylaren som kom från en Toyota Tercel. Ny termostat blev det också.

20180421_213645-800x600.jpg

 

20180422_175345-800x600.jpg

 

Efter det såg bilen ut såhär...ganska lång väg kvar...

 

20180422_121428-800x600.jpg

20180502_062836-800x600.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg blev att fixa elsystemet.

Efter någon dags felsökande och allmänt vansinne bestämde jag mig för att skrota elsystemet och bygga ett nytt från scratch!

Ett par veckor senare hade jag de flesta funktioner som behövs och ett elsystem som jag tror att jag kan lita på. 

 

20180509_224310-800x600.jpg

20180512_224325-800x600.jpg

20180512_224348-800x600.jpg

 

 

En ny stol från en Renault Clio slank också med av bara farten. Nu är sittkomforten mycket bättre. För att jag skulle passa bra fick

jag höja upp gaspedalen, vilket även hade den positiva effekten att den hamnar lite närmare de andra pedalerna i höjd.

 

20180609_172852-800x600.jpg

 

Eftersom glasen i sidospeglarna var spruckna modifierade jag dit delar från ett par husvagnsspeglar.

Faaaast sen skrotade jag dem när jag någon vecka senare hittade speglar från en MB Hanomag som stod på skroten.

20180526_191858-800x600.jpg

20180526_191908-800x600.jpg

20180608_113552-800x600.jpg

20180720_215833-800x600.jpg

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylaren såg ju ut att passa bra men termostatet vänder du väl på.   Elen på c202 vållar tydligen många problem, även själv gjort några överkopplingar innan jag kom ihåg plinten vid värmepacket oxid där kan ge de mest märkliga fel.  Ang frinaven så har du väl kopplat bort 4x4 bromsen?    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×