Gå till innehåll

Få bort bromstrumman?


Gäst sarrow

Rekommendera Poster

Gäst Dexxas

Den trumman sitter INNANFÖR navet, så du får demontera hjullagren.....

Det finns två utföranden, du har det sämre....PDT_Armataz_02_20.gif

Var glad att det inte är bakaxeln, dom naven kan sitta fördjä..igt.

 

Lycka till//Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Lossa på justerskruvarna på baksidan av broms kölden så beläggen går in så mycket de kan.

Sedan är det till att försöka skrälla loss dem med slägga mindre, ja stor går bra med men var lite försiktig.

De delar sej där rosten på själva trumman möter det gröna på navet, bultarna sitter på navet men trumman går över dem och delar sej innaför
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

@ H.HAnsen...

Om inte jag e blind så har han trummor av pressad plåt, alltså ÄLDRE utförandet som sitter INNANFÖR naven, och om han lyckas SLÄGGA loss dom så kan han köpa en komplett axel av nån som har en....PDT_Armataz_02_02.gif

Den nyare gjutna trumman ser annorlunda ut på periferin, den är inte slät som den på bilden....eller hur??

Bultarnas "skallar" sitter inne i trumman och går genom navet ut mot fälgen....

Ska försöka länka en bild av gamla utförandet...

 

Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

@Sarrow...

Innan du försöker lossa naven bak så skaffa en bra avdragare på en gång, en som du skruvar fast med hjulbultarna....om jag inte missminner mig finns det nånting på Biltema som går att modda så den passar till valpen...

 

Mvh//Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Jopp..lagren ska väck, med den trumman.....

Hmm....Hittade en skiss på gamla trumman, monterat på ett bakaxelnav i Terrängbil.nets handböcker här på sajten...som jag kopierat och beskurit lite...

Visserligen en bakaxel men trumman sitter på samma sätt på framnavet, innanför navets fläns istället för normala utanför...

http://dexxaz.diinoweb.com/files/Mitt%20Fotoalbum/Trumma.jpg

 

döm själva...

 

Mvh//Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema's avdragre för bromstrummor 19-1139 funkar med viss modifiering av dra av naven. Jag borrade 4 hål och filade upp ett femte hål så den passade. Den är gjort i gjutjärn (segjärn eller nåt) så det är lätt att borra.

Numera utmärkt vertyg!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja dexxas du har helt rätt, Stor miss av mej PDT_Armataz_02_15.gif

ja där har man fått banka bra om man skall skrälla loss den PDT_Armataz_02_12.gif

Missade helt att det fins ju två sorter har ju båda själv för tusan när jag kollade efter på gamla axeln och den som sitter på nu PDT_Armataz_02_38.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Been there, done that....PDT_Armataz_02_03.gif

Har själv haft samma elände, därför vet jag....

Skaffa trummor av nya modellen, dom passar "bolt on".....

om man gängar på hjulmuttern kant i kant med bultänden och tar hammarn så släpper bultarna galant...sen ska bultarna tillbaka i navet och Voila, nya trummorna passar......och sen slipper man riva lagren eller brottas med konorna för att byta bromsbackar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sarrow

Här kan den ju inte dela sig iaf! Ska inte nav och trumma loss från hjullagret? Jag börjar bli yr ni skriver så olika allihop? Passar biltemas avdragare ( viss modifiering) för bromstrummor eller ej?

sarrow2008-04-30 20:14:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

19-1139_l.jpg

 

Bild på Biltemas avdragare. Du behöver som tidigare sagts borra nya hål som passar valpens bultmönster. Det är lätt gjort och sedan fungerar den perfekt för jobbet.
Fredrik2008-04-30 20:59:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Plocka bort 55 mm muttrarna som håller lagren, lyft bort navet och trumman som en enhet.

Avdragaren behövs bara till bakaxeln, inte till framaxeln.....

Pilen är ritad på fel ställe, delningen är bakom flänsen du ser på bilden.

Ta en titt i verkstadshandböckerna som finns i forumet....

 

Mvh//Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Muttrarna är 2 3/16" men en 56 mm hylsa funkar också.

Jag köpte en krafthylsa och svarvade av lite material så att den fick plats i navet. Sen var det enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Gäst Ola W
Plocka bort 55 mm muttrarna som håller lagren' date=' lyft bort navet och trumman som en enhet.

Avdragaren behövs bara till bakaxeln, inte till framaxeln.....

Pilen är ritad på fel ställe, delningen är bakom flänsen du ser på bilden.

Ta en titt i verkstadshandböckerna som finns i forumet....

 

Mvh//Dex

[/quote']

Jag har sökt efter en hylsa i rätt dimension men det verkar vara lättare sagt än gjort. Pratade med en kille på Ahlsell som tipsade om Tunga fordon (Volvo) eftersom dimensionen var så ovanlig enligt honom. Fick tyvärr inte tag på Volvo idag. Varken Biltema, Jula eller Granngården verkar ha dimensioner högre än strax över 30. Ni som har hittat hylsor var var det isf och behövde ni modifiera (svarva)? Tack på förhand! /Ola
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...