Gå till innehåll

Få bort bromstrumman?


Gäst sarrow

Rekommendera Poster

Gäst Calle
Plocka bort 55 mm muttrarna som håller lagren' date=' lyft bort navet och trumman som en enhet.

Avdragaren behövs bara till bakaxeln, inte till framaxeln.....

Pilen är ritad på fel ställe, delningen är bakom flänsen du ser på bilden.

Ta en titt i verkstadshandböckerna som finns i forumet....

 

Mvh//Dex

[/quote']

Jag har sökt efter en hylsa i rätt dimension men det verkar vara lättare sagt än gjort. Pratade med en kille på Ahlsell som tipsade om Tunga fordon (Volvo) eftersom dimensionen var så ovanlig enligt honom. Fick tyvärr inte tag på Volvo idag. Varken Biltema, Jula eller Granngården verkar ha dimensioner högre än strax över 30. Ni som har hittat hylsor var var det isf och behövde ni modifiera (svarva)? Tack på förhand! /Ola

 

Dimensionen är 2 3/16", jag köpte en 56 mm krafthylsa men den glappade lite. Kolla på en riktig järnhandel, där har dom hylsor.

Du får svarva av hylsan lite ytterst så den passar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Är det inte så att trummorna på dom tidiga sitter på insidan av navet medans nyare har lösa trummor som man kan ta av utan att riva naven?? Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Ok tack för svaren. Problemet är just det att hitta en järnhandel som har hylsor PDT_Armataz_02_10.gif. De enda jag hittat är AB K Lindqvist som säljer Kamasa i krom molybdenstål. Enligt säker källa hyfsat starkt stål att svarva i...

 

Jag tror, med stor sannolikhet, att jag har den äldre varianten av nav som för att tas bort måste man lossa på två stora muttrar 55 mm. Sedan tas allt, med nav och trumma, bort på samma gång. Iofs en del rost, men det ser ut som om allt hänger ihop och inte kan delas (se "sarrow´s" bild lite högre upp i tråden).

 

Letar vidare. /Ola
Ola W2009-05-07 18:28:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst eile

går att lossa även med huggmejsel gjorde de när lagren rasade i egypten, hyllsor i den storleken kostar ett antal hundringar mut´rarna sitter dragna med fingertopps kraft så krafthyllsor är lite overkill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle
Ok tack för svaren. Problemet är just det att hitta en järnhandel som har hylsor PDT_Armataz_02_10.gif. De enda jag hittat är AB K Lindqvist som säljer Kamasa i krom molybdenstål. Enligt säker källa hyfsat starkt stål att svarva i...

 

Jag tror' date=' med stor sannolikhet, att jag har den äldre varianten av nav som för att tas bort måste man lossa på två stora muttrar 55 mm. Sedan tas allt, med nav och trumma, bort på samma gång. Iofs en del rost, men det ser ut som om allt hänger ihop och inte kan delas (se "sarrow´s" bild lite högre upp i tråden).

 

Letar vidare. /Ola
[/quote']

 

Volvo använde tum-dimension på den tiden: 2 3/16"

Jag köpte krafthylsa, det var vad Morten Maskin i Västerås fick tag på. Den var ganska tjock i godset men gick lätt att svarva av, hur mycket du ska svarva är lätt att mäta. Muttrarna satt inte så hårt men det är alltid bra att ha rätt verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W
går att lossa även med huggmejsel gjorde de när lagren rasade i egypten' date=' hyllsor i den storleken kostar ett antal hundringar mut´rarna sitter dragna med fingertopps kraft så krafthyllsor är lite overkill. [/quote']

Aha.. Är det så illa (bra)? Jag ser att du rattar en C202, det är inte så att det är skillnad mellan våra kärror?

 

@ Calle

Ska kolla med dem.  Tackar för eran hjälp. /Ola
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst svanis

Så här ser mitt nav ut efter det att trumman är borttagen, som bilden visar ser man spår efter trumman som suttit framför navet.

 

Volvo lastvagnar kan ha hylsa som du kan låna, samma som till vissa traktorer, så gjorde jag innan jag köpte en egen.

nav.jpg

 

 

Här är resultatet efter renovering bromscylinder, blästring och målning samt lagerbyte (Ej på bild)

 

Klar.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är fantastiskt vad tjusigt det blir med nya grejor i de delar som gör tjänst där det blir som mest skitigt och slitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...