Gäst smypm Postad 6 Maj , 2009 Rapport Share Postad 6 Maj , 2009 Volvo orginal. Stämplad 999 24 82 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 Plocka bort 55 mm muttrarna som håller lagren' date=' lyft bort navet och trumman som en enhet. Avdragaren behövs bara till bakaxeln, inte till framaxeln..... Pilen är ritad på fel ställe, delningen är bakom flänsen du ser på bilden. Ta en titt i verkstadshandböckerna som finns i forumet.... Mvh//Dex [/quote'] Jag har sökt efter en hylsa i rätt dimension men det verkar vara lättare sagt än gjort. Pratade med en kille på Ahlsell som tipsade om Tunga fordon (Volvo) eftersom dimensionen var så ovanlig enligt honom. Fick tyvärr inte tag på Volvo idag. Varken Biltema, Jula eller Granngården verkar ha dimensioner högre än strax över 30. Ni som har hittat hylsor var var det isf och behövde ni modifiera (svarva)? Tack på förhand! /Ola Dimensionen är 2 3/16", jag köpte en 56 mm krafthylsa men den glappade lite. Kolla på en riktig järnhandel, där har dom hylsor. Du får svarva av hylsan lite ytterst så den passar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 Är det inte så att trummorna på dom tidiga sitter på insidan av navet medans nyare har lösa trummor som man kan ta av utan att riva naven?? Mvh D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 Ok tack för svaren. Problemet är just det att hitta en järnhandel som har hylsor . De enda jag hittat är AB K Lindqvist som säljer Kamasa i krom molybdenstål. Enligt säker källa hyfsat starkt stål att svarva i... Jag tror, med stor sannolikhet, att jag har den äldre varianten av nav som för att tas bort måste man lossa på två stora muttrar 55 mm. Sedan tas allt, med nav och trumma, bort på samma gång. Iofs en del rost, men det ser ut som om allt hänger ihop och inte kan delas (se "sarrow´s" bild lite högre upp i tråden). Letar vidare. /OlaOla W2009-05-07 18:28:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 går att lossa även med huggmejsel gjorde de när lagren rasade i egypten, hyllsor i den storleken kostar ett antal hundringar mut´rarna sitter dragna med fingertopps kraft så krafthyllsor är lite overkill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 Ok tack för svaren. Problemet är just det att hitta en järnhandel som har hylsor . De enda jag hittat är AB K Lindqvist som säljer Kamasa i krom molybdenstål. Enligt säker källa hyfsat starkt stål att svarva i... Jag tror' date=' med stor sannolikhet, att jag har den äldre varianten av nav som för att tas bort måste man lossa på två stora muttrar 55 mm. Sedan tas allt, med nav och trumma, bort på samma gång. Iofs en del rost, men det ser ut som om allt hänger ihop och inte kan delas (se "sarrow´s" bild lite högre upp i tråden). Letar vidare. /Ola[/quote'] Volvo använde tum-dimension på den tiden: 2 3/16" Jag köpte krafthylsa, det var vad Morten Maskin i Västerås fick tag på. Den var ganska tjock i godset men gick lätt att svarva av, hur mycket du ska svarva är lätt att mäta. Muttrarna satt inte så hårt men det är alltid bra att ha rätt verktyg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 går att lossa även med huggmejsel gjorde de när lagren rasade i egypten' date=' hyllsor i den storleken kostar ett antal hundringar mut´rarna sitter dragna med fingertopps kraft så krafthyllsor är lite overkill. [/quote'] Aha.. Är det så illa (bra)? Jag ser att du rattar en C202, det är inte så att det är skillnad mellan våra kärror? @ Calle Ska kolla med dem. Tackar för eran hjälp. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 fram är det väl samma lagring och låsning av navet två kontramuttrar och låsbricka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst svanis Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 Så här ser mitt nav ut efter det att trumman är borttagen, som bilden visar ser man spår efter trumman som suttit framför navet. Volvo lastvagnar kan ha hylsa som du kan låna, samma som till vissa traktorer, så gjorde jag innan jag köpte en egen. Här är resultatet efter renovering bromscylinder, blästring och målning samt lagerbyte (Ej på bild) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 Maj , 2009 Rapport Share Postad 7 Maj , 2009 Det är fantastiskt vad tjusigt det blir med nya grejor i de delar som gör tjänst där det blir som mest skitigt och slitet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Len Postad 8 Maj , 2009 Rapport Share Postad 8 Maj , 2009 Håller med. Vik bort lås-flärparna på låsbrickan mellan muttrarna. Sedan knacka med gummiklubba och mejsel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 8 Maj , 2009 Rapport Share Postad 8 Maj , 2009 På något sätt ser det ljusare ut... Tack för all hjälp. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.