Gäst Daniel.L Postad 27 November , 2009 Rapport Share Postad 27 November , 2009 Ja då så har tummen åkt ur och det är dags att presentera senaste ombyggnaden av min 13:on så jag gör ett försök, men mina författar talanger är inget imponerande så det kan säkert kännas lite fattigt i texten stundtals. Det blir en hel del bilder och text så jag kommer posta i omgångar. Sen dieselmotorn blev monterad http://www.terrangbi...8-diesel-motor/ så har jag haft en hel del tankar på vad man kunde göra med bilen och starten på senaste ombyggnaden blev för ungefär ett år sedan då jag råkade ut för ett vevaxelhaveri på en klubbträff i Borås, väl hemma var det inget att orda om utan motorn lyftes ur så snart som möjligt för en nogrannare inspektion. Motorn tog jag till jobbet och renoverade upp efterhand som tid fanns men tog ingen större brådska,det blev en ny vevstake och en sats med vevlager samt en begagnad vevaxel då den gamla var såpass skadad. Under tiden hemma så lyftes den gamla hytten av och ett naket chassi rullades in i garaget för vad det visade sig bli en rätt omfattande ombyggnad. En 6-växlad låda från en Mercedes C 270 CDI med en låg 1:a (5.01)och en överväxel på 6:an (0.82) stod på önskelistan och efter en del sökande på bildelsbasen m.m så hittades en fabriksny på Tyska ebay för samma pengar som flertalet skrotar begärt, det fina med att använda denna låda är att jag kan gå upp till större koppling från en nyare motor som klarar mer moment än vad en 300TD kan prestera utan att bygga om någonting. Ett gammalt tomt block och topp från en 300d fick tjänstgöra som mockup när främre motorfästena fick byggas nytt då den nya lådan är lite mer i längd än vad min gamla ombyggda tgb20 låda var, denna gång använde jag Mercedes kuddar och fästen istället för dom som följde med i SMT satsen.Det vänstra fästet fick kortas ner och svetsas om för att få plats innanför ramen och nya fästen svetsades i ramen tillverkades av 5mm plåt. I samband med detta fick oljetråget kapas ur lite för att gå fritt från framaxeln Fördelningslådan fick en lagrad medbringare som delvis är byggd av en avkapad utgående axel till en ZF S4-18 låda, adaptern mellan lådorna (originalet)modifierades lite i en svarv så ett tätat lager kunde pressas i och ett lock tillverkades med samma bultmönster som huvudlådan. En hardyskiva ifrån SL500 säkrar momentöverföringen mellan lådorna. Notera vaggan som fördelningslådan och växellådan ligger i. Ett växellådsfäste skars bort från en skrotad ram jag hade liggandes och svetsades fast så vaggan får tre stycken kuddar att vila på, detta var för att inte fördelningslådan ska kunna tippa framåt eller bakåt då bägge lådorna inte sitter ihop i en enhet så som det är på en original bil. Ett hopp fram i tiden så har min renoverade motor hittat hem igen och en aluzink hytt provas in, notera 50mm kudarna under hytten vilket behövs för att få plats med motorn nu när den är längre fram och mer rakställd än tidigare. Gångjärn fram i stötfångaren testas för att se hur det fungerar med en fällbar hytt, samt att tvärbalkarna inne i hytten kapas bort för att få en ren tunnel utan att någonting kan krocka när hytten rör sig uppåt. Facken bakom hjulhusen svetsas igen med en rak plåt viket ger mig lite mer utrymme inne i hytten för förvaring m.m då jag har begränsat med plats för saker som är bra att ha med sig. En hydraulisk kolv med pump för karosseririktning får tjänstgöra tillfälligt som tippkolv,placeringen av kolven kommer senare att sitta på vänster sida och lyfter hytten mer i bakre delen av hjulhuset då det visade sig efter mer viktökning att hytten inte tål belastningen så nära gångjärnet, bågen i bakkant som sträcker sig över motorn är hyttlåset som samtidigt är fäste till oljekylet, hyttlåset kommer ifrån en Volvo F... (någonting tre sifrigt) som jag fick tag i på en skrot.[/size] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 27 November , 2009 Rapport Share Postad 27 November , 2009 Jäklit coolt med tippbar hytt Ska bli kul att läsa denna tråden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 27 November , 2009 Rapport Share Postad 27 November , 2009 Hvilken jobb det må ha vært, når en ser på resultatet...som er helt KONGE Det med å sveise igjen "rommene" bak hytta og "åpne" disse fra fremsiden var jaggu smart Venter med spenning på mer om byggingen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 27 November , 2009 Rapport Share Postad 27 November , 2009 Många av oss vet ju hur den ser ut idag, och jag har ju också fått lova att se in i garaget under sjävla byggandet.. men skall bli riktigt kul att läsa igenom tråden! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Denne man kan bygga  Jag följde bygget på nära håll hela förra vintern och det är DRÖSVIS med genomtänkta detaljer i bilen. Slänga ihop nåt kan ganska många göra, men att därtill hålla finish och hög standard på grejorna är det inte alla som gör. Daniel har inte prutat nånstans och jag tror inte ordet "billigt" finns i hans vokabulär, det är nog ersatt med "ska ha". Jag har skrivit det förut och det tåls göra igen: Det här är sannolikt det mest seriösa bygge som gjorts på en TGB13! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Med den nya lådan krävs det en annan lösning av växelspak än original, den nya spaken måste sitta kvar i chassit när hytten fälls för det finns ingen plats att ordna fram någon form av teleskopisk växelstång eller liknande. Efter en del letande på nätet på diverse olika vajerstyrningar som kostade allt för mycket fick det bli en C klass spak med 6 växlat och vajrar införskaffades hos: http://www.comstedt.se/manovrering/reglagekablar/cc33.htm För att kunna sköta fördelningslådan fick det bli en separat spak som jag handlade hos: http://www.oeparts.se Spakarna byggdes in i en låda som har en nerfälld kant vilket tätar mot karossen med gummi list då hytten är i låst läge, damskerna jag använder till bägge spakarna är drivaxeldamasker till yttre knuten på en Vito Växelspaklådan är vidare upphängd i fjädrar som pressar gummilisten mot karossen, ett fjäderfäste synns på bilden i varje hörn En konsoll i chassit som spaklådan sitter fast i, konsollen utgör fäste kylarslangen och magnetventilerna samt en kopplingsdosa för all el som ska ut till bilen från hytten. Notera ny placering av bromsservot som numera sitter på vänster sida då originalplatsen inkräktade på motorn. Motsvarande hål skars ut i karossen och en förstärkning svetsades dit för att styva upp kanterna där gummilisten pressar Hålet för främre motorkåpan svetsas igen då den inte längre kändes som nödvändig samt att hytten blir lite tystare ifrån motorljud. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Jeg bøyer meg ydmykt i støvet. Slike ferdigheter er misunnelsesverdig. Jeg venter med spenning på fortsettelsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Rigtigt lækkert arbejde, som altid! Jeg kan se der er flere ideer vi deler, såsom at svejse ihop facken bakom hjuljusen. Den spak du har hittat kommer jeg nok at låna til vores, hvad er slaglængden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Måste du fuska ihop allt hela tiden Daniel, det ser ju förjävligt ut det där... Â Kanonjobb som vanligt!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Nu vill jag se mer bilder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Jeg kan se der er flere ideer vi deler' date=' såsom at svejse ihop facken bakom hjuljusen. Den spak du har hittat kommer jeg nok at låna til vores, hvad er slaglængden?[/quote'] Ja jag har retat mig länge på att det är så lite förvaringsmöjligheter inne i en 13:on hytt, så det fick bli att förstora det som gick när jag ändå var igång med kaross jobb. Spaken du menar är det till fördelningslådan? På den vet jag inte slaget så på rak arm men det är tillräckligt för att kunna sköta hög låg och neutral utan bekymmer, ett plus med en separat spak är betydligt mer distinkta lägen. Missade att lägga in en bild på hyttlåset innan så här kommer den, låset hänger i 4 stycken gummibuffrar av industrikvalitet med m10 gänga. Vajermekanismen kommer på plats där jag modifierat mercedes delar till lådan. Notera fästet för fördelningslådans vajer där det blir en direkt koppling mellan spak och låda. Alla slangar som behövs på bilen till bränslematning och returen, avluftning, diffspärrar, winchen m.m är av 8mm pneumatikslang med fästen inhandlat på http://www.dunlophiflex.se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Takk for svaret Daniel! Jeg lavede samme modifikation for et par måneder siden, men har kun skruvat alu-plåt på, da glasfiberhyttens fremväg kommer at sitta där. Jeg har søgt efter et spak til fordelingslådan och din ser perfekt ut Kanon bra løsning med tilt-bar hyt, ock kanon utført ochså, kvaliteten på dit arbete er top-proffesionelt, och bättra end dom flesta af de byggare man ser på Discovery och liknande! Kudos!!! Jeg kan inte lave tiltbar hyt, da glasfiberhyttan och den originale kaross blir et stycka, da vi skal kunna sova over hyttan, så jeg har byggt motorkåpan så at man kan lave større rep igennom den. Inte så "clean" som din, men passande for vort syfte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Kan bara hålla med Erik, finns nog inget "värre" bygge. Den 6 växlade lådan är ren porr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Man får tacka för era värmande komentarer, det glädjer mig att folk uppskattar allt arbete på bilen. Det blir lätt trångt med en annan motor och innan med hytten i original utföranden var det ett jätte jobb för komma åt minsta lilla innanför hytten, För din del låter det ju perfekt med en större lucka istället. vajer till spaken finns i diverse längder på http://www.oeparts.se/ , nu kan jag inte minnas exakt vilken längd jag använde men undrar om inte det var 2.5 meter. Som man ser på bilderna ovanför så är spaken till fördelningslådan rätt hög, denna kapades senare av till mindre än halva längden och en m10 gänga snittades upp samt att en plastkula monterades som jag köpte här: http://www.verktygsboden.se/?id=60774 Handbromsspaken blev även där lite av ett problem med en tipphytt för vajerns skull vilken jag inte ville ha i vägen när hytten fälls upp så det gamla fästet fick svetsas igen och en ny variant av parkeringsbroms fick monteras på ett lämpligare ställe. En bromspedal från mercedes fick bli den nya parkeringsbromsen, med detta var jag tvungen att ta bort spolarvätske behållaren och lägga igen hålet genom karossen så den blir tät, detta var inget större problem då spolarburken senare hamnar på kylvätskebehållarens plats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Det er bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet  Når jeg ser detta så er det kun en Mikke Mus renovering det jeg holder på med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Handbromsspaken blev även där lite av ett problem med en tipphytt för vajerns skull vilken jag inte ville ha i vägen när hytten fälls upp så det gamla fästet fick svetsas igen och en ny variant av parkeringsbroms fick monteras på ett lämpligare ställe. Jeg hatte präcis det samme problemet, den indvendiga delen af handbromsspaket gik imot motoren, så den måtta också kappas av. Jeg har endnu ikke ikke byggt om det, men min plan var at använda et spak af typ som i en Hummer, och jeg har PDF på den och kontakt til delar från USA, så det er inget problem, men din løsning er jo mycket elegant och gör det lättare at kravla gennom hytten til camperdelan. Hvad gør du med kylvätskebehållaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Behållaren blev ersatt av ett specialbyggt kyl med egen expansion som en firma inne i göteborg byggde enligt mina önskemål.  Detta var nödvändigt dels för jag ville ha mer kapacitet på kylningen än vad ett original klarar av men mest för att kylet måste stå kvar i chassit istället för att sitta fast i hytten och följa med i hyttfällningen. Kylet i sig är så stort som det bara gick att få in mellan hytten både i höjd och bredd, kylar fästet är på främre tvärbalken i ramen och vilar på korta gummikuddar tagna ifrån Audi A6. En fläktkåpa tillverkades i aluminium hemma i garaget men svetsjobbet får jag lämna bort till en bekant Kylarkåpan med fläkt monterad på kylet i väntan på att monteras, det lilla mindre kylet som synns i fram änden är till för en chargecooler som monteras på senare i bygget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 28 November , 2009 Rapport Share Postad 28 November , 2009 Vakre sager!!! (specielt skyltet på porten ) Modificere du så hyttan for påfyld, eller bliver det inomhus om så kan säga? Jeg har foreløbig lånt en original 3" kylar, vi får se om det kan holde Toyotaen kold. -og igen har vi samme planer, jeg har monterat chargecooler Jeg ville så gerne kunna se projektet dit IRL, det er når man ser sådant at man bliver inspirerat at gøre endnu bättra selv! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Påfyllningen görs med fälld hytt med borttagen grill, men om man vill så går det även genom luckan i karossen under bromsvätskeburkarna. Just värme utveckling har jag haft en del bekymmer med när campern är monterad och man drar upp i en backe med större motorbelastning, testade ett 3" original i första omgången men blev alldrig riktigt nöjd, hade säkert fungerat bättre om jag använde originalfläkten men jag ersatte den med en elfläkt för att slippa oljudet Nu med det nya kylet så fungerar det riktigt bra, men på det har jag även gått upp till 45mm anslutningar till skillnad mot 31mm på originalkylet, så flödet blir lite bättre. Jag bytte även till en större elfläkt men den ser inte ut att vara i närheten av samma kapacitet som den du fixat. Chargecoolern har jag inte mätt på mer än att första omgången med separat system via dett lilla extra kylet så dög det inte till för att kyla ner under en längre period, vätskevolym och kyl är på tok för litet. Nu varande lösning är kanske inte optimalt men håller iallafall tempen stabil då jag använder motorns kylsystem till att cirkulera genom extra kylet in i chargecoolern vidaren in i motorn, detta var för att slippa öka upp volymen med större kyl, expansion m.m då jag redan ligger i gränsfall på övervikt. Om du har vägarna förbi göteborg så är det bara att titta in på en kopp kaffe och en titt på bilen. Notera aluminiumplåten under kylet som ska rikta fartvind in till cellerna, högre upp synns även den avkapade spaken till fördelningslådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Bygget ser ju bra ut! ang kyl när jag byggde mitt lade jag till rejält så pass att kylet går ända ner till undre biten på rambalken och nedre kylfäste bara blev en kraftig bandjärnsbit fäst tvärs under balkskenorna med gummimellanlägg . övre fästet blev bara en ögla hängd på en bult med två kraftga gummi brickor. c202 ramar flexar en del och fler än 3 fästpunkter så är det risk att kylet spricker med tiden. expansion: bytte ut ena bromsbehållaren till volvo 140 kärl lättåtkommligt innifrån hytten Ett tips till husbilsbyggarna eller de som vill ha varmt tvättvatten. lägg in något varv koppar slinga i toppen av kylaren när ni ändå bygger kyl. 2-3 varv räcker gott ni får varmvatten som ovavbrutet klarar 60-70 grader eller mer, en större diesel håller sig varm till dygnet efter så lagom varm vatten finns till morgontvätten utan att motorn slagits igång. kör man med lös v-växlare måste motorn vara igång för att få varmvatten. Tittade på de tidigare bilderna är fd och v-lådan helt fixerade till varandra? eile2009-11-29 12:38:28 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Tittade på de tidigare bilderna är fd och v-lådan helt fixerade till varandra? Bägge lådor är skruvade i den vagga som synns på bilden, så dom hänger inte separat om det är det du menar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Original stötfångaren passade inte riktigt in i den look jag vill ha samt att gångjärnsfästena inte passar in hundra i den smala stötfångaren Den lokala byggfirman fick klippa till en 2mm plåt och bocka den till en u-profil, samt att 2 mindre raka plåtar klipptes. En avsmalande form i bägge hörnen skars ut samt plåtremsor bokas till som lock. En förstärkning invändigt som håller fast långa M12 muttrar så inga bultar synns framifrån vid montering. Notera även att hörnet får en till avsmalnande vinkel samt att hål borras ut och muttrar svetsas fast för bågarna. vänster sida klar. Höger sidan klar och 2 fotsteg kombinerat med extra luftintag till kylet börjar ta form. Stötfångaren är klar, med gångjärnsfästet infällt. notera dom nya dragöglorna på varje rambalk. Kyket fick sig ett stabilt galler för att inte få in grenar och annat under terrängkörningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Fy 17 vad du ligger i, Å riktigt bra samt snyggt och prydligt som vanligt när det skruvas och fixas i Lindblads garage Det är alltid lika intressant och trevligt att få se vad som händer där och det händer mycket och ofta Finurliga genomtänkta lösningar på allt, Helt otroligt vad ni får till där, följer med spänning vad som händer härnäst Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Ett imponerande bygge! Jättekul att läsa om och se bilderna, nackdelen är väl att man får så mycket idéer till nya egna projekt innan man är klar med de man håller på med... Nu vill jag gärna se bilder på gångjärnens infästning i hytten. Mvh Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 29 November , 2009 Rapport Share Postad 29 November , 2009 Hmm ser nu att det missats lite med bilderna, så jag har inte några toppen bilder direkt på gängjärnen under byggtiden Men dom som är närmast kommer nu. Gängjärnen är byggt av 2mm plåt som var för sig är lagrade i 2 stycken krängningsarmslagring från en Mercedes W203, dessa består av ett gummi och ett överfall i aluminium som med två M8 bultar skruvas i stötfångaren, totalt så sitter varje gångjärn fast i stötfångaren med 4 stycken bultar och 4 stycken i karossen En förstärkningsplatta av 2mm plåt invändigt i karossen för att stabilisera upp lite mer, en på varje gångjärn. När hytten är nerfälld och låst vilar den på 4 stycken 50mm gummikuddar på original karossfäste samt hyttlåset sitter fast i 4 stycken gummibuffrar, detta gör att hytten är helt gummi dämpad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.