Gå till innehåll

SNÖLEK


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Hej vänner,

 

Som jag lovade i tråden väderrapporter så skulle vi ut med våra bilar och leka i snön idag! Och det har vi gjort! Herre jesus Amalia vad syndigt kul det var!

 

Jag hämtade Uffe, och sen åkte vi upp till Smedjan- bara det ett äventyr då vägen dit inte är den bästa! Ni som varit och hälsat på kan nog intyga det- och sen lägg till 40 cm snö i dom backarna........ Men 745:an är ju nyskodd med nya fina vinterdäck så den harvade sej upp!

 

Väl där uppe så började jag klä av Valpen presseningen och kröp under för att stänga kranarna till kylet. Sen hade jag med 7 liter kokhett vatten hemifrån och började fylla på! Vi var beredda på att få ta till kablar för den har ju stått ett tag nu. Men icke, en dusch med startgas sen stog den och morrade som en kåt schäfer och ville ge sej ut på jakt i den djupa snön! Även Uffes Lille Skutt startade direkt så snällt.

 

Nu var vi redo, och vi började med att åka upp till en stuga som ligger ensligt till, där vände vi och åkte tillbaka ner mot Smedjan. Men när jag såg ett gärde med ett vackert vitt snötäcke som låg helt orört så kunde jag inte låta bli! Full fräs ut i snön och på 4 låg så drog jag runt så fort det bara gick med Brand-Valpen. och Lille -Skutt efter! Det var mellan 30 och 50 cm snö, så Uffe hade lite svårt att hålla farten uppe, Men satan i gatan vad skoj det var! Men jag måste nog erkänna att det hade nog varit skönare med tak och värme i den.........

 

Lite bilder som utlovat!

 

Lille-Skutt på väg upp till stugan, detta är en skogsväg med mycket träd runtom, så det var inte så mycket snö där- skulle bli mera......

Snösväng_003.JPG

 

Brand-Valpen parkerad vid stugan. Här var det mer snö, Skutten fick se sej besegrad trots norra europas tyngsta högerdojja!

Snösväng_005.JPG

 

Så här blir det när man kör öppet i skogen vintertid...... Råkade kana i sidled och stöta emot ett träd lite, ni kan inte ana hur mycket snö det finns i en trädtopp- och givetvis hade jag glömt mössan!

Snösväng_006.JPG

 

Nu har vi kommit ut på fältet, Visst är det vackert som ett naket fruntimmer!

Snösväng_009.JPG

 

Det var allt folks, hoppas vi får se fler bilder med terrängbilar i snön! F*n, jag känner mej lite frusen än, men det kan en liten Jäger råda bot på! Skål på er och God Hjulicon_biggrin.gif

 

 

SKREV OBELIX
OBELIX2009-12-20 16:09:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha' date=' det där såg kallt ut!SBAT, ut och öva bredsladd! 40an är ett alldeles utmärkt verktyg för sådant [img']smileys/PDT_Armataz_02_23.gif[/img]

 

 

 

 

Ett redigt 6-hjulsställ borde vi la kunna fånga på bild :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kör hårt! Kan jag ut och åka öppet i 12 minusgrader så kan nog alla det! Läckert med vinterbilder på offroadfordon!

 

Kunde inte låta bli att lägga in en kontrastbild från i somras:

 

toppen.JPG 

Här står den på toppen av en kulle i Kolmårdsskogarna!

 

SKREV OBELIX
OBELIX2009-12-20 23:46:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag fick vi i Smedjan offroaders ett trevligt uppdrag!

 

Det var ledaren för jaktlaget som hörde av sej till Uffe och undrade om inte vi kunde hjälpa till med mata rådjuren på markerna. Självklart kunde vi det. Så iväg till garaget och starta upp våra bilar för att möta upp jaktledaren. Han hade sett att vi åkt i skogarna kring garaget och tyckte vi skulle få komma ut på riktigt för en gångs skull! Så det bar iväg ut till utfodringsplatserna med säckarna, och snart var området klart. Då var det bara att åka ut på E22:an och fara bort till det andra området och göra samma sak där. Jag stannade till vid Smedjan för att fylla på lite vatten, så jag hamnade på efterkälken lite. Så när jag kom med valpen på Nyss nämnda väg så mötte jag polisen! Dom vände ju så fort dom kunde och satte efter mej. Men jag var ju framme där jag skulle svänga av och åka in i skogen, ochdet var några decimeter med snö så dom goa poliserna valde att åka ner till kontoret och ta en kopp kaffe istället. Dom insåg att deras V70 inte skulle komma så långt i snön..  Men dom hade kammat noll om dom hunnit ikapp- den är ju fullt gatlegal och jag var nykter också!

 

Hade inte kameran med- men det är på samma område som vi var ute och lekte på för nån vecka sen.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Utan risk för skada på plant eller  ungskog.

Hmm. ja det var när jag var med i S.O.R.K som vi kollade  in vad lagen hade att säga i ärendet. Typ 1981. Minnet vill väl bara minnas sånt som är bra.

 

-Visst, lite en tolkningsfråga på vad "utan risk" innebär. Men tex. ett kalhygge kan ju knappast vållas större skada.... såvida det inte har blivit planterat nyligen.

 

En annan bra lag föreskriver:

-Envar äger rätt at släppa sin sugga lös i ollonskogen. Den är väl från 1600-talet, men ändå. Om man nu äger en sugga så....PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst lagen, Och det här är ingen ungskog med planteringar utan riktigt gammal skog med många gamla traktor och körvägar i, dessutom var det tre decimeter hård snö som täckte marken.. Och skälet till att vi blev tillfrågade var att enda fordon som gick att uppbringa för ändamålet var min hyresvärds New Holland traktor som väger in på 7 ton. Så Markägaren, jaktledaren och vi var väldigt överens om att min valp och Uffes Suzuki var mer lämpade att köra ut mat till foderborden. Dom säger att just rådjuren far väldigt illa av skaren nu, dom river sönder sej på benen och får sår som inte läker alls. Med infektioner som följd.

Riktigt kul att göra en nyttig insats med våra bilar!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas vi får se fler bilder med terrängbilar i snön!

De kan vi väl fixa PDT_Armataz_02_02.gif

 

Dom 30 cm snö som kom innan jul försvann redan dagarna efter jul' date='och ersattes i natt av 5 cm pudersnö.

Inte dom 50-100 cm man hade hoppats på,men man får ta det man får [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img]

Så här kommer lite bilder från en snöklädd skåneskog.

 

010.JPG

 

002.JPG

 

003.JPG

 

004.JPG

 

005.JPG

 

006.JPG

 

007.JPG

 

008.JPG

 

009.JPG

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det test av slirskydden på 11:n.

5 minuter per kedja plus någon minut för efterjustering PDT_Armataz_02_02.gif

PICT2483.JPG

 

Soligt och fint väder i Degeberga idag.Som gjort för Tgb-körning PDT_Armataz_02_30.gif

PICT2485.JPG

 

Branta backar.....

PICT2488.JPG

 

....och fin utsikt

PICT2486.JPG

 

....åt båda hållen PDT_Armataz_02_23.gif

PICT2489.JPG

 

Nästa backe att besegra

PICT2490.JPG

 

Även den rätt brant

PICT2491.JPG

 

En filmsnutt utlovades också i en annan tråd,så varsågod.

[tube]
[/tube]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S

I dag har vi oxå varit ute o lekt lite..

Började med att kalle körde fast vikingen på vägen dit i en snödriva! Som tur var kom en hjulastare o drog loss honom..

 

30237584.jpg

 

BV gick riktigt fint i snön!

 

30237586.jpg

 

30237585.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sen kommer ju dom här alternativa lekarna....... PDT_Armataz_02_11.gifPDT_Armataz_02_10.gif

 

Till detta behövs:

1 st BV..

40m rep...

1-2 lättlurade perssoner...

 

30237575.jpg

 

 

30237581.jpg

 

 

30237578.jpg

Lite knivigt i början.....

 

 

30237582.jpg

Lite träning så gick det fint!

 

30237583.jpg

 

De var allt från oss denna gången!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har ju vart en hel del åkande under helgerna, kanske inte alltid kameran framme men...

 

A1.jpg

 

Startar har det gjort, ibland kanske lite småhjälp av att ladda nån timme innan...

 

Vissa samhällsinsatser är också gjorda för mindre köldtåliga bilar..

A0.jpg

 

Men tonläget börjar bli lite högt...

 

A2.jpg

 

Utgifterna rullar in, nåväl nu ska det var roligt!

 

A01.jpg

 

Ut i naturen PDT_Armataz_02_02.gif

 

Men..

 

A3.jpg

 

Vilket sätt, att ploga upp en snövall diket vid infarten (ja eller utfarten för mig då) vid stora vägen? Fast "Det där var ju nstan roligt" citat sambon i högersätet på väg till OBS när vi elegant gled förbi...

 

 

Fast det vart inte billigare...

 

A4.jpg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...