Gå till innehåll

SNÖLEK


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Sol og snø..... og en terrengbil PDT_Armataz_02_02.gif

Vinsj_flakbil_003.JPGVinsj_flakbil_004.JPG

Snodig, men be unga rydde rommet sitt....nææ, tar tid. Men si at vi skal ut og kjøre terrängbil...da er unga ute i bilen før far har fått på seg skoa PDT_Armataz_02_07.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

PDT_Armataz_02_23.gif Ja så är det med ungar, ja även med oss vuxna i bland PDT_Armataz_02_05.gif

vi satt och funderade lite över däck i går, jag vet ju att petlas däckena är utmärkt på valparna på sommaren,

och i går med den snö som var, verkade det nästan som om smalare däck som lättare kunde gräva sej ner till fast mark var att föredra. Då det inte bar att köra ovan på snön.

Hur är Petalas däckena att köra med vintertid ?

Vet ju att Trond och Cato är nöjd med sina, men har för mej att han pratade om att de satt på äldre däck med sämre mönster i och flera hundra dubbar i varje däck till vintern, då detta gav bättre egenskaper på snöiga isiga Norska vinter vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag en klart ofrivillig upplevelse i eftermiddags. Skulle utfodra vilt på jaktmarken, får möte med en dåre som inte håller till höger. 

P1000744.jpg

Litet traktorhjälp, menP1000745.jpg

den kör också ner i diket och det är snorhalt och djupt. Högra bakdäcket är nära att tappa markfästet helt.P1000746.jpg

Fast till slut gick det. Får snickra nytt stängsel till vårenPDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_23.gif Ja så är det med ungar' date=' ja även med oss vuxna i bland [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

vi satt och funderade lite över däck i går, jag vet ju att petlas däckena är utmärkt på valparna på sommaren,

och i går med den snö som var, verkade det nästan som om smalare däck som lättare kunde gräva sej ner till fast mark var att föredra. Då det inte bar att köra ovan på snön.

Hur är Petalas däckena att köra med vintertid ?

 

 

 

Turen i  dag er faktiskt den lengste med bilen siden jeg kjøpte den November -08, ca 8 km.

Syns de virket ok på den turen, på snø/isdekke. Er vel litt kort tur for å kunne uttale meg syns jeg.

Beholder jeg den, blir det kun en sommerbil. Men skal ha den på Eu-kontroll, derfor er den ute en tur nå.PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite (eller en hel del) kört i skogen idag.

Slirskydden åkte på bakhjulen då jag misstänkte att där va en hel del snö uppe i skogen........

PICT2579.JPG

 

...vilket också stämde ganska bra PDT_Armataz_02_03.gif

PICT2585.JPG

 

55-60 cm på sina ställen PDT_Armataz_02_44.gif

PICT2584.JPG

 

PICT2588.JPG

 

Vita hjulsidor på tgb:n

PICT2596.JPG

 

Beundra utsikten innan man kör ner PDT_Armataz_02_03.gif

PICT2601.JPG

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_23.gif Jjag vet ju att petlas däckena är utmärkt på valparna på sommaren

 

Det är som natt och dag. Jag var ute och varmkörde 903:an med Petlas idag på lite oplogade vägar och de drog något makalöst bra. Som jämförelse tog jag också en tripp med 902:an som det ligger Cooper S/T på. Den tog sig fram men inte alls som den andra och då körde jag ändå i spåren efter Petlasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Puppe: Ser ut som att det blev en abrupt inbromsning. Hoppas du och valpen klarade er bra. Stannade trafikmarodören och kollade läget eller brännde dom vidare?

Jag passar på att leverera ett citat från en bekant som körde taxi i många år. "Det kan vara värt en spegel för att lära folk att hålla sig på sin sida"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Efter att ha tittat på era bilder så var jag tvungen att ta med grannen ut på en liten sväng, han fick röja väg

 

001_600x402.jpg

 

Lagom med snö för att slippa köra diffat

002_640x429.jpg

 

003_640x429.jpg

 

Efter ett tag kom vi fram till en ganska brant backe som vi normalt kör nerför. Den måste ju testas uppför och fortfarande utan att spärra axlarna. Körde där på nyårsdagen senast så det var ca 30 cm snö i de gamla spåren.

 

004_640x429.jpg

 

Bara att lägga i 2an låg och gasa så ska det nog gå...

 

005_640x429.jpg

 

006_640x429.jpg

 

007_640x429.jpg

 

Kom lite ur spår...

 

008_640x429.jpg

 

009_640x429.jpg

 

010_640x429.jpg

 

Gick ju bra det där. Man kan bara bli imponerad av hur bra de här bilarna är i terrängen. Som ni ser fuskade jag lite, har ju kedjor och snö som barlast på flaket men kul var det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Fin fint det därPDT_Armataz_02_44.gif

Filmade när ja var ute och körde i snöovädret  fredag kväll den 29 jan
Tyvärr blev det inte mycket till film

Får se om jag lägger upp den här.

Befann mig på en lite grus väg Det var mörkt och snön yrde. Hade med andra ord dålig sikt
Tyckte vägen var lite knutig. Tittar till vänster om mig
och då har jag 2 snöpinnar på den sidan 
OBS Här är en som kör på åkern

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jeep_tom

Härliga bilder ni lagt upp! Trevligt att se att man faktiskt kan ha roligt under den snöfyllda åerperioden medPDT_Armataz_02_11.gif

 

Delar med mig av några. Fler finns under BV202 delen på forumetPDT_Armataz_02_02.gif

 

854763_tdfo3a.jpg

854759_a8c2qx.jpg854761_avkduv.jpg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Blev grundlurade på snön och fick regn och plus grader i stället

Så våren står på tur

 

Här en mycket dålig film från snöovädret fre 29 jan sent på kvällen.

Då vi fick all den snö som nu regnar bort

 


 

 

Mvh Arnberg

 

 

Karl XI2010-02-19 16:07:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev grundlurade på snön och fick regn och plus grader i stället

Så våren står på tur

Här en mycket dålig film från snöovädret fre 29 jan sent på kvällen.

Då vi fick all den snö som nu regnar bort

Mvh Arnberg

Enslig väg' date=' är ju ingen mötande trafik?? [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Då det har snöat som tusan här det senaste dygnet var vi tvugna att ta tillfället i akt PDT_Armataz_02_03.gif

 

Vi körde på en grusväg som är ca 500 meter. Den biten tog ca en halvtimme att åka PDT_Armataz_02_08.gif Vägen var täckt med uppemot 70-80 cm snö och djupare på vissa ställen.

 

HPIM6891.jpg

 

HPIM6893.jpg

 

HPIM6894.jpg

 

HPIM6901.jpg

 

Vinter.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Var åxå ut å skulle ta mig en tur i snön igår,,

Kom några kilometer på vägen,, sedan skramlade det till,, ingen drivning,, kul,,

Hoppas på att det är nått som e lättfixat,, ska släpa hem pärlan i eftermiddag,

Sitter just nu och funderar på om det inte kan vara så att det sitter ett drev bakom luckan där kraftuttaget ska sitta som lossna för flera här på forumet?

Har för mig att jag hört nått om det,,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Jag har läst till och från på detta forumet under ett års tid eller så, men har inte reggat mig förrän nu. Jag kan knappt meka och mina erfarenheter av terrängbilskörning är inget att skryta med, men jag gillar stora och gamla bilar och man måste börja nånstans.

 

Här är lite bilder från i vintras:

 

 

Fastkörning i diket. Fick dras upp med traktor. Kanske hade funkat att vinscha upp den. Tyvärr var jag själv inte med på denna resan.

dike1b.jpg

 

dike2b.jpg

 

dike3b.jpg

 

 

Utan någon som helst erfarenhet av terrängkörning men med oerhörd optimism lade jag i fyrhjulsdriften och begav mig ut mot nya djärva mål i kung Bores rike med Chevan.

fast1b.jpg

 

 

Jag kom ca fyra meter sen var det färdigåkt.

fast1c.jpg

 

 

Suggan till räddning. Först försökte vi dra ut den med draglina, men trots fyrhjulsdrift fick suggan inte grepp utan stod bara och spann med hjulen.

fast2b.jpg

 

Dock funkade det finfint att dra ut den med vinschen. Efter att Chevan var ur vägen besegrade vi snön med suggan istället. Tyvärr har jag inga fler bilder från resten av resan som gick genom 50 centimeter snö och några snödrivor.

fast3b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Trevliga foton,

och en väldigt fin sugga du har.

Nä det går tungt och är ordentligt halt nu när det blev blidväder.

Du skall nog vara väldigt nöjd med att det gick så pass bra i djup snön, många inklusive mej själv kör ju med kedjor på nu när det är så här mycket snö,

Skulle tro att det gått tungt i blöt snön ändå för dem som varit ute och kört i dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S
många inklusive mej själv kör ju med kedjor på nu när det är så här mycket snö' date='

[/quote']

 

 

Kedjor är väl lite mesigt??? PDT_Armataz_02_05.gif  PDT_Armataz_02_10.gif

 

Var ute o rastade dom gamla vagnarna ett par timmar i dag...

 

30517858.jpg

 

30517859.jpg

 

30517861.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S

Det är tjeckiska bandvagnar OT-810. Dom byggdes åt tyskland under WW2 i bla skoda fabriken. Efter kriget fortsatte tjeckerna bygga dom fast då åt ryssarna. Ända ändringarna är maybach bensin motorn är utbytt till en diesel V8 (luftkyld) och att det inte är nållager i navena längre. Den längst bort är byggd -48 den närmsta är från -46.

Sen är det lite små detaljer som skiljer. Orginal har OTn även tak. Men dom här två är ombyggda så dom liknar dom tyska under WW2Mikael S2010-02-27 18:52:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gött jobbat me de gamla damerna....

 

snökjedjor är för pussys..... larver rules.

 

P.s om man är senior member på ett terrängforum och inte vet vad en Sdkfz 251 är och ser ut, vad gör man då på fritiden? PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...