Gå till innehåll

Okänd packbox *som blivit kopplingsrenovering mm.*


Gäst goethe

Rekommendera Poster

När jag i godan ro plockade ut växellådan ur motorn på min 3314-valp så kom det en packbox med ut. Den är märkt S-4066. Finns det någon misstänkt packbox som borde sitta där i krokarna? Den är ca 5 cm i diameter, skulle tro att det dock bara är den inre biten av packboxen som kommit ut.

 

 

 

< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">goethe2011-02-10 17:54:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Mellan motorn och växellådan? Det sitter en packbox på motorn  i bakänden av vevaxeln, men den är större. Det sitter en på växellådan men den sitter bakom metallstruten som utrampningslagret glider emot. Kan inte komma på någon annan packbox det kan vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var när jag drog ut växellådan som jag såg den ligga vid urkopplingsgaffeln vill jag minnas.

Det ska inte sitta något mellan t.ex. urkopplingsgaffeln och urkopplingslagret? Har studerat packboxen närmare och har kommit fram till att det nästan måste vara den indre delen av packningen, den som har en liten metallfjäder runt sig och som pressar mot axeln. Innerdiameter är ca 43 mm, är axeln (eller kanske snarare skyddet som ligger rung axeln) från växellådan kanske det måttet? Är inte hemma så jag kan inte kontrolera själv... Med tanke på att packboxens ytterdel, den som ger själva ytterdiameter, saknas tillsammans med metallfjädern som ska klämma axeln så är det troligt att det ligger en del kvar där inne någonstans....

 

Sen har motorn som sagt läckt olja en hel del, den sipprar ut undertill precis mellan motorn och kopplingskåpan. Tänkte om det kan vara en ledtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Om det bara är en halv packbox som kommit ut kan det vara främre packboxen på växellådan som ålat sig ut under urtampningsllager-stöd-röret. Lossa de tre insexskruvarna och se efter hur det ser ut under.

 

Det stämmer också med olje läckaget. Då är det växellådorna som tömts på olja. Det är inte tätt mellan växel och fördelningslåda så se till att fylla på olja i båda växellådorna.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Består inte urtampningslagret av ett kullalager? Och borde inte det i så fall ha en tätning för att hålla smutsen borta? Skulle kunna vara den tätningen som lossnat.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror (efter att ha tittat på sprängskiss) att urkopplingslagret har två metallbrickor som skyddar lagret, alltså 2RS eller vad sådana lager heter.

Enligt sprängskissen ska det mycket riktigt sitta en liten packbox precis vid början av hylsan som skyddar växelaxeln, alltså i stort sett mot växellådans yttervägg.

Visst är det också fjärde växelkugghjulet som ligger längst fram i växellådan? Anledningen till att jag plockade ur växellådan var att jag inte kunde få i fyrans växel så kanske finns det ett samband, t.ex. att packboxens innerfjäder blockerar någonting eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kontrolerat växellådans yttre packning, den satt kvar som den skulle. Problemet bör således vara vid kopplingen. För inte kan väll en del av en packbox ta sig fråmn motorn till kopplingen på något sätt? Vet inte hur det ser ut där inne...

 

*edit

 

har nu också varit inne vid kopplingen och snokat lite i mörkret. Jag tycker allt ser helt ok ut, jag tog ut hylsans som urkopplingslagret sitter på och noterade att packboxens dimension är typ densamma som den yta urkopplingsgaffeln ligger mot, alltså om packboxen suttit på en axel med samma dimension som urkopplingsgaffeln ligger mot så hade den tätat. Om det hjälper något...

Tre bilder, två på den förbannade packboxen. en bild visar urkopplingslagret, det är alltså på den nedre lite silvriga ytan som boxen går på.

 

http://img152.imageshack.us/i/img2526d.jpg/

http://img535.imageshack.us/i/img2527hm.jpg/

http://img404.imageshack.us/i/img2528i.jpg/

 

Att olja läcker ut från motorn via kopplingskåpan, vad kan det bero på? Eller är det kanske normalt att det rinner ut lite? Ser att det finns en liten "öppning" i plåten där oljan rinner ut så det kanske ska vara så?

goethe2011-02-09 17:21:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit och försökt komma på vad den kan vara till men kommer inte långt... Utgår från kopplingens sprängskiss men ser ingen packning som skulle kunna vara den eller en plats där den kan passa in och fylla en funktion...

1248x8p.jpg

Nedan följer fyra bilder. De två översta är hur det ser ut nu när jag tittar in. De två undre har jag tryckt in packboxen lite för att se om det verkar som om den skulle kunna sitta någonstans men ärligt talat tror jag bara att den skulle kunna sitta längst in, ovanpå den grejen som håller i växelaxelns splines men då skulle den inte fylla någon funktion?

Usch. citerar mig själv "Att olja läcker ut från motorn via kopplingskåpan, vad kan det bero på?

Eller är det kanske normalt att det rinner ut lite? Ser att det finns en

liten "öppning" i plåten där oljan rinner ut så det kanske ska vara så?"

 

 

35d41zt.jpg

29cl95c.jpg

a17678.jpg

2yjqwwn.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig lossat en låda med att bara dela den i svepet, hur ska du veta hur urtrampningslager ser ut eller om det snart är dax att byta koppling eller om bakre packboxar börjat läcka eller vilket som händer ibland att bultar till tryckplatta börjat släppa.   Riv väck skiten och gör jobbet riktigt annars åker du bara på backjobb.

ca 5 cm packbox kass urtrampningslager ca 3,5 pbox stödlager svänghjul   3cm lagerstrut 

packbox sitter på 3 ställen på de mindre volvolådorna.  i svänghjulet, i utrampningslagret, i lagerstruten till vxl 
hade du inte vxl strul 3-4 kolla glapp ingående lager ger kassa synkningar och dåligt nållager.

eile2011-02-09 19:46:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig lossat en låda med att bara dela den i svepet' date=' hur ska du veta hur urtrampningslager ser ut eller om det snart är dax att byta koppling eller om bakre packboxar börjat läcka eller vilket som händer ibland att bultar till tryckplatta börjat släppa.   Riv väck skiten och gör jobbet riktigt annars åker du bara på backjobb.

ca 5 cm packbox kass urtrampningslager ca 3,5 pbox stödlager svänghjul   3cm lagerstrut 

packbox sitter på 3 ställen på de mindre volvolådorna.  i svänghjulet, i utrampningslagret, i lagerstruten till vxl 
hade du inte vxl strul 3-4 kolla glapp ingående lager ger kassa synkningar och dåligt nållager.

[/quote']

 

Så det ska alltså sitta en box vid urtrampningslagret (nummer 25 på sprängskissen ovan)? Ser ingen sådan på bilden...

Har tagit bort svänghjulskåpan men jag känner mig inte helt pigg på att ta bort kopplingen, för då ska den centreras osv?

 

Men om jag nu skulle "behöva" ta bort kopplingen, hur bökigt är det egentligen?

< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en släng av "åt helvete med valpjäveln" så jag drog av kopplingen och svänghjulet.

Så nu blir det till att byta alla packningar osv som jag kommer åt, vilka blir det alltså?

Vevaxeln stödlager är väll det lilla som sitter där i alla fall. Sen är det den där ringen runt vevaxeln (för visst är det väll den som tittar fram med 6 skruvar i sig? Den ser onekligen ut att läcka om jag får säga det själv, vilket också skulle förklara varför det har droppat olja från svänghjulskåpan. Kan jag få bort den tätningsringen utan att demontera hela vevaxeln och spränga motorn i småbitar, alltså bara lirka ut den på sidan av vevaxeln?

 

Koppling var det också: Att den är använd håller jag med om men hur pass sliten är den tycker ni (se bild i länken längst ner i inlägget)? Det är inte hela världen att köpa en ny koppling verkar det som, har tittat lite på denna: Skulle den passa?

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=523007&CarReference_ID=2575&CategoryType_ID=1

Annars har mekonomen en för en Amazon 1962-68 B18 utan urkopplingslager för ca 1200:-, art nr 05-622014509.

Eller denna:

http://folkraceshop.se/kopplingssats-volvo-b19-b20-b21-b23-78-sachs-10-splines?category_id=80

För att få på kopplingen sedan verkar det englit rep-handboken behövas en massa specialverktyg, räcker det med en centreringssats från biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Centreringsverktygssats-17-delar/

 

Fortfarande inte ett spår av det trasiga packboxen för övrigt.

 

bifogar en massa bilder nu så kanske kan någon trevlig och intresserad person ögna igenom dom och se om något verkar helt fel eller galet (slitage, att det fattas något eller liknande)?

 

092ut.th.jpg

093cr.th.jpg

094z.th.jpg

095qh.th.jpg

096y.th.jpg

097rr.th.jpg

098al.th.jpg

099hn.th.jpg

100ce.th.jpg

101czq.th.jpg

102mco.th.jpg

103qt.th.jpg

105ql.th.jpg

106nx.th.jpg

107nb.th.jpg

108r.th.jpg

 

 

< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">goethe2011-02-10 17:54:42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollestefan

Du kan säker andvända kopplingen ett tag till...Men du har fått olja på den eftersom packningen mot vevaxel har läkt,så jag skulle byta.

Du måste lossa oljetråget när du byter packning vi vevaxel

TANK VAD BRA DET BLIR....SEDAN ALLT ÄR BYTT

Skruva på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvar som en manisk mink. Visst är det bensin man får bort oljan med? Men annars tänkte jag att det kanske är lika bra att byta till en ny och fin koppling, så behöver jag inte oroa mig över den på ett tag?

 

Såg att jag lade upp två bilder på växellådan. De hör egentligen inte riktigt till utan de rör ett annat problem. Att jag inte kan växla till fyran. Visst ser det ut att vara något trasigt precis bakom fjärde drevet på dessa bilder: Synkring eller vad det nu kan tänkas heta.

 

110tqv.th.jpg

111tf.th.jpg

 

< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">goethe2011-02-10 18:13:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plåtblecken som håller synken har hoppat ut troligen är ringfjädern kass men du har nog mer som är kass i lådan nå¨lager samt för mycket spel ingående lager eller i hela lådan, bara riva och lyfta i hela delar igen,, kopplingen skulle inte jag sparat på med tanke på den tid det tar att göra om jobbet.  ank centriering så bästa centreringsdon är en växelådsaxel så du kan ju sätta kopplingen innan du plockar ihop lådan annars har jag alltid använt ena förlängaren i hylsatsen men det går med vilken rörbit som helst lika mycket juck åt alla håll när du drar dit tryckplattan, bara den centrerar tillräckligt så du får dit lådan sen centrerar den perfekt vid första gången du trycker mer kopplingspedalen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

093cr.th.jpg

Det är vevaxeln som har de 6 bultarna. Runt den sitter en packbox. Packboxen hålls på plats av aluminiumkåpan som sitter utanför. Alukåpan kan du bulta loss och dra av vevaxeln utan öppna motorblocket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det står här hur det hur hänger ihop och hur man byter blecken. Det är rätt meckigt att få in och ut axeln med alla drev och det gäller att hålla reda på hur allt ska sitta. Det är många smådelar men inte alls omöjligt att göra.

-du kommer behöva en lageravdragare och en låsringstång annars tror jag inte att det var något speciellt.

Angående att "skrota skitvalpen" så är det nog bara att förlika dig med att den kommer gå sönder med jämna mellanrum. Det är en 50 år gamma konstruktion med allt vad det innebär. Men varje gång du lagar något lär du dig och det går lättare nästa gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden för en fråga som troligtvis TS senare oxå kommer att ha nytta av.

 

 

 

Vad är det för åtdragningsmoment på svänghjul och tryckplatta?  rev ner lådan igår, första gången, gick rätt smidigt. lite mer bult än vad man varit van vid :D
monkysa2011-02-14 03:11:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är denna packbox rätt monterat? Alltså den som sitter runt vevaxeln. Hittar den intepå någon sprängskiss och enligt meca så ska B18 endast ha en filtring där, vad är rätt?< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Ja, B18 motorerna i personbilarna hade en filtring som packbox i bakre ändan. Hur det ser ut på Valpen vet jag inte.

Tänk bara på att om du byter filtring så skall den oljas in riktigt innan du sätter dit den, annars blir den bränd och tätar inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst NivaMicke

Det har varit "standard" att byta ut den gaveln mot nyare och använda riktig packbox där länge nu....

Tänk på att gärna byta bröstkåpan oxå isf... Läcker gärna där annars...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit "standard" att byta ut den gaveln mot nyare och använda riktig packbox där länge nu....

Tänk på att gärna byta bröstkåpan oxå isf... Läcker gärna där annars...

 

Bröstkåpan? Är det den där gaveln som sitter mellan oljetrågets kant och vevaxeln? Borde det inte räcka med en ny packning?

< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...