Gå till innehåll

Okänd packbox *som blivit kopplingsrenovering mm.*


Gäst goethe

Rekommendera Poster

Bröstkåpan kan också kallas transmissionskåpa, då drivningen till kamaxeln sitter bakom den. Och i den finns det en packning som ska täta där vevaxeln går ut, dvs där man bultar fast remskivan som driver generator och vattenpumpen/fläkten.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst NivaMicke
Men den kan jag väll vänta med att ordna med tills jag har monterat på växel- fördelningslåda och koppling? Var dag har nog av sin egen plåga så att säga.

 

 

 

 Jo , men det är lättare nu.... Troligen får du ta loss sumpen oxå , fick jag göra på min...

 

Men det är bara bra , så blir den oxå rentvättad...

 

Kolla oxå stödlagret i vevaxeln , brukar vara dåligt , sätt i ett tätat. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon vevhusventil på valpen? Såg att moderna bilar har det och om nu valpen har det och denna ventil är igensatt tänkte jag att trycket som då kanske skapas i motorn hjälpte till att förstöra min goda packbox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl funnits både öppen (röret) och sluten (eller positiv) vevhusventilation på Volvos B18/20-motorer

 

Jo' date=' det var det jag menade men jag var väl lite otydlig. [img']smileys/PDT_Armataz_02_15.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vevhusventilationen ändå är på tal, i Smedjan har alla valpar öppen sådan, med ett rör som går ner vid sidan av motoren. För oss som inte skäms för att köra i meterdjupt vatten så funderar man ju lite på om motorn kan få en kallsup genom ventilationen om motorn skulle få för sej att stanna mitt i drickat? För den utsätts ju för en akut nedkylning och luften i motorn krymper och det uppstår ett undertryck inuti blocket. Funderar lite på om det går att göra några åtgärder för att förhindra att det kan ske, nån som har några bra teorier i frågan?

 

 

 

UNDRADE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du tar vent-burken från b20 och även olje locket samt sätter en nippel på insuget eller luftburken  tror förresten det finns bild på detta i c202 instruktionsbok som ligger på forumeteile2011-02-16 21:10:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst NivaMicke
du tar vent-burken från b20 och även olje locket samt sätter en nippel på insuget eller luftburken  tror förresten det finns bild på detta i c202 instruktionsbok som ligger på forumet

 

 

 Precis så tänkte jag göra men det sket sig..... olika stora hål i blocket så nyare (B20) oljefälla passade inte på min B18...

 

 Ska svetsa i en slanganslutning uppåt på den gamla så fixar det sig ändå...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...