Gå till innehåll

rayban

Korpral
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

rayban senast vann den dag 30 Juli 2022

rayban hade det mest gillade innehållet!

Om rayban

Profile Information

  • Hemort
    Göteborg
  • Intressen
    räddningstjänst

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

rayban's Achievements

Member

Member (1/1)

2

Anseende bland gemenskapen

  1. Jag har i ett tidigare inlägg klagat över lättkrängda band. Idag var jag ute och gjorde lite nya tester och tog några bilder. Jag har mätt frigången mellan band och skidbalk och det överstiger minimåttet (75mm) med råge. Vi testade att köra ner för en brant (ca25°) slänt och sedan ut på en gräsmatta. På en av bilderna syns ögonblicket då vi lämnar slänten och kommer ut på platten. Några av löphjulen hänger då i luften. Jag tycker det ser ut som att pendelarmarna kärvat fast eller något. På den andra bilden hänger löphjulen också i luften (det synd väldigt dåligt på bilden) och där tycker jag att vinkel mellan pendelarm och skidbalk ser ut att vara alldeles för liten. Den borde väl trilla ner och hamna på 34-40° som det står i verkstadshandboken eller tänker jag fel. För tydligheten ska jag nämna att bägge löphjulen på samma pendelarmspar hängde i luften på bilderna.
  2. Nej vi har alltid haft band med hål för drivhjulen. Jag minns inte vem som tillverkade de vi hade förut men det var en klassisk modell med ståltänder runt löphjulen. Jag kan inte minnas att jag sett någon plastkloss vid spännarna. En kollega har en idé om att vi ska svetsa om och höja det lilla hjulet på mitten/toppen av bandet. Jag är oavsett skeptisk till de här banden. Gummitänderna känns för mjuka. Jag krängde ett band idag igen när jag körde på skrå.
  3. Nu inser jag att Skega har gjort flera varianter på band. Dessa är med gummitänder runt löphjulen och hål för drivhjulen.
  4. Vi har satt på mer eller mindre oanvända Skega-band på vår (räddningstjänstens) vagn och jag upplever dom som slappa och alldeles för lätta att kränga av. Vi har spänt dom i bott. Tips och erfarenheter mottages tacksamt. /Robin.
  5. Jag behöver hjälp att reda ut varför vår bv206 är svårstartad. Vi har en bandvagn på räddningstjänsten och vi upplever den som svårstartad. Den används ju ganska sällan men i normalfallet provstartar vi den var 7e dag och ibland var 14e. Får den stå mer än tre dagar verkar det som att bränslet försvinner ur ledningen och det tar lång tid för pumpen att få fram bränsle igen vilket lär slita rätt hårt på startmotorn. Hittills har vi testat det här: Monterat en backventil på en bränsleslang. Vi satte den mellan pumpen och T-röret till returledning/förgasare. -Ingen effekt. Stängt bränslekranen bak vid tanken/bränslefiltret. -Ingen effekt. Fler tips mottages tacksamt.
×
×
  • Skapa nytt...