Gå till innehåll

Kalle Kula

Menig
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Kalle Kula

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Kalle Kula's Achievements

Member

Member (1/1)

0

Anseende bland gemenskapen

  1. Tack för ditt svar Fredrik. Men några funderingar, TGB 11:ans låda verkar (om jag förstått det jag läst rätt) en annan utväxling som innebär lägre motorvarv vid gång exempelvis på vanlig väg. Stämmer detta? Överväxel fanns ju till ett antal lådor. Däribland till gamla Volvo M46, men får en överväxel verkligen plats? Drev från maseratilåda låter dyrt, med tanke på vad bilarna som sådana kostar så det kan nog avskrivas direkt. Synd med pinjongerna från HOFS är slut. Hade man fått tag i ett ex, hade man kanske kunnat skicka den till Kina för kopiering. Har en bekant som tillverkat metallprodukter där med god framgång. De har moderna CNC-maskiner och det hade troligen varit fler som velat ha om man hade låtit göra en ny laddning.
  2. Först och främst, tack alla för en enormt positiv respons. Idealet vore väl i så fall en fempetad låta från en TGB 20 i kombination med andra slutväxlar? Jag menar, har man ändå ur motor, kan man lika gärna riva ur lådan när man ändå är i farten. Har den femväxlade en utväxling som innebär lägre varv? Var får man samtidigt tag i andra slutväxlar och vad kostar de? Jag skulle vilja förlänga det en aning i bakkant. Givetvis så den är uppvinklad så den inte tar i vid klättrande. Sätta igen (gaveln) dörren bak som ersätts med en husvagnsruta. Ev. att lägga igen sidodörren med plåt, för att sedan sätta i en delbar husvagnsdörr med ventilation, men vi får se. Detta är ett projekt som kommer ta tid. Bilder kommer, men vi kommer båda få hänga länge här om vi skall få se det färdigt Skitbra! Då går det alltså! Går det på en 11, går det garanterat på en 13 som är mer husbilslik. Fördelarna är ju bibehållen totalvikt, dragvikt, lastvikt. Samtidigt lägre besiktningskostnad, besiktning vartannat år osv. Behöver inte förändra något i fjärdringen. Dessutom kan frugan köra den (även om hon troligen skulle vägra). Fasen, hatten av! Snyggt bygge! Daniels bilder verkar till stora delar dock saknas i ombyggnadstråden. Man inser att här ligger man i lä. I vart fall vad det gäller tekniksidan. Man kanske kan bytta inredningsarbete mot mekanikerarbete med någon på forumet. Jag stormtrivs redan. Fördelen med registeringen Personbil klass II är just alla fördelar med B-korts registrering, men slipper nackdelarna. Att kolla över bilen och få någon oberoende som gör det har jag i alla fall. Har en meck som brukar kolla mina bilar innan besiktning. Han lär hjälpa mig med den här också. Ha inte för stor förhoppning på snabb uppdatering i tråden. Detta är ett långsiktigt projekt.
  3. Så, då har den äntligen införskaffats. En TGB 1314 (1415 i aluzink). Bygget är tänkt att bil en terränggående husbil. Drömmen är gammal och bilen likaså. Projektet kommer ske i omgångar. Idén uppstod under en expeditionsresa på Island för många år sedan. Vi stannade en kort stund på en alldeles fantastisk plats. Tanken som slog mig var att vilken fantastisk möjlighet det hade varit, om man någorlunda bekvämt kunnat stanna på platsen och fiskat så totalt avskilt. Trots detta hade kunnat bo någorlunda bekvämt. Terrängbilar är sällan byggda för att varken vara bekväma eller lämpa sig speciellt väl för färd på vanliga vägar. Vad det gäller gamla trotjänare från försvarat gör sig detta faktum verkligen påmint. Den varvar om möjligt mer än den gamla Geländerwagen jag hade för ett antal år sedan. TGB´n har en skrämmande bränsleekonomi. Den går inte att få upp i vettig landsvägsfart och ljudnivån ger tinnitus. Har därför några frågor. Ljudisolering av karrosen, finns det några bra tips som är vettiga att tänka på? Stolar, finns det några lämpliga som passar någorlunda direkt? Utväxlingen, jag har förstått att utväxlingen är annorlunda på TGB 11:an ställt mot TGB 1314. Innebär det några problem att byta låda mellan modellerna i syfte att få mer vettig landsvägskomfort, ljudnivå och motorvarv? Finns det något annat man kan göra för att få en mer vettig gång och varvtal? Dieselkonvertering. Jag kommer troligen konvertera bilen till en 300 Diesel från Mercedes. Finns det några bra saker att tänka på? Finns det några bra erfarenheter vid dieselkonvertering? Vad måste förändras i tank etc? Bilen skall nu göras en ursprungskontroll. Sedan skall densamma typbesiktigas. Jag har visserligen både C-kort och E-behörighet. Ser samtidigt nackdelar att behålla bilen som en C-kortsbil. Dels riskerar man vägavgifter. Bilen måste som C-kortsregisterad besiktigas varje år istället för vartannat. Det begränsar också var den får framföras, då allt fler städer inför miljözoner. Som en C-kortsbil påverkas man också av kör- och vilotidsreglerna s om gäller för tunga fordon. Ett tungt fordon begränsar också vilka som kan köra den, då inte alla i bekantskapskretsen har C-kort. Nackdelen med B-korts registrering är att man måste göra ingrepp i bilens fjädringsväg. Det ger också en lägre dragvikt, även om jag inte tänkt använda densamma som dragbil. Lastvikten blir också sämre. En kompromiss är därför att registera bilen som en husbil (personbil klass II). http://sv.wikipedia....sonbil_klass_II Defintionen i lagstiftningen är: Personbil klass II En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone a. fast monterade sittplatser, b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser, c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och d. bord. Registeringen med tanke på vad den skall användas till borde därför passa fordonet rätt väl. Totalvikten kan också behållas. Dragvikten likaså. Är det någon här som har några erfarenheter att registrera en TGB som en personbil klass II? Finns det möjlighet att ha fler lagliga bältade sittplatser i skåpet? Drag, jag skulle vilja ha ett triplexdrag med möjlighet att lagligt dra tungt de få gånger jag nu behöver det. Finns det några tips om drag och dragbalk för att kunna uppnå bra dragvikt? Störtbåge, funderar på att montera en utvändig störtbåge för att inte skapa onödiga skador på karrosen, om man skulle råka lägga den på sidan. Sett på bilder verkar inte heller krocksäkerheten den bästa. Är det någon som har några erfarenheter av utvändigt monterad störtbåge? Konvertering från 24V till 12V. Bilen har original 24V elsystem. Vid motorbyte får bilen en 12V generator och 12V startmotor. Att konvertera bilen till 12V har också fördelarna att det finns fler tillbehör för camping finns att tillgå. Medför samtidigt konverteringen några problem med instrument, och kabelstammen i övrigt. Att man måste byta lampor vet och förstår jag. Finns det några andra tips kring konvertering till 12V? Förlängning av skåpet. Tanken är att förlänga skåpet i bakkant en aning. Lägga igen den bakre dörren. Använda delar som fönster och pentry från en skrotad husvagn. Är det någon som har några erfarenheter från metallarbete med skåpen? Servostyrning. Är det någon som byggt in servostyrning. Om i så fall, vilka delar har ni använt? LITE KORT OM PROJEKTET OCH OM MIG: Gift trebarnspappa, gillar att fiska. Egenföretagare, jägare, utbildad ekonom, smed, snickare och tungbils-chaufför. Tillgång till fint snickeri. Bekanta med smedja/verkstad. Bilen skall (för att inte förlora sin själ), målas i klassiskt militär-camouflage. Utrustas med vedspis (ja faktiskt). Fokus på bygget ligger på funktion före flärd. Det skall vara praktiskt, enkelt, hållbart och möjliggöra ett någorlunda bekvämt boende. Efter många år på sjön, vet jag att man kan bo litet men ändå bra om det är välplanerat. Lovar att lägga upp bilder under byggets gång, men projektet är långsiktigt, så det lär dröja. Tacksam för alla förslag och tips.
×
×
  • Skapa nytt...