Jag är osäker på priset hos fmv4x4, men jag vill nästan ha för mig att det var närmre 15 för 4 hjul...?
Målet är självklart att det åtminstone inte ska bli sämre. Däremot för oss som badar med bilarna då och då så funkar ju skivor lite bättre än lerfyllda trummor =)
Grundtanken var ju att slippa både svarva, svetsa, borra eller på något vis modifiera naven/tallrikarna/trumpeterna. Att montera skivan på baksidan på naven lär man vara tvungen till, eftersom precis som du nämner, det blir ingen plats till nån skiva om man använder TGB:ns 222mm.. Däremot är min tanke att fästa en adapter i de bultarna som man sen fäster skivan i.
Tanken med "hemmafrästa" ok, (ogillar benämningen då de kommer köras i cnc-maskiner på verktygsfirma, men jag förstår vad du menar) är att gå på wilwoods design typ, men i stål och inte i mjukt fjädrande aluminium. Jag jobbar som konstruktör inom fordonsindustrin sedan 2010, håller på med beräkningar och hållf hela dagarna och har pysslat med hydraulik sen jag var liten, så jag är mer än väl införstådd i krafterna det handlar om. Sen hoppas jag alla som ger sig på detta förstår att någon försäkring och stämningsmöjlighet a la stort bilföretag inte kommer komma på tanken. Känner du/ni så för ett projekt som detta så antingen lägger jag ner direkt, eller så får man skriva på nån ansvarsfriskrivelse så jag går fri ur alla situationer. Your choice.
Detta är inget jag kommer pyssla ihop på nån månad och montera på nån bil jag inte själv har koll på, utan detta kommer naturligtvis prövas på många tänkbara vis. (ja, det finns avlysta platser utan allmän trafik där jag kan testa riskfritt)
Idéen att bara konvertera en axel är jag inte riktigt bekväm med då det ställer krav på beräkningar på förhållanden mellan skivor mot trumbromsar, något jag inte har kunskap eller möjlighet till. Jag ser framför mig ett skivbromskit anpassat för antingen framaxel och bakaxel eller framaxel och två bakaxlar. Att volymen i original huvudbromscylinder räcker är inga problem, tvärtom är jag ganska säker på att man kanske får gå ner nån storlek på huvudcylinder för att behålla bromskraften. Men även detta kommer ju testas för att se vad som funkar. Målet är att kunna låsa hjulen på fast underlag.
Håller med dig i att det är enklare och mindre tänk att modifiera fälgar och göra plats för större skivor. Men jag vet att väldigt många drar sig för att konvertera till skivor just på grund av att det inte får plats i fälgarna.
Dessutom, 12000:- tar jag gärna emot för en axel =) men målet är kanske hälften, utan att ens funderat på vad allt kostar än, men jag tror att smärtgränsen skulle ligga runt 12000:- för 4 hjul och kanske 15000:- för 6x6 om det är bult-on.