Gå till innehåll

Ricke

Korpral
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Ricke

Profile Information

  • Hemort
    Värnamo

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Ricke's Achievements

Member

Member (1/1)

10

Anseende bland gemenskapen

  1. Vill ha för mig jag sett någon som monterat vanliga kingpinlager istället för skålarna. Nån som vet var man hittar info om det? Är tämligen säker på att det var med LandRover delar.. Har precis plockat ner mina portaler och funnit 2 väldigt nedgångna undre lagerskålar..
  2. Hej Klas, Det vore absolut kul att bolla idéer på lite närmre basis så småningom. I projektet tänker jag lägga energi på att få fungerande delar som kanske har en lite högre kostnad rent investeringsmässigt, men där slitdelar så som belägg, kolvar och tätning osv är lättillgängliga standarddelar. Att få en infästning utan axiellt vobbel kanske kommer kräva flytande skivor, jag vet inte än, men det kan vara en lösning. Bromsoken blir mest troligt av 4-kolvsmodell, med samma yttermått till alla hjul men med större kolvar fram och mindre bak. Skivor och belägg bör hållas samma både fram och bak för att behöva färre saker att hålla reda på. Självklart ska dessutom möjligheten med 2-krets triangelsystem tas med!
  3. Jag är osäker på priset hos fmv4x4, men jag vill nästan ha för mig att det var närmre 15 för 4 hjul...? Målet är självklart att det åtminstone inte ska bli sämre. Däremot för oss som badar med bilarna då och då så funkar ju skivor lite bättre än lerfyllda trummor =) Grundtanken var ju att slippa både svarva, svetsa, borra eller på något vis modifiera naven/tallrikarna/trumpeterna. Att montera skivan på baksidan på naven lär man vara tvungen till, eftersom precis som du nämner, det blir ingen plats till nån skiva om man använder TGB:ns 222mm.. Däremot är min tanke att fästa en adapter i de bultarna som man sen fäster skivan i. Tanken med "hemmafrästa" ok, (ogillar benämningen då de kommer köras i cnc-maskiner på verktygsfirma, men jag förstår vad du menar) är att gå på wilwoods design typ, men i stål och inte i mjukt fjädrande aluminium. Jag jobbar som konstruktör inom fordonsindustrin sedan 2010, håller på med beräkningar och hållf hela dagarna och har pysslat med hydraulik sen jag var liten, så jag är mer än väl införstådd i krafterna det handlar om. Sen hoppas jag alla som ger sig på detta förstår att någon försäkring och stämningsmöjlighet a la stort bilföretag inte kommer komma på tanken. Känner du/ni så för ett projekt som detta så antingen lägger jag ner direkt, eller så får man skriva på nån ansvarsfriskrivelse så jag går fri ur alla situationer. Your choice. Detta är inget jag kommer pyssla ihop på nån månad och montera på nån bil jag inte själv har koll på, utan detta kommer naturligtvis prövas på många tänkbara vis. (ja, det finns avlysta platser utan allmän trafik där jag kan testa riskfritt) Idéen att bara konvertera en axel är jag inte riktigt bekväm med då det ställer krav på beräkningar på förhållanden mellan skivor mot trumbromsar, något jag inte har kunskap eller möjlighet till. Jag ser framför mig ett skivbromskit anpassat för antingen framaxel och bakaxel eller framaxel och två bakaxlar. Att volymen i original huvudbromscylinder räcker är inga problem, tvärtom är jag ganska säker på att man kanske får gå ner nån storlek på huvudcylinder för att behålla bromskraften. Men även detta kommer ju testas för att se vad som funkar. Målet är att kunna låsa hjulen på fast underlag. Håller med dig i att det är enklare och mindre tänk att modifiera fälgar och göra plats för större skivor. Men jag vet att väldigt många drar sig för att konvertera till skivor just på grund av att det inte får plats i fälgarna. Dessutom, 12000:- tar jag gärna emot för en axel =) men målet är kanske hälften, utan att ens funderat på vad allt kostar än, men jag tror att smärtgränsen skulle ligga runt 12000:- för 4 hjul och kanske 15000:- för 6x6 om det är bult-on.
  4. Hej! Hur många skulle vara intresserade av ett bolt-on kit för portalerna? Jag tänker mig att absolut ingen modifiering ska behövas på axlar och portaler utan bara helt enkelt skruva av trummor och vad det innebär samt montera skivbromsar. Tanken är att original fälgar osv ska fungera opåverkat. Jag har en tanke om att använda standard delar så långt som möjligt med skillnaden att bromsoken kommer blir egendesignade, frästa i stål med standard bromsbelägg. Först är jag mest intresserad av hur många som vill ersätta tråkiga trummor med servicevänliga skivbromsar. Svara gärna med var smärtgränsen går prismässigt för en TGB11 resp 13/20.
  5. Drivaxlar fram med knutar 1500:- Drivaxlar bak 1500:- Lamelldiff 2000:- Pinjong och kronhjul 6,17:1 (6x37) 1500:- Mvh Rickard 070 åtta 99 sexton 86
×
×
  • Skapa nytt...