Gå till innehåll

Hennessy

Korpral
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Hennessy

Hennessy's Achievements

Member

Member (1/1)

9

Anseende bland gemenskapen

  1. Har varit tyst en stund, funnits en massa andra måsten. Fick tid att testa avgaserna idag Hc runt 3000 och ett co på låga 0,5? Vad får en B30 från -75 släppa ifrån sig? Fortfarande står den o blurrar och typ misständer på tomgång. Förgasar smällar bjöd hon på idag också😒. Tankar om detta?
  2. Luftfilter är nu bytt också, likaså termostat. Bilen går nu snabbare upp i temp på tomgång men jag tycker den ligger för högt på tomgång, typ 100grader. Så fort jag börjar köra kryper den direkt ner till 90 o håller sig stabilt där. Ang tomgångsskruvarna märker jag ingen större skillnad på helt dragna och upp till två varv ut, ska det vara så?
  3. Okej, ska se om tiden räcker för ett CO test på måndag. Då borde vi se hur blandningen faktiskt är. Jag är säker på att förgasarna är helt rena och att flottör nivåerna stämmer, men nålarna på trottlarna är ju fasta så enda justeringen som kan göras är väl att flytta munstycket upp/ner. Munstycket lät jag sitta kvar vid tvätten så inget skulle paja, dom såg ut att sitta rätt rejält efter en 40 år:-). Tändningen står rätt och brytare samt ventil spel är korrekt. Nya och rätt monterade t-kablar + tändstift och bra komp i cylindrarna. Inget hör eller synbart luftläckage, testat med startgas också. I övrigt förutom nyss nämnda termostat ser allt bra ut, eller i alla fall så bra att det inte ska ställa till med bekymmer. Är det nått viktigt eller oviktigt jag missat?
  4. Nu har det hänt lite igen:-). Justerat ventiler och brytare, men framförallt såg jag att han som monterat tändkabeln mellan fördelade och t-spole inte lyckats få till det riktigt. Hur som så går motorn bra mkt bättre nu när den är varm, till o med mkt bra. Tycker det är normalt med vrid och den varvar som den ska, svarar snabbt på gasen också. Men vid kall motor går den kasst fortfarande, det är ialf vad jag tror. Vid kall motor ger jag full choke och startar, den hoppar igång bra men kräver choke tills arbetstemp, ca 7-8min. Är det ett normalt beteende för en B30? Fortsatte idag med att byta termostat, dessvärre håller inte slangen till termostaten tätt efter det ingreppet. Har en ny slang på gång, den gamla hade gjort sitt och gillade inte att man pillade på den.
  5. Tack för bra förslag. Dämparolja är påfyllt, återkommer i eftermiddag med mer info. Vilken bagelbitare va:-)
  6. Tändningen står på 10grader före, brytaravståndet ska kollas i morgon, om jag lyckas hitta korrekt avstånd i verkstadsboken. Filen är ju inte sökbar:-(. Vakuumslangarna sitter som dom ska, ska dubbelkolla imorgon också. För mkt/lite bränsle/luft är så klart misstänkt, hur kollar jag detta på rätt sätt? Dom två justerskruvarna på förgasarna är dragna i botten, skall det vara så? Fick för mig jag läste det i verkstadshamdboken.
  7. Japp den går på alla cylindrar, ibland puffar den till iofs vid tomgång. Ställde tändningen idag. När väl motorn fått upp tempen kan jag släppa choken och tomgången är fin. Svarar rätt bra på gas då också, men tycker fortfarande att den är en smula trött och utan vrid på låga varv. Ska justera ventilerna i morgon. Fördelarna är helt ny och likaså tändkablar/stift. Brytar avståndet kanske?
  8. Nu hoppade den igång! Inget läckage från förgasarna men thermostaten verkar ha tagit semester. Har ingen tomgång vid kall motor och gasen svarar dåligt, man får liksom jobba upp lite varv. Ska justera tändning och kolla mer på inställningarna av förgasarna i morgon om tid finnes.
  9. Tack för alla svar, verkligen ett hyggligt forum med skön stämmning! Jag laddade ner verkstadshandboken (efter att ha hittat den) och jissses vilken läsning, har hållit mig vaken två nätter nu=). Spjällen i insugsröret mellan förgasare och topp saknar jag och vad jag fattat hade inte alla modeller denna. Dom med alu insug och ev dom som gått som radiobilar fanns den inte på? Min varmstartsventil saknas och således vaccumslangarna i luftburken också, ventilen har troligen inte varit monterad på ett tag då genomförningen i luftburken är plugggat. efter samtal med Tatanka så var det en tämligen vanlig åtgärd. Vad resultatet blir utan återstår att se..... Idag borde delarna till förgasarna komma och ska se om jag hinner montera ihop det idag, förgasarna har nu gjorts rena i ultraljudstvätt och ser bra ut, inget spel i axlar att prata om eller andra konstigheter. På förgasarna finns två justerskruvar (med fjäder på) enl verkstadsboken skall dessa i grundutförande vara dragna i botten, är det den allmänna åsikten här också? Varför jag frågar är för att dom inte var det när jag demonterade. Håller tråden levande tills motorn hoppat igång och går bra.
  10. Okej, tack så mycket. Ska kolla på manualerna, kunde inte öppna dom tidigare men satt med mobilen då.
  11. Jo just det, -75 menar jag. O-ringarna kommer på posten också:-).
  12. Har blivit med TGB 11, eller egentligen är det inte min men det har fallit på min lott att få henne att gå och funka som det är tänkt. Bilen är en -85a och föredetta någon typ av flygspanings bil, skåpet var fyllt med datorer och annat skoj. Ramen och karrossen är i ett mkt bra skick! Den köptes från försvaret -00 men registrerades aldrig för civiltrafik utan blev ståendes tills ca 2012. Då byttes bromsar och tändnings delar samt att något gjordes med förgasarna. Efter den renoveringen gick motorn riktigt slött utan bottendrag och allmänt dålig gång, svårstartad var den också. Intresset fanns inte då tydligen utan den blev ståendes tills nu....... Om motorn hade problem redan innan framgår inte av historien. Nu ialf när jag försökte starta upp den så fullständigt rann det bränsle från förgasarna och den vägra att hoppa igång. En ny nålventil samt packningssats är beställd, membranen känns mjuka och fräscha. Är det något mer som brukar fela på förgasarna och som jag ska se upp med alt kolla extra noga på? Tändningen står troligen galet, efter en snabb titt så hittar jag ingen pil eller märke på kåpan vid remskivan för att se förställningen, var finns denna? Hur går en korrekt tändjustering till på dessa, jag hittade någon info om 10grader förställning vid tomgång, är det korrekt? Hoppas på några hyggliga svar så jag kan få den till att rulla så vidare renovering kan fortgå:-)
×
×
  • Skapa nytt...